AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #1 Skrevet 2. april 2017 Gutten min har ikke begynt i barnehagen. Men han sover i vogn hver dag. Noen ganger inne og noen ganger ute. Men når man ligger i barnehagen skjønner jeg det som at alle barna ligger samme sted når dagsovingen foregår. Min våkner i alle fall fort av bråk. Og hadde ett barn grått bare en meter unna han hadde han våkna. Han er vanskelig å få til å sovne igjen når han først våkner av noe. Bare gråter og er kjempe trøtt. Hvordan får barna sovet seg ferdig uthvilt? Han sover stort sett 1 time. Max 1 time og ett kvarter. Og han er kjempe trøtt etter dagsovingen om han ikke har fått våkne selv. Grinete helt til natta igjen. Så, hvordan får barna sovet sånn? Er det noe de venner seg til? Barnet er forøvrig 1 år og 7 mnd når han skal begynne. Skal være der ca. tre dager i uka. Vil han evt venne seg til det da? Anonymkode: bce37...cbf
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #2 Skrevet 2. april 2017 Max en time og tre kvarter skulle det stå. En annen ting, sjekker de barna ofte? For gutten min gråter ikke når han våkner av seg selv. Da ligger han bare der til noen kommer... Anonymkode: bce37...cbf
Fleur Delacour Skrevet 2. april 2017 #3 Skrevet 2. april 2017 Barna må jo venne seg til lyder når de skal sove i barnehagen. Dere gjør barnet deres en stor tjeneste ved å venne ham til at det er lyder rundt ham før han begynner i barnehagen. 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #4 Skrevet 2. april 2017 Dette er ikke noe du bør bekymre deg for. Hadde akkurat de samme bekymringene, men som oftest går det helt fint. Min sover 2t på dagtid, slukner på sekundet og det går veldig bra. Hjemme må jeg ut og trille for å få han til å sove. De blir slitne av å være i barnehagen og sover derfor greit. Lykke til ;-) Anonymkode: 7e038...794 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #5 Skrevet 2. april 2017 Jeg vet ikke hva de gjør i barnehager men soving har aldri vært et problem. Da mine eldste begynte var de 2,5 og 1 og nektet å sove hjemme om jeg ikke fikk de i vogna på rett tidspunkt og gikk med de. I barnehagen sov de som steiner i sovepose på sånne flate stablesenger. Jeg jobbet i en annen barnehage og der var det heller aldri problemer med soving. Noen sov ute i vogn og andre i sprinkelsenger. Vi satt da inne med de til de hadde sovnet, men bare på en stol midt på gulvet. Alle la seg fint og sovnet fort. Mulig vi bare var heldige det året altså for det var aldri noen som tullet eller gråt. Anonymkode: 7d65b...4e9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #6 Skrevet 2. april 2017 Jeg jobber i bhg. Det soves i vogn ute (eller inne om drt er nødvendig ) og på madrass inne på et rom. Erfaringsmessig går soving en seg til iløpet av tilvenningsperioden (kan ta uker ). Vi har ofte lagt barna 2x om den første luren ble for kort. Foreldre har fått beskjed og en forklaring . Vi som ansatte mener barn har best dagere om de får nok mat og søvn. Etterhvert vil barn selv regulere rytmen. Når dt gjelder å sjekke sove barn har vi som rutine i min bhg at barn som sover skal sjekkes min hvert 15 min-og sjekken skal signeres for.... Så da vil ditt barn bli oppdaget om det r våkent. Anonymkode: fcf86...410
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #7 Skrevet 2. april 2017 Det er utrolig hvor tilpasningsdyktige småtroll er, ville ikke bekymret meg Min har alltid sovet godt i vogn selv med lyd rundt, men da barnehagen sa han måtte sove inne på et rom med andre barn på madrass (han er for lang for vogna nå) trodde jeg ALDRI de skulle klare det. Hadde aldri bare kunne lagt han på en madrass hjemme sånn, da hadde han begynt å gå rundt å tulle. Men det gikk visst helt knirkefritt. Anonymkode: c7c2b...eca
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #8 Skrevet 2. april 2017 Støtter det de andre skriver her: Barna er utrolig tilpasningsdyktige, og jeg synes også barnehagen er flinke til å tilpasse seg barna, og gradvis har barna kommer inn i barnehagens rutiner. Det har faktisk gått utrolig raskt med mine tre som ellers ikke er enkle når det gjelder soving. I starten har bhg gjerne tilpasset sovetidspunkt, trillet vogna litt etc, men etter kort tid har det bare vært å legge barna i vogna uten trilling etc. Et par av dem har også etterhvert sovet inne på madrass uten problemer, men når jeg har forsøkt det hjemme, har det bare blitt tull (samme med å legge dem i vogna uten trilling -helt uaktuelt hjemme!). Tror de blir slitnere i bhg sånn at de sovner raskere og sover lengre også. I den ene barnehagen vår hadde de sjekk av sovende barn hvert 10.min og det ble kvittert for. I den nåværende bhg er det sovevakt som er der hele tida. Jeg kjenner igjen tankene dine fra da min første skulle begynne i bhg, men min erfaring er at barnehagen er et godt sted å være for de fleste! Anonymkode: 48912...950
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #9 Skrevet 2. april 2017 Ikke tenk på det. Det ordner seg. Anonymkode: 715e0...55d
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #10 Skrevet 2. april 2017 Min jente sov ikke et sekund i vogn etter hun var rundt 4 mnd, uansett hva vi gjorde. Hun sov 2-2,5 time midt på dagen i senga hjemme når hun var ett år og begynte i bhg, så vi var også litt bekymret for sovingen i barnehagen. Det tok 3 dager (etter de 3 vanlige tilvenningsdagene) så sov hun 3 timer i vogna i barnehagen. Tror ikke du skal bekymre deg så mye på forhånd. Anonymkode: 8d99d...4db
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #11 Skrevet 3. april 2017 Ååå det var mye positive svar! Det hjelper å høre, da er det nok håp her også 😊 Anonymkode: bce37...cbf
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #12 Skrevet 3. april 2017 Henger meg på. Har selv jobbet i barnehage, i tillegg til at jeg har en liten sønn, og min opplevelse er at barna tilpasser seg barnehagen utrolig fort. Har opplevd en rekke ganger foreldre som har blitt utrolig overraska over hvor godt barna deres sover i barnehagen - eller forøvrig andre ting som de opplever barna ikke er like flinke til hjemme men som de er veldig flinke til i barnehagen, som for eksempel sitte rolig ved bordet Anonymkode: 21d8a...aad
Siri_H Skrevet 3. april 2017 #13 Skrevet 3. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Min jente sov ikke et sekund i vogn etter hun var rundt 4 mnd, uansett hva vi gjorde. Hun sov 2-2,5 time midt på dagen i senga hjemme når hun var ett år og begynte i bhg, så vi var også litt bekymret for sovingen i barnehagen. Det tok 3 dager (etter de 3 vanlige tilvenningsdagene) så sov hun 3 timer i vogna i barnehagen. Tror ikke du skal bekymre deg så mye på forhånd. Anonymkode: 8d99d...4db Vår sønn var helt lik. Sov aldri i vogn hjemme. I barnehagen sovnet han i løpet av et par dager. Og sov som en stein, uansett hvor mye lyd det var rundt. Tror barna bare ser på hva de andre gjør og kopierer. Og ellers vil jeg si at barnehageansatte har en magisk evne til å få barna til å gjøre ting som de aldri ville gjort hjemme.
Gjest Nori Skrevet 3. april 2017 #14 Skrevet 3. april 2017 Tråden er ryddet for datainnsamling. Nori, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå