Gå til innhold

over 200 abortklinikker bombet eller påtent i USA

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kristenfundamentalistene i USA i medvind etter Bush-seieren

Stemningen er spent. En bevæpnet sikkerhetsvakt eskorterer de usikre, unge jentene forbi abortmotstanderne som hver eneste dag demonstrerer utenfor klinikken i Mississippis hovedstad.

Sikret valgseier

De er dypt religiøse, konservative og seiler i kraftig medvind i USA om dagen: Ikke bare har de president George W. Bush med seg i kampen mot abort og homoekteskap og for total seksuell avholdenhet før ekteskapet.

Det var de som mobiliserte og sikret ham seieren.

Og nå forventer de noe tilbake for innsatsen.

- Løgner

I teksten kan man lese påstander om at abort kan føre til brystkreft, og at man risikerer å måtte dele sprøyter med titalls «homoseksuelle og prostituerte» hvis man oppsøker en abortklinikk.

- Det er slik de holder på. De sprer løgner og feilinformasjon. Det er trist, det er grusomt for de kvinnene som oppsøker oss som siste utvei, sier Thompson inne på Jackson Womens Health Organisation.

Syv stengt

Vi står ved stolen der rundt 50 kvinner tar abort hver uke - den siste utposten for dem som fortsatt mener inngrepet bør være tillatt i Mississippi - hjertet i USAs bibelbelte i sørstatene.

De syv andre klinikkene har stengt de siste årene, etter årelangt og knallhardt press fra de kristenkonservative. Nå står den aller siste for tur.

Betty vet hun lever farlig. Siden 1970-tallet er syv mennesker som jobbet med abort i USA, blitt drept. 209 abortklinikker er bombet eller påtent.

- Den religiøse høyresiden er i ferd med å vinne. Vi er på vikende front. De er bedre organisert, de er målbevisste, de har mer penger, og de har fått politikerne på sin side. Det er skremmende, fortsetter Betty Thompson inne på abortklinikken.

Fornøyde

På et kontor to mil unna sitter Pat Cartrette og smiler. Hun er leder for Pro-Life Mississippi - en av tusener av kristenkonservative organisasjoner som kjemper mot abort og for kristne verdier i USA.

Pat vet at hun er på vinnerlaget.

- George Bush er på vår side. Han er på Guds side. Gjenvalget var en vitamininnsprøytning for oss. Valget bekreftet hva slags politikk et flertall av amerikanerne ønsker seg, sier hun til VG.

Hun er imot alle former for abort:

Livet er Guds gave, og det finnes ingen unntak.

- Hvis en ungpike blir voldtatt av sin far, skal ikke det ufødte barnet straffes, sier hun.

Den største frykten blant de liberale er at Bush skal klare å få omgjort høyesterettsavgjørelsen Roe vs. Wade fra 1973, som gjorde abort tillatt i USA.  

Tre av dagens ni høyesterettsdommere, deriblant høyesterettsjustitiarius William Rehnquist, er gamle og kan komme til å trekke seg de neste årene.

Utpeker Bush konservative abortmotstandere til å erstatte dem som går ut, kan abortavgjørelsen stå for fall.

fra VG

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101777

jeg tror man må passe på så ikke denne "bølgen" kommer hit

Helt vanvittig å nekte ei jente abort i situasjoner der hun f.eks har blitt voldtatt av sin far

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

det som er litt skummelt er at vi i Norge også har parti som jobber for å avskaffe retten til fri abort - Krf

dessuten har Frp har de siste 2-3 årene blitt infisert av kristenfundamentalister og de kan også dreie i samme retning i nærmeste fremtid

Skrevet
Syv stengt

Vi står ved stolen der rundt 50 kvinner tar abort hver uke - den siste utposten for dem som fortsatt mener inngrepet bør være tillatt i Mississippi - hjertet i USAs bibelbelte i sørstatene.

De syv andre klinikkene har stengt de siste årene, etter årelangt og knallhardt press fra de kristenkonservative. Nå står den aller siste for tur.

Betty vet hun lever farlig. Siden 1970-tallet er syv mennesker som jobbet med abort i USA, blitt drept. 209 abortklinikker er bombet eller påtent.

- Den religiøse høyresiden er i ferd med å vinne. Vi er på vikende front. De er bedre organisert, de er målbevisste, de har mer penger, og de har fått politikerne på sin side. Det er skremmende, fortsetter Betty Thompson inne på abortklinikken.

- Hvis en ungpike blir voldtatt av sin far, skal ikke det ufødte barnet straffes, sier hun.

dette skremmer meg mer enn noe annet i verden.

Gjest Anonymous
Skrevet
det som er litt skummelt er at vi i Norge også har parti som jobber for å avskaffe retten til fri abort - Krf

dessuten har Frp har de siste 2-3 årene blitt infisert av kristenfundamentalister og de kan også dreie i samme retning i nærmeste fremtid

Du kan ikke sammenligne Norge med USA. Vi har ingen kristne som er i nærheten av å gjøre slike ting, selv om de ønsker å fjerne abortloven vår.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

At det går an.

Reagerer spesielt på sitatet om at en jente som blir voldtatt av sin far ikke skal få ta abort. Hva med jenta som må bære fram barnet? Skal hun bli påminnet hver eneste dag om hva som har skjedd? Og hva med faren for at barnet blir misdannet pga inavl? Blir ikke barnet "straffet" dersom det skulle skje?

Gjest Anonymous
Skrevet
At det går an.

Reagerer spesielt på sitatet om at en jente som blir voldtatt av sin far ikke skal få ta abort. Hva med jenta som må bære fram barnet? Skal hun bli påminnet hver eneste dag om hva som har skjedd? Og hva med faren for at barnet blir misdannet pga inavl? Blir ikke barnet "straffet" dersom det skulle skje?

hvis man mener at livet er hellig fra unfangelsen av kan man ikke godta abort hverken som følge av voldtekt eller incest eller en kombinasjon av begge.

kristne som mener at livet i mors mage er hellig kan ikke godta at voldekt eller incest er en gyldig grunn for abort.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

hvis man mener at livet er hellig fra unfangelsen av kan man ikke godta abort hverken som følge av voldtekt eller incest eller en kombinasjon av begge.

kristne som mener at livet i mors mage er hellig kan ikke godta at voldekt eller incest er en gyldig grunn for abort.

Så jenta som må bære fram barnet teller ikke?

Gjest Anonymous
Skrevet

jo,selvfølgelig teller det hva jenta ønsker, bare hun ikke tar abort, det er jo å ta et liv, og tar man et liv er man en morder, og da mener de kristne at jentas meninger ikke teller overhodet! jeg er for så vidt litt enig, man MÅ finne et prevensjonsmiddel som er hundre prosent sikker, pluss at hver jente fra 16 og oppover skal ta prevensjon, at det skal være lovpålagt.....

hvis man er uheldigvis blitt gravid og det ikke passer, nei da synes jeg IKKE man skal få ta abort, da tar man et liv!!!

Skrevet

De må nok være yngre enn 16 hvis 100% sikkert prevansjonsmiddel skal brukes. Jeg tenker vi sier 10-12 år, jeg. Kanskje til og med yngre enn det.

Men jeg stusser virkelig på den tankegangen der. Hellig liv vil i min verden si at det er et resultat av en hellig handling. Og det er ingenting hellig med incest og voldtekt. Og det er det vel ikke i bibelen heller.

De meningene der er uansett en smule for ytterliggående for meg. Jeg trøster meg med at så ytterst til høyre er det ingen som kommer til å stå her i Norge. Ekstremisme er farlig, samme hvor den kommer fra.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet
jo,selvfølgelig teller det hva jenta ønsker, bare hun ikke tar abort, det er jo å ta et liv, og tar man et liv er man en morder, og da mener de kristne at jentas meninger ikke teller overhodet! jeg er for så vidt litt enig, man MÅ finne et prevensjonsmiddel som er hundre prosent sikker, pluss at hver jente fra 16 og oppover skal ta prevensjon, at det skal være lovpålagt.....

hvis man er uheldigvis blitt gravid og det ikke passer, nei da synes jeg IKKE man skal få ta abort, da tar man et liv!!!

Så hver jente fra 16 år og oppover skal ta prevensjon for å hindre at hun blir gravid dersom hun skulle bli utsatt for incest eller voldtekt? Den tankegangen blir litt for ekstrem for meg. Håper virkelig at vi slipper å se slikt i Norge.

Skrevet

hu kan gjøra som hu vil bare hu ikke tar abbort??? Trur ikke det er noen som er blitt voldtatt som vil øsnke å bære fram et barn i 9 mnd etterpå. Bli daglig minnet på det forferdelige som skjedde meg henne. Som om hu ikke har det vanskelig nok med det som skjedde fra før av. Jeg er imor abbort, men mener at enkelte ganger er det det eneste rette å gjøra. Som når man blir voldtatt av noen! Hverken mor eller barn vil ha det no bra når barnet hele tiden minner moren på hvordan det blei unfanget!

Lov pålagt pervensjon, det er vel lit vel ekstremt. Hvordan skal den loven fungere i praksis? Skal det stå i loven når man har lov til å bli gravid, skal det væra lovpålagt hvem som får lov til å bli gravid? Så ekstreme er de ikke engang i USA.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja men hallooo! hvis man tar prevensjon som er lovpålagt, det vil si, f,eks at man går til legen og får prevensjon og fornyer denne hvert år, da kan man vel ikke bli gravid om man blir aldri så mye voldtatt... og det er svært få som blir gravid av incest, incest blir som regel bare begått av gamle? griser til mindreårige.......

og jeg synes at man skal få innkallelse til legen når den prevensjonen er snart gått ut, og man må gå til legen f.eks for å få tatt ny sprøyte.

Og at man må opplyse lege om at man må ha et opphold av prevensjonen hvis man prøver å bli gravid. men man kan jo i mellomtiden bli voldtatt og bli gravid mens man er prøvere.... men da kan man få en angrepille slik at man forhindrer at livet utvikler seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det rimelig sykt å være mot abort etter incest utført av feks din egen far og støtte bombeangrep på abortklinikker og drepe leger...? Respekt for liv? Og så er det vel noe om at vi mennesker ikke har rett til å dømme som det sto noe om i Bibelen?

Selv er jeg for rett til selvbestemt abort, men er sjeleglad jeg selv aldri har trengt å velge. Dette har også å gjøre med at man må kunne gjøre det levelig for en kvinne som har måttet ta abort - og ikke fordømme og overstyre. Aborter utføres forresten uansett om det er forbudt, bare med mye større risiko for kvinnen.

Skrevet
ja men hallooo! hvis man tar prevensjon som er lovpålagt' date=' det vil si, f,eks at man går til legen og får prevensjon og fornyer denne hvert år, da kan man vel ikke bli gravid om man blir aldri så mye voldtatt... [/quote']

Så selv om man ikke er seksuelt aktiv så skal man proppes full av lovpålagt hormonfylt prevensjon?

Hva med de som ikke kan bruke prevensjon? (pga helse)

Du kødder nå sant??,..Leser du ikke aviser?

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg sier ikke at prevensjon er likestilt med tilfløring av hormoner, men at man i fremtiden kan finne opp et prevensjonsmiddel som alle kan bruke.....

Og fra første dag man får mensen, synes jeg at man skalfå det prevensjonsmiddelet, da blir man ikke gravid, selv om man blir voldtatt eller seksuelt misbrukt!

Gjest Anonymous
Skrevet
jeg sier ikke at prevensjon er likestilt med tilfløring av hormoner, men at man i fremtiden kan finne opp et prevensjonsmiddel som alle kan bruke.....

Og fra første dag man får mensen, synes jeg at man skalfå det prevensjonsmiddelet, da blir man ikke gravid, selv om man blir voldtatt eller seksuelt misbrukt!

Kan vi ikke bare finne opp folk som ikke driver med voldtekt? Siden vi drømmer her, mener jeg.

Skrevet
ja men hallooo! hvis man tar prevensjon som er lovpålagt, det vil si, f,eks at man går til legen og får prevensjon og fornyer denne hvert år, da kan man vel ikke bli gravid om man blir aldri så mye voldtatt... og det er svært få som blir gravid av incest, incest blir som regel bare begått av gamle? griser til mindreårige.......

Og at man må opplyse lege om at man må ha et opphold av prevensjonen hvis man prøver å bli gravid. men man kan jo i mellomtiden bli voldtatt og bli gravid mens man er prøvere.... men da kan man få en angrepille slik at man forhindrer at livet utvikler seg.

At incest bare blir begått av gamle griser er så langt fra sannheta som man kan komma. Det er like ofte folk som er yngre " griser" som gjør det. Med incest er det også ofte no som skjer flere ganger og man kan da ikek fly å knaske angrepiler i bøtter og spann. Tviler også sterkt på at det er noe den som personen går å tenker på umiddelbart etterpå. Vil du at man skal gå til legen for å få angre pille også?

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Hva med lovpålagt prevensjonsmiddel til menn da? Er jo tross alt deres svømmere som gjør at kvinner blir gravide.

Vet at jeg vrir og vender litt på ting her nå, men det virker som om du mener at det er kvinners ansvar dersom de blir gravide etter voldtekt og incest. Hva med mennene som begår voldtekten, skal ikke de stilles til ansvar??

Det er en stor forskjell på å bruke abort som prevensjonsmiddel, og å ta abort som følge av f.eks. voldtekt. Tenker også mitt når jeg hører om kvinner som tar abort for 5-6 gang, men at kvinner(og kanskje barn) ikke skal få lov til å ta abort som følge av en voldtekt, det blir helt galt etter min mening.

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å forstå dem - jeg får nesten kalle dem militante abortmotstandere - som mener det er umoralsk å ta liv. De forsvarer det ufødte liv med å ta livet av de som jobber på abortklinikkene. Det er ikke bare materielle skader disse bombene forårsaker.

Enten får man være mot å ta liv, prinsipielt, og da kan man hverken støtte abort eller krig, eller så er man ikke imot å ta liv - mener jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enkelte ser ikke lengre en dit nesa rekker. dersom vi stapper alle fulle av prevensjon så slipper vi abort?

Hva hente med at alle skulle få bestemme over egen kropp og egen helse? Skal staten ta over styringen over hvert individ? Alle mennesker, kvinner som menn, skal draes inn å legekontor og påtvinges prevensjon? Skal man måtte søke om å få slippe dersom man ønsker å bli gravid? Du vet, da vil man også ungå dårlige foreldre ved at man får undersøkt alle før tillattelsen blir gitt!

Kjære gjest, du er ikke mye bedre en kristenfundamentalistene du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...