Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid visst at jeg vil jobbe innen helse, og er nå straks er ferdig med videregående. Som det ser ut nå kommer jeg til å få ganske greit snitt, rundt 5,2 pluss/minus. Dessverre har jeg ikke tatt realfag utenom biologi 1, som jeg for øvrig syntes var et veldig interessant fag. Skulle egentlig ta S1+S2, men skolen hadde ikke råd til å tilby denne matten, kun R1. (Uaktuelt for meg som kun hadde 1P i bunn). Biologi 2 skulle jeg også ta, men det krasja med psykologi 2 som jeg var nødt å fortsette med for å få studiekompetanse.

Så nå sitter jeg her, uten en anelse om hva jeg skal gjøre videre... Kunne tenkt med å studere medisin, klinisk ernæring, odontologi, biomedisin, bioteknologi - alle virker så interessante. Men, jeg har jo ikke realfag... Har jo tenkt på sykepleier, fysioterapeut og radiograf, men lønnen er lav og jeg synes ikke det virker som så veldig behagelige jobber. I tillegg er jo arbeidsmarkedet så som så for de to sistnevnte. Jeg føler også at alt arbeidet for gode karakterer har vært forgjeves dersom jeg velger å studere noe som i verste fall kun krever litt over 2 i snitt. 

Nå har jeg søkt på årsstudium i psykologi og satser på å naile det der, men det er jo en sjanse å ta og kommer til å bli et tungt og stressende år. 

Det jeg lurer på er om jeg bør ta realfag som privatist dersom jeg ikke gjør det bra nok på årsstudiet, om noen kanskje har noen tips å dele. Jeg kunne jo jobbet i butikk eller som pleieassistent mens jeg tok opp fag, men dersom jeg skal ta opp S1+S2, kjemi 1+2 og kanskje til og med fysikk 1, kan det jo ta sin tid. I beste fall trenger jeg kun S1+S2 og bi2, så det kan jo gå greit.

Føler bare at livet går meg forbi, at jeg kommer til å ta fag som privatist mens alle vennene mine er ferdig utdannede :( Har bare et så stort ønske om å jobbe innen helse og da særlig med barn og unge. Har jobbet på apotek i litt over ett år og synes det er så spennende, er virkelig ingenting annet som fenger meg.

Anonymkode: 29262...095

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med årsstudium i psykologi? Skal du ikke på fag som krever realfag må du uansett ta de fagene, skal du ikke det bør du søke der du kan mens du blir tatt under regelen om førstegangsvitnemål. Ellers er det bedre å tenke på hva du vil jobbe med etter studiene enn hvilket studium som høres kjekt ut. Det er i arbeidslivet du skal tilbringe 40-50 år, ikke som student. 

Anonymkode: b6760...12e

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du med årsstudium i psykologi? Skal du ikke på fag som krever realfag må du uansett ta de fagene, skal du ikke det bør du søke der du kan mens du blir tatt under regelen om førstegangsvitnemål. Ellers er det bedre å tenke på hva du vil jobbe med etter studiene enn hvilket studium som høres kjekt ut. Det er i arbeidslivet du skal tilbringe 40-50 år, ikke som student. 

Anonymkode: b6760...12e

Kan komme inn på profesjonsstudiet i psykologi ved UiT om jeg gjør det bra nok.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan komme inn på profesjonsstudiet i psykologi ved UiT om jeg gjør det bra nok.

Er du fra nordnorge? Hvis ikke må du ha A i alt, og da er det fortsatt liten sjanse for å komme inn, siden de trekker tilfeldig mellom de med A snitt. Går psykologi på UIT selv nå. Tenker selv å gå sykepleie og ta spesialisering i psykiatrisk eller som jordmor, bra lønn, greie tider, lett å få jobb og lett å ha et liv utenom jobb. (blir på profesjon hvis jeg klarer å få A på de siste eksamnene også, men sjansene er så små og etter å ha snakket med rådgiver som fortalte om hvor få av alle de med A snitt som kom inn så har jeg mistet mye av motivasjonen der haha)

Hvis du skal ta opp fag, så kommer du ikke inn på medisin (da du må søke på ordinert da, og snittet der er på over 6, så da trenger du alle alderspoengene også). 

Anonymkode: 05ccd...92b

AnonymBruker
Skrevet

Alle realfagene klarer du å ta på 1-2 år som privatist, mens du f.eks jobber ved siden av i relevant jobb (for å finne ut av hvilken retning innenfor helse du tror du vil trives best i). Når det kommer til snitt på de forskjellige studiene, så må du bare gjøre en vurdering ut i fra snittet og om du kommer til å klare det. Det er ikke noe kjekt å ta en utdanning og føle at man skulle gjort noe annet. Arbeidslivet er veldig langt. Samtidig er du avhengig av smarte valg nå, for å ikke sitte med skakkjørt økonomi og null utdanning når du er 30. Du kommer direkte ut fra vgs, og da vil jeg betegne deg som fortsatt ung. Jeg er 22, og skal begynne med utdanning først nå, og det er fordi jeg ikke visste hva jeg ville jobbe med.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler bare at livet går meg forbi, at jeg kommer til å ta fag som privatist mens alle vennene mine er ferdig utdannede :( 

Neineineinei, helt feil innstilling. Slå den bort med en gang. Det er ditt liv du skaper når du eventuelt tar opp fag, og du kommer ikke til å være fornøyd når du innser om noen år at hva vennene dine gjør, ikke har noe å si for hva du skal gjøre. Dere vil fortsatt være venner! Dessuten, om noen år så skal du bare se at en venn ikke er ferdig utdannet pga uforutsett kronisk sykdom, en annen har begynt på nytt 3 ganger, to fikk barn under utdanning og må derfor ha permisjon midt i utdanningen, 4-5 er ferdige og de siste har ikke begynt.

Anonymkode: 11b1d...ac8

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du fra nordnorge? Hvis ikke må du ha A i alt, og da er det fortsatt liten sjanse for å komme inn, siden de trekker tilfeldig mellom de med A snitt. Går psykologi på UIT selv nå. Tenker selv å gå sykepleie og ta spesialisering i psykiatrisk eller som jordmor, bra lønn, greie tider, lett å få jobb og lett å ha et liv utenom jobb. (blir på profesjon hvis jeg klarer å få A på de siste eksamnene også, men sjansene er så små og etter å ha snakket med rådgiver som fortalte om hvor få av alle de med A snitt som kom inn så har jeg mistet mye av motivasjonen der haha)

Hvis du skal ta opp fag, så kommer du ikke inn på medisin (da du må søke på ordinert da, og snittet der er på over 6, så da trenger du alle alderspoengene også). 

Anonymkode: 05ccd...92b

Er fra Nord-Norge. Med realfagspoeng, studie- og alderspoeng har jeg absolutt sjans å komme inn på ordinær nordnorsk kvote.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...