Gå til innhold

Hater å presse meg selv og trene hardt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er generelt glad i å være aktiv. Har trent regelmessig hele livet, drev med idrett i oppveksten men de siste årene mest på treningssenter og utendørs i skog og fjell. 

Når jeg er på treningssenteret ser jeg at "alle andre" trener så sinnsykt hardt og presser seg selv så de puster og peser som om det gjaldt døden. Har også lest flere steder at man må pushe seg og bli ordentlig sliten for å trene godt nok osv. 

Greia er at jeg ser ikke gleden i å drive med sånn trening, og er så lei av å tvinge meg selv til å trene hardere enn jeg har lyst til, bare fordi jeg føler jeg må. Jeg vil heller trene 4-5 roligere økter per uke, enn å trene 2-3 beinharde økter. Orker heller ikke å trene i mer enn 45-60 min, for da blir jeg lei, og jeg har sjeldent tid til lengre økter :(

Hvis man ikke har som mål å løpe så og så fort eller løfte så og så tungt, holder det da å trene med moderat belastning? Blir selvfølgelig varm, men ikke sånn gjennomsvett og rød i fjeset fordi blodpumpa har jobbet på spreng. Er redd for å feks. legge på meg og bli "latere" enn jeg er nå hvis jeg skrur ned intensiteten og heller kanskje legger til en liten ekstra økt i uka. 

Hva er hovedforskjellen på det å trene hardt 2-3 ganger og roligere 4-5 ganger i uka? :)

Anonymkode: fd64b...b7c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det motstatte der jeg trener. At veldig mange, spesielt jenter er ikke engang svett, mens jeg er rød i trynet og svetten renner.. 

Hvis man ikke ønsker noe som helst fremgang går det helt fint å ikke trene hardt. Jeg trener tungt 5-6 dager i uken og er veldig fit. 

Anonymkode: 94caf...98b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det motstatte der jeg trener. At veldig mange, spesielt jenter er ikke engang svett, mens jeg er rød i trynet og svetten renner.. 

Hvis man ikke ønsker noe som helst fremgang går det helt fint å ikke trene hardt. Jeg trener tungt 5-6 dager i uken og er veldig fit. 

Anonymkode: 94caf...98b

Målet mitt er bare å opprettholde god helse, vedlikeholde vekta, få overskudd.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du har et bra mål. Nok mat, men ikke for mye, og jevnlig, moderat fysisk aktivitet er tilstrekkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Du "må" ingenting, og selvfølgelig er det bedre at du trener med moderat intensitet enn at du ikke trener i det hele tatt. Jeg for min del liker de intense øktene, fordi de tar så kort tid, og det er ikke alltid jeg har mulighet til å holde på i mer enn 20-30 minutter. Det er det som er så greit med intervalltrening; spurtøktene er korte, men superintense, og ja, jeg kjører så hardt at svetten siler og jeg hiver etter pusten. Disse øktene forbedrer oksygenopptak og gjør at jeg har fått mye bedre form enn da jeg bare kjørte lange moderate økter. Det er en halvtime med høy intensitet og så er det over. Funker for meg, men ikke alle som liker det, og det er helt greit å la være. 

Anonymkode: 66ab9...784

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du "må" ingenting, og selvfølgelig er det bedre at du trener med moderat intensitet enn at du ikke trener i det hele tatt. Jeg for min del liker de intense øktene, fordi de tar så kort tid, og det er ikke alltid jeg har mulighet til å holde på i mer enn 20-30 minutter. Det er det som er så greit med intervalltrening; spurtøktene er korte, men superintense, og ja, jeg kjører så hardt at svetten siler og jeg hiver etter pusten. Disse øktene forbedrer oksygenopptak og gjør at jeg har fått mye bedre form enn da jeg bare kjørte lange moderate økter. Det er en halvtime med høy intensitet og så er det over. Funker for meg, men ikke alle som liker det, og det er helt greit å la være. 

Hvor mange ganger i uka trener du når du trener sånne harde økter, da? Hender jo at en økt ikke rekker å bli mer enn 45 min hos meg også, men har uansett ikke lyst til å presse meg sånn. Da legger jeg heller inn en liten ekstra økt i uken. Men vet ikke om 4-5 moderate økter på 45-60 min egentlig er for lite... 

AnonymBruker
Skrevet

Moderat hyppig mosjon er faktisk mye gunstigere for kroppen din. Hjertet og muskulaturen har ikke godt av sjokkanstrengelser i det hele tatt. 

Anonymkode: e09fc...3ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moderat hyppig mosjon er faktisk mye gunstigere for kroppen din. Hjertet og muskulaturen har ikke godt av sjokkanstrengelser i det hele tatt. 

Anonymkode: e09fc...3ae

Men hva er "hyppig" og "regelmessig"? Hvor mange ganger i uka? 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger i uka trener du når du trener sånne harde økter, da? Hender jo at en økt ikke rekker å bli mer enn 45 min hos meg også, men har uansett ikke lyst til å presse meg sånn. Da legger jeg heller inn en liten ekstra økt i uken. Men vet ikke om 4-5 moderate økter på 45-60 min egentlig er for lite... 

Jeg trener hovedsakelig løping og har to intense økter med puls i de øvre sonene i uken (intervall eller terskel), og to lange løpeturer i moderat tempo. De harde øktene har som sagt gitt meg bedre kondis sånn at jeg ikke blir sliten av de rolige øktene, hvis du skjønner. Har et klart skille mellom rolig og hardt, og det er ikke smart å trene til utmattelse hver eneste gang du trener. Men en eller to økter i uken hvor du virkelig pusher deg er ikke dumt. 

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
På 1.4.2017 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har som mål å løpe så og så fort eller løfte så og så tungt, holder det da å trene med moderat belastning? Blir selvfølgelig varm, men ikke sånn gjennomsvett og rød i fjeset fordi blodpumpa har jobbet på spreng. Er redd for å feks. legge på meg og bli "latere" enn jeg er nå hvis jeg skrur ned intensiteten og heller kanskje legger til en liten ekstra økt i uka. 

Hva er hovedforskjellen på det å trene hardt 2-3 ganger og roligere 4-5 ganger i uka? :)

Jeg har lest det samme som deg, men siden jeg ikke har et mål om å bygge muskler, passer ikke de rådene for meg.

Jeg har revmatisme, og jeg går på medisiner som øker sjansen for beinskjørhet.  For meg er det best å ha mange repetisjoner med lav intensitet, da høy intensitet øker belastningen på skjelett, muskulatur og system.
Når jeg jogger, jogger jeg med pulsklokke for å passe på at jeg ikke kommer over middels intensitet.
Målet mitt er å bruke trening for å mestre hverdagen.
Når jeg trener klarer jeg komme meg opp av senga på en grei måte, hente ting fra nederste skap, og å ta på meg sokker og sko, det klarer jeg ikke uten trening.

Se på målet ditt.  Er målet å være aktiv, ha en sunn og frisk kropp som gjør det du vil, når du vil det, da er det ikke nødvendig å trene hardt.

Ved regelmessig trening på lav til moderat intensitet opprettholder du utholdenhet, styrke, og bevegelighet, og det passer kanskje bedre for deg enn å bygge muskler?

Endret av Sprettballen
AnonymBruker
Skrevet

Det der med at alle på død og liv mååå trene så fryktelig hardt (og helst hver dag) er vel mer en motegreie som har dukket opp de senere årene sammen med fitnesskonkurranser og et ekstremt kroppsfokus? Så vidt jeg kan huske var rådene gjennom hele 80- og 90-tallet samt godt ut på 2000-tallet at det var bra for helsa å trene med moderat intensitet en 2-3-4 ganger i uka. Jogging, aerobic og tilsvarende aktiviteter var jo kjempepopulære i denne perioden. Skulle man jogge ble det presisert at man burde holde et såpass lavt tempo at man kunne snakke på normal måte med treningskompisene underveis. Turer i skog&mark ble også regnet som fin trening. Rådene fra det offentlige er vel fremdeles at man bør få pulsen litt opp, men jeg har ikke sett så mange eksperter som sier at alle og enhver mååå trene opp mot makspuls og total utmattelse stadig vekk, liksom.

Det er nok sikkert mer effektivt å trene hardt over kort tid enn å jogge i rolig tempo i en halv evighet. Men det betyr ikke at knallhard trening er det eneste som funker og alt annet er jevngodt med å ligge i sofaen, liksom, selv om enkelte treningsfantaster her inne gjerne hevder noe annet.

Anonymkode: dc249...af7

Skrevet
På Saturday, April 01, 2017 den 17.30, AnonymBruker skrev:

Målet mitt er bare å opprettholde god helse, vedlikeholde vekta, få overskudd.

Da trenger du ikke presse deg til det ytterste. Jeg mener at trening skal være gøy. Trening har effekt på helsa selv om du ikke presser deg helt ned i kjelleren.Det er dessverre mange som tror at man må trene så hardt at man kjenner blodsmak i munnen hver gang. Det er bare bullshit. Ett par harde økter i uka er nok, men ikke så hardt at man kjenner blodsmak. Trening bryter i utgangspungtet ned kroppen. Det er restitusjon og hvile, noe som er uhyre viktig,som gjør at kroppen bygger seg opp igjen og blir litt sterkere for hver gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å få opp pulsen skikkelig et par ganger i uka for å trene hjertepumpa, men det trenger ikke være så lenge og det er greit at resten av treningen går i moderat intensitet.

Anonymkode: bd36b...011

Skrevet

Jeg så nettopp et program på NRK (var det Puls mon tro?) hvor de så på dette, og der var konklusjonen at du bør opp i skikkelig puls og bli sliten for at det skal ha positiv effekt på hjertet. Lavintensiv trening vil sikkert være med å opprettholde formen du har, men om du ikke presser deg, hvordan skal du ta høyde for at formen dabber av etter hvert? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på en ting i denne forbindelsen. Jeg jogger 2 ganger i uka, formen er helt ok. Men det er en ting som bekymrer meg, og det er at jeg ikke liker hvordan kroppen min ser ut nå. Jeg har mistet mye fett, og strammet opp her og der, men jeg har blitt så bredskuldret og overkroppen ser så stor ut i forhold til beina mine. De er så tynne blitt, mens overkroppen er stor. Har noen tips til hvordan få en vanlig kroppsform?

Anonymkode: 39050...c47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...