Gå til innhold

?  

24 stemmer

1. 1. ?

• Jeg synes det er lureri
      22
    • Jeg tror det er reelt og ikke lureri
      2

Anbefalte innlegg

Gjest Winza
Skrevet

Etter å ha sett reportasjen fra helsekontrollen så er jeg fast bestemt på at dette er lureri, de kan ikke en gang dokumentere det og de kommer med masse ting som ikke egentlig feiler personen og skremmer dem. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier som Tim Minchin :  'You know what they call alternative medicine that's been proved to work? - Medicine.'. All den tid det må stemples som alternativt, er jeg skeptisk.

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg er meget skeptisk til alternativ behandling, har ikke troen på det, nei.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ettersom man ser det. Placeboeffekten er helt reell, og alternativere er mye bedre til å utnytte den enn forskningsbasert medisin.

Anonymkode: 3b974...801

• Liker 1
Skrevet

Jeg så intervjuet av han "biopaten" fra Helsekontrollen på God morgen norge, han snakket bare mot seg selv og bortforklarte alt han hadde sagt foran den stakkars 9-åringen. Parasitter i magen, hjernestress, problemer i milt og gudene vet hva...

Bare tull og lureri

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

All aternativ behandling er på ingen måte lureri. Har hatt hunder som har blitt mirakuløst friske og bedre av osteopati, urter, akupunktur og homeopati, og noe av det er snakk om fra ett øyeblikk til det neste. Veldig usannsynlig at det er placebo med dyr. De som har bestemt seg for at det er lureri har rett og slett ikke noen kunnskap om det.

Alternativ medisin ble bare alternativ etter at Rockefeller pøste enorme mengder penger inn i skolemedisin, og samtidig ordnet det så kvakksalverloven ble innført. Det er kun skolemedisin som har drevet med årelating, injisering av kusykdommer og "behandling" med kvikksølv. Alternativmedisin har aldri gjort noe av dette, og har ingen bivirkninger. Det er utrolig mye som går i kategorien alternativmedisin, herunder urter, som også blir brukt i skolemedisin. Å si at alt ikke virker er ikke bare kunnskapsløst, men også utrolig forenklet.

Det er også mye skolemedisin som ikke virker (les: har så mye bivirkninger at man blir sykere istedenfor friskere av det).

De som har behandlet hundene mine har gått hos veterinæren Are Thoresen, som blir regnet for litt av en mirakelmann på dyr.
Les hva de skriver på forum og blogger om han:
https://grosaugerud.wordpress.com/2015/12/20/noen-ganger-har-mirakler-et-navn-are-toresen/
http://horse84124.yuku.com/topic/10052#.WN-zk0i0mM8
http://hundesonen.no/topic/51482-are-thorsen-behandlinger/

De prøver å "ta" han også, her en journalist som har gitt seg ut for noen som har kreft. Utrolig usmakelig. https://grosaugerud.wordpress.com/2015/12/20/noen-ganger-har-mirakler-et-navn-are-toresen/

Anonymkode: 5dce6...8b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

All aternativ behandling er på ingen måte lureri. Har hatt hunder som har blitt mirakuløst friske og bedre av osteopati, urter, akupunktur og homeopati, og noe av det er snakk om fra ett øyeblikk til det neste. Veldig usannsynlig at det er placebo med dyr. De som har bestemt seg for at det er lureri har rett og slett ikke noen kunnskap om det.

Vi har mye mer kunnskap, men mye mindre følelser relatert til det. Vi vet også at det er absolutt ingenting av etterprøvbare fakta som kan forklare på en måte du vil forstå at følelsene dine lurer deg, nettopp fordi du bare lytter på følelser og avfeier kalde fakta når de sier noe annet.

• Liker 3
Gjest Sugemerke
Skrevet

Selvfølgelig er det lureri. Noen er smarte nok til å tjene seg rike på andre dumskap. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har mye mer kunnskap, men mye mindre følelser relatert til det. Vi vet også at det er absolutt ingenting av etterprøvbare fakta som kan forklare på en måte du vil forstå at følelsene dine lurer deg, nettopp fordi du bare lytter på følelser og avfeier kalde fakta når de sier noe annet.

Du har mye kunnskap om alternativ behandling? Det tviler jeg sterkt på. Og hvorfor eller hvordan skal jeg ha følelser relatert til det?

Når jeg går inn med en halt hund og ut med en hund som ikke halter, er det følelsene som lurer meg da? Når jeg må løfte en annen hund inn i bilen fordi hun er så dårlig at hun klarer ikke hoppe inn, og hun hopper inn selv etter 30 min. behandling, hva er fakta da? Når jeg har hatt hunden min til osteopat etpar ganger, og de vi pleier å gå tur med kommenterer at hun ser så mye mere glad og spretten ut, er det deres følelser som lurer dem da, når de ikke vet at hun har vært til behandling engang?

Om du leser linkene som jeg postet, ser du at mange mange flere dyreeiere enn meg har disse erfaringene. Det er ting man kan se umiddelbart, ikke ting som man føler.

Anonymkode: 5dce6...8b2

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ettersom man ser det. Placeboeffekten er helt reell, og alternativere er mye bedre til å utnytte den enn forskningsbasert medisin.

Man bør altså begynne å lure pasienten?

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tror definitivt at alternativ behandling virker. Placebo er et kjent, og bevist middel som virker. Det kan man ikke nekte for. Men jeg mener fremdeles at det er lureri. Når mennesker med alvorlige lidelser kun får hjelp fra helere og andre alternative behandlere, og avstår fra å oppsøke det offentlige helsevesenet så er det noe galt med hvordan alternative behandlere markedsfører seg.

Hvis man var tydelige (som noen er) på at dette er et ekstratilbud, noe det kan være verdt å prøve så hadde jeg ikke sett det store problemet med det. Men når noen bruker sine siste kroner på alternativ behandling som de har blitt LOVET skal virke, og de ender opp med å bli mye verre eller dør fordi de ikke får den behandlingen de trenger så er det skremmende at det er lovlig at de får fortsette med slik markedsføring. 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Det er ufattelig mye sjarlataneri når det kommer til alternativ medisin. Og det som virkelig får meg mektig forbanna er de som skor seg på menneskers desperasjon ved (alvorlig) sykdom, som f.eks. kreft. Og for å si det sånn, jeg har ennå til gode å møte en alternativ behandler som kan fjerne en rotbetennelse i ei tann. For mitt vedkommende, taler det sitt. 

Den eneste "alternative" behandlingsformen jeg faktisk tror på, er DAT - dyreassistert terapi ved autisme, ADD/ADHD, depresjon, angstnevroser o.l.

Gjest Sugemerke
Skrevet

Problemet med placebo-effekten er at den har begrenset effekt over tid. Man blir ikke kurert for alltid, men kun for et kortere tidsrom, tankens kraft er dessverre ikke sterkere en som så.

Gjest Winza
Skrevet
5 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Det er ufattelig mye sjarlataneri når det kommer til alternativ medisin. Og det som virkelig får meg mektig forbanna er de som skor seg på menneskers desperasjon ved (alvorlig) sykdom, som f.eks. kreft. Og for å si det sånn, jeg har ennå til gode å møte en alternativ behandler som kan fjerne en rotbetennelse i ei tann. For mitt vedkommende, taler det sitt. 

Den eneste "alternative" behandlingsformen jeg faktisk tror på, er DAT - dyreassistert terapi ved autisme, ADD/ADHD, depresjon, angstnevroser o.l.

Så du på programmet og alt han sa var gale med jenta? Burde ikke vært lov :angry:

Gjest Zeitgeist
Skrevet
1 minutt siden, Winza/Jacklost skrev:

Så du på programmet og alt han sa var gale med jenta? Burde ikke vært lov :angry:

Nei, jeg har faktisk ikke sett programmet ennå. Men jeg har opplevd nok svada og utspekulert spill til å uttale meg om hva jeg synes om den bransjen. 

Skrevet
På 1.4.2017 den 10.05, Winza/Jacklost skrev:

Etter å ha sett reportasjen fra helsekontrollen så er jeg fast bestemt på at dette er lureri, de kan ikke en gang dokumentere det og de kommer med masse ting som ikke egentlig feiler personen og skremmer dem. Hva synes dere?

Det er jo dette med dokumentasjon som gjør at det kalles alternativ behandlig. Hvis ikke hadde det kommet inn under vanlig medisin.

Gjest Winza
Skrevet
11 minutter siden, Gullik skrev:

Det er jo dette med dokumentasjon som gjør at det kalles alternativ behandlig. Hvis ikke hadde det kommet inn under vanlig medisin.

Poenget er at de kan ikke bevise at det de gjør er reelt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...