Gå til innhold

Hvordan fungerer seilbåter?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag har vel de fleste seilbåter motor i reserve, som man kan bruke om det er lite vind eller motvind. Men hvordan var det i "gamle" dager? Måtte man ro? Det kunne jo fungere om det var vindstille, men om det var kraftig motvind mellom der man var og dit man skulle, hva skulle man gjøre da? Vente på mer passende værforhold?

Anonymkode: e1e2e...5cf

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig å seile mot vinden hvis man seiler på skrå. Søk etter seile mot vinden hvis du vil ha detaljene.

Anonymkode: 8f134...c8e

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å seile mot vinden hvis man seiler på skrå. Søk etter seile mot vinden hvis du vil ha detaljene.

Anonymkode: 8f134...c8e

Man kan ikke seile rett mot vinden, men det er en nokså liten sone man ikke kan få fremdrift i. Gamle dagers seilskuter kunne seile like godt i forhold til vindretning som moderne, men skværseil er lite effektive i forhold til moderne rigging. En klassisk fullrigger genererte svært mye kraft, men rigge  var lite effektiv, og resultatet var en moderat rask skute som var relativt treg i manøvreringen. Alle som har forsōkt en stagvending med en skute med lignende rigg vet at det tar lang tid og enormt med krefter, og man bør ikke være for nær land når man trenger å vende fort (på den anden side kunne man med så mange mulige riggkonfigurasjoner faktisk seile baklengs).

Det er en utbredt misforståelse at seil fylles med vind og trekker skuten  fremover. Prinsippet er egentlig det samme som en flyvinge, ved at luften beveger seg raskere langs den lange siden av seilets krumning, og dermed skaper en trykkgradient som driver skiipet fremover. Ved å endre krumningskurven på seilene kan man dermed generere mye trekkraft, og når seilene er riktig trimmet, vil både kjøl og seil gi fremdrift og stabilitet (da sier man at riggen "står"). I direkte motvind kan man ikke få dette til, men det er som sagt en relativt liten sone som ikke kan generere fremdrift i det hele tatt.

 

I gamle dager hendte det rett som det var at man måtte ro skutene inn i vinden, særlig når man passerte gjennom stillebeltet ved ekvator. Man kan ikke ro slike store båter direkte, men brukte en lettbåt og et tau, og slepte skuten etter seg. Det var et forferdelig slit, og ga liten fremdrift. Dette var også en ikke ukjent måte å ta seg inn og ut av havner på.

Anonymkode: dff1b...556

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uttrykket du leter etter om du vil søke på dette, er å "krysse". Da seiler man i et sikksakkmønster, og kan på den måten jukse seg til å seile mot vindretningen.

Anonymkode: dff1b...556

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uttrykket du leter etter om du vil søke på dette, er å "krysse". Da seiler man i et sikksakkmønster, og kan på den måten jukse seg til å seile mot vindretningen.

Anonymkode: dff1b...556

litt som å kjøre bil opp en bakke med speilblank is da kanskje

Anonymkode: 9cbf4...8ac

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

litt som å kjøre bil opp en bakke med speilblank is da kanskje

Anonymkode: 9cbf4...8ac

Det er ikke helt sammenlignbart, for du seiler mye lengre i hver retning før du vender, og fremdriftsprinsippet er jo - åpenbart - ikke det samme på noen som helst måte.

Men veldig grovt sett - ja.

Anonymkode: dff1b...556

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt sammenlignbart, for du seiler mye lengre i hver retning før du vender, og fremdriftsprinsippet er jo - åpenbart - ikke det samme på noen som helst måte.

Men veldig grovt sett - ja.

Anonymkode: dff1b...556

:alice:

Anonymkode: 9cbf4...8ac

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke seile rett mot vinden, men det er en nokså liten sone man ikke kan få fremdrift i. Gamle dagers seilskuter kunne seile like godt i forhold til vindretning som moderne, men skværseil er lite effektive i forhold til moderne rigging. En klassisk fullrigger genererte svært mye kraft, men rigge  var lite effektiv, og resultatet var en moderat rask skute som var relativt treg i manøvreringen. Alle som har forsōkt en stagvending med en skute med lignende rigg vet at det tar lang tid og enormt med krefter, og man bør ikke være for nær land når man trenger å vende fort (på den anden side kunne man med så mange mulige riggkonfigurasjoner faktisk seile baklengs).

Det er en utbredt misforståelse at seil fylles med vind og trekker skuten  fremover. Prinsippet er egentlig det samme som en flyvinge, ved at luften beveger seg raskere langs den lange siden av seilets krumning, og dermed skaper en trykkgradient som driver skiipet fremover. Ved å endre krumningskurven på seilene kan man dermed generere mye trekkraft, og når seilene er riktig trimmet, vil både kjøl og seil gi fremdrift og stabilitet (da sier man at riggen "står"). I direkte motvind kan man ikke få dette til, men det er som sagt en relativt liten sone som ikke kan generere fremdrift i det hele tatt.

 

I gamle dager hendte det rett som det var at man måtte ro skutene inn i vinden, særlig når man passerte gjennom stillebeltet ved ekvator. Man kan ikke ro slike store båter direkte, men brukte en lettbåt og et tau, og slepte skuten etter seg. Det var et forferdelig slit, og ga liten fremdrift. Dette var også en ikke ukjent måte å ta seg inn og ut av havner på.

Anonymkode: dff1b...556

Kjempe godt svar, takk!

Anonymkode: e1e2e...5cf

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...