AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #1 Skrevet 1. april 2017 Hei! Lurer på om jeg passer inn i skattelovens §17-4. Den om nedsatt skatteevne. Er det noen som vet om hva inntekts- og formuegrensa ligger på for å få innvilget dette? Anonymkode: 547d6...d97
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #2 Skrevet 1. april 2017 Beløpet var 139.400,- i 2016. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/skattebegrensning-ved-liten-skatteevne1/ Anonymkode: aa3be...6a9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #3 Skrevet 2. april 2017 Takk! Om man da har inntekt over dette, får man null kroner igjen, eller kan man få igjen litt, gradert etter hvor mye høyere inntekt man har (opp til en viss grense selvsagt)? Anonymkode: 547d6...d97
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #4 Skrevet 2. april 2017 Det gis vanligvis ikke skattebegrensning for skattytere som: har hatt rett til studielån i Lånekassen for en større del av året har fått fastsatt inntekt og formue ved skjønn har forbigående inntektsnedgang (ikke varer mer enn 2-3 år). Dette kan være aktuelt når skattyter mottar arbeidsavklaringspenger som i seg selv er tidsbegrenset har hatt lavere inntekt grunnet deltidsarbeid (f.eks på grunn av utdanning), kortvarig opphold i riket og lignende frivillig har gitt avkall på inntektsmulighet Anonymkode: d035d...259
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #5 Skrevet 5. april 2017 Hei! Jeg er ikke ts, men lurer på hvordan man søker om dette? Anonymkode: 37481...f7d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #6 Skrevet 5. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ikke ts, men lurer på hvordan man søker om dette? Anonymkode: 37481...f7d Tilleggsopplysninger: her skriver du at du ber om skattebegrensing som følge av lav inntekt. Anonymkode: ba448...23f 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #7 Skrevet 5. april 2017 På 1.4.2017 den 21.10, AnonymBruker skrev: Hei! Lurer på om jeg passer inn i skattelovens §17-4. Den om nedsatt skatteevne. Er det noen som vet om hva inntekts- og formuegrensa ligger på for å få innvilget dette? Anonymkode: 547d6...d97 Det utøves også skjønn ved vurdering av skattefradrag og lav inntekt( når reglene ikke er oppfylt). Be om skattebegrensning som følge av lav inntekt i forhold til utgifter. Har du ansvar for barn, skriv noe om det. Skriv noe om at du har nøkternt forbruk. Anonymkode: ba448...23f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #8 Skrevet 5. april 2017 Vil bare si at de 140 000 kronene det er snakk om, er alminnelig inntekt, noe som er langt lavere enn pensjonsgivende inntekt. Om jeg ikke tar helt feil. Jeg trodde jeg hadde for mye inntekt, helt til jeg så at min alminnelige inntekt var på 110 000. Så jeg har søkt! Felt 5.0 er det vel, for tilleggsopplysninger. Skrev kun at jeg søker om skattebegrensing grunnet lav skatteevne ( i henhold til paragraf 17-4). Så ser vel skatteetaten om det er grunnlag for begrensning. Har også litt formue, så er spent på om det går gjennom. Men absolutt verdt et forsøk. Anonymkode: 547d6...d97 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #9 Skrevet 5. april 2017 Når får man svar på det? Kan man regne med utbetaling i juni? Anonymkode: 37481...f7d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #10 Skrevet 5. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når får man svar på det? Kan man regne med utbetaling i juni? Anonymkode: 37481...f7d Ånei du, dette tar opp til 3 måneder å få svar på utenom høysesong for Skatteetaten. Høysesong for dem er nå som skatten har kommet ut, så noen utbetaling i Juni utenom det man har fått beskjed om nå kan man se lenge etter. Søkte en gang i Mai og fikk ikke svar på henvendelsen før i Oktober, pengene kom ikke før i begynnelsen av November. Anonymkode: df181...a87 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #11 Skrevet 5. april 2017 Tror ikke man kan regne med utbetaling i juni, men kan jo håpe om det er en ikke for komplisert søknad...? Jeg har søkt for foregående år også, så regner med det kommer til å ta tid! Anonymkode: 547d6...d97
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #12 Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ånei du, dette tar opp til 3 måneder å få svar på utenom høysesong for Skatteetaten. Høysesong for dem er nå som skatten har kommet ut, så noen utbetaling i Juni utenom det man har fått beskjed om nå kan man se lenge etter. Søkte en gang i Mai og fikk ikke svar på henvendelsen før i Oktober, pengene kom ikke før i begynnelsen av November. Anonymkode: df181...a87 Såpass ja! Anonymkode: 547d6...d97
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #13 Skrevet 5. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ånei du, dette tar opp til 3 måneder å få svar på utenom høysesong for Skatteetaten. Høysesong for dem er nå som skatten har kommet ut, så noen utbetaling i Juni utenom det man har fått beskjed om nå kan man se lenge etter. Søkte en gang i Mai og fikk ikke svar på henvendelsen før i Oktober, pengene kom ikke før i begynnelsen av November. Anonymkode: df181...a87 Lov til å spørre om hva du skrev i søknaden? Anonymkode: 547d6...d97
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #14 Skrevet 5. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lov til å spørre om hva du skrev i søknaden? Anonymkode: 547d6...d97 Ja, det synes jeg du skal få lov til. Skrev noe så enkelt som: Med henvisning til paragraf 17.4 ber jeg om gjennomgang av ligning (listet opp årstall, i dette tilfelle 2011.2012 og 2013) på bakrgunn av lav allminnelig inntekt. Ved gjennomgang av mine ligninger viser det seg at jeg kan være berettiget skattebegrensning i henhold til nevnte paragraf. Noe mer skrev jeg ikke. Mottok bekreftelse på at dette var mottatt, ca 3 måneder etterpå fikk jeg brev via altinn at saken var behandlet og godkjent. 14 dager etterpå tikket det inn en god slump penger på bakrgunn av denne søknaden da jeg fikk begrensning for alle 3 årene. Har hørt at dersom man skal søke om flere år tilbake så må man IKKE skrive at det er en klage, det vil medføre at man kun får for det foregående året da klagefrist er satt til 1 år. Viktig å be skatteetaten ta en gjennomgang, noe som da vil i mange tilfeller medøfre at man får for flere år tilbake. Anonymkode: df181...a87
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #15 Skrevet 5. april 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke man kan regne med utbetaling i juni, men kan jo håpe om det er en ikke for komplisert søknad...? Jeg har søkt for foregående år også, så regner med det kommer til å ta tid! Anonymkode: 547d6...d97 Det meste som Skatteetaten mottar behander de som komplisert, desverre. En enkel henvedelse til dem med spørsmål via Altinn kan ta flere uker, kanskje opp til en måned eller to. De er ikke de kjappeste der ute. Anonymkode: df181...a87
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #16 Skrevet 5. april 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil bare si at de 140 000 kronene det er snakk om, er alminnelig inntekt, noe som er langt lavere enn pensjonsgivende inntekt. Om jeg ikke tar helt feil. Jeg trodde jeg hadde for mye inntekt, helt til jeg så at min alminnelige inntekt var på 110 000. Så jeg har søkt! Felt 5.0 er det vel, for tilleggsopplysninger. Skrev kun at jeg søker om skattebegrensing grunnet lav skatteevne ( i henhold til paragraf 17-4). Så ser vel skatteetaten om det er grunnlag for begrensning. Har også litt formue, så er spent på om det går gjennom. Men absolutt verdt et forsøk. Anonymkode: 547d6...d97 Et lite OBS til dere som vurderer å føre dette opp på post 5.0. Dersom dere allerede har fått beskjed om skatt tilgode og så fører opp skattebegrensning i 5.0 så må dere vite at da kommer ikke oppgjøret i Juni. Saken vil da bli behandlet sammen med vanlig ligning og man vil risikere å måtte vente til pulje 2 eller pulje 3 før pengene kommer på konto. Så hvis man har penger tilgode allerede så er det kanskje smart å sende inn en egen melding om 17.4 dersom man vil ha pengene sine rundt den 21 Juni. Anonymkode: df181...a87
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #17 Skrevet 5. april 2017 Tar det så lang tid uansett hvor enkel saken er? Har bare hatt lav lønn, men ingen spesielle omstendigheter utenom mangel på fast jobb... Anonymkode: 37481...f7d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #18 Skrevet 5. april 2017 Noen som vet om man får dette godkjent om man har formue (200k-400k) i tillegg Til veldig lav inntekt? Anonymkode: 547d6...d97
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #19 Skrevet 5. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil bare si at de 140 000 kronene det er snakk om, er alminnelig inntekt, noe som er langt lavere enn pensjonsgivende inntekt. Om jeg ikke tar helt feil. Jeg trodde jeg hadde for mye inntekt, helt til jeg så at min alminnelige inntekt var på 110 000. Så jeg har søkt! Felt 5.0 er det vel, for tilleggsopplysninger. Skrev kun at jeg søker om skattebegrensing grunnet lav skatteevne ( i henhold til paragraf 17-4). Så ser vel skatteetaten om det er grunnlag for begrensning. Har også litt formue, så er spent på om det går gjennom. Men absolutt verdt et forsøk. Anonymkode: 547d6...d97 Dette var forvirrende. Jeg havnet på en alminnelig inntekt rett over din. Nå har jeg mann, så det er ikke aktuelt for meg å søke. Men det jeg ikke forstår er.... En som er trygdet på minste ytelse, vil havne godt under 140 000 kr i alminnelig inntekt. Og da vil det vel si at alle som er uføre og har minste ytelse og er single, har nedsatt skatteevne og bør søke, det er noe som sier meg at det ikke kan stemme. Noen som kan forklare meg dette. Anonymkode: 75c74...a6a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #20 Skrevet 5. april 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var forvirrende. Jeg havnet på en alminnelig inntekt rett over din. Nå har jeg mann, så det er ikke aktuelt for meg å søke. Men det jeg ikke forstår er.... En som er trygdet på minste ytelse, vil havne godt under 140 000 kr i alminnelig inntekt. Og da vil det vel si at alle som er uføre og har minste ytelse og er single, har nedsatt skatteevne og bør søke, det er noe som sier meg at det ikke kan stemme. Noen som kan forklare meg dette. Anonymkode: 75c74...a6a Uføre havner visstnok ikke innunder den paragrafen tror jeg... Men muligens paragraf 17-1 som man får automatisk...? Anonymkode: 547d6...d97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå