AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #1 Skrevet 1. april 2017 Jeg fikk en deltidsjobb i kommunen, og begynte opplæringen i slutten av februar. Til sammen hadde jeg ca. 25 timer opplæring, som utgjør ganske mye penger i lønn for en student med dårlig råd. Da jeg startet opplæringen hadde jeg ennå ikke tilgang til "systemet" deres, da man må ha en epost-adresse tilknyttet kommunen, brukernavn og passord for å logge inn og kunne se timene sine, og sette seg opp på ekstra-vakter osv. Da jeg fikk denne tilgangen kunne jeg se bare fra den datoen og fremover i tid, slik at timene for opplæringen ikke vistes noe sted, da de sikkert var på forrige lønns-periode eller noe. Jeg spurte hun ene på kontoret om når jeg får lønn for opplæringen (syntes dette var ekkelt å spørre om, men tok meg sammen og gjorde det likevel), og hun sa at jeg sikkert får det utbetalt ved neste lønnskjøring. Men det gjorde jeg ikke, da fikk jeg utbetalt kun for noen få usle timer jeg hadde jobbet ekstra etter opplæringsperioden. Hva bør jeg gjøre her? Har jeg rett på å få utbetalt lønn for opplæring ved neste lønnskjøring, eller hvordan er egentlig reglene? Kan det gå "for lang tid" slik at jeg etter hvert mister retten på disse pengene hvis jeg ikke gjør noe med det med en gang? Anonymkode: 89718...abb
Kvalitet Skrevet 1. april 2017 #2 Skrevet 1. april 2017 Du snakker med lederen din. Hun/han fører timene dine i datasystem. Lederen viil også vite når disse kommer på lønn. Problemer i ditt tilfelle tror jeg, er at du har begynt å jobbe før kontrakten din er aktivert i systemet. Det betyr at leder ikke har mulighet til å føre lønn på deg før kontrakten er aktivert. Det kjøres lønn en gang i måneden og er du begynt å jobbe rett før denne daten vil du bare få lønn for arbeidstimer født daten. Lederen din vil kunne fi deg riktige svar. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #3 Skrevet 1. april 2017 2 minutter siden, Kvalitet skrev: Du snakker med lederen din. Hun/han fører timene dine i datasystem. Lederen viil også vite når disse kommer på lønn. Problemer i ditt tilfelle tror jeg, er at du har begynt å jobbe før kontrakten din er aktivert i systemet. Det betyr at leder ikke har mulighet til å føre lønn på deg før kontrakten er aktivert. Det kjøres lønn en gang i måneden og er du begynt å jobbe rett før denne daten vil du bare få lønn for arbeidstimer født daten. Lederen din vil kunne fi deg riktige svar. Jeg skjønner ikke alt du skriver her... Jeg har jo kontrakt, og der står det at arbeidsforholdet gjelder fra den dagen jeg tiltrer stillingen. Det er jo den dagen jeg hadde første opplæringsvakt? Men jeg hadde ennå ikke fått egen bruker til datasystemet, selv om jeg hadde kontrakt. Skjønner at lederen kan gi meg riktig svar, men her spør jeg mer om min formelle rett til å få utbetalt lønnen, og når evt. denne retten faller bort. Noe som jeg regner med er felles regler for alle arbeidstakere i landet vårt. Anonymkode: 89718...abb 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #4 Skrevet 1. april 2017 Står det ingen konkret tiltredelsesdato i arbeidsavtalen din, feks 01.02.17? Anonymkode: 27e91...e1c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #5 Skrevet 1. april 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står det ingen konkret tiltredelsesdato i arbeidsavtalen din, feks 01.02.17? Anonymkode: 27e91...e1c Nei, det står at kontrakten gjelder fra den dato jeg tiltrer stillingen. Greia er at jeg fikk egentlig en vikar-stilling fra juni til august. Men jeg sa jeg kunne starte allerede i februar, og fikk derfor opplæring da (dette var etter at den vikar-kontrakten var underskrevet). Tipper det er derfor ordlyden i kontrakten er slik, sånn at man skal slippe å skrive ny kontrakt hvis noen begynner før vikar-perioden starter. Da vil jo kontrakten gjelde fra den dagen man tiltrer stillingen, altså dagen man har første opplæringsvakt, regner jeg med? Anonymkode: 89718...abb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #6 Skrevet 1. april 2017 Siden du har fått et såpass "løst" tidspunkt for oppstart i stillingen så tenker jeg at du tiltrer stillingen første dag du møter i tjeneste (møter på jobb), og at det er denne datoen som forplikter arbeidsforholdet. Du skal da ha lønn fra og med første opplæringsvakt. Forøvrig er det en veldig merkelig måte å skrive kontrakt på. Neste gang bør du be om en arbeidskontrakt som regulerer arbeidsforholdet med en fra og med dato, og ikke begynne å jobbe før denne datoen. Tenker uansett at du har en veldig god sak her. Du har tiltrådt stillingen og skal da ha lønn for all den tiden du har jobbet. Anonymkode: 27e91...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #7 Skrevet 1. april 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du har fått et såpass "løst" tidspunkt for oppstart i stillingen så tenker jeg at du tiltrer stillingen første dag du møter i tjeneste (møter på jobb), og at det er denne datoen som forplikter arbeidsforholdet. Du skal da ha lønn fra og med første opplæringsvakt. Forøvrig er det en veldig merkelig måte å skrive kontrakt på. Neste gang bør du be om en arbeidskontrakt som regulerer arbeidsforholdet med en fra og med dato, og ikke begynne å jobbe før denne datoen. Tenker uansett at du har en veldig god sak her. Du har tiltrådt stillingen og skal da ha lønn for all den tiden du har jobbet. Anonymkode: 27e91...e1c Ja, men i utgangspunktet var jeg en av mange vikarer som ble ansatt for sommerperioden. I ettertid ble vi enige om at jeg skal starte tidligere, for å kunne ta ekstravakter. Regner med det ut i fra ordlyden i kontrakten tyder på at jeg ikke trenger å inngå noen ny kontrakt selv om jeg startet tidligere. Så hvis jeg har rett på lønn for opplæringsvaktene jeg jobbet før jeg ble lagt inn i systemet, når kan jeg "kreve" å få dette utbetalt? Og er dette noe jeg bør få gjennom så fort som mulig, hvis kravet på en eller annen måte blir for gammelt på et tidspunkt, hvis du skjønner hva jeg mener? Anonymkode: 89718...abb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #8 Skrevet 1. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men i utgangspunktet var jeg en av mange vikarer som ble ansatt for sommerperioden. I ettertid ble vi enige om at jeg skal starte tidligere, for å kunne ta ekstravakter. Regner med det ut i fra ordlyden i kontrakten tyder på at jeg ikke trenger å inngå noen ny kontrakt selv om jeg startet tidligere. Så hvis jeg har rett på lønn for opplæringsvaktene jeg jobbet før jeg ble lagt inn i systemet, når kan jeg "kreve" å få dette utbetalt? Og er dette noe jeg bør få gjennom så fort som mulig, hvis kravet på en eller annen måte blir for gammelt på et tidspunkt, hvis du skjønner hva jeg mener? Anonymkode: 89718...abb Du bør kreve å få det utbetalt så raskt som mulig, ved første mulig utbetalingsdato. Når det foreldelsesfrist så er denne vanligvis 3 år ved lønnskrav. Anonymkode: 27e91...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #9 Skrevet 1. april 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør kreve å få det utbetalt så raskt som mulig, ved første mulig utbetalingsdato. Når det foreldelsesfrist så er denne vanligvis 3 år ved lønnskrav. Anonymkode: 27e91...e1c Okei, men da har jeg jo god tid Likevel vil jeg jo få det så raskt som mulig siden jeg egentlig trenger pengene. Synes bare det er rart at de ikke ordner dette uten at jeg må kreve det og spørre mer enn én gang, siden det er i kommunen. Trodde de var ganske gode på å holde orden på slikt. Det er jo ikke min feil at jeg ikke var lagt inn i systemet før etter jeg hadde hatt flere vakter med opplæring. Anonymkode: 89718...abb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #10 Skrevet 1. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør kreve å få det utbetalt så raskt som mulig, ved første mulig utbetalingsdato. Når det foreldelsesfrist så er denne vanligvis 3 år ved lønnskrav. Anonymkode: 27e91...e1c Kom på en ting: Jeg har jo egentlig ikke noe bevis på at jeg har jobbet alle timene med opplæring? Siden det ikke er ført inn på noe datasystem. Har det heller ikke skriftlig, da avtalen om opplæringen ble gjort muntlig. De vet jo at jeg har vært der og hatt opplæring, men jeg har jo ingen skriftlige eller andre formelle bevis å vise til hvis det skulle bli noe spørsmål om lønn for dette Anonymkode: 89718...abb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #11 Skrevet 1. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kom på en ting: Jeg har jo egentlig ikke noe bevis på at jeg har jobbet alle timene med opplæring? Siden det ikke er ført inn på noe datasystem. Har det heller ikke skriftlig, da avtalen om opplæringen ble gjort muntlig. De vet jo at jeg har vært der og hatt opplæring, men jeg har jo ingen skriftlige eller andre formelle bevis å vise til hvis det skulle bli noe spørsmål om lønn for dette Anonymkode: 89718...abb Er det kun elektronisk vaktbok der du jobber? Eller finnes det er papirbasert vaktbok hvor navnet ditt kan stå? Anonymkode: 27e91...e1c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #12 Skrevet 1. april 2017 Tror du må føre det opp manuelt siden du ikke har hatt tilgang til systemet. Det måtte jeg. Anonymkode: 0646d...daa
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #13 Skrevet 1. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det kun elektronisk vaktbok der du jobber? Eller finnes det er papirbasert vaktbok hvor navnet ditt kan stå? Anonymkode: 27e91...e1c Kun elektronisk, ja. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du må føre det opp manuelt siden du ikke har hatt tilgang til systemet. Det måtte jeg. Anonymkode: 0646d...daa Hva vil si å føre det opp manuelt? Inne på systemet? Det har jeg ikke muligheten til Får heller ikke til å endre ting som hører til tidligere perioder (og på de dagene jeg hadde opplæring står det blankt, siden jeg ikke var i systemet enda da). Får kun til å sette meg opp som tilgjengelig/utilgjengelig på dager frem i tid (for å få ekstravakter) og se mine kommende faste vakter. Anonymkode: 89718...abb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #14 Skrevet 1. april 2017 Jeg trodde ikke man hadde krav på lønn under opplæring. Uten opplæring hadde du ikke kunnet jobbe der. Men du slipper å betale for en utdanning du må ha uansett. Du får den gratis. Anonymkode: 22f53...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #15 Skrevet 1. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde ikke man hadde krav på lønn under opplæring. Uten opplæring hadde du ikke kunnet jobbe der. Men du slipper å betale for en utdanning du må ha uansett. Du får den gratis. Anonymkode: 22f53...7d4 Får jeg ikke lønn for opplæring...? Trodde man fikk det, iallefall i kommunen? Anonymkode: 89718...abb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #16 Skrevet 1. april 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde ikke man hadde krav på lønn under opplæring. Uten opplæring hadde du ikke kunnet jobbe der. Men du slipper å betale for en utdanning du må ha uansett. Du får den gratis. Anonymkode: 22f53...7d4 Det er ikke snakk om en utdanning. TS er kvalifisert for jobben, hvis ikke hadde hun ikke fått den. Opplæringsvakter er vakter hvor man blir "kjent" med arbeidsoppgavene, rutiner etc. Man er med resten av bemanningen "på topp" for på en rask måte kunne sette seg inn i jobben. Det er arbeidsgivers plikt å gi nødvendig opplæring. Man skal ha lønn for disse vaktene. Hvis ikke måtte det i så fall vært avtalt på forhånd at timene ikke godtgjøres og det må henvises til en hjemmel får å ikke utbetale lønn. Anonymkode: 27e91...e1c 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #17 Skrevet 1. april 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om en utdanning. TS er kvalifisert for jobben, hvis ikke hadde hun ikke fått den. Opplæringsvakter er vakter hvor man blir "kjent" med arbeidsoppgavene, rutiner etc. Man er med resten av bemanningen "på topp" for på en rask måte kunne sette seg inn i jobben. Det er arbeidsgivers plikt å gi nødvendig opplæring. Man skal ha lønn for disse vaktene. Hvis ikke måtte det i så fall vært avtalt på forhånd at timene ikke godtgjøres og det må henvises til en hjemmel får å ikke utbetale lønn. Anonymkode: 27e91...e1c Det har ikke vært snakk om lønn under opplæring mellom meg og arbeidsgiver, så det er ikke avtalt på forhånd at jeg ikke skal få lønn for dette. Det er jo snakk om ganske mye penger, så vil helst ikke gå glipp av det hvis jeg har rett på lønn. Anonymkode: 89718...abb
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #18 Skrevet 1. april 2017 Du skal ha lønn for alt du har jobbet. Opplæring eller ikke. Ikke ditt problem om sjefen din var treg med å fikse kontrakt eller ikke har ført opp vaktene i Notus. Det høres jo helt sløvt ut. Er du organisert ts ? Anonymkode: 7ed48...9e9
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #19 Skrevet 1. april 2017 Altså manuelt = Du skriver ned de timene og dagene du har jobbet på en lapp så leverer du det til leder? De må vel stole såpass på deg selv om du ikke har mer en muntelig bevis som du sier. De registrerer det og etterbetaler det på neste lønning. Kan du ikke bare snakke med sjefen din? Tror det er lettere enn å skrive her på KG Anonymkode: 7aa6d...850 1
vscare Skrevet 1. april 2017 #20 Skrevet 1. april 2017 Så lenge noen husker at du var på jobb de og de dagene så blir jeg veldig overrasket hvis du får problemer med å få utbetalt lønn fordi du mangler skriftlig "bevis" på at du var der. Jeg vil tro at i alle fall avdelingslederen din har styr på dette. Kommunen pleier ikke å være kjipe på sånt (i alle fall ikke etter min erfaring). Og jo, kommunen betaler for opplæring, det har de i alle fall gjort i de fire forskjellige kommunene jeg har vært ansatt i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå