Gå til innhold

Frister å selge bunad, men er det lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

no for tida, så er eg i økonomisk krise grunnet eg har droppa ut av skulen og ikkje har noko jobb. Så selger da litt av kvart for å få råda til å bli lastrbilsjåfør.

Det som eg kan tjene mest på er bunaden, for den kan eg få 30000kr++ for sidan eg berre har brukt den 2 ganger. Viss dere var i samme situasjon som meg, ville dere da ha solgt bunaden?

Eg ser ikkje for at eg kjem til å bruke den lenger sidan eg ikkje likar å gå i kjole/skjørt.

For pengane vil gå til at eg greier å skaffe meg drømmejobben min utan å være for lenge i nav-systemet der eg ikkje får ei einaste krone av dei. (Skal no inn den 15.april for å høre om mulighetene framover)

Tenker å selge bilen også, men den er vanskelig å selge sidan det er litt som må fiksast på den. Så der får eg max 13000kr for den.

så er litt i villede på kva eg skal gjer. Så har diskutert litt med søstra mi om dette og ho er ikkje enig med meg, og mor mi, ho vil at eg skal selge den.

For eg vil ut i jobb raskast mogleg før eg gjeng på veggen her heime. Er 21 år og er rastlaus om dagane. Så penger treng eg for å overleve.

takker for svar 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri solgt min bunad. Den betyr for mye for meg. Men om du vil selge bunaden og ikke har noe forhold til den så hvorfor ikke?

Anonymkode: 6c4c5...9ef

• Liker 4
Gjest GulSol
Skrevet

Nei. Bunaden min arvet jeg og den går i arv videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye bryr du deg om bunad? Eneste grunn til at jeg fortsatt har min er fordi jeg arvet den av avdøde bestemor og moren min hadde ikke tålt at jeg gav den til noen andre. Jeg går aldri i den fordi jeg misliker bunad.

Anonymkode: a8680...dc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten er det kanskje ikke umulig at et NAV tiltak ville sponset kurs som lastebilsjåfør, men hvem vet. Kan man ikke få studielån for det?

• Liker 8
Gjest Newroz
Skrevet

Hvorfor ønsker ikke søstera di at du skal selge bunaden? 

Hvis det ikke er noen form for affeksjonsverdi i bunaden din så er den som alt annet mener jeg. 

Gjest bergenrosa
Skrevet

Man gjør det man må... :) Selv fikk jeg en helt ny bunad av besteforeldrene mine å jeg lovte dem å aldri selge bunaden, om bunaden ikke har stor sentimental verdi for deg så for all del kjør på. Hvordan vil pengene av bunaden sikre deg drømmejobben egentlig?. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forresten er det kanskje ikke umulig at et NAV tiltak ville sponset kurs som lastebilsjåfør, men hvem vet. Kan man ikke få studielån for det?

Jo, dei stend opp til å hjelpe til lappen til lastebilsjåfør, men det er berre om eg har kontrakt med ei bedrift, og det har eg ikkje fått tak i enda

Skrevet
Akkurat nå, bergenrosa skrev:

Man gjør det man må... :) Selv fikk jeg en helt ny bunad av besteforeldrene mine å jeg lovte dem å aldri selge bunaden, om bunaden ikke har stor sentimental verdi for deg så for all del kjør på. Hvordan vil pengene av bunaden sikre deg drømmejobben egentlig?. 

Det vil hjelpe til å dekke kostnadene på lastebillappen og det er ikkje billig. Billigste eg har sett hittil er 60000kr, + dvs andre kostnader som trengs

Skrevet
14 minutter siden, odelsjenta skrev:

Hei.

no for tida, så er eg i økonomisk krise grunnet eg har droppa ut av skulen og ikkje har noko jobb. Så selger da litt av kvart for å få råda til å bli lastrbilsjåfør.

Det som eg kan tjene mest på er bunaden, for den kan eg få 30000kr++ for sidan eg berre har brukt den 2 ganger. Viss dere var i samme situasjon som meg, ville dere da ha solgt bunaden?

Eg ser ikkje for at eg kjem til å bruke den lenger sidan eg ikkje likar å gå i kjole/skjørt.

For pengane vil gå til at eg greier å skaffe meg drømmejobben min utan å være for lenge i nav-systemet der eg ikkje får ei einaste krone av dei. (Skal no inn den 15.april for å høre om mulighetene framover)

Tenker å selge bilen også, men den er vanskelig å selge sidan det er litt som må fiksast på den. Så der får eg max 13000kr for den.

så er litt i villede på kva eg skal gjer. Så har diskutert litt med søstra mi om dette og ho er ikkje enig med meg, og mor mi, ho vil at eg skal selge den.

