Plonk Skrevet 17. desember 2004 #1 Skrevet 17. desember 2004 Tenkte jeg skulle overraske mannen min med julemiddag på en fredagskveld og har handlet pinnekjøtt i dag. Kom nettopp på at pinnene normalt skal ligge i vann natten over, har lagt dem i kjøkkenvasken, men er alt håp ute? Vi skal i familiebesøk både i morgen og på søndag, så middagen kan ikke utsettes... Blir det for salt til å spise hvis jeg lar det ligge i et par timer bare? Skulle jo lagt det i vann da jeg kom hjem fra butikken i formiddag....
Snuppelure Skrevet 17. desember 2004 #2 Skrevet 17. desember 2004 uff og huff tror det er en fare for at det blir salt.... Men nå har du kanskje spist og kan fortelle om du fant på noe smart?
Plonk Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2004 Nei, skal ha det litt senere i kveld hvis min quisling av en mann kan komme hjem snart... Tipper det vil ha fått i alle fall tre timer i vann, men får se. Kanskje det hjelper hvis jeg koker det litt i vann i stedet for å bare dampe det... Uff, det ble litt mislykket dette, og ikke noe bedre av at mannen min plutselig fant på å ikke komme hjem. :-x
L@dy Skrevet 17. desember 2004 #4 Skrevet 17. desember 2004 Håper din mann kommer hjem snart og at pinnekjøttet blir bra! Har ingen tips om det er smart og koke det litt enn bare å dampe. Kanskje du finner noen tips om du søker litt rundt på internett? Jeg gleder meg veldig til julaften nå, for da blir det pinnekjøtt på meg og`!
Gjest allium Skrevet 17. desember 2004 #5 Skrevet 17. desember 2004 Du kan prøve å bytte vann noen ganger, kanskje bruke litt lunkent vann. Men du - få det kjøttet opp av kjøkkenvasken ! Vet du hvor mye bakterier det er oppi der ? Bruk en bakebolle, eller ganske enkelt gryten du skal koke det i.
Plonk Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2004 Du kan prøve å bytte vann noen ganger, kanskje bruke litt lunkent vann. Men du - få det kjøttet opp av kjøkkenvasken ! Vet du hvor mye bakterier det er oppi der ? Bruk en bakebolle, eller ganske enkelt gryten du skal koke det i. Nå har jeg fylt i varmt vann, og jeg skurte sjølsagt kjøkkenvasken godt før jeg la kjøttet oppi... Siden mannen min har sviktet totalt, er jo halve måltidet ødelagt uansett, får se om jeg orker å lage middag i det hele tatt når han omsider kommer... I motsatt fall trenger jeg altså noen råd om hvordan oppbevare halvveis utvannet pinnekjøtt til mandag... :-( 1
Cilla Skrevet 17. desember 2004 #8 Skrevet 17. desember 2004 Nå har jeg fylt i varmt vann, og jeg skurte sjølsagt kjøkkenvasken godt før jeg la kjøttet oppi... Siden mannen min har sviktet totalt, er jo halve måltidet ødelagt uansett, får se om jeg orker å lage middag i det hele tatt når han omsider kommer... I motsatt fall trenger jeg altså noen råd om hvordan oppbevare halvveis utvannet pinnekjøtt til mandag... :-( du kan jo fryse det ned,og ta det opp søndag jkveld og legge det i bløt over natta da. Ville ikke kokt det i vann
*SOL* Skrevet 17. desember 2004 #9 Skrevet 17. desember 2004 Til dere som måtte glemme å vanne ut pinnekjøttet: Jeg trekker alltid pinnekjøttet i vann. Har helt sluttet å dampe det. Kjøttet blir like knallgodt uansett. Da trenger ikke kjøttet å vannes lengre en 3-4 timer. Smak på vannet når det koker opp, er vannet for salt bytter du bare vann. Enkelt og greit. 1 1
