Gå til innhold

Hva hadde dere tillat og akseptert i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn . En på 3 og en på 8 år. 

Samboer har en datter på 19 og en sønn på 9.

Hans datter bor ikke hos oss. Det har vært en rekke med utfordringer når det gjelder dop, skole, drikking, dårlige venner de siste årene. Far og mor er nok akseptert at det er bare sånn. Det virker som de håper at det går av seg selv. De later som de ikke ser det.

En stund var hun hos oss og man kunne finne både rester av joint, flasker og snus rester overalt. Under sofaputene, i lommer, i blomsterpotter.   

Vennene hennes kjenner jeg ikke. Hører bare om noen kompiser osv. 

Hvis vi trenger barnevakt så kan han lett si at hun kan passe barna. Og han synes at jeg er urimelig pga jeg nekter det. Han sier  ,, ja, men hun tar med seg noen venner, det går nok fint,,. Hun er ikke veldig snill mot sin lillebror. 

Samme gjelder å låne vekk huset og feriehuset når vi er vekke. Han gjør det ( ,,glemmer,, å si det til meg) og da blir det fest. Det røykes, drikkes og gud vet hvem som er på de festene. Der satt jeg en stopper. Hun kan reise eller være med oss, men ikke alene med venner.  Jeg forstår at han er glad i sin datter, men da burde han hjulpet henne på en annen måte. Hun vil ikke være med oss pga hun føler at vi ikke aksepterer hennes livsstil. Det å snakke åpent om fylla, banne og sitte og drikke når det passer henne. Jeg vil ikke utsette resten av barna for sånn oppførsel.

Overreagerer jeg?

Anonymkode: d10b9...000

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du overreager ikke. Stå på ditt.

Anonymkode: f726d...f50

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hun er myndig og gjør som hun vil, men ikke hvor hun vil. Det er fortsatt dere som bestemmer i eget hus og for de andre barna, og her gjør du rett i å sette ned foten. Du overreagerer ikke når du ikke vil ha noe av dette, nei. 

Anonymkode: af5e7...a20

• Liker 13
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig.

AnonymBruker
Skrevet

Overreagerer ikke, men du må vite at ungdom er ungdom. Selv om hun drikker, røyker og snuser betyr ikke det at hun ønsker å lære det bort til dine barn (eller hennes søsken). Eller at hun er en dårlig søster. Det er vanlig å utforske.

Anonymkode: df834...ab2

• Liker 1
Skrevet

Barn er barn, gutter er gutter, ungdom er ungdom - fraser som brukes som skylapper av enkelte og det skal liksom rettferdiggjøre oppførselen som beskrevet med utagerende festing og dop? 

Jeg er ikke enig - og jeg tenker TS at du gjør rett i si at dette ikke er OK, jeg ville også lagt press på far for å hjelpe datteren. Trekker du på skuldrene og "gir opp" er du med å på "håpe det går over" også hvis det ikke gjør det og heller går verre..

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overreagerer ikke, men du må vite at ungdom er ungdom. Selv om hun drikker, røyker og snuser betyr ikke det at hun ønsker å lære det bort til dine barn (eller hennes søsken). Eller at hun er en dårlig søster. Det er vanlig å utforske.

Anonymkode: df834...ab2

Jeg røykte og drakk jeg også, og passet mine småsøsken (selvsagt ikke samtidig), og jeg prøvde et par andre ting også. Men jeg holdt det langt unna hjemmet til mine foreldre og yngre søsken. Når hun har begynt å dra ting inn der, så har hun allerede krysset en stor grense, og da ville jeg ikke følt meg for trygg på at ikke andre grenser ble gradvis utvisket for henne også. Jeg hadde ikke latt henne passe barna mine.

Anonymkode: 1ccdb...b82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Røyking og snusing er en ting, men hun får nå for pokker se til å rydde opp etter seg i de minste. Ikke la den skitne søpla ligge i sofaen og i blomsterpotter. Skulle ikke tro hun hadde boevne. 

Anonymkode: b32ef...d31

• Liker 2
Skrevet

Da har foreldrene gjort en dårlig jobb.. Jeg hadde tenkt meg om to ganger om framtiden med denne pappaen.Nå kjenner ikke jeg hele historien deres . Men dette er ikke bra.   Kanskje du skal prve å finne ut hvorfor utagerer hun ? 

Kan være at hun føler at ingen bryr seg over hva hun gjør , og føler at livet hennes suger 

prøv å få en dialog med henne. 

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

Så lenge hun ikke bor hos dere er det litt begrenset hva man kan drive med av oppdragelse men det er et par ting hun gjør når hun er hjemme hos dere som du burde fortsette å slå ned på. Hvis ikke hun gidder å føye seg etter det bør det få en eller annen form for konsekvens. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...