For eg vil ut i jobb raskast mogleg før eg gjeng på veggen her heime. Er 21 år og er rastlaus om dagane. Så penger treng eg for å overleve.

takker for svar 😊

Ikke selg den. De pengene er et piss i havet i det lange løp.

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye bryr du deg om bunad? Eneste grunn til at jeg fortsatt har min er fordi jeg arvet den av avdøde bestemor og moren min hadde ikke tålt at jeg gav den til noen andre. Jeg går aldri i den fordi jeg misliker bunad.

Bryr meg ganske lite om bunad. Vil heller ha dress på meg. Hater å ha på meg kjole/dress i det heile tatt. Ser ikkje for meg at eg kjem til å bruke den i framtida eingang. 

Skrevet

Selv ville jeg aldri ha solgt bunaden min, da skulle det omtrent ha stått om livet og vært absolutt siste utvei:fnise: Men det er jo bare meg! Hvis du ikke synes at den har noen affeksjonsverdi, du ikke kommer til å bruke den igjen og det kan hjelpe deg å sikre deg den framtiden du ønsker (altså at pengene du får for den faktisk går til et spesifikt mål, og ikke bare til løst forbruk), så sier jeg go for it!

• Liker 1
Gjest bergenrosa
Skrevet
1 minutt siden, odelsjenta skrev:

Det vil hjelpe til å dekke kostnadene på lastebillappen og det er ikkje billig. Billigste eg har sett hittil er 60000kr, + dvs andre kostnader som trengs

ja... skjønner. Er det en mulighet for at du kunne ha søkt deg inn på studier igjen? Nav hjelper med slikt ellers så får du vel lappen gjennom skolen?. Muligens du kunne ha spurt bring? vært frampå og si at det er dette du er interessert i. Kommer selv fra en stor familie som eier lastebil firmaer rundt om i Norge... Kjenner jaffal noen som fikk støtte fra bring om du ¨binder¨deg til dem

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke søke deg inn på lastebilskole ellernoe? Vet de har det på Melbu i nordnorge, og da vil jeg tro du får studielån og slipper å ha penger på bok. 

Anonymkode: 7fa75...df9

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, bergenrosa skrev:

ja... skjønner. Er det en mulighet for at du kunne ha søkt deg inn på studier igjen? Nav hjelper med slikt ellers så får du vel lappen gjennom skolen?. Muligens du kunne ha spurt bring? vært frampå og si at det er dette du er interessert i. Kommer selv fra en stor familie som eier lastebil firmaer rundt om i Norge... Kjenner jaffal noen som fikk støtte fra bring om du ¨binder¨deg til dem

Akkurat no til dags er eg ikkje 'frisk' nok til skule, men å arbeide er ingen problem. Har berre rett til 1vgs år til, så det blir gambling. Har hørt med alle firma rundtom her, og alle har sagt nei. Tenker å høre om nav kan gjer eit unntak da, for viss eg får lappen og ++, så blir det enklare for meg. Får høre kva dei seie den 15.april

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, odelsjenta skrev:

Akkurat no til dags er eg ikkje 'frisk' nok til skule, men å arbeide er ingen problem. Har berre rett til 1vgs år til, så det blir gambling. Har hørt med alle firma rundtom her, og alle har sagt nei. Tenker å høre om nav kan gjer eit unntak da, for viss eg får lappen og ++, så blir det enklare for meg. Får høre kva dei seie den 15.april

Du er ikke frisk nok til skole men klarer jobb? Du er klar over at å kjøre lastebil ikke bare er å sitte å styre sant? Nav gjør ikke unntak 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke søke deg inn på lastebilskole ellernoe? Vet de har det på Melbu i nordnorge, og da vil jeg tro du får studielån og slipper å ha penger på bok. 

Anonymkode: 7fa75...df9

Ja, dei har det her også, men når eg ikkje har karaktera i nokon fag eller har lite fravær, så kjem eg ikkje inn der. Einaste ulempen med det

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er ikke frisk nok til skole men klarer jobb? Du er klar over at å kjøre lastebil ikke bare er å sitte å styre sant? Nav gjør ikke unntak 

Ja, eg har fått innblikk i korleis det er å være lastebilsjåfør. Har vore i systemet til Postnord og Bring på utplassering. Grunnen til at eg ikkje er 'frisk' nok for skule er pga mobbing tidlegare. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å sykeliggjøre? All aktivitet, jobb og studier er ikke likestilt. Noen kan jobbe 100% som en greie og være ute av stand til å gjøre noe annet. Det viktigste er at man finner det man klarer og liker

• Liker 3
Skrevet
På 2.4.2017 den 0.14, odelsjenta skrev:

Jo, dei stend opp til å hjelpe til lappen til lastebilsjåfør, men det er berre om eg har kontrakt med ei bedrift, og det har eg ikkje fått tak i enda

Snakk med opplæringskontoret i din by. De hjelper med lærlingkontrakter ol. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...