Gå til innhold

Tollregler

vilde

Anbefalte innlegg

Jeg bestillte noe undertøy fra Victoria Secret, som kostet ca 180 NOK. Det var 20 USD i frakt i tillegg, så den totale verdien ble på 48 USD. Pakken ble levert av UPS, og jeg har nå mottatt en faktura for fortolling på 195 kr......

Er ikke reglene slik at så lenge varens verdi er under 200 kr, så skal man ikke betale toll????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss. Jo, jeg trodde da det var varens verdi som hadde betydning- ikke varen+frakt.

Tror jeg ville ha tatt en telefon til tollkontoret (?) å hørt om det kan ha blitt gjort en feil. Hvis du har kvittering på at verdien på varen bare er 180 kr.

Skriv inn hvordan det går da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg leste på toll.no før jeg bestillte for å være sikker, og der står det:

Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter.

Men da oppgir tydeligvis ikke toll.no det som er norges lover hvis det Skravla sier er riktig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått prata med Tollen nå? Har også bestilt derfra for ca samme beløp.

Kan være at VS har skrevet verdien på pakka inkl frakt?? Har opplevd det selv av andre firmaer i utlandet :-( *Irriterende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere av dere som har rett...

- Tollgrensen er på 200 kroner. Koster varen mindre enn dette, beregnes IKKE moms.

- Moms beregnes av varens verdi INKL. frakt, dersom varens verdi (ekskl. frakt) overstiger 200 kroner.

Vilde, såvidt jeg kan forstå har det blitt gjort en feil. Du skal IKKE betale moms dersom varens verdi er under 200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det samme skjedde med meg nettopp, måtte betale toll selv om varens verdi var under 200 kr og frakt var spesifisert, virket ikke som de hadde sjekket kvitteringa en gang. Men de pengene skal jeg ha tilbake. Dersom du har kvittering med varens verdi og frakt spesifisert, ta kontakt med de som har fortollet pakken din, så får du nok pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med Toll og Avgiftsdirektoratet, og de bekreftet at det var slik jeg trodde. UPS som har fortollet pakken, er lkevel ikke særlig samarbeidsvillige. Jeg har fått direktenummer til den personen som har utsendt fakturaen, men det er ikke lett å komme i kontakt med henne. De har også sagt at hun skal ringe meg opp, og det har helle rikke skjedd.

At man gidder skape så mange arbeidsplasser på sånt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...
AnonymBruker

Ble veldig usikker på dette med tollregler nå. Hvis jeg kjøper et par sko til 150 kr, men frakten er på 80. Må jeg da betale noe ekstra?

Anonymous poster hash: d1aff...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble veldig usikker på dette med tollregler nå. Hvis jeg kjøper et par sko til 150 kr, men frakten er på 80. Må jeg da betale noe ekstra?

Nei. Varens verdi kan være opp til 200 kr avgiftsfritt. Bikker varen 200 kr regner man toll og moms utfra varens verdi inkludert frakt.

Anonymous poster hash: bcc59...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må først betale noe ekstra hvis varen i seg selv koster over 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...