Gå til innhold

Oppvekstmiljø på Stenbråten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsal vil jeg ikke definere som veldig østkant, nei. Boligprisene har jo steget noe vanvittig der de siste årene, og skolene i området (både Oppsal, Godlia og Skøyenåsen) er definitivt bra skoler.

Anonymkode: 18be6...ea7

Har hørt mye bra om Godlia/Godlien og Skøyenåsen, men har kun hørt negative rykter om Oppsal..at det bor mange uten utdanning på Oppsal og med dårlige jobber samt at det bare er harry...?

Anonymkode: 2bd83...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bor i området (samme vei 😊), vi trives kjempegodt. Det er stort sett akademikere som bor på denne siden av Mortensrud, de som ikke er etnisk norske er godt integrerte, gjerne født i Norge. Jeg har barn på Stenbråten skole, og har et godt inntrykk av både skolen og barnehagene (hatt mine i Steinbråten naturbarnehage). Ungene liker seg godt. De jeg kjenner som har unger på Lofsrud u.skole virker fornøyde, men de er også klare på at de vil bytte skole om det skulle bli problemer. Nesten alle jeg kjenner som har solgt bolig her har flyttet innad i bdelen, ingen har flyttet fordi de mistrivdes. Det jobbes kontinuerlig med å løfte bydelen, det er blant annet planlagt ny flerbrukshall og et bibliotek. Vi vil gjerne støtte senteret, men det er også kort vei til Lambertseter senter. 

Anonymkode: 2df7e...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i området (samme vei 😊), vi trives kjempegodt. Det er stort sett akademikere som bor på denne siden av Mortensrud, de som ikke er etnisk norske er godt integrerte, gjerne født i Norge. Jeg har barn på Stenbråten skole, og har et godt inntrykk av både skolen og barnehagene (hatt mine i Steinbråten naturbarnehage). Ungene liker seg godt. De jeg kjenner som har unger på Lofsrud u.skole virker fornøyde, men de er også klare på at de vil bytte skole om det skulle bli problemer. Nesten alle jeg kjenner som har solgt bolig her har flyttet innad i bdelen, ingen har flyttet fordi de mistrivdes. Det jobbes kontinuerlig med å løfte bydelen, det er blant annet planlagt ny flerbrukshall og et bibliotek. Vi vil gjerne støtte senteret, men det er også kort vei til Lambertseter senter. 

Dette gjelder hele bydel Søndre Nordstrand. Og årsaken er jo i all hovedsak ikke trivsel (f.eks viser Ung i Oslo-undersøkelsen fra alle de siste årene tvert i mot at ungdommene i Søndre Nordstrand er minst fornøyd med egen bydel og har lavest trivsel, sammenlignet med ungdom i alle andre bydeler).

Årsaken er jo ganske enkelt at prisene i bydel Søndre Nordstrand er de laveste i Oslo- det blir dermed vanskelig for folk å flytte ut av bydelen dersom de fortsatt ønsker å bli værende i byen. Hvis man selger sin toromsleilighet i bydel Søndre Nordstrand har man som oftest rett og slett ikke tilstrekkelig egenkapital til å kunne oppgradere (til større leilighet eller rekkehus) i noen andre bydeler enn nettopp Søndre Nordstrand.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4/6/2017 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Akademikere på Mortensrud? Høres merkelig ut all den tid Mortensrud er skikkelig øst og har ikke noe sjarme?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akademikere på Mortensrud? Høres merkelig ut all den tid Mortensrud er skikkelig øst og har ikke noe sjarme?

Det er mulig det var slik før, men det har blitt bygget ut en god det større rekkehus og små eneboliger de siste årene som ligger på 5-6 mill., de har stort sett blitt kjøpt av ganske nyetablerte, godt utdannede par med 1-3 barn. De har vel sett muligheten for å kjøpe en større bolig, kanskje med en liten hage, nært marka og med god kollektivtrafikk inn til sentrum, i stede for en trang leilighet litt mer sentralt. Flere av dem tjener nå godt nok til å flytte ut av bydelen, de må kanskje ofre hagen, men brorparten blir nå her likevel. Det er ingen tvil om at det går et skille ved Mortensrudveien, det ser man på prisene også, men Stenbråten er et flott sted å bo.

Jeg tenker uansett at det er en grei måte å komme seg inn på boligmarkedet. Barnehagene og i hvert fall Stenbråten skole er av god kvalitet (de har blant annet utviklet en metode for å lære å lese som nå sprer seg til de andre Osloskolene), så kan man heller vurdere å flytte litt på seg når barna når skole/ ungdomsskolealder om man ønsker det.

Jeg tror mange overvurderer hvor viktig skolen er. Så lenge den er god nok, med flinke lærere og f.eks. ikke har et stort mobbeproblem) og man har ressurssterke foreldre hjemme så går det som regel bra. Det gjengse barn vil klare seg utmerket på en slik skole. Har man derimot et barn med store utfordringer ser jeg jo at en skole med større ressurser kan gjøre en forskjell. Blir man ikke fulgt opp hjemme er det viktig at skolen i hvert fall har leksehjelp, noe vår skole har. I tillegg har de gratis kjernetid i bhg (de to siste årene) og på AKS for å få inn de ungene som trenger å gå der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.4.2017 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Det er en god miks av fargede innvandrere og etnisk hvite nordjenter og nordgutter der. Trygt og greit,

Ikke flytt til Frogner i Oslo vest for der er det ikke bare leilighetsprisene som er ville men også den etniske sammensetningen i skolen(e): det er omtrent kun etnisk hvite nordmenn som er elever. Barna på Frogner vet knapt hva en msulim eller innnvandrer er.

Hva er det du snakker om? Bydel Frogner har en meget høy andel ikke-norske. 

http://www.dagbladet.no/nyheter/i-disse-tre-bydelene-er-innvandrere-na-i-flertall/60445793

nordstrand er den bydelen med størst andel etnisk norske.

Anonymkode: 1cece...b48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Annonse

Gjest Nilsen32
På 2.4.2017 den 13.48, mamamilia skrev:

I dag skal vi på visning i området, jeg er spent! :)

Jeg er spent! Endre dere opp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.4.2017 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å bosette meg i noen av de "bedre" områdene i Oslo, hadde jeg heller flyttet ut av byen. F.eks vet jeg at både Oppegård og Ski har veldig gode skoler- og langt bedre oppvekstmiljø for ungdommer enn hva f.eks bydel Søndre Nordstrand har.

Vet at dette er en gammel tråd, men må si meg helt enig i denne. Vi kommer til å flytte til en annen by for boligprisene der vi ønsker å bo i Oslo er alt for høye. Lillesøsteren min som er mange år yngre enn meg har gått på skoler med med mange innvandrere her i Oslo og det ønsker jeg ikke for mine barn.

Anonymkode: ed77d...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilsen32
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at dette er en gammel tråd, men må si meg helt enig i denne. Vi kommer til å flytte til en annen by for boligprisene der vi ønsker å bo i Oslo er alt for høye. Lillesøsteren min som er mange år yngre enn meg har gått på skoler med med mange innvandrere her i Oslo og det ønsker jeg ikke for mine barn.

Skulle ønske vi kunne det men moren til barnet blir boende her og da må vi være i nærheten. Helst vil jeg til lørenskog/lillestrøm🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Nilsen32 skrev:

Skulle ønske vi kunne det men moren til barnet blir boende her og da må vi være i nærheten. Helst vil jeg til lørenskog/lillestrøm🙈 

Det skjønner jeg godt! Nå er heldigvis jeg og barnefar sammen, og vi er enige om at vi bør ut av Oslo når boligprisene er som de er. Så er veldig heldige akkurat der. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilsen32
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg godt! Nå er heldigvis jeg og barnefar sammen, og vi er enige om at vi bør ut av Oslo når boligprisene er som de er. Så er veldig heldige akkurat der. 😊

Veldig heldig der altså! Jeg drømmer meg ut av Oslo jeg også 🙈 Men sånn er det når jeg finner meg noen med ett barn og en ex på slep😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...