Gjest Lilleulv Skrevet 17. desember 2004 #1 Del Skrevet 17. desember 2004 Lurer på å kjøpe sele til nemi. Har hittil bare brukt halsbånd, og har ikke så peil på seler egentlig. Hva er fordelen med å bruke sele i steden for halsbånd? Hva slags sele bør jeg kjøpe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #2 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg bruker sele når jeg skal gå lange turer, og hvor hunden skal få lov til å dra og vimse rundt. Jeg bruker samme sele når vi sykler. Ellers har jeg en annen trekksele som jeg bruker til f.eks. skiturer. Når jeg setter sele på hunden, så handler det ikke om å gå pent i bånd. Men når jeg har båndet fast i halsbåndet så skal hunden gå pent, dvs. ikke dra. Når du snakker om seler til å gå pent i bånd med, mener du da såkalte haltiseler (antitrekkseler)? Hilsen Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
choop Skrevet 17. desember 2004 #3 Del Skrevet 17. desember 2004 Min erfaring er at hunden drar mer med sele enn halsbånd.Til min skjønne hundebass bruker jeg strupehalsbånd.Ikke skadelig,og hunden skjønner at jeg skal gå tur med deg(og ikke motsatt ) Lykke til med kjøpet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 17. desember 2004 #4 Del Skrevet 17. desember 2004 Hm, gå pent sele? Bruker du sele som hunden kan trekke i har du vips en trekkhund til f.eks ski og andre ting, men hvis du vil hun skal gå pent må du ha sele da egentlig? Vi har sele, vanlig halsbånd og kvelehalsbånd (liker ikke det ordet) som vi bruker jevnlig alt sammen, men han får litt mer frie tøyler i selen enn når han er i halsbånd og skal gå pent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 18. desember 2004 #5 Del Skrevet 18. desember 2004 Hm, gå pent sele? Bruker du sele som hunden kan trekke i har du vips en trekkhund til f.eks ski og andre ting, men hvis du vil hun skal gå pent må du ha sele da egentlig? Vi har sele, vanlig halsbånd og kvelehalsbånd (liker ikke det ordet) som vi bruker jevnlig alt sammen, men han får litt mer frie tøyler i selen enn når han er i halsbånd og skal gå pent. hm... jeg tenker vel kanskje på vanlig tur-sele. Synes det er litt tøft :oops: Trekk-sele skal hun få etter hvert når hun blir gammel nok. Portiser elsker å trekke!! Både ski og vogn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #6 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg kjøpte sele i går fra Rogz. Min idé er at han skal gå fint og trene lydighet i halsbånd, og gå fritt og kose seg i sele. Få han til å assosiere de forskjellige halsbåndene med ulike aktiviteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 18. desember 2004 #7 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg kjøpte sele i går fra Rogz. Min idé er at han skal gå fint og trene lydighet i halsbånd' date=' og gå fritt og kose seg i sele. Få han til å assosiere de forskjellige halsbåndene med ulike aktiviteter.[/quote'] det er bra! hittil har vi kun brukt vanlig halsbånd. har ikke kjøpt strupebånd. men nemi går veldig fint i bånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. desember 2004 #8 Del Skrevet 18. desember 2004 Vi har begge deler. Det fantasktiske med selen er at vi fester den i et elastisk bånd som igjen sitter i et spesielt belte med en krok på. På den måten har jeg begge armene fri. Det elastiske båndet gjør at hunden merket motstand FØR meg og at den derfor bremser litt før jeg får et napp og går på rattata. Dvs. det blir ikke noe rykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. desember 2004 #9 Del Skrevet 18. desember 2004 Hmm...lurt med elastisk bånd. Det har jeg ikke sett ennå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. desember 2004 #10 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg tror kennel har dem, men vi har kjøpt dem hos Brukshunden. Der lager de dem selv og du kan få båndet slik du vil (langt/kort mye/lite elastikk). Båndet er rundt og har en strikk i midten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvar Skrevet 20. desember 2004 #11 Del Skrevet 20. desember 2004 en "gå pent sele" forbinder jeg iallefall med en Anti-trekksele. Altså et slags halsbånd med snorer som man spenner på hunden. Snorene går under armene på den og opp på ryggen, gjennom noen ringer i halsbånd greien - og så får den smerter under armene når den drar, for da strammer det. Det er iallefall meningen. Men mange hunder bryr seg ikke,, og mange hunder får sår !! under armene av denne typen sele. Dette er selen for de late, som ikke gidder å lære hunden å gå pent i band. Jeg bruker halsbånd til trening og når min skal gå pent og ikke dra. Sele bruker vi når det er friere turer, og kombinert med flexibånd. Da er det fritt frem å snuse og vase rundt. Det er en sånn "vanlig" sele - sykkel sele heter det kanskje. Strupekjetting bruker jeg bare på den store når han trenger noen repetisjoner på at man ikke skal trekke i bandet. F.eks når det er klink is, og den minste brå bevegelse fra hundens side kan føre til at man ligger på ryggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå