Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #21 Skrevet 20. desember 2004 Hva han betaler i leie fra før har ingenting med hva han skal betale til deg å gjøre. Han skal selvfølgelig betale halvparten av strøm og husleie. I tillegg bør han betale halvparten av rentene, da renter jo egentlig er "husleie". Rentene medfører ingen formuesøkining. Å be han hjelpe deg med avdragene på ditt lån uten å bli medeier i leiligheten er derimot helt urimelig!!
nat26 Skrevet 20. desember 2004 #22 Skrevet 20. desember 2004 Vi bor i leiligheten hans og jeg betaler husleia,hadde jo gjort uansett hvor jeg hadde bodd.Han har ikke sagt det til meg engang fordi jeg synes det er rimelig å gjøre det.Lånet betaler han selv,så deler vi på andre utgifter som mat,telefon,strøm,internett...
Gjest Dreyer. Skrevet 20. desember 2004 #23 Skrevet 20. desember 2004 Skjønner ikke at dere syns det er så forferdelig å betale husleie til henne? For å spissformulere; han "sliter" jo på hennes eiendom (ser litt dumt ut her, men håper dere fatter pointet). Det er en selvfølge at fellesutgifter som strøm, forsikring, mat, osv deles likt (eller etter inntekt, eller hva man avtaler). Hvorfor er det så galt å betale litt husleie i tillegg? Begge tjener jo på det. Jeg betalte 2.500 i husleie til kjæresten da jeg flytta inn her, i tillegg til at vi delte på fellesutgiftene. Jeg var happy for jeg halverte boutgiftene mine i forhold til hva jeg betalte i husleie der jeg leide før, og han var happy for han fikk det litt romsligere. Nå har jeg kjøpt meg inn og fått høyere utgifter... I tilfelle oppussing eller vedlikeholdsutgifter på leiligheten, så er det bare hun som bør betale det så lenge hun eier den alene. Der blir det urettferdig om han må være med å betale for å øke hennes formue (leiligheten øker i verdi).
Gjest gjest1 Skrevet 20. desember 2004 #24 Skrevet 20. desember 2004 Må bare si meg helt enig med deg Dreyer! :bukke: Med så lave utgiftene trådstarter snakker om m tanke på husleie, strøm, forsikring osv så ville jo kjæresten "slippe unna med" rundt om 600,- Jeg ser ikke problemet i at husleien hun tar fra han går til nedbetaling av lånet. Som hun sier, hvis det fungerer mellom dem så kjøper de seg noe sammen. Så det er jo ikke snakk om at han i mange år skal "leie" hos henne.
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #25 Skrevet 21. desember 2004 Kan heller ikke se noe problem med at han bidrar til lånet når det er snakk om en kort periode. Er det bedre at han reduserer andres lån? Jeg vil råde dere til å være litt bevisst på situasjonen og diskutere skikkelig før dere flytter sammen.
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2004 #26 Skrevet 22. desember 2004 Jeg bor sammen med kjæresten min i hans leilighet, som han har stort lån på. Han betaler forsatt renter og avdrag på lånet, og jeg får ingen eierandel i leiligheten, og har selvsagt ikke rett på noe som helst dersom det skulle bli slutt. Dersom det blir aktuelt å selge leiligheten, vil han få all inntekten fra salget. Jeg sparer et fast beløp på min sparekonto, det samme som jeg betalte i husleie der jeg bodde før. At han betaler ned på lånet sitt, er jo også en form for sparing. Vi har en felleskonto som vi betaler alle andre felles utgifter fra. Strøm, lisens, internett, mat, kommunale utgifter, husleie, innboforsikring osv. Alt i alt har vi mindre utgifter begge to. (men mine utgifter til mat har jo gått opp, siden han spiser som en hest... rettelse: hingst:)
Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2004 #27 Skrevet 28. desember 2004 Jeg er samboer og bor i samboers hus. Boligen er nesten belånt til salgsverdi. Jeg betaler halvparten av rentene minus rentefradraget han får og ingenting av nedbetaling på selve lånet. Jeg betaler heller ingenting når det gjelder forsikring av selve huset og andre kostnader som er knyttet til huset. Det jeg betaler i tillegg til min andel av renter er halvparten av kommunale avgifter, strøm, fellesutgifter, kabeltv, innboforsikring osv. Det vil si de løpende utgiftende ved det å bo. Det som er direkte knyttet til hans bolig og dennes verdiøkning har jeg intet med å gjøre.
Superlammet Skrevet 28. desember 2004 #28 Skrevet 28. desember 2004 Jeg hadde planer om å kjøpe leilighet med min ex. Planen var da at hun skulle ta opp lån (jeg sliter med litt betalingsannmerkninger :oops: ), men vi skulle dele på alle utgifter slik at jeg da ble deleier i leiligheten. Vi skulle kontraktfeste det slik at selv om lånet stod på hennes navn, så var det like mye mitt lån som hennes, og leiligheten likeså. Slik jeg ser det så er dette allerede din leilighet. Det blir litt rart etter min smak om han plutselig skal kunne kjøpe seg inn. Om dere hadde kjøpt en helt ny leilighet hadde det vært greit om dere hadde delt på utgiftene og delt på eierskapet av leiligheten. Nå kan det kanskje være en idè at han betaler de faste utgiftene, utenom lånet på leiligheten, slik at det blir ca halvparten (dersom det lar seg gjøre)? Jeg synes det ikke er galt av deg å kreve "noe" for at han skal bo der. Rentene er også noe som kan deles på synes jeg da. Mange løsninger her, men det kommer ann på hvordan man vil se på det.