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #10 Skrevet 17. desember 2004 Det hørtes skikkelig kvalmende og uprofft ut. I det minste burde du ettersteke det i ovnen etter all den vannkokingen slik at det i det minste blir sprøtt. Tenk å ødelegge god mat på den måten :o
Plonk Skrevet 17. desember 2004 Forfatter #11 Skrevet 17. desember 2004 Det hørtes skikkelig kvalmende og uprofft ut. I det minste burde du ettersteke det i ovnen etter all den vannkokingen slik at det i det minste blir sprøtt. Tenk å ødelegge god mat på den måten :o Sprøtt??? Har aldri i hele mitt liv smakt sprøtt pinnekjøtt!! Mannen min kom til slutt luskende hjem, og vi har spist speilegg. Får vel fryse kjøttet og legge det i vann igjen på søndag :cry: 1
Gjest Madam Felle Skrevet 17. desember 2004 #12 Skrevet 17. desember 2004 Du kan prøve å bytte vann noen ganger, kanskje bruke litt lunkent vann. Men du - få det kjøttet opp av kjøkkenvasken ! Vet du hvor mye bakterier det er oppi der ? Bruk en bakebolle, eller ganske enkelt gryten du skal koke det i. Vet du hvor mye bakterier det er i lunket vann? Så lenge kjøttet skal damspes så lenge det skal, tar det knekken på bakteriene.
Gjest allium Skrevet 17. desember 2004 #13 Skrevet 17. desember 2004 Vet du hvor mye bakterier det er i lunket vann? Ikke flere enn i kaldt. Hvor skulle de komme fra ? Jeg tar kaldtvann fra springen og varmer det opp. Du tror vel ikke at jeg bruker vann fra varmtvannsbeholderen til matlaging ?
Gjest Madam Felle Skrevet 17. desember 2004 #14 Skrevet 17. desember 2004 Om du koker det varme vannet fra springen, så dreper du alle bakterier.
monja Skrevet 17. desember 2004 #15 Skrevet 17. desember 2004 Uansett: så sørgelig at det ikke ble noen julemiddag på dere. Speilegg er liksom ikke det samme
Gjest Madam Felle Skrevet 17. desember 2004 #16 Skrevet 17. desember 2004 Sprøtt??? Har aldri i hele mitt liv smakt sprøtt pinnekjøtt!! Mannen min kom til slutt luskende hjem, og vi har spist speilegg. Får vel fryse kjøttet og legge det i vann igjen på søndag :cry: Huff stakkars deg. Pinnekjøtt er nok ikke middag man tar sånn plutselig. Men til neste gang kan du vanne ut kjøttet, ved å bytte kaldt vann på det mange ganger. Legg det gjerne i en sil, og la det kalde vannet renne over kjøttet. + å legge det i kaldt vann i noen timer i alle fall
Snuppelure Skrevet 18. desember 2004 #17 Skrevet 18. desember 2004 Sprøtt??? Har aldri i hele mitt liv smakt sprøtt pinnekjøtt!! Mannen min kom til slutt luskende hjem, og vi har spist speilegg. Får vel fryse kjøttet og legge det i vann igjen på søndag :cry: kanksje ikke sprøtt, men jeg pleier å la det få 20 minutter under grillen for å krispe kantene etter at kjøttet har (hos oss) dampet seg ferdig. Beholder den saftige gode kjøttsmaken. Så har du ikke prøvd det så anbefaler jeg at du tester.
*SOL* Skrevet 18. desember 2004 #18 Skrevet 18. desember 2004 Beklager, gjest glemte å si at jeg og har pinnekjøtet litt under griller før servering. Forøverig jobber jeg med kjøtt.
Gjest OGO Skrevet 25. desember 2009 #19 Skrevet 25. desember 2009 Vi prøvde dette nå i julen med stor suksess. vannet ut i lunkent vann 3 timer og byttet vann en gang i timen (= 3 ganger. Trakk pinnekjøttet og serverte - det funket helt fint Takk for rådet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå