Gå til innhold

Oppvekstmiljø på Stenbråten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg skrev et lignende innlegg for noen uker siden, men prøver igjen med spørsmål om et nytt område. Vi tenker på å flytte ut av Oslo sentrum nå som barna begynner å nærme seg skolealder. Vi har vært litt på visninger i nordstrandområdet, men det er helt ville budrunder på de eiendommene vi har sett på. Vi har begynt å se litt på andre områder, men er lite kjent utenfor sentrum. Vi ønsker at barna våre skal vokse opp i et trygt område med mange barn. Vi ønsker at det skal være en fornuftig miks når det kommer til etnisitet. (Ikke bare norske familier, men vi ønsker heller ikke å ende opp med å være en minoritet i nabolaget som norske.) Vi er opptatte av at skolen barna skal gå på er god. Vi har sett  på boliger i stenbråtenområdet, er det noen som vet hvordan det er der? Hva med Hellerud og Haugerud?

Krysser fingrene for tips og råd. 

Anonymkode: 0ce57...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Steinbråten skole har ca 50/50 norske og utenlandske. Kantarellen terrasse er kjent for mye tull og høy andel utlendinger.

Anonymkode: 47a9a...d84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere ser på Søndre Nordstrand er det trygt å gå for områder som; hallagerbakken, sloreåsen, gamlelinja, ravnåsen og toppåsen. De andre områder kjenner jeg ikke så godt til... men disse områdene er bra!

Anonymkode: 1254e...b62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stenbråten og Mortensrud generelt har relativt dårlig rykte på seg. Det er mye bråk der, og generelt et tøft miljø der. Jeg kjenner unge folk som er oppvokst der som ikke vil at sine framtidige barn skal vokse opp i same miljø. Det er relativt mørkt, og til og med norske barn prater kebabnorsk.

Anonymkode: 2ed34...854

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skrev et lignende innlegg for noen uker siden, men prøver igjen med spørsmål om et nytt område. Vi tenker på å flytte ut av Oslo sentrum nå som barna begynner å nærme seg skolealder. Vi har vært litt på visninger i nordstrandområdet, men det er helt ville budrunder på de eiendommene vi har sett på. Vi har begynt å se litt på andre områder, men er lite kjent utenfor sentrum. Vi ønsker at barna våre skal vokse opp i et trygt område med mange barn. Vi ønsker at det skal være en fornuftig miks når det kommer til etnisitet. (Ikke bare norske familier, men vi ønsker heller ikke å ende opp med å være en minoritet i nabolaget som norske.) Vi er opptatte av at skolen barna skal gå på er god. Vi har sett  på boliger i stenbråtenområdet, er det noen som vet hvordan det er der? Hva med Hellerud og Haugerud?

Krysser fingrene for tips og råd. 

Det er en god miks av fargede innvandrere og etnisk hvite nordjenter og nordgutter der. Trygt og greit,

Ikke flytt til Frogner i Oslo vest for der er det ikke bare leilighetsprisene som er ville men også den etniske sammensetningen i skolen(e): det er omtrent kun etnisk hvite nordmenn som er elever. Barna på Frogner vet knapt hva en msulim eller innnvandrer er.

Anonymkode: 2bd83...a17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stenbråten og Mortensrud generelt har relativt dårlig rykte på seg. Det er mye bråk der, og generelt et tøft miljø der. Jeg kjenner unge folk som er oppvokst der som ikke vil at sine framtidige barn skal vokse opp i same miljø. Det er relativt mørkt, og til og med norske barn prater kebabnorsk.

Anonymkode: 2ed34...854

Nå glemmer du bort at Stenbråten er bygd ut endel og tiltrekker seg mange som har råd til dyrere funkiseneboliger. Hadde ikke brukt barndommen vår som referanse, det har skjedd mye i Søndre Nordstrand siden den tid.

ALle jeg kjenner som bor der er høyt utdannede, jobber i departementer og høyt oppe i politikk osv. 

Anonymkode: 4aeac...036

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en god miks av fargede innvandrere og etnisk hvite nordjenter og nordgutter der. Trygt og greit,

Ikke flytt til Frogner i Oslo vest for der er det ikke bare leilighetsprisene som er ville men også den etniske sammensetningen i skolen(e): det er omtrent kun etnisk hvite nordmenn som er elever. Barna på Frogner vet knapt hva en msulim eller innnvandrer er.

Det er nok mer Asker, Bærum og Holmenkollen du tenker på. TS har tenkt å flytte UT av sentrum, og akkurat Frogner er svært internasjonalt (men ikke flerkulturelt), og har dermed den "riktige typen" muslimer og mørkhudede og øst-Europeere i klassene på alle trinn. De er bare ikke fra fattige, barnerike flyktningefamilier eller standard arbeidsinnvandrere. 

Anonymkode: 3df1f...6f0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå glemmer du bort at Stenbråten er bygd ut endel og tiltrekker seg mange som har råd til dyrere funkiseneboliger. Hadde ikke brukt barndommen vår som referanse, det har skjedd mye i Søndre Nordstrand siden den tid.

ALle jeg kjenner som bor der er høyt utdannede, jobber i departementer og høyt oppe i politikk osv. 

Det er sant, mye har skjedd på Søndre Nordstrand. Det har blitt veldig mange ressurssterke småbarnsfamilier som har flyttet hit og det er nok definitivt noe annet nå enn for 15 år tilbake. Mortensrud er dog fortsatt litt belastet..men stebsbråten har jeg ikke hørt noe negativt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Steinbråten har mindre tull. Jobbet et år på stenbråten skole, og det virket på meg at det var godt organisert og lite tull blandt elevene der. Det er mange boligområder rundt stenbråten skolekrets som er preget av høyt utdannede og ressurssterke familier.

Anonymkode: 47a9a...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal vi på visning i området, jeg er spent! :)

Endret av mamamilia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4/1/2017 den 23.07, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil de bo med innvandrere og attpåtil så nær Lambertseter som er skikkelig østkant øst'ish?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4/1/2017 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Det er nok mer Asker, Bærum og Holmenkollen du tenker på. TS har tenkt å flytte UT av sentrum, og akkurat Frogner er svært internasjonalt (men ikke flerkulturelt), og har dermed den "riktige typen" muslimer og mørkhudede og øst-Europeere i klassene på alle trinn. De er bare ikke fra fattige, barnerike flyktningefamilier eller standard arbeidsinnvandrere. 

Anonymkode: 3df1f...6f0

Frogner bydel er ganske så hvitt. Og rikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haugerud har en blanding av både utlendinger og norske, men mest utlendinger. 

Bor der selv.

Anonymkode: afafd...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil de bo med innvandrere og attpåtil så nær Lambertseter som er skikkelig østkant øst'ish?

Fordi søndre nordstrand byr på masse skog og mark, flotte turområder og ikke minst nærhet til sjø og strand. Mange har utsikt utover sjøen. Og alt dette får man til en rimelig penge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lærer, og har jobbet i Osloskolen i 15 år. Jeg kjenner skolene i områdene du nevner relativt godt, noen av stedene har jeg jobbet selv, i andre av områdene har jeg bekjente som jobber.

Når det gjelder Stenbråten er jeg enig med flere her i at det er en forholdsvis god skole, den ligger midt på treet i resultater (og det er høyere enn de fleste skolene i bydel Søndre Nordstrand), og den har en grei mix av nordmenn vs minoritetsspråklige (ca 50/50). Jeg ville imidlertid ikke ha valgt å bosette meg der selv, mest pga ungdomsskolen. Dersom dere flytter til Stenbråten, vil barna etter hvert måtte begynne på Lofsrud skole. Det er en skole med veldig høy andel minoritetsspråklige (70-80 %), det er mye hærverk, bråk, mobbing og også rusproblematikk. Skolen har dessuten et massivt vedlikeholdsetterslep- noe som dessverre ikke er helt uvanlig for skoler i ressurssvake områder. Det er iallfall absolutt ikke en skole jeg ville ha valgt for barna mine!

Litt det samme gjelder Holmlia, flere av barneskolene i området er relativt bra (spesielt Hallagerbakken og Toppåsen), mens Holmlia ungdomsskole sliter med bl.a mobbing og rus, noe de har gjort i mange år.

På Hellerud/Haugerud (dette er jo tilgrensende områder) er barneskolene (spesielt Tveita, Trosterud og Lutvann) ikke bra. Haugerud (ungdomsskolen i området) er imidlertid blitt bedre de siste årene etter at de byttet ut hele ledelsen. Evt er Trasop skole en god (barne)skole, og har vært det i alle år. Men nettopp derfor er det gjerne litt dyrere igjen i områdene som sogner til denne skolen. (Den ligger mellom Oppsal og Hellerud).

Anonymkode: 18be6...ea7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar! Det var et helt fantastisk hus, i noe som fremstod som et veldig idyllisk område (Gamle bygdevei). Jeg skulle ønske jeg kunne være trygg på at det er en bra plass å vokse opp, men er skeptisk.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar! Det var et helt fantastisk hus, i noe som fremstod som et veldig idyllisk område (Gamle bygdevei). Jeg skulle ønske jeg kunne være trygg på at det er en bra plass å vokse opp, men er skeptisk.... 

Står det på skolen, kan du jo velge Steinerskolen på Nordstrand. Der er det veldig bra miljø :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer, og har jobbet i Osloskolen i 15 år. Jeg kjenner skolene i områdene du nevner relativt godt, noen av stedene har jeg jobbet selv, i andre av områdene har jeg bekjente som jobber.

Når det gjelder Stenbråten er jeg enig med flere her i at det er en forholdsvis god skole, den ligger midt på treet i resultater (og det er høyere enn de fleste skolene i bydel Søndre Nordstrand), og den har en grei mix av nordmenn vs minoritetsspråklige (ca 50/50). Jeg ville imidlertid ikke ha valgt å bosette meg der selv, mest pga ungdomsskolen. Dersom dere flytter til Stenbråten, vil barna etter hvert måtte begynne på Lofsrud skole. Det er en skole med veldig høy andel minoritetsspråklige (70-80 %), det er mye hærverk, bråk, mobbing og også rusproblematikk. Skolen har dessuten et massivt vedlikeholdsetterslep- noe som dessverre ikke er helt uvanlig for skoler i ressurssvake områder. Det er iallfall absolutt ikke en skole jeg ville ha valgt for barna mine!

Litt det samme gjelder Holmlia, flere av barneskolene i området er relativt bra (spesielt Hallagerbakken og Toppåsen), mens Holmlia ungdomsskole sliter med bl.a mobbing og rus, noe de har gjort i mange år.

På Hellerud/Haugerud (dette er jo tilgrensende områder) er barneskolene (spesielt Tveita, Trosterud og Lutvann) ikke bra. Haugerud (ungdomsskolen i området) er imidlertid blitt bedre de siste årene etter at de byttet ut hele ledelsen. Evt er Trasop skole en god (barne)skole, og har vært det i alle år. Men nettopp derfor er det gjerne litt dyrere igjen i områdene som sogner til denne skolen. (Den ligger mellom Oppsal og Hellerud).

Men er ikke Oppsal så øst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre sånn at for svært mange (jeg vil vel si de fleste) familier med barn i Oslo, er skolen noe av det aller viktigste å hensynta når man velger hvor man skal bosette seg. I områdene utenfor sentrum (som primært er der barnefamiliene bosetter seg) blir det dermed stor rift om boligene i områder med gode skoler- og det blir høy korrelasjon mellom boligprisene og nærskolenes "kvalitet". Lave/overkommelige boligpriser indikerer dermed dessverre svært ofte lavere "kvalitet" på skolene.

Jeg skriver kvalitet i gåsetegn fordi lærerne ikke nødvendigvis er noe dårligere på disse skolene enn på skoler i dyrere boligområder. Men kvaliteten på undervisningen blir nesten uten unntak dårligere fordi 1) man har mange elever som sliter med språket (man kan dermed ikke gå like fort frem med pensum), 2) man har flere elever med diverse diagnoser, atferdsvansker o.l, som medfører mer støy i klasserommet, stadige avbrudd i undervisningen osv og 3) det er stort sett alltid mer problemer med mobbing på mange av disse skolene- noe som i sin tur ødelegger arbeidsmiljøet for elevene (og et pkt 4 kan også nevnes, siden jeg skrev om det i forrige innlegg): Det er dessverre sånn at mange skoler på østkanten sliter med med hærverk, tagging og vedlikeholdsetterslep. Dette skaper heller ikke særlig gode/motiverende læringsvilkår for elevene.

Hvis jeg ikke hadde hatt råd til å bosette meg i noen av de "bedre" områdene i Oslo, hadde jeg heller flyttet ut av byen. F.eks vet jeg at både Oppegård og Ski har veldig gode skoler- og langt bedre oppvekstmiljø for ungdommer enn hva f.eks bydel Søndre Nordstrand har.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke Oppsal så øst?

Oppsal vil jeg ikke definere som veldig østkant, nei. Boligprisene har jo steget noe vanvittig der de siste årene, og skolene i området (både Oppsal, Godlia og Skøyenåsen) er definitivt bra skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...