Gå til innhold

Koloskopi og linfrø, korn o.l.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp!

Skal ta koloskopi på tirsdag og spiste nettopp et grovt rundstykke med både linfrø, sesamfrø og diverse annet. Har mottatt brev med info om kosthold og annet før undersøkelsen og forstår at jeg ikke skal spise linfrø, sesamfrø og hele korn 5 dager før undersøkelsen. Glemte dessverre dette i farten da jeg var på cafe med venner og er nå redd jeg har ødelagt alt i forhold til undersøkelsen. Noen som vet?

Anonymkode: 7ea0a...683

AnonymBruker
Skrevet

Du må ringe de mandags morgen og høre. Du får utsatt timen om det er et problem, men jeg tror det går greit altså. 

Anonymkode: e460d...bcd

Skrevet

Har aldri fått slike restriksjoner før en undersøkelse så tror det skal gå bra jeg. Uansett så tar jo ikke maten tre dager gjennom systemet, og du skal ta tømming på mandag. Er ganske tomt inni der etter det ja. Vil forresten anbefale å spise lett (lite fiber og slikt) de siste dagene, gjør hele greiene på mandag lettere for deg. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ringe de mandags morgen og høre. Du får utsatt timen om det er et problem, men jeg tror det går greit altså. 

3 timer siden, Honnikorn skrev:

Har aldri fått slike restriksjoner før en undersøkelse så tror det skal gå bra jeg. Uansett så tar jo ikke maten tre dager gjennom systemet, og du skal ta tømming på mandag. Er ganske tomt inni der etter det ja. Vil forresten anbefale å spise lett (lite fiber og slikt) de siste dagene, gjør hele greiene på mandag lettere for deg. 

Tusen takk for svar til dere begge!

@Honnikorn: Ditt svar beroliget meg såpass at jeg ikke stresser så mye med det nå. Skal sørge for lettfordøyd mat i morgen og så kun drikke på mandagen. Kjenner jeg gruer for dette da jeg er dårlig på å gå lenge uten mat :-/

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Honnikorn skrev:

Det er faktisk ikke sånn som du sier at maten ikke tar tre ganger gjennom systemet. Noen mattyper kan faktisk ta veldig lang tid gjennom tarmen fordi i tarmen har vi mange krinkler og kroker maten kan legge seg i, spesielt små frø og tyggis osv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke sånn som du sier at maten ikke tar tre ganger gjennom systemet. Noen mattyper kan faktisk ta veldig lang tid gjennom tarmen fordi i tarmen har vi mange krinkler og kroker maten kan legge seg i, spesielt små frø og tyggis osv. 

Og der ble jeg stressa igjen... Er det krise dersom det ligger igjen et og annet frø i tarmen under koloskopi? Eller går det greit likevel?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der ble jeg stressa igjen... Er det krise dersom det ligger igjen et og annet frø i tarmen under koloskopi? Eller går det greit likevel?

Jeg tror nok det går greit om det er snakk om ett enkelt rundstykke såpass mange dager før. Noen spiser jo massevis av slike frø hver eneste dag. Bare hold deg til enkel mat og ring for sikkerhets skyld på mandag. Jeg vil tro det går helt fint 😊

Anonymkode: 48426...b5a

Skrevet

Ikke stress med det, de tar til og med slike undersøkelser på folk uten at de har fastet og tømt seg (akutt) Har noen runder på sykehus med dette selv, ikke stress. Er det ikke helt tomt så ordner de opp i det. Og når du begynner tømming så kommer du til å skjønne hvor effektivt det er ;)

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope, det handler ikke om frø og tyggis, men om fiberinnhold. Vegetarianere har langsommere fordøyelse enn en kjøttspiser f.eks. Veien gjennom tynntarmen er ganske rask, opptil 6 timer. Tykktarmen er en lengre affære og der kan maten bruke opptil tre døgn. Men det spiller ingen rolle i og med at TS skal ta tømmemidler kvelden før ( det er iallfall normal prosedyre) og jeg kan garantere at man blir tom ja! Dette har jeg gjort mange ganger og det har aldri blitt avblåst fordi jeg har glemt meg og spist noe flere dager før. Slutt å skrem folk! En slik undersøkelse er stressende nok i utganspunktet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Honnikorn skrev:

Ikke stress med det, de tar til og med slike undersøkelser på folk uten at de har fastet og tømt seg (akutt) Har noen runder på sykehus med dette selv, ikke stress. Er det ikke helt tomt så ordner de opp i det. Og når du begynner tømming så kommer du til å skjønne hvor effektivt det er ;)

Nope, det handler ikke om frø og tyggis, men om fiberinnhold. Vegetarianere har langsommere fordøyelse enn en kjøttspiser f.eks. Veien gjennom tynntarmen er ganske rask, opptil 6 timer. Tykktarmen er en lengre affære og der kan maten bruke opptil tre døgn. Men det spiller ingen rolle i og med at TS skal ta tømmemidler kvelden før ( det er iallfall normal prosedyre) og jeg kan garantere at man blir tom ja! Dette har jeg gjort mange ganger og det har aldri blitt avblåst fordi jeg har glemt meg og spist noe flere dager før. Slutt å skrem folk! En slik undersøkelse er stressende nok i utganspunktet. 

Man skal ikke lyve til folk bare fordi de blir stressa av sannheten. Det er viktig at man forteller det som er korrekt. Frø kan være et problem å innta fordi de ikke går like fort gjennom tarmen på samme måte som tyggis o.l. Bare les "sjarmen med tarmen" så kan du høre at den legen også sier at noen ting kan ta flere år gjennom tarmen. 

Og enhver oppegående person forstår vel at jeg snakker om tarmen ved normal funksjon og ikke når pasienten har tatt f.eks moviprep. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke lyve til folk bare fordi de blir stressa av sannheten. Det er viktig at man forteller det som er korrekt. Frø kan være et problem å innta fordi de ikke går like fort gjennom tarmen på samme måte som tyggis o.l. Bare les "sjarmen med tarmen" så kan du høre at den legen også sier at noen ting kan ta flere år gjennom tarmen. 

Og enhver oppegående person forstår vel at jeg snakker om tarmen ved normal funksjon og ikke når pasienten har tatt f.eks moviprep.

Men jeg skal da selvsagt ta tømmemiddel i forkant av koloskopi. Trodde det var underforstått med tanke på trådens tema. Hvis du mener at jeg nok vil ha rester av frø i tarmen flere dager etter inntak  uten bruk av tømmemidler er det selvsagt forståelig. Det jeg var usikker på var om det at jeg glemte meg og spiste et grovt rundstykke med diverse korn og frø ville ødelegge for koloskopi-undersøkelsen 3 dager senere. Selvsagt etter profylaktisk tømmeregime. @Honnikornhar heldigvis klart å berolige meg noe med dette. Håper virkelig undersøkelsen nå går greit...

Skrevet

Det går helt sikkert fint TS. :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...