Gå til innhold

Å flytte sammen i en leilighet en eier...

Anbefalte innlegg

Gjest Chicosuppoy
Skrevet

Hei.

Jeg og kjærsten min vurderer å flytte sammen. Han bor i dag i et guttekollektiv i oppløsning, jeg eier min egen leielighet.

Jeg synes han bør betale leie, selv om det er min leielighet. Han er jo vant til å betale leie der han bor i dag.

Vi er jo unge og ingen av oss har super god råd. Synes det er litt uretferdig om han plutselig skal ha 5.000 mer i mnd (er det han betaler i leie i dag), mens jeg har de samme boutgiftene.

Er det galt av meg å si a jeg vil ha 2.500 -3.000 i mnd, ink alt? (forsikring, strøm, lisens osv). Noen mener man bare skal dele husleien, for lånet gavner jo meg til syvende og sist, men husleien er bare på 600,- så det blir litt meningsløst. Greit nok at han er med på å betale ned på mitt lån, men når man leier av andre gjør man jo akkuratt det samme da...

Tar gjerne i mot synspunkter og vil høre hvordan andre har løst dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Betty Boop
Skrevet

Han bør dele på husleie, renter på lån og andre faste utgifter som du ikke har fordel av.

Avdrag på lån er jo penger du betaler ned på din egen bolig, og hvis han er med på å betale det bør han også få tilsvarende andel i boligen.

Skrevet

Jeg synes ikke det er urimelig av det å ta "leie" fra han.

Det blir jo urimelig om han skal få bo hos deg helt gratis.

Jeg skjønner at det kanskje blir litt feil at han skal være med å betale på lånet ditt - da kan det sikkert bli et potensielt problem hvis det blir slutt en gang.

Når min mor var ung eide hun sin egen leilighet, og hadde en venninne boende der. De gjorde det slik at mamma betalte på lånet, og venninnen betalte de andre faste utgiftene (strøm, lisenser, telefon, forsikring osv.)

Mat delte de på.

På den måten bidro begge to til ønomonien, og begge kom bedre ut økonomisk enn å bo alene.

Det er gjerne litt annerledes når det gjelder en kjæreste, men jeg synes igrunn der var en grei løsning de hadde.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Først og fremst ville jeg laget en samboerkontrakt. Meget viktig spør du meg - som regulerer bl a hva han skal betale. Han ikke bare bor hos deg, men hvis dette skal bli riktig så sliter han på møbler osv også - og dette må betales for, altså inventar slites fortere av 2 enn 1.

At han skal betale for å bo i din leilighet er selvsagt. Dernest kommer spørsmålet hva han skal betale for og hvis han IKKE kjøper seg inn i leiligheten er det neppe rimelig at han betaler noe annet enn halvparten av husleien, strøm, (fast-)telefon, TV-avgifter, forsikring pluss en andel for "slitasjen" av inventar. Dessuten at dere deler på alle utgifter til mat, selv om han sikkert spiser "en skive" mer enn deg. Husk at innboforsikringssum ofte endrer seg dramatisk når det blir to som bor sammen i forhold til en. Jeg er slett ikke så sikker på om det er riktig at han betaler noe av dine renteutgifter. Han kan ikke trekke fra noe av dette på sin selvangivelse f eks.

Chicosuppoy:

Er det galt av meg å si a jeg vil ha 2.500 - 3.000 i mnd, ink alt?

Summen må du jo regne litt på for å få det riktig, synes jeg - pluss at du må huske på biten med slitasje av inventar. Etter mitt besøk hos en advokat for endel år siden fikk jeg øynene opp for hvor mye det kan være. Du bestemmer jo selv hvor mye denne siste biten skal være - fra null til "mye". Som regel er det gutten som har leilighet og jeg ser hvor ofte jenter blir "lurt" ved å betale mye til gutten for å bo sammen - uten å få en krone igjen hvis forholdet går dukken. Derfor er det viktig - uansett kjønn å sikre seg slik at man ikke taper mer enn nødvendig om forholdet ikke varer. Går det bra er det som regel heller ikke noen problemer, bortsett fra hvordan pengene man har sammen skal brukes. Jeg går for løsningen om å dele ALT, dvs ha det FELLES.

Noe annet vil det være om han KJØPER SEG INN i din leilighet. Hvis dere satser på dette forholdet burde dette være den gunstigste løsning for dere begge. Husk samboeravtale igjen! Da kona og jeg flyttet sammen hadde hun mye penger og ingen leilighet - jeg hadde stor leilighet og ikke penger. Så satte vi oss ned, lurte på hvordan vi skulle gjøre det og endte opp med å kontakte advokat. Kom ut igjen litt fattigere og med en kjempekontrakt, med avskrivninger og gjeldsfordelinger - you name it, pes pes. Noen år etter giftet vi oss. Da var alt regulert og det har vært fint for oss - lenge.............

Gjest Madam Felle
Skrevet

Selv om du eier leiligheten skal han selvfølgelig være med å dekke boutgifter. Som du selv sier, han betaler leie der han bor i dag, og skal selvfølgelig gjøre det hos deg også. Noe annet vil jo være helt feil.

Han skal liksom tjene på at dere flytter sammen, mens du skal sitte med det samme. Nope, det er helt feil, og har han trodd det, så hadde jeg bedt han bli boende der han bor. :wink: For måtte jeg betale like mye alene, som samboer, så ville jeg heller bodde alene.

Skrevet

Dele på husleien, ja. :) Betale ned på ditt lån, nei. ;)

Skrevet

Dele på husleien og rentene(etter skattefradrag) og dele på alle andre faste utgifter..

Gjest Madam Felle
Skrevet
Dele på husleien, ja. :) Betale ned på ditt lån, nei. ;)

hva om man ikke har husleie, og har betalt ned på leiligheten i mange år. Skal den parten som da flytter inn, betale lite elelr ingenting i bouugifter?

Har man felles økonomi spiller det jo liten rolle, men har man delt er vel det beste å sette en fast sum han skal betale. At han rett og slett betaler husleie.

Skrevet

Eg syns han bør betale 50% av husleige, renter, strøm og telefon/internett/lisens o.l.

Men å ta husleige for at han bur hos deg syns eg blir litt rart.

Skrevet

Det er klart han bør betale leie. Skulle bare mangle! Så lenge dere ikke har felles økonomi.

Men er dette et problem? Eller har dere ikke pratet om det med betaling ennå? For han må da være enig i at han også skal være med på å betale leie..

Skrevet

Jeg synes det blir litt feil om han bare skal betale halvparten av utgiftene (husleie, forsikring, strøm osv.) og det skal være det liksom. Hvis husleien bare er på 600,- er det vel gjerne snakk om en selveiende leilighet - og du har sikkert desto større lån å betale på.

Hvis han bare betaler halvparten av disse kostnadene bor han jo egentlig gratis. (300,- i husleie blir jo nesten ingenting) Dette er jo utgifter han har hatt i tillegg til husleien der han har bodd til nå.

Nei, jeg synes nok han burde bidra med mer enn det ja.

Gjest Anonymous
Skrevet

Han bør betale halvparten av alle kostnader i forbindelse med boligen, med unntak av den delen som går til nedbetaling av gjeld (for det øker jo din formue).

Noe annet ville jo være helt urimelig fra hans side.

Skrevet

Selvfølgelig skal han betale.

Jeg syns ikke det er et urimelig krav at han betaler 2500-3000,- pr mnd for å bo der.

Jeg syns ikke han skal måtte betale på ditt lån, og jeg syns også at å betale på husleia på 600 er altfor lite.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes mange foreslår en skikkelig slavekontrakt jeg: han skal betale faste utgifter pluss husleie som DU skal kunne bruke til å betale på lånet ditt....

Dvs at om det skulle bli slutt om endel år så eier han ikke nåla i veggen, mens du har en delvis nedbetalt leilighet.... :o Dette vil jeg da tro det hadde blitt reagert kraftig på her inne hvis spørsmålet hadde vært stilt motsatt vei????

Jeg forutsetter da at det er snakk om starten på et (etter planen) varig samboerskap, ikke bare noen måneder før han skal finne seg noe annet. I så fall synes jeg det er greit med husleie.

Men hvis dette er noe dere satser på så må jo han være med på å spleise på alle utgifter, både lån og annet, og så må han opparbeide seg en eierandel i leiligheten etterhvert.

Sørg ihvertfall for å ha snakket om dette før han flytter inn!

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Kan jo hende det blir "billigst" for dere begge i lengden med et lite besøk hos en advokat? Det koster ikke mye og kan være vel verd pengene - særlig hvis forholdet deres ikke skulle vare............

Skrevet

Eg meina og at viss han skal hjelpe deg å nedbetale lånet, så bør han ende opp med en eigarandel. Altså at han "tar over" en del av lånet, og eig % av leiligheta til slutt.

Skrevet

Jeg flyttet inn hos kjæresten min, som da eier leiligheten. Men han har ikke lån på leiligheten (heldiggrisen). Så det gjør det jo litt enklere - vi deler likt på husleie, strøm og forsikring.

Skrevet

Jeg ville ikke betalt husleie til kjæresten, vi er samboere, ikke utleier og leietaker.

Vi bor i hans hus, jeg betaler en fast sum i måneden for å dekke litt av de faste avgiftene (strøm, forsikring, bil, kommunale avgifter, lisens osv). Nå har vi svært ulik inntekt, så jeg betaler langt under halvparten av dette.

Gjest Anonymous
Skrevet
Eg meina og at viss han skal hjelpe deg å nedbetale lånet' date=' så bør han ende opp med en eigarandel. Altså at han "tar over" en del av lånet, og eig % av leiligheta til slutt.[/quote']

Man bør enten velge en løsning der den ene kjøper seg inn, eller så bør man velge en løsning der den som betaler husleie kun betaler halvparten av renter og andre løpende kostnader, ikke nedbetaling på selve lånet.

Her bør det være klart for begge hvem som betaler på hva, slik at en som har bidratt kun til betalinger av kostnader (ikke nedbetaling) ikke kommer og påstår at han/hun har eierrett til noe av leiligheten.

Dette er svært enkelt, det er bare å skille kostnadene (renter, husleie, avgifter osv) fra det som faktisk reduserer saldoen på lånet (nedbetalingene)

Gjest chiccosuppoy
Skrevet

Hei igjen, og takk for mange svar!

Vi har ikke diskutert dette ordentlig enda, er en liten stund til han flytter inn.

Det er min lelighet ja, og det kommer ikke til å være aktuellt at han kjøper seg inn i den. Om det funker å bo sammen skal vi kjøpe en større leilighet sammen.

Slik jeg ser det betaler han 5.000 i husleie der han bor i dag + fosikring + strøm. Når han flytter ut av denne har han bidratt med øke huseiers formue, men sitter ikke igjen med noe selv.

De faste kostnadene på leiligheten min er latterlig lave. 600 i husleie, ca 1000 kr istrøm på ett år. telefon har jeg ikke (bare mobil). Ca 1.200 i forsikring + tv-lisens. Så om jeg betaler dette alene spiller jo ingen rolle. Det er rentene og avdragene på lånet som gjør at jeg har det trangt økonomisk.

Selv om jeg ber han betale meg en leie, så synes jeg ikke han bør ha krav på å eie endel av leieligheten min. Vi har vært sammen i mange år, han har prioritert livets glade dager med festing og å bo i kollektivt super sentralt. Jeg har levd mer nøkternt og brukt pengene jeg har tjent på å kjøpe leilighet. Jeg synes det er uretferdig om han da bare skal komme når det passer han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...