Gå til innhold

Hunden bet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg har en hund på 2 år som aldri har vist tegn på aggresjon eller vært noe hissig. Vi har vært bortreist i 2 dager hvor hunden har vært hoss min mor der tviler jeg ikke på hun har det godt men idag når vi skulle lufte hun litt møtte vi på en annen hund som var hissig de var hele tiden i god avstand fra verandre men plutselig bet hunden min mannen min i ankelen må hun avlives nå eller kan dette bare ha vært en måte å reagere på i redsel av den andre hunden?

Anonymkode: 10984...e88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle hunder som biter må avlives.

Anonymkode: 2cbae...317

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ja jøss..

Nei den må ikke avlives, og situasjonen du skisserer høres lite troverdig ut.

Anonymkode: 4fe18...50a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig umulig å si noe om uten å ha sett hvordan det skjedde.

Anonymkode: 8926e...21f

AnonymBruker
Skrevet

Dere "må" ingenting. Hvis hun aldri har gjort noe lignende før, er det mulig at hun aldri kommer til å gjøre noe lignende igjen. 

Min hund er snill, men en gang ble han overrumplet av en jogger som jogget forbi oss bakfra. Han passerte veldig nærme og hunden stokk da han plutselig dukket opp, og glefset etter foten hans. Jeg ble sjokkert (joggeren merket ingenting heldigvis).

Dette er nå 4 år siden og ingenting lignende har skjedd verken før eller etter. Hunder kan gjøre feil, akkurat som mennesker. Hvor alvorlig var bittet?

Anonymkode: 56418...12a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ta heller å få behandling for hundeangsten din enn å lage slike tråder på KG TS.

Anonymkode: 4fe18...50a

• Liker 1
Gjest puttee
Skrevet

Wow, øynene mine! Du må lære deg å bruke punktum og komma! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hunde angst å er ikke redd min hund men andre mener hun må avlives å att hun kommer til å bite igjenn. Det ble merket etter bittet men det er ikke noe alvorlig bitt som trenger legetilsyn. Men sjokkert over att hun reagerte på den måten ja det er jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til dyrlegen og be om bitevaksine.

Anonymkode: 5b422...4a3

Skrevet

Det er vanskelig for oss å svare uten å ha sett hunden i situasjonen, men det kan ha vært en overslagshandling pga den andre hunden. Det i seg selv synes jeg ikke er noe å avlive hunden for, men jeg ville for fremtiden passet på at du har større avstand til hunder (og evt andre ting) hun reagerer på slik at hun ikke blir så oppkavet og stresset. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville gitt dyret en sjanse til. Men vær litt obs blant andre folk, og hold den vekk fra barn. Ha øye for når hunden virker stresset og fjerne den fra situasjonen. Hunden bet nok fordi den var i en stresset situasjon og ikke av aggresjon mot din mann. Slikt skal jo likevel ikke få skje.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg har en hund på 2 år som aldri har vist tegn på aggresjon eller vært noe hissig. Vi har vært bortreist i 2 dager hvor hunden har vært hoss min mor der tviler jeg ikke på hun har det godt men idag når vi skulle lufte hun litt møtte vi på en annen hund som var hissig de var hele tiden i god avstand fra verandre men plutselig bet hunden min mannen min i ankelen må hun avlives nå eller kan dette bare ha vært en måte å reagere på i redsel av den andre hunden?

En helt naturlig reaksjon. Noen hunder som blir redd (fryktaggressiv) vil kunne bite/"angripe" det som er nærmest de. Være seg en hund, eller et menneske (også eier). Så nei. Ingen grunn til avlivning på grunn av den episoden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Du skal ikke avlive hunden etter det der! Hvis hunden biter hard og lager store skader, biter barn eller biter mer enn en gang, så kan avliving muligens vurderes. Avliving er ikke noe man skal gjøre uten videre og ta lett på. Hunden er 2 år og har hele livet foran seg. Hvis du ikke klarer å ta deg av hunden, så får dere omplassere den til noen som kan. Avliving bør være det absolutt siste man tenker på!

Anonymkode: b81d8...c89

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ikke att jeg ikke kan håndtere hunden. Men jeg får jo ganske angst når andre rundt mener det. Hun er for meg ett familiemedlem jeg hadde tatt veldig tungt på å miste. Men jeg har aldri før opplevd dette å ville derfor bare høre om det virkelig var slik att jeg faktisk måtte ta ett slikt steg. Å jeg var ikke selv tilstede og fikk se alt det var min mann som fortalte hva som skjedde. Han ønsker heller ikke avlive hu da det hadde blitt for tungt. 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
På 4/1/2017 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hunde angst å er ikke redd min hund men andre mener hun må avlives å att hun kommer til å bite igjenn. Det ble merket etter bittet men det er ikke noe alvorlig bitt som trenger legetilsyn. Men sjokkert over att hun reagerte på den måten ja det er jeg.

Dette er ikke noe å ta på vei for, hunden var kanskje litt stresset fordi den har vært hos noen andre etpar dager, den møter på en aggressiv hund og det renner over for den. Frustrasjonen var ikke rettet mot dere, men var sannsynligvis et resultat av det å møte på en aggressiv hund og å føle seg fanget siden den var i bånd. Ikke var det noe hardt bitt heller, så dette hadde jeg bare ignorert. Men lurt å holde bedre avstand når dere går forbi andre hunder i bånd i fremtiden, og trene kontakt når dere gjør det.

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa ikke att jeg ikke kan håndtere hunden. Men jeg får jo ganske angst når andre rundt mener det. Hun er for meg ett familiemedlem jeg hadde tatt veldig tungt på å miste. Men jeg har aldri før opplevd dette å ville derfor bare høre om det virkelig var slik att jeg faktisk måtte ta ett slikt steg. Å jeg var ikke selv tilstede og fikk se alt det var min mann som fortalte hva som skjedde. Han ønsker heller ikke avlive hu da det hadde blitt for tungt. 

Da vet vi jo strengt tatt ikke hva som har skjedd heller. Han kan si at det var god avstand, og kanskje det ikke var det. Kanskje han rykket i båndet, hadde for stramt bånd etc. Vi vet jo heller ikke hvilke signaler hunden sendte før den bet, den kan ha vært så redd at den bare bet vilt rundt seg.

Her et bra epostkurs for passering av andre hunder: https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875

Skrevet

Få deg litt baller da TS. Du som eier vil ikke avlive. Din mann som ble bitt vil heller ikke avlive. Og bittet var ikke alvorlig.  Da er saken klar.

Hadde du virkelig drept et familiemedlem fordi noen rundt deg - som ikke har sett hva som hendte en gang - mener at du skal gjøre det?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...