Gjest Chicosuppoy Skrevet 29. desember 2004 #29 Skrevet 29. desember 2004 Da har jeg og min "tilkommende" sambo pratet sammen og kommet frem til en løsning... Han betaler meg 2.300 i leie, og da betaler jeg alle utgifter vedrørende leiligheten. Han får ikke eierandel i leiligheten min, men som han sier så mer en halverer han bo-utgiftene sine, så han er happy. Det er snakk om å bo sånn ce ett år, om det funker så kjøper vi noe sammen.
Superlammet Skrevet 29. desember 2004 #30 Skrevet 29. desember 2004 Jeg syntes det hørtes ut som en fornuftig ting, både for deg og din tilkommende sambo Lykke til begge to!
Mona Skrevet 1. januar 2005 #31 Skrevet 1. januar 2005 Slik jeg ser det så er dette allerede din leilighet. Det blir litt rart etter min smak om han plutselig skal kunne kjøpe seg inn. Hvorfor det? Man trekker jo fra det hun allerede har betalt ned på lånet. Om hun f.eks har nedbetalt 1/3, ville det jo blitt 1/3 igjen for han å kjøpe seg inn i. Fint dere er blitt enige. Jeg ville ikke betalt ned på ditt lån og dine renter, men delt på alt annet. Jeg skjønner allikevel hva du mener med at du har prioritert mer fornuftig enn han.. Men det høres rart ut for meg å ha hatt det slik i flere år. Når dere kjøper sammen vil jo din egenkapital være høyere og du får mer andel i det nye huset. Derfor vil det jevne seg ut før eller siden allikevel om han ikke betaler på lånet ditt.
Tusseline Skrevet 2. januar 2005 #32 Skrevet 2. januar 2005 Dele på husleien' date=' ja. Betale ned på ditt lån, nei. [/quote'] Enig. Det høres mest fair ut.
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2005 #33 Skrevet 3. januar 2005 Må bare si meg helt enig med deg Dreyer! :bukke: Med så lave utgiftene trådstarter snakker om m tanke på husleie, strøm, forsikring osv så ville jo kjæresten "slippe unna med" rundt om 600,- . 600??? :o Husket du å inkludere halvparten av alle rentekostnader i forbindelse med leiligheten også, nå da??? Jeg ser ikke problemet i at husleien hun tar fra han går til nedbetaling av lånet. Som hun sier, hvis det fungerer mellom dem så kjøper de seg noe sammen. Så det er jo ikke snakk om at han i mange år skal "leie" hos henne. At ordningen ikke skal vare over lang tid, så da var det ikke så ille, var vel ikke akkurat et argument for den ordningen, vel? Uansett varighet bør man finne en ordning som er RETTFERDIG fra dag en. Dvs en deling av alle KOSTNADER (renter, husleie osv) og hver enkelt gjør sin egen sparing, enten det er i form av nedbetaling av gjeld eller opparbeidelse av egenkaptial på en sparekonto. Slik får de i løpet av leieperioden like stor mulighet til å opparbeide seg egenkapital til de skal kjøpe seg en leilighet sammen (eller gå fra hverandre..)
Gjest gjest1 Skrevet 4. januar 2005 #34 Skrevet 4. januar 2005 600??? :o Husket du å inkludere halvparten av alle rentekostnader i forbindelse med leiligheten også, nå da??? Vel, ut fra de tallene trådstarter har kommet med ender en nok på rundt 600,- Har ikke tatt med rentene nei - jeg er klar over det. Flere innlegg har sagt at de ikke ville tatt med rentene - derfor har ikke jeg gjort det heller. At ordningen ikke skal vare over lang tid, så da var det ikke så ille, var vel ikke akkurat et argument for den ordningen, vel? Uansett varighet bør man finne en ordning som er RETTFERDIG fra dag en. Synes det er helt rettferdig at den ene betaler leie til den andre jeg. Hadde jeg flyttet inn til kjæresten min hadde det vært naturlig for meg å bidra. Om noen av de pengene han haddee fått av meg hadde gått til renter, og noe til nedbetaling hadde vært helt ok. Synes ikke det ville være rettferdig at dene ene parten skal tjene mye mer (økonomisk sett) enn den andre på at en flytter sammen. Grunnen til at jeg synes ordningen bare bør vare en kortere periode (ett år eller to kanskje) er at det for meg hvertfall hadde vært naturlig at begge eier leiligheten. Men siden det kan være greit å vite om en faktisk fungerer sammen før en går hen å kjøper noe så stort sammen kan det jo være lurt å leie noe for en periode for å se hvordan det går. I dette tilfellet eier jo den ene en leilighet allerede, sa da får han heller leie hos henne en stund da. Ser ikke nok galt i det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå