Gå til innhold

Flytte for et år, leie ut bolig møblert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i den situasjonen at jeg vurderer å flytte tilbake til hjemstedet mitt, men er usikker på om jeg og barna kommer til å trives der. Man vet jo aldri 100% før man prøver.

Tenker derfor på om det kan være mulig å leie ut boligen her vi bor, mens vi bor på det andre stedet. Har lyst til å prøve ett år, og se om vi vil flytte permanent eller ikke.

Men jeg har ikke råd til å la boligen stå tom, og det vil også være dumt å flytte alt vi eier når jeg ikke vet om det blir permanent eller ikke.

Er det noen har erfaring med å leie ut egen bolig, og hvor mye av møbler sto igjen?

Vi bor i en tomannsbolig, og tenker eventuelt å flytte de personlige eiendelene våre på loftet, og i garasjen, og la møbler som senger(uten madrasser og sengetøy), sofa, TV-benk, spisestuemøbler, skap, kjøleskap o.l. stå, og leie ut slik.

Er dette realistisk?

Anonymkode: dfa9d...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har erfaring med å være leietaker mens huseier var bortreist i et halvt år. Hun lot alt av møbler stå igjen, fjernet kun det som var av affeksjonsverdi, og ting hun var redd for at skulle bli ødelagt. I dette tilfellet disponerte hun to boder, slik at den ene var fyllt med hennes ting som jeg ikke hadde tilgang til, og den andre boden hadde jeg nøkkel til og hadde mulighet til å sette bort feks kjøkkenutstyr som jeg ikke hadde bruk for. Jeg opplevde at det fungerte veldig godt, men jeg tror det var viktig at vi hadde en god tone og at hun kunne ha tillit til at hjemmet hennes var i gode hender (jeg kjente henne altså ikke fra før, fant leiligheten på Finn). Hun hadde nok litt utfordringer med å finne en leietaker som hadde behov for et såppass kort leieforhold, men for meg som kun skulle bo i det området en kort periode i sammenheng med skole var det ideelt. Jeg ville beregnet litt god tid til å finne en leietaker, men ellers opplevde jeg det som veldig greit! 

AnonymBruker
Skrevet

Når det er snakk om å leie ut for en kort periode tenker jeg at å leie ut (delvis) møblert ofte er det beste for begge parter.

Anonymkode: 13f20...8ab

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det er snakk om å leie ut for en kort periode tenker jeg at å leie ut (delvis) møblert ofte er det beste for begge parter.

Anonymkode: 13f20...8ab

Ja, tenker at et år mest aktuelt. Leste forresten at det ikke er lov å leie ut leilighet i bolig man ikke selv bor i, kortere periode enn tre år?`Om dette stemmer, kan jeg jo ikke leie ut.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, ambre skrev:

Jeg har erfaring med å være leietaker mens huseier var bortreist i et halvt år. Hun lot alt av møbler stå igjen, fjernet kun det som var av affeksjonsverdi, og ting hun var redd for at skulle bli ødelagt. I dette tilfellet disponerte hun to boder, slik at den ene var fyllt med hennes ting som jeg ikke hadde tilgang til, og den andre boden hadde jeg nøkkel til og hadde mulighet til å sette bort feks kjøkkenutstyr som jeg ikke hadde bruk for. Jeg opplevde at det fungerte veldig godt, men jeg tror det var viktig at vi hadde en god tone og at hun kunne ha tillit til at hjemmet hennes var i gode hender (jeg kjente henne altså ikke fra før, fant leiligheten på Finn). Hun hadde nok litt utfordringer med å finne en leietaker som hadde behov for et såppass kort leieforhold, men for meg som kun skulle bo i det området en kort periode i sammenheng med skole var det ideelt. Jeg ville beregnet litt god tid til å finne en leietaker, men ellers opplevde jeg det som veldig greit! 

Takk for svar.

Jeg vil i så fall fjerne personlige ting ja, men jeg har ikke dør opp til loftet, så tingene mine/våre vil i så fall være ubeskyttet sånn sett. Da er det om å gjøre å bruke ekstra tid å finne en pålitelig person.

Hva er forresten akseptabel leiepris? Er snakk om leilighet/del av tomannsbolig i 2.etasje på 74kvm, to soverom, bad, kjøkken, sture, gang, biloppstillingslass, veranda, samt hage og stor terrasse på bakkeplan. Er i Lillestrøm.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenker at et år mest aktuelt. Leste forresten at det ikke er lov å leie ut leilighet i bolig man ikke selv bor i, kortere periode enn tre år?`Om dette stemmer, kan jeg jo ikke leie ut.

Se utklipp fra husleieloven. Jeg tolker teksten slik at bokstav a) gjelder for deg (utleier skal selv bruke bolig ved opphør av kontrakt) og dermed har du anledning til å leie ut for kortere tid enn tre år. Anbefaler at du søker opp og leser hele husleieloven før du leier ut! 

IMG_0559.PNG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...