Gå til innhold

ICSI

Cinzia

Anbefalte innlegg

Vi kommer trolig til å måtte gjennomgå ICSI en gang over nyttår, og jeg prøver derfor å finne mest mulig info om dette. I en brosjyre fra OMNIA står det at man anbefaler en slags "kromosomsjekk" (ikke akkurat det ordet de brukte da...) for å sjekke div. arveanlegg, og det ble anbefalt at begge parter tar en blodprøve for en slik sjekk. Jeg forsto det slik at det var en viss risiko for at mannens reduserte fruktbarhet går i arv, men hva er bakgrunnen for at kvinnene også anbefales en slik sjekk? Er veldig takknemlig hvis noen vet dette da jeg synes det høres litt skummelt ut...(er det sånn at man får vite om man er bærer av noen skumle sykdomer f.eks???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vaar igjennom IVF tidligere i år. Men siden det lenge var usikkert om vi skulle ha IVF eller ICSI, så måtte vi også ta en kromosomanalyse.

Jeg vet ikke helt hva de avdekkes ved en slik prøve, men de eneste svarene vi fikk var at vi hadde normale XX- og XY-kromosompar.

Men hva mer de avdekker vet jeg som sagt ikke.

Kan du ikke sende en mail og spørre???

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg skal snakke med legen min snart, så da kan jeg jo spørre, men ut fra det du skrev, hørtes det jo ikke så veldig skummelt ut. Hva var det som gjorde at dere endte opp med IVF og ikke ICSI? Hadde du inntrykk av at det var stor forskjell mellom de to metodene for din del (dvs. i forhold til den behandlingen du måtte gjennom)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på forskjell i behandlingen, så er det ingen forskjell for oss pasienter.

Vi gjennomgår den samme medisineringen, osv uansett.

Forskjellen mellom IVF og ICSI ligger på laboratoriet, hvor det ved IVF er sædcellene som selv aktivt søker inn i eggcellen, mens det ved ICSI blir valgt ut en sædcelle som blir "sprøytet" inn i eggcellen.

Forskjellene her merker ikke vi som pasienter.

grunnen til at vi var vurdert for ICSI, men at det ble IVF, var at de en stund var usikre på om mannens svømmere var i "bra nok stand" til å gjennomføre en befruktnign selv (for å si det enkelt)

Ved nedsatt sædkvalitet blir ofte ICSI brukt.

Mannen min har nedsatt sædkvalitet, men den er alikevell ikke nedsatt at ICSI er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nok et svar!! Blir greit å diskutere dette med legen til uka, så skjer det forhåpentligvis noe rimelig raskt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for at det skjer noe raskt, ja.

Skal dere ta forsøket offentlig eller privat?

Ser du nevner Omnia i første innlegg - skal dere ta forsøket der?

Privat er jo mye raskere (og mye dyrere) enn offentlige forsøk i Oslo-området i allefall.

Her i Trøndelag er vi så kjempeheldige at det ikke er noen venteliste offentlig heller (St.Olavs). Så da får vi liksom både i pose og sekk: ingen venteliste og billigste behandling.

*krysser fingre for deg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hentet fra sidene til Foreningen for Ufrivillig Barnløse

www.fub.no (en side som virkelig anbefales)

Prøverør (IVF) befruktning utenfor kroppen, brukes først og fremst ved tette eggledere. Kvinnen tar medisner for at eggløsningen kan kontrolleres. Mange modne egg blir hentet ut og blir lagt i skåler sammen med ca. 100.000 gode sædceller. Etter at befruktning har funnet sted, settes de befruktede eggene tilbake.

Microinjeksjon (ICSI) injeksjon av én sædcelle i et egg i forbindelse med prøverørsbehandling. Kalles også microinjeksjon og benyttes dersom sædkvalieteten er nedsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Vi vurderte Omnia en periode for å unngå lange ventelister (er litt utålmodige!!), men har blitt frarådet å bruke dem, så tror vi går for det offentlige, også pga. at det er så mye billigere. Det finnes klinikker i Osloområdet hvor det er kort ventetid også, så tror det skal ordne seg greit. Kan jeg spørre deg om du gjennomgikk lapraskopi før IVF? Har såvidt diskutert det med legen, men da visste vi ikke svarene fra de siste prøvene til mannen min, og når de nå ikke viser noen bedring, vet jeg ikke om det er så aktuelt med lap....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde lap før IVF, men det var for å undersøke om jeg hadde endometriose (noe jeg ikke hadde) Vi visste også på dette tidspunktet om mannen sin nedsatte kvalitet.

Er ikke alltid det er nødvendig med lap, det kommer ann på "diagnose", osv...

Hvilke klinikker i Oslo har korte ventelister av de som er offentlige da?

Trodde det var minst 6 mnd ventetid jeg, etter at en hadde blitt godkjent.

Men mulig det er forrandret nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fertilitetsklinikken i Porsgrunn har visstnok kort ventetid (selv om det kan forandre seg raskt). Riksen har vel ganske lang ventetid akkurat nå, men ifølge min lege varierer det litt akkurat hvor lenge man må vente der. Blir en spennende prosess dette...leste nettopp at St. Olavs har startet opp med en ny metode uten så mye hormoner. Høres veldig greit ut for de som får benytte seg av den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, St.Olavs og en privat klinikk i Oslo tror jeg det var, som skulle prøve denne nye behandlingsmetoden.

er nok ganske heldige de som får være med på dette ja, da det vil spare en for masse penger, og annet "ubehag".

Skal bli spennende å se resultatene av det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @lfakrøll - ikke logget
Fertilitetsklinikken i Porsgrunn har visstnok kort ventetid (selv om det kan forandre seg raskt). Riksen har vel ganske lang ventetid akkurat nå, men ifølge min lege varierer det litt akkurat hvor lenge man må vente der. Blir en spennende prosess dette...leste nettopp at St. Olavs har startet opp med en ny metode uten så mye hormoner. Høres veldig greit ut for de som får benytte seg av den!!

Porsgrunn har for tiden kort ventetid fra forsamtale til forsøk igangsettes. Men fra søknad sendes til forsamtale er det ca. 5 mnd. .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det har nå blitt endelig bestemt at vi skal henvises til ICSI, og jeg sitter her med 1000 spm....Vi skal henvises til St.Olavs, men før vi kommer i gang må vel mannen min ta en kromosomprøve. Da jeg snakket med legen min, mente hun helt bestemt at det bare er mannen som må ta en slik prøve når det antas at feilen ligger hos ham, mens jeg er litt usikker på om dette stemmer. Noen som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chiquita: Gidder du å si litt om hvordan dere har opplevd hele IVF-prosessen på St. Olavs? Det virker veldig okay der, men hadde vært kjempefint å høre litt om dine erfaringer. Tok det lang tid fra henvisningen ble sendt og til dere var i gang? Fikk dere en slags informasjonssamtale før dere begynte selve behandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiquita: Gidder du å si litt om hvordan dere har opplevd hele IVF-prosessen på St. Olavs?

Tror ikke jeg vil gjenfortelle noe, for da er jeg redd at jeg går glipp av noe som jeg egentlig gjerne ville ha sagt (om du skjønner)

Men du kan få lese i prøverdagboken min som jeg har inne på www.snartgravid.com

Der har jeg skrevet om alt som har skjedd i løpet av IVF-prosessen vi var igjennom.

Starter vel egentlig i desember når henvisningen ble sendt fra det andre sykehuset, men dagboken min starter i januar.

Gikk veldig raskt å få "godkjenningen" på søknaden, og det var vel egentlig alt som skjedde i desember også.

Men i januar skjer det en del brev(mail)veksling, og det blir tatt en del blodprøver.

I februar står også brevvekslingen omtalt, og da ringer jeg inn første gang og får høre om oppstarten.

I mars var det oppstart, og alt som skjer etter den tid står omtalt http://www.snartgravid.com/plassen/showthr...ead.php?t=11056. Om jeg ikek husker feil så har jeg skrevet om hvordan jeg har opplevd personalet som jobber der også, og det meste annet som jeg tenke på gjennom prosessen.

Tror du har bedre utnytte av å lese dagboken min som jeg har linket til der, i stedet for at jeg gjenforteller.

Men spør gjerne om det er noe spesielt du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cinzia, ikke innlogget

Tusen takk for raske svar!!! Jeg skal ta meg en tur inn på snartgravid.com og lese dagboken din der! Takk for alle gode svar så langt iallefall og lykke til videre i svangerskapet! Kan hende jeg kommer tilbake med noen spm. etterhvert :-) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...