AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #161 Del Skrevet 2. mai 2017 På 4/30/2017 den 23.54, AnonymBruker skrev: Er du forumpolitiet kanskje? Hva feiler det folk som skal diktere om andre skal få lov til å starte nye tråder? Hva så om det opprettes flere tråder om serien? Anonymkode: 985ec...fd8 Forumet blir så jævlig uryddig! Rapporterer tråden for sammenslåing. Anonymkode: 00104...d83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #162 Del Skrevet 2. mai 2017 4 timer siden, maipai skrev: Christian Navarro, Tony, er født i 91. Justin Prentice, Bryce, er født i 94. Uansett så var poenget at Tony som karakter ikke var troverdig som high school elev. Enig. Fancy bil, masse tatoveringer, uten rik familie (virket det som)..? Anonymkode: 50258...54d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 2. mai 2017 #163 Del Skrevet 2. mai 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Justin Prentice som spilte Bryce fylte 23 nå i mars. Anonymkode: 71412...f96 Han ser eldre ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calmara Skrevet 2. mai 2017 #164 Del Skrevet 2. mai 2017 Det er 13 kassetter, men i sesong 1 så er det vel bare 6,5 siden de har to sider. Så dermed må jo sesong være en fortsettelse.. Det er jo side A og B. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #165 Del Skrevet 2. mai 2017 2 minutter siden, calmara skrev: Det er 13 kassetter, men i sesong 1 så er det vel bare 6,5 siden de har to sider. Så dermed må jo sesong være en fortsettelse.. Det er jo side A og B. Det var jo ikke 13 kassetter, det var 13 grunner, 13 fortellinger. Anonymkode: df388...2e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #166 Del Skrevet 2. mai 2017 På 1.5.2017 den 0.03, funginger skrev: Har mange, mange problemer med serien. 1. Serien er ganske treig, håpet på noe spennende, men du venter en evighet på de svarene du vil ha og når du får de er de ikke tilfredsstillende. 2. Clay er en ganske kjedelig karakter og Hannah er jo en psykopat uten like som lar Clay, den eneste som bare var snill mot henne, lide seg gjennom kassettene for så å finne ut at han egentlig ikke gjorde noe galt. HALLO! Han gikk ut av rommet da hun ba han om å gjøre det, for en grusom ting å gjøre. 3. Mange av de andre karakterene er dårlig skrevet og går plutselig fra å være hyggelige folk, til drittsekker uten noen spesielt god grunn. Ungdommer flest er faktisk ikke så falske. 4. Flere av "grunnene" var ikke så ille at de hadde fortjent så mye oppmerksomhet. F.eks. diktet som ble publisert, kjipt gjort, men ingen "grunn" til å begå selvmord. 5. Får omtrent null sympati for Hannah, hun oppfører seg som en sutrete drittunge. 6. Tony er en håpløst dårlig karakter som egentlig ikke har noen funksjon i det hele tatt. Man kunne bare kuttet han fra hele serien. 7. Situasjonen hvor Hannah ser Jessica bli voldtatt og deretter ikke gjør noe er helt håpløs. Dette er faktisk noe som kan gi noen så dårlig samvittighet at de ikke vet hvordan de skal leve med det, men her virker det bare som om Hannah er sur på gutta som synes det er greit. Hun kjefter på Justin som faktisk har mye større grunnlag for å "støtte" Bryce enn det Hannah har selv. Hun burde ha sagt ifra selv. 8. At Hannah senere presterer å dra til huset til en som har voldtatt en venninne av henne og trakassert henne, for deretter å sette seg i undertøyet i et boblebad er totalt urealistisk og latterlig. Jeg er feminist og mener så klart at offeret ikke har noen skyld i en voldtekt, men at noen setter seg i en så farlig situasjon funker bare ikke. Rett og slett dårlig historie. 9. Serien fokuserer i for stor grad på at gutter er drittsekker som voldtar og støtter seksuell trakassering av jenter. 10. Jo, serien glorifiserer selvmord både som hevn og som en lettvindt vei ut. Jeg synes ikke serien fikk fram at Hannah hadde en alvorlig depresjon, hun virket bare som en vanlig jente som ble litt mobba. Selvmordscenen var ekkel, men det så ikke så veldig voldt og vanskelig ut, som jeg antar at det er. Osv osv. 2. Man kan påvirke og såre andre mennesker selv uten at det var intensjonen. De gangene jeg har det som vondest vil jeg bare skyve folk unna meg, fordi jeg hater alle. Innerst inne skulle jeg ønske noen så at jeg bare hadde det vondt, og trengte noen som holdt meg fast, samme hvor mye jeg avviste dem. 3. Jo, det er de! Haugevis. Og det er ikke bare i ungdomsårene. Mange voksne er på samme måte. 4. Hvis det hadde vært en enkelthendelse så hadde det ikke vært noen grunn. Men den ene tingen gav så mange konsekvenser som inkluderte så mange vonde følelser. Å blottlegge seg slik fullstendig som man gjør hvis man skriver noe personlig, og så oppleve at det blir ledd av blant folk du allerede er usikker på. Du må vel inneha empati nok til å se at det er grusomt?? Det er en vanvittig invadering av privatlivet, og et overtramp mot en person som allerede var langt nede. Måten du skriver på angående dette problemet er faktisk bagatellisering av andres følelser. Nettopp slike bagatelliseringer som kan være siste dråpen for de som allerede sliter. Kjenner jeg faktisk blir provosert over at du kan skrive og mene noe sånt! 5. Depressive mennesker blir selvsentrerte. Det er en del av sykdommen. Mobbeofre kan bli paranoide. Man sliter med tilknytning, tillit og troen på at noen vil noe godt. Svært realistisk! 7. Hvis hun hadde sagt fra selv hadde ikke Jessica trodd henne, som hun heller ikke gjorde da hun hørte tapen om dette. Fordi hun ikke var venn med Hannah lenger, og stolte mer på kjæresten sin. Opplagt! 8. Mange ser forskjellig på en sove/fylle-voldtekt og en overfallsvoldtekt. Det satt mange mennesker der da hun satte seg ned. Plutselig gikk alle. Man innser at man er utsatt, og blir handlingslammet. Helt naturlig reaksjon. Også ganske naturlig at hun faktisk satte seg ned, når alle ba henne om det. Føler man seg ensom er man desperat etter å bli inkludert. 9. Welcome to the real world. Det er jo akkurat slik det er. Anonymkode: 47c64...8bf 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
funginger Skrevet 3. mai 2017 #167 Del Skrevet 3. mai 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: 2. Man kan påvirke og såre andre mennesker selv uten at det var intensjonen. De gangene jeg har det som vondest vil jeg bare skyve folk unna meg, fordi jeg hater alle. Innerst inne skulle jeg ønske noen så at jeg bare hadde det vondt, og trengte noen som holdt meg fast, samme hvor mye jeg avviste dem. Fortsatt ingen grunn til at Clay måtte lide seg gjennom kassettene. 3. Jo, det er de! Haugevis. Og det er ikke bare i ungdomsårene. Mange voksne er på samme måte. Nei, bare fordi du har møtt mange fæle mennesker, betyr ikke det at omtrent alle på en skole/arbeidsplass er slik. 4. Hvis det hadde vært en enkelthendelse så hadde det ikke vært noen grunn. Men den ene tingen gav så mange konsekvenser som inkluderte så mange vonde følelser. Å blottlegge seg slik fullstendig som man gjør hvis man skriver noe personlig, og så oppleve at det blir ledd av blant folk du allerede er usikker på. Du må vel inneha empati nok til å se at det er grusomt?? Det er en vanvittig invadering av privatlivet, og et overtramp mot en person som allerede var langt nede. Måten du skriver på angående dette problemet er faktisk bagatellisering av andres følelser. Nettopp slike bagatelliseringer som kan være siste dråpen for de som allerede sliter. Kjenner jeg faktisk blir provosert over at du kan skrive og mene noe sånt! Jeg ser mer på dette som en missforståelse, greit nok at hun synes det var fælt, men han trodde faktisk at dette skulle bli en "vinn-vinn" situasjon. Jeg synes ikke det er rimelig å skylde voldtekten på han. 5. Depressive mennesker blir selvsentrerte. Det er en del av sykdommen. Mobbeofre kan bli paranoide. Man sliter med tilknytning, tillit og troen på at noen vil noe godt. Svært realistisk! Av folk jeg har møtt som er mobbeofre, synes jeg ikke det er særlig realistisk, nei. 7. Hvis hun hadde sagt fra selv hadde ikke Jessica trodd henne, som hun heller ikke gjorde da hun hørte tapen om dette. Fordi hun ikke var venn med Hannah lenger, og stolte mer på kjæresten sin. Opplagt! Ikke opplagt, hun burde forsøkt å overbevise henne. Ikke faen om noen skal la vær å melde fra om en voldtekt i tilfelle noen ikke tror dem. Hva slags logikk er det? Hvis du ser en voldtekt burde du helt klart si ifra, uansett om personen kommer til å nekte for det eller ikke. Hvis jeg ser en venninne, bekjent eller en "fiende/uvenn" blir utsatt for en sovevoldtekt f.eks. skal jeg da ikke si ifra til personen bare fordi hen ikke kommer til å tro på det først? Hva slags samfunn får vi da? 8. Mange ser forskjellig på en sove/fylle-voldtekt og en overfallsvoldtekt. Det satt mange mennesker der da hun satte seg ned. Plutselig gikk alle. Man innser at man er utsatt, og blir handlingslammet. Helt naturlig reaksjon. Også ganske naturlig at hun faktisk satte seg ned, når alle ba henne om det. Føler man seg ensom er man desperat etter å bli inkludert. Jeg kjenner folk som har blitt voldtatt og ser det ikke som veldig realistisk at de drar hjem til personen de ble voldtatt av, selv om personen arrangerer en fest. 9. Welcome to the real world. Det er jo akkurat slik det er. Ok, jeg skjønner at du har hatt et fælt liv, men dette er uansett et for enkelt budskap, når serien egentlig liksom handler om mobbing generelt, men ender opp med moralen at menn er drittsekker og det er ingen ting å gjøre med det. Anonymkode: 47c64...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 10. mai 2017 #168 Del Skrevet 10. mai 2017 Drar opp tråden jeg Holder på med serien nå, er helt i begynnelsen av episode 10. Det kan være fordi jeg ikke har kommet til slutten, for det er vist de aller siste episodene som er sterke, men til nå har jeg ikke helt klart å bli fengslet. Til nå virker det som ren ondskap å lage disse kassettene fordi navnet ditt ble skrevet på en dum liste, eller fordi venninna di "reddet" seg selv ved å si at du er homofil (eller har lyst på trekant). Jeg forstår the butterfly effect, og at begeret tilslutt renner over, men feks -til nå (merk: har ikke sett hele, holder på)- så syntes jeg ikke feks Jess fortjente å være på de kassettene. Ikke Alex eller han som postet poetrien heller. Jeg mener, folk gjør feil, spesielt i den alderen. Vennskap brytes, folk slår opp, det blir laget dumme lister og venner svikter. Jeg skjønner at hele situasjonen til nå er veldig kompleks og at det blir for mye, men det virker egentlig mest som at Bruce er den store drittsekken her. Og Clay har jo støttet og vært der så mye han kan hele veien, og både han og hun lesbiske blir jo helt ødelagt av disse kassettene. Hva er viser dette egentlig? Jo, at selvmord er en fin mulighet til å hevne deg på. Til nå romantiserer den selvmord veldig. Den fine, pene Hannah som lager sine psyko-kassetter som går fra person til person etter hun dør er helt jævlig gjort. Det er vanvittig mye verre enn å poste diktene dine, eller skrive at du har fin rompe, eller kalle deg billig. Kanskje jeg er kynisk fordi jeg ikke tar 100% side med offeret her, men det hun gjør er rett og slett å skape flere offere. De fleste har til nå ikke vist om alt som ligger bak for Hannah, og at hun allerede er vanvittig sårbar når nye vonde ting skjer. Hun oppfører seg dårlig mot folk (noe som er forståelig her, men det blir ikke møtt med forståelse av personen hun gjør det mot, som Zach) som fører til at de blir en dritt tilbake, og Hannah er allerede så langt nede at det blir så mye verre enn det hadde blitt om hun var frisk. Når Jessica(?) ble voldtatt så står hun bare å ser på. Hun vet hvor vondt det er når venner svikter, og en voldtekt kan ødelegge en person for alltid. Nå vet jeg at Hannah blir voldtatt litt senere, men har ikke kommet dit enda. Uansett, voldtekten på den festen var veldig tøff for meg å se, fordi jeg har gått gjennom noe veldig likt selv, og om en hadde stått å sett på uten å gjort noe hadde det vært så vanvittig tøft. Det ødela meg i årevis, og jeg kan ærlig innrømme at jeg aldri kommer til å komme helt over det. Ikke at det gjør Hannah til en dritt, men hva om det hadde vært Jessica som tok livet sitt og lagde kassetter da? Da hadde jo Hannah vært på den kassetten som hun som bare sto å så på. Da hadde hun vært like ille. Det er litt av poenget her; Hannah vet ikke hvordan Zach har det inni seg (han har allerede gitt utrykk for at han trengte komplimenter) når hun kjefter på han høyt i kantina. Hun sto å så på når Jessica ble voldtatt, selv om det kan ødelegge en person totalt. Hun er ofte kjip mot Clay selv om han tydelig prøver å være der for henne. Med andre ord, problemet mitt til nå er at Hannah heller ikke er perfekt og gjør riktig hele veien, likevel føler hun at hun har all rett til å fucke med folk som har gjort små ting som har ført til noe mer. Hvordan kan Jessica være på tapen når det Hannah gjorde mot Jessica var så vanvittig mye verre? Dessuten syntes jeg det er vanskelig når serien hopper så mye fortid/nåtid, så blir ikke helt inn i handlingen før den hopper igjen. Kanskje jeg ikke forstår fordi jeg aldri har vært suicidal, men til nå syntes jeg det viser hvor mye man kan ødelegge andres liv for å hevne seg etter å ha tatt livet sitt. Du ser det spesielt på Alex og Clay - de blir jo helt ødelagt. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 10. mai 2017 #169 Del Skrevet 10. mai 2017 (endret) Nei fy søren!! Nettopp kommet forbi hvorfor Clay var i tapen! Noe så jævla usmakelig og skittent gjort å få han til å gjennomgå alle kassettene og måtte høre alt dette, for å finne ut at han egentlig ikke hører hjemme på kassetten, og at han faktisk bare gikk når hun brølte til han at han skulle. Det lille av sympati jeg hadde for Hannah er helt borte nå. Hadde dette vært virkelighet ville dette ødelagt Clay totalt. Tenk å faktisk måtte lide seg gjennom kassettene for å finne ut at det du gjorde galt var å gå når hun brølte det til deg og du oppriktig trodde hun ville ha deg ut. Tenk å få del av skylden for å vært med å dytte en jente du elsker til selvmord. Den serien var vond. Endret 10. mai 2017 av mjauritz 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparks Skrevet 10. mai 2017 #170 Del Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, mjauritz skrev: Jeg forstår the butterfly effect, og at begeret tilslutt renner over, men feks -til nå (merk: har ikke sett hele, holder på)- så syntes jeg ikke feks Jess fortjente å være på de kassettene. Ikke Alex eller han som postet poetrien heller. Jeg mener, folk gjør feil, spesielt i den alderen. Vennskap brytes, folk slår opp, det blir laget dumme lister og venner svikter. Jeg skjønner at hele situasjonen til nå er veldig kompleks og at det blir for mye, men det virker egentlig mest som at Bruce er den store drittsekken her. Og Clay har jo støttet og vært der så mye han kan hele veien, og både han og hun lesbiske blir jo helt ødelagt av disse kassettene. Hva er viser dette egentlig? Jo, at selvmord er en fin mulighet til å hevne deg på. Til nå romantiserer den selvmord veldig. Den fine, pene Hannah som lager sine psyko-kassetter som går fra person til person etter hun dør er helt jævlig gjort. Det er vanvittig mye verre enn å poste diktene dine, eller skrive at du har fin rompe, eller kalle deg billig. Kanskje jeg er kynisk fordi jeg ikke tar 100% side med offeret her, men det hun gjør er rett og slett å skape flere offere. Når Jessica(?) ble voldtatt så står hun bare å ser på. Hun vet hvor vondt det er når venner svikter, og en voldtekt kan ødelegge en person for alltid. Det er litt av poenget her; Hannah vet ikke hvordan Zach har det inni seg (han har allerede gitt utrykk for at han trengte komplimenter) når hun kjefter på han høyt i kantina. Hun sto å så på når Jessica ble voldtatt, selv om det kan ødelegge en person totalt. Hun er ofte kjip mot Clay selv om han tydelig prøver å være der for henne. Med andre ord, problemet mitt til nå er at Hannah heller ikke er perfekt og gjør riktig hele veien, likevel føler hun at hun har all rett til å fucke med folk som har gjort små ting som har ført til noe mer. Kanskje jeg ikke forstår fordi jeg aldri har vært suicidal, men til nå syntes jeg det viser hvor mye man kan ødelegge andres liv for å hevne seg etter å ha tatt livet sitt. Du ser det spesielt på Alex og Clay - de blir jo helt ødelagt. Etter å ha lest innlegget ditt så må jeg virkelig spørre, har du noen sinne blitt ertet/mobbet? Serien gjør en fantastisk jobb med å vise hvordan små kommentarer kan føre til enda større handlinger, og grusomme konsekvenser/resultater. Ja, folk gjør feil, men serien demonstrerer hva de feilene kan føre til (som selvfølgelig skal være en tankevekker for alle, og som forhåpentligvis fører til at elever på skoler skjerper seg og tenker seg om to ganger før de sier noe). Du mener at Jessica/Alex ikke burde være på tapen: Jessica må jo være med. Hun er jo den første gode venninnen som Hannah blir kjent med etter at hennes første venn flytter vekk. Vennskapet ender jo med at Jessica velger å tro på rykter om Hannah fordi det passer henne best, hun velger å overføre alt hennes hat på Hannah og slår henne. Det viser jo begynnelsen på hvordan folk heller valgte å stole på rykter enn å vise medfølelse overfor personen det gjelder, og det fikk Hannah til å føle seg verdiløs. Jeg skjønner heller ikke hvordan du ikke kan mene at Alex ikke burde være med; det er jo han som gjør henne til et objekt! ''Hannah vet ikke hvordan Zach har det inni seg''. Ja han har et stort ego. Ja, hun skulle kanskje ikke ha dummet han ut i kantina. Men er det en god nok grunn til at han skal stjele beskjedene som gir henne litt glede i hverdagen? Selv etter at hun skriver til ham og sier at hun er deprimert? Ja hun satt å så på mens Jessica ble voldtatt. Personlig kunne jeg aldri ha sett for meg at jeg ville ha sittet og ikke gjort noe for å gripe inn, men jeg har likevel forståelse for at hun var full/kunne ikke løpe ordentlig og at før hun ante noe så var voldtekten over og det var for sent å gripe inn. Jeg har også forståelse for at hun kunne ha vært redd, og ikke vist om hun kunne ha tatt hånd om Bryce. Også angående d å romantisere selvmord: etter å ha sett finalen så tror jeg ikke noen kan si at serien romantiserer selvmord. Selvmordscenen er brutal, trist og grusom, og den viser at selvmord ikke er enkelt eller fint. Føler serien både viser at selvmord aldri er den riktige utveien, og den viser hvordan vi må bli flinkere til å behandle hverandre. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #171 Del Skrevet 10. mai 2017 20 minutter siden, Sparks skrev: Etter å ha lest innlegget ditt så må jeg virkelig spørre, har du noen sinne blitt ertet/mobbet? Serien gjør en fantastisk jobb med å vise hvordan små kommentarer kan føre til enda større handlinger, og grusomme konsekvenser/resultater. Ja, folk gjør feil, men serien demonstrerer hva de feilene kan føre til (som selvfølgelig skal være en tankevekker for alle, og som forhåpentligvis fører til at elever på skoler skjerper seg og tenker seg om to ganger før de sier noe). Du mener at Jessica/Alex ikke burde være på tapen: Jessica må jo være med. Hun er jo den første gode venninnen som Hannah blir kjent med etter at hennes første venn flytter vekk. Vennskapet ender jo med at Jessica velger å tro på rykter om Hannah fordi det passer henne best, hun velger å overføre alt hennes hat på Hannah og slår henne. Det viser jo begynnelsen på hvordan folk heller valgte å stole på rykter enn å vise medfølelse overfor personen det gjelder, og det fikk Hannah til å føle seg verdiløs. Jeg skjønner heller ikke hvordan du ikke kan mene at Alex ikke burde være med; det er jo han som gjør henne til et objekt! ''Hannah vet ikke hvordan Zach har det inni seg''. Ja han har et stort ego. Ja, hun skulle kanskje ikke ha dummet han ut i kantina. Men er det en god nok grunn til at han skal stjele beskjedene som gir henne litt glede i hverdagen? Selv etter at hun skriver til ham og sier at hun er deprimert? Ja hun satt å så på mens Jessica ble voldtatt. Personlig kunne jeg aldri ha sett for meg at jeg ville ha sittet og ikke gjort noe for å gripe inn, men jeg har likevel forståelse for at hun var full/kunne ikke løpe ordentlig og at før hun ante noe så var voldtekten over og det var for sent å gripe inn. Jeg har også forståelse for at hun kunne ha vært redd, og ikke vist om hun kunne ha tatt hånd om Bryce. Også angående d å romantisere selvmord: etter å ha sett finalen så tror jeg ikke noen kan si at serien romantiserer selvmord. Selvmordscenen er brutal, trist og grusom, og den viser at selvmord ikke er enkelt eller fint. Føler serien både viser at selvmord aldri er den riktige utveien, og den viser hvordan vi må bli flinkere til å behandle hverandre. 👏🏼👏🏼👏🏼 Helt enig Anonymkode: df388...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 10. mai 2017 #172 Del Skrevet 10. mai 2017 58 minutter siden, Sparks skrev: Etter å ha lest innlegget ditt så må jeg virkelig spørre, har du noen sinne blitt ertet/mobbet? Serien gjør en fantastisk jobb med å vise hvordan små kommentarer kan føre til enda større handlinger, og grusomme konsekvenser/resultater. Ja, folk gjør feil, men serien demonstrerer hva de feilene kan føre til (som selvfølgelig skal være en tankevekker for alle, og som forhåpentligvis fører til at elever på skoler skjerper seg og tenker seg om to ganger før de sier noe). Du mener at Jessica/Alex ikke burde være på tapen: Jessica må jo være med. Hun er jo den første gode venninnen som Hannah blir kjent med etter at hennes første venn flytter vekk. Vennskapet ender jo med at Jessica velger å tro på rykter om Hannah fordi det passer henne best, hun velger å overføre alt hennes hat på Hannah og slår henne. Det viser jo begynnelsen på hvordan folk heller valgte å stole på rykter enn å vise medfølelse overfor personen det gjelder, og det fikk Hannah til å føle seg verdiløs. Jeg skjønner heller ikke hvordan du ikke kan mene at Alex ikke burde være med; det er jo han som gjør henne til et objekt! ''Hannah vet ikke hvordan Zach har det inni seg''. Ja han har et stort ego. Ja, hun skulle kanskje ikke ha dummet han ut i kantina. Men er det en god nok grunn til at han skal stjele beskjedene som gir henne litt glede i hverdagen? Selv etter at hun skriver til ham og sier at hun er deprimert? Ja hun satt å så på mens Jessica ble voldtatt. Personlig kunne jeg aldri ha sett for meg at jeg ville ha sittet og ikke gjort noe for å gripe inn, men jeg har likevel forståelse for at hun var full/kunne ikke løpe ordentlig og at før hun ante noe så var voldtekten over og det var for sent å gripe inn. Jeg har også forståelse for at hun kunne ha vært redd, og ikke vist om hun kunne ha tatt hånd om Bryce. Også angående d å romantisere selvmord: etter å ha sett finalen så tror jeg ikke noen kan si at serien romantiserer selvmord. Selvmordscenen er brutal, trist og grusom, og den viser at selvmord ikke er enkelt eller fint. Føler serien både viser at selvmord aldri er den riktige utveien, og den viser hvordan vi må bli flinkere til å behandle hverandre. Vi er tydelig uenige, og det er helt ok Nei, jeg har ikke blitt mobbet, men jeg har opplevd at det har blitt spredt rykter om meg, at jeg har mistet vennskap og anklaget for ting jeg ikke har gjort. For å forklare litt nærmere hva jeg mener: Alexs liste satt Jessica på Worst Ass delen, og det må ha vært utrolig sårt å bli dummet ut av kjæresten din foran hele klassen. Hannah viser null forståelse for dette, og begynner heller å ta på seg offerrollen for at J og A begynte å date. Slik jeg ser det så tolker Jessica dette som at Hannah ønsket at de skulle slå opp, og fortvilet og lei seg (+ sikkert litt sjalu) så velger hun å snu ryggen til Hannah. Hun viser Hannah tydelig at hun ikke ønsker mer kontakt med henne, noe som ikke Hannah respekterer videre. Videre står hun å ser på at Jessica blir voldtatt uten å bryte inn. Hun kunne ha gjort noe for å stoppe det, og å si at hun var full er ingen unnskyldning. Dette kunne like gjerne vært Jessica sine kassetter hvor Hannah hadde fått skylden for å ikke gjøre noe. Men det stopper ikke der, Hannah forteller ikke Jessica om Bryce! Uansett om hun frøs opp når hun så på så kunne hun ha fortalt i ettertid! Så, Jessica henger med sin voldtektsmann helt uvitende om det. Ikke forteller hun at kjæresten hennes, som hun stoler på, lot Bryce gå inn på rommet når hun lå der. Dessuten dro hun på Bryce sin fest hvor bla Jessica var i bobblebadet uten å si noe. Hun slo seg faktisk heller ned selv. Alex var også ny på skolen og forsøkte å passe inn. Han følte at han var en skuffelse for faren, og når han får muligheten til å bli med i jockey-gutta sin gjeng så tar han den. (Ser det spesielt godt senere i sesongen når Justin kommer på døren, hvor interessert faren er, eller når de kjører i bilen og far lar de gå) Han hadde også sin skam å bære, og lagde en dum liste - sikkert for å komme ordentlig inn i gjengen, for å gjøre faren sin glad. Hannah ser aldri Alex sin side, og kommer skrikende inn i guttegarderoben istedenfor å snakke vanlig med han. Hun bestemmer at det beste er å lage et stort oppstyr istedenfor å ringe han eller møte opp på døren hans. Zach ser vi har en svært kontrollerende mor, og han kommer frem som veldig god - utenom når han faller ut med Hannah. Han satt seg ved boret når Michael var en dritt, og han forsøkte å støtte henne. Han kom med EN LITEN feil kommentar, og Hannah dummer han ut i kantinen foran alle vennene hans. Dessuten kom han med en kommentar om hvordan å få et kompliment hadde betydd noe for han, og at han var lei seg for at han ikke fikk det. Kanskje han følte at ikke noen brydde seg om han og at når Hannah dummet han ut i kantinen så rant det litt over? Deretter skriver Hannah en lapp hvor hun igjen inntar offerrollen og legger et stort ansvar på han ift hennes problemer. Vi vet ikke om han fortsatte å ta lappene hennes. Senere når den anonyme lappen kommer frem så velger han å ikke si noe - for hva skulle han si? Reise seg å si at dette var Hannah Baker? Det var jo helt feil når dikt-gutten publiserte diktene hennes, hvordan skulle Zach vite at det var riktig å si noe? Courtney er lesbisk men klarer ikke å akseptere det selv. Hannah lover å snakke med Tyler om at han skal ødelegge bildene, men velger istedenfor å være frekk mot Tyler som setter Courtney i en vanskelig situasjon. For guess what - å hate seg selv for å være homofil er ingen enkel situasjon det heller. Courtney gir tydelig uttrykk for at hun ønsker avstand, men Hannah respekterer det ikke. Courtney er i en situasjon som en vanvittig vanskelig for henne, og Hannah snakker aldri med henne om det - hun bare krever at de skal være venner. På dansen blir Courtney presset i et hjørne og velger å slenge Hannah foran bussen, som fører til at hun knekker sammen i gangen og når Hannah finner henne så kjefter hun på henne og anklager henne for å hate seg selv istedenfor å være den vennen hun selv krever at Courtney skal være for henne. Hun ser hvor stor smerte Courtney er i, men viser absolutt 0 forståelse. Selv om det Courtney gjorde var galt så kunne det like gjerne vært henne som tok sitt eget liv. Dessuten så kaster hun Courtney ut av skapet på kassettene i ettertid ved å fortelle at hun er lesbisk - noe som på ingen måte var Hannah sin oppgave eller rett. Fortjente Courtney å få skylden for Hannah sitt selvmord fordi hun hatet seg selv nok til å legge det over på Hannah? Hun var desperat. Ryan mente nødvendigvis ikke noe vondt med å få publisert hennes poetri, men jeg er enig i at det var dårlig gjort. Men hvorfor klager hun senere på at Zach ikke sa noe når de leste opp hennes lapp, men ble illsint for at Ryan publiserte hva hun skrev? Dessuten var det helt anonymt, og det var ingen som visste at det var Hannah for det sa aldri Ryan til noen. Clay fortjente ikke å være på kassettene. Han måtte høre om dama han elsket sitt selvmord med redselen om hva hun kan ha sagt om han. Han må altså sitte å høre seg gjennom alt dette, og for what?! For at Hannah skulle vise hvorfor hun kastet han ut av rommet den gangen? For at han skulle føle seg som en dritt for at han gikk? For at han skulle få store problemer med de andre elevene som var på tapen fordi de var redd for at han skulle si noe? Hva var planen her egentlig? At Clay skulle måtte føle seg som en dritt fordi Hannah ville at han skulle vite om noe som faktisk ikke betyr noe lenger? Tyler blir tydelig dyttet rundt i hele serien, og han ble det nok tidligere også. Hannah putter Tyler i en situasjon hvor livet hans blir et helvete etter kassettene. Tyler gikk med på å ødelegge bildene, men snudde når Hannah gjorde narr av han, for guess what - Tyler blir mobbet og trakassert på skolen, og der var hans beger nådd. Ja, det han gjorde var galt, men det Hannah gjør med disse kassettene er å ødelegge Tylers liv tilbake. Hannah som hadde det vanskelig på skolen burde ha sett Tyler, spesielt når hun forventer at alle skal se henne selv. Det er mitt problem med serien. Alle disse får skyld for at hun tok livet sitt, men hun klarer ikke å se at kanskje ikke ting var bra hos dem heller. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #173 Del Skrevet 10. mai 2017 13 minutter siden, mjauritz skrev: Vi er tydelig uenige, og det er helt ok Nei, jeg har ikke blitt mobbet, men jeg har opplevd at det har blitt spredt rykter om meg, at jeg har mistet vennskap og anklaget for ting jeg ikke har gjort. For å forklare litt nærmere hva jeg mener: Alexs liste satt Jessica på Worst Ass delen, og det må ha vært utrolig sårt å bli dummet ut av kjæresten din foran hele klassen. Hannah viser null forståelse for dette, og begynner heller å ta på seg offerrollen for at J og A begynte å date. Slik jeg ser det så tolker Jessica dette som at Hannah ønsket at de skulle slå opp, og fortvilet og lei seg (+ sikkert litt sjalu) så velger hun å snu ryggen til Hannah. Hun viser Hannah tydelig at hun ikke ønsker mer kontakt med henne, noe som ikke Hannah respekterer videre. Videre står hun å ser på at Jessica blir voldtatt uten å bryte inn. Hun kunne ha gjort noe for å stoppe det, og å si at hun var full er ingen unnskyldning. Dette kunne like gjerne vært Jessica sine kassetter hvor Hannah hadde fått skylden for å ikke gjøre noe. Men det stopper ikke der, Hannah forteller ikke Jessica om Bryce! Uansett om hun frøs opp når hun så på så kunne hun ha fortalt i ettertid! Så, Jessica henger med sin voldtektsmann helt uvitende om det. Ikke forteller hun at kjæresten hennes, som hun stoler på, lot Bryce gå inn på rommet når hun lå der. Dessuten dro hun på Bryce sin fest hvor bla Jessica var i bobblebadet uten å si noe. Hun slo seg faktisk heller ned selv. Alex var også ny på skolen og forsøkte å passe inn. Han følte at han var en skuffelse for faren, og når han får muligheten til å bli med i jockey-gutta sin gjeng så tar han den. (Ser det spesielt godt senere i sesongen når Justin kommer på døren, hvor interessert faren er, eller når de kjører i bilen og far lar de gå) Han hadde også sin skam å bære, og lagde en dum liste - sikkert for å komme ordentlig inn i gjengen, for å gjøre faren sin glad. Hannah ser aldri Alex sin side, og kommer skrikende inn i guttegarderoben istedenfor å snakke vanlig med han. Hun bestemmer at det beste er å lage et stort oppstyr istedenfor å ringe han eller møte opp på døren hans. Zach ser vi har en svært kontrollerende mor, og han kommer frem som veldig god - utenom når han faller ut med Hannah. Han satt seg ved boret når Michael var en dritt, og han forsøkte å støtte henne. Han kom med EN LITEN feil kommentar, og Hannah dummer han ut i kantinen foran alle vennene hans. Dessuten kom han med en kommentar om hvordan å få et kompliment hadde betydd noe for han, og at han var lei seg for at han ikke fikk det. Kanskje han følte at ikke noen brydde seg om han og at når Hannah dummet han ut i kantinen så rant det litt over? Deretter skriver Hannah en lapp hvor hun igjen inntar offerrollen og legger et stort ansvar på han ift hennes problemer. Vi vet ikke om han fortsatte å ta lappene hennes. Senere når den anonyme lappen kommer frem så velger han å ikke si noe - for hva skulle han si? Reise seg å si at dette var Hannah Baker? Det var jo helt feil når dikt-gutten publiserte diktene hennes, hvordan skulle Zach vite at det var riktig å si noe? Courtney er lesbisk men klarer ikke å akseptere det selv. Hannah lover å snakke med Tyler om at han skal ødelegge bildene, men velger istedenfor å være frekk mot Tyler som setter Courtney i en vanskelig situasjon. For guess what - å hate seg selv for å være homofil er ingen enkel situasjon det heller. Courtney gir tydelig uttrykk for at hun ønsker avstand, men Hannah respekterer det ikke. Courtney er i en situasjon som en vanvittig vanskelig for henne, og Hannah snakker aldri med henne om det - hun bare krever at de skal være venner. På dansen blir Courtney presset i et hjørne og velger å slenge Hannah foran bussen, som fører til at hun knekker sammen i gangen og når Hannah finner henne så kjefter hun på henne og anklager henne for å hate seg selv istedenfor å være den vennen hun selv krever at Courtney skal være for henne. Hun ser hvor stor smerte Courtney er i, men viser absolutt 0 forståelse. Selv om det Courtney gjorde var galt så kunne det like gjerne vært henne som tok sitt eget liv. Dessuten så kaster hun Courtney ut av skapet på kassettene i ettertid ved å fortelle at hun er lesbisk - noe som på ingen måte var Hannah sin oppgave eller rett. Fortjente Courtney å få skylden for Hannah sitt selvmord fordi hun hatet seg selv nok til å legge det over på Hannah? Hun var desperat. Ryan mente nødvendigvis ikke noe vondt med å få publisert hennes poetri, men jeg er enig i at det var dårlig gjort. Men hvorfor klager hun senere på at Zach ikke sa noe når de leste opp hennes lapp, men ble illsint for at Ryan publiserte hva hun skrev? Dessuten var det helt anonymt, og det var ingen som visste at det var Hannah for det sa aldri Ryan til noen. Clay fortjente ikke å være på kassettene. Han måtte høre om dama han elsket sitt selvmord med redselen om hva hun kan ha sagt om han. Han må altså sitte å høre seg gjennom alt dette, og for what?! For at Hannah skulle vise hvorfor hun kastet han ut av rommet den gangen? For at han skulle føle seg som en dritt for at han gikk? For at han skulle få store problemer med de andre elevene som var på tapen fordi de var redd for at han skulle si noe? Hva var planen her egentlig? At Clay skulle måtte føle seg som en dritt fordi Hannah ville at han skulle vite om noe som faktisk ikke betyr noe lenger? Tyler blir tydelig dyttet rundt i hele serien, og han ble det nok tidligere også. Hannah putter Tyler i en situasjon hvor livet hans blir et helvete etter kassettene. Tyler gikk med på å ødelegge bildene, men snudde når Hannah gjorde narr av han, for guess what - Tyler blir mobbet og trakassert på skolen, og der var hans beger nådd. Ja, det han gjorde var galt, men det Hannah gjør med disse kassettene er å ødelegge Tylers liv tilbake. Hannah som hadde det vanskelig på skolen burde ha sett Tyler, spesielt når hun forventer at alle skal se henne selv. Det er mitt problem med serien. Alle disse får skyld for at hun tok livet sitt, men hun klarer ikke å se at kanskje ikke ting var bra hos dem heller. Helt enig med deg! Anonymkode: 87cb8...262 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #174 Del Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, mjauritz skrev: Vi er tydelig uenige, og det er helt ok Nei, jeg har ikke blitt mobbet, men jeg har opplevd at det har blitt spredt rykter om meg, at jeg har mistet vennskap og anklaget for ting jeg ikke har gjort. For å forklare litt nærmere hva jeg mener: Alexs liste satt Jessica på Worst Ass delen, og det må ha vært utrolig sårt å bli dummet ut av kjæresten din foran hele klassen. Hannah viser null forståelse for dette, og begynner heller å ta på seg offerrollen for at J og A begynte å date. Slik jeg ser det så tolker Jessica dette som at Hannah ønsket at de skulle slå opp, og fortvilet og lei seg (+ sikkert litt sjalu) så velger hun å snu ryggen til Hannah. Hun viser Hannah tydelig at hun ikke ønsker mer kontakt med henne, noe som ikke Hannah respekterer videre. Videre står hun å ser på at Jessica blir voldtatt uten å bryte inn. Hun kunne ha gjort noe for å stoppe det, og å si at hun var full er ingen unnskyldning. Dette kunne like gjerne vært Jessica sine kassetter hvor Hannah hadde fått skylden for å ikke gjøre noe. Men det stopper ikke der, Hannah forteller ikke Jessica om Bryce! Uansett om hun frøs opp når hun så på så kunne hun ha fortalt i ettertid! Så, Jessica henger med sin voldtektsmann helt uvitende om det. Ikke forteller hun at kjæresten hennes, som hun stoler på, lot Bryce gå inn på rommet når hun lå der. Dessuten dro hun på Bryce sin fest hvor bla Jessica var i bobblebadet uten å si noe. Hun slo seg faktisk heller ned selv. Alex var også ny på skolen og forsøkte å passe inn. Han følte at han var en skuffelse for faren, og når han får muligheten til å bli med i jockey-gutta sin gjeng så tar han den. (Ser det spesielt godt senere i sesongen når Justin kommer på døren, hvor interessert faren er, eller når de kjører i bilen og far lar de gå) Han hadde også sin skam å bære, og lagde en dum liste - sikkert for å komme ordentlig inn i gjengen, for å gjøre faren sin glad. Hannah ser aldri Alex sin side, og kommer skrikende inn i guttegarderoben istedenfor å snakke vanlig med han. Hun bestemmer at det beste er å lage et stort oppstyr istedenfor å ringe han eller møte opp på døren hans. Zach ser vi har en svært kontrollerende mor, og han kommer frem som veldig god - utenom når han faller ut med Hannah. Han satt seg ved boret når Michael var en dritt, og han forsøkte å støtte henne. Han kom med EN LITEN feil kommentar, og Hannah dummer han ut i kantinen foran alle vennene hans. Dessuten kom han med en kommentar om hvordan å få et kompliment hadde betydd noe for han, og at han var lei seg for at han ikke fikk det. Kanskje han følte at ikke noen brydde seg om han og at når Hannah dummet han ut i kantinen så rant det litt over? Deretter skriver Hannah en lapp hvor hun igjen inntar offerrollen og legger et stort ansvar på han ift hennes problemer. Vi vet ikke om han fortsatte å ta lappene hennes. Senere når den anonyme lappen kommer frem så velger han å ikke si noe - for hva skulle han si? Reise seg å si at dette var Hannah Baker? Det var jo helt feil når dikt-gutten publiserte diktene hennes, hvordan skulle Zach vite at det var riktig å si noe? Courtney er lesbisk men klarer ikke å akseptere det selv. Hannah lover å snakke med Tyler om at han skal ødelegge bildene, men velger istedenfor å være frekk mot Tyler som setter Courtney i en vanskelig situasjon. For guess what - å hate seg selv for å være homofil er ingen enkel situasjon det heller. Courtney gir tydelig uttrykk for at hun ønsker avstand, men Hannah respekterer det ikke. Courtney er i en situasjon som en vanvittig vanskelig for henne, og Hannah snakker aldri med henne om det - hun bare krever at de skal være venner. På dansen blir Courtney presset i et hjørne og velger å slenge Hannah foran bussen, som fører til at hun knekker sammen i gangen og når Hannah finner henne så kjefter hun på henne og anklager henne for å hate seg selv istedenfor å være den vennen hun selv krever at Courtney skal være for henne. Hun ser hvor stor smerte Courtney er i, men viser absolutt 0 forståelse. Selv om det Courtney gjorde var galt så kunne det like gjerne vært henne som tok sitt eget liv. Dessuten så kaster hun Courtney ut av skapet på kassettene i ettertid ved å fortelle at hun er lesbisk - noe som på ingen måte var Hannah sin oppgave eller rett. Fortjente Courtney å få skylden for Hannah sitt selvmord fordi hun hatet seg selv nok til å legge det over på Hannah? Hun var desperat. Ryan mente nødvendigvis ikke noe vondt med å få publisert hennes poetri, men jeg er enig i at det var dårlig gjort. Men hvorfor klager hun senere på at Zach ikke sa noe når de leste opp hennes lapp, men ble illsint for at Ryan publiserte hva hun skrev? Dessuten var det helt anonymt, og det var ingen som visste at det var Hannah for det sa aldri Ryan til noen. Clay fortjente ikke å være på kassettene. Han måtte høre om dama han elsket sitt selvmord med redselen om hva hun kan ha sagt om han. Han må altså sitte å høre seg gjennom alt dette, og for what?! For at Hannah skulle vise hvorfor hun kastet han ut av rommet den gangen? For at han skulle føle seg som en dritt for at han gikk? For at han skulle få store problemer med de andre elevene som var på tapen fordi de var redd for at han skulle si noe? Hva var planen her egentlig? At Clay skulle måtte føle seg som en dritt fordi Hannah ville at han skulle vite om noe som faktisk ikke betyr noe lenger? Tyler blir tydelig dyttet rundt i hele serien, og han ble det nok tidligere også. Hannah putter Tyler i en situasjon hvor livet hans blir et helvete etter kassettene. Tyler gikk med på å ødelegge bildene, men snudde når Hannah gjorde narr av han, for guess what - Tyler blir mobbet og trakassert på skolen, og der var hans beger nådd. Ja, det han gjorde var galt, men det Hannah gjør med disse kassettene er å ødelegge Tylers liv tilbake. Hannah som hadde det vanskelig på skolen burde ha sett Tyler, spesielt når hun forventer at alle skal se henne selv. Det er mitt problem med serien. Alle disse får skyld for at hun tok livet sitt, men hun klarer ikke å se at kanskje ikke ting var bra hos dem heller. Jeg er enig med dere begge. Men tror dere litt av poenget med serien er å vise at de som er suicidale ikke tenker helt rasjonelt? Jeg har vær det, og jeg ser i ettertid at jeg var ekstremt selvsentrert og veldig impulsiv. Hadde jeg klart å ta livet mitt som 18- åring, så hadde jeg gått glipp av alt det fantastiske jeg har nå. Men da jeg prøvde å ta livet av meg, så tenkte jeg jo ikke fremover, det var jo følelsene der og da som betød alt. Det syns jeg er det mest tragiske her. Det er ingen vei tilbake etter et selvmord. (dette er ikke ment som et slemt innlegg mot de som har opplevd at noen har tatt livet av seg, men mer en betrakning på hvorfor Hannah kan virke som en drama queen som skylder på alle andre). Anonymkode: bc323...56e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 10. mai 2017 #175 Del Skrevet 10. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig med dere begge. Men tror dere litt av poenget med serien er å vise at de som er suicidale ikke tenker helt rasjonelt? Jeg har vær det, og jeg ser i ettertid at jeg var ekstremt selvsentrert og veldig impulsiv. Hadde jeg klart å ta livet mitt som 18- åring, så hadde jeg gått glipp av alt det fantastiske jeg har nå. Men da jeg prøvde å ta livet av meg, så tenkte jeg jo ikke fremover, det var jo følelsene der og da som betød alt. Det syns jeg er det mest tragiske her. Det er ingen vei tilbake etter et selvmord. (dette er ikke ment som et slemt innlegg mot de som har opplevd at noen har tatt livet av seg, men mer en betrakning på hvorfor Hannah kan virke som en drama queen som skylder på alle andre). Anonymkode: bc323...56e Ja, det kan godt være! Jeg tenkte faktisk ikke dit, men godt poeng! Interessant serie er det i hvert fall. Jeg tenker kanskje veldig dypt når jeg tenker at kanskje de prøver å vise at det egentlig kunne vært hvem som helst av dem. Det kunne vært Jessica som ble voldtatt, ydmyket, dumpet og sviktet. Det kunne vært Alex som følte at han ikke var bra nok for faren sin. Det kunne vært Zach som på utsiden virker så populær, men egentlig føler at ingen ser han. Det kunne vært Courtney som hatet seg selv for noe hun ikke kunne kontrollere, og det kunne vært Tyler som blir holdt utenfor, banket opp og trakassert. Men det kan være at jeg prøver å finne en vinkling som ikke eksisterer for å på en måte kunne se dette annerledes. For hva jeg satt igjen med var egentlig at Hannah tok livet sitt for å lage en grusom hevn og at det satt igang en slags kjedereaksjon hvor alle går imot hverandre og Alex tilslutt skyter seg selv. Jeg føler på en måte at om dette skulle være en "åpne øynene" serie så burde ikke slutten vært slik. Jeg skjønner at kassettene er brukt for å føre historien, men samtidig så ødelegger de jo livet til de involverte.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #176 Del Skrevet 10. mai 2017 3 minutter siden, mjauritz skrev: Ja, det kan godt være! Jeg tenkte faktisk ikke dit, men godt poeng! Interessant serie er det i hvert fall. Jeg tenker kanskje veldig dypt når jeg tenker at kanskje de prøver å vise at det egentlig kunne vært hvem som helst av dem. Det kunne vært Jessica som ble voldtatt, ydmyket, dumpet og sviktet. Det kunne vært Alex som følte at han ikke var bra nok for faren sin. Det kunne vært Zach som på utsiden virker så populær, men egentlig føler at ingen ser han. Det kunne vært Courtney som hatet seg selv for noe hun ikke kunne kontrollere, og det kunne vært Tyler som blir holdt utenfor, banket opp og trakassert. Men det kan være at jeg prøver å finne en vinkling som ikke eksisterer for å på en måte kunne se dette annerledes. For hva jeg satt igjen med var egentlig at Hannah tok livet sitt for å lage en grusom hevn og at det satt igang en slags kjedereaksjon hvor alle går imot hverandre og Alex tilslutt skyter seg selv. Jeg føler på en måte at om dette skulle være en "åpne øynene" serie så burde ikke slutten vært slik. Jeg skjønner at kassettene er brukt for å føre historien, men samtidig så ødelegger de jo livet til de involverte.. Sitter igjen med samme inntrykket. Spesielt det at Alex skjøt seg selv viser jo at det "kunne vært hvem som helst". Jeg så hvertfall ikke den komme.Dersom noen skulle prøvd å ta selvmord, så hadde jeg holdt en knapp på Jessica pga voldtekten og sviket fra egentlig både Hannah og Justin. Jeg leste forresten i dag at det kommer en sesong 2 (husker dessverre ikke hvor, så jeg kan ikke linke), og der sto det at man skulle få se noen av de samme situasjonene gjennom de andre karakterenes øyne (bl.a gjennom rettssaken mot skolen). Anonymkode: bc323...56e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #177 Del Skrevet 10. mai 2017 Jeg tror de fleste her kan være enige i at de fleste ungdommene som beskrives i denne serien har ett eller annet de selv sliter med (Bryce er bare psycho). Det jeg tror mange ikke tenker over, er at dette skal skildre tenåringer mellom 16 og 18 år. Veit ikke med dere, men jeg husker alle følelsene jeg selv opplevde på den alderen. Alt føles så mye verre når man er i tenårene, for hormonene raser. Nå sier jeg ikke at alle tenåringer opplever at verden er dritt, men mange gjør det. Det er jo ikke uten grunn at de fleste selvmord er i den spesifikke aldersgruppen? Når det er sagt, så kan jeg til en viss grad forstå hvorfor folk ikke helt kan sympatisere med hovedpersonen, men til syvende og sist så skal serien vise hvordan vi behandler hverandre, og hva slags konsekvenser dette kan ha i verste tilfellet. Anonymkode: 0fc59...d42 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dansestjerna Skrevet 11. mai 2017 #178 Del Skrevet 11. mai 2017 På 1.5.2017 den 0.03, funginger skrev: Har mange, mange problemer med serien. 1. Serien er ganske treig, håpet på noe spennende, men du venter en evighet på de svarene du vil ha og når du får de er de ikke tilfredsstillende. 2. Clay er en ganske kjedelig karakter og Hannah er jo en psykopat uten like som lar Clay, den eneste som bare var snill mot henne, lide seg gjennom kassettene for så å finne ut at han egentlig ikke gjorde noe galt. HALLO! Han gikk ut av rommet da hun ba han om å gjøre det, for en grusom ting å gjøre. 3. Mange av de andre karakterene er dårlig skrevet og går plutselig fra å være hyggelige folk, til drittsekker uten noen spesielt god grunn. Ungdommer flest er faktisk ikke så falske. 4. Flere av "grunnene" var ikke så ille at de hadde fortjent så mye oppmerksomhet. F.eks. diktet som ble publisert, kjipt gjort, men ingen "grunn" til å begå selvmord. 5. Får omtrent null sympati for Hannah, hun oppfører seg som en sutrete drittunge. 6. Tony er en håpløst dårlig karakter som egentlig ikke har noen funksjon i det hele tatt. Man kunne bare kuttet han fra hele serien. 7. Situasjonen hvor Hannah ser Jessica bli voldtatt og deretter ikke gjør noe er helt håpløs. Dette er faktisk noe som kan gi noen så dårlig samvittighet at de ikke vet hvordan de skal leve med det, men her virker det bare som om Hannah er sur på gutta som synes det er greit. Hun kjefter på Justin som faktisk har mye større grunnlag for å "støtte" Bryce enn det Hannah har selv. Hun burde ha sagt ifra selv. 8. At Hannah senere presterer å dra til huset til en som har voldtatt en venninne av henne og trakassert henne, for deretter å sette seg i undertøyet i et boblebad er totalt urealistisk og latterlig. Jeg er feminist og mener så klart at offeret ikke har noen skyld i en voldtekt, men at noen setter seg i en så farlig situasjon funker bare ikke. Rett og slett dårlig historie. 9. Serien fokuserer i for stor grad på at gutter er drittsekker som voldtar og støtter seksuell trakassering av jenter. 10. Jo, serien glorifiserer selvmord både som hevn og som en lettvindt vei ut. Jeg synes ikke serien fikk fram at Hannah hadde en alvorlig depresjon, hun virket bare som en vanlig jente som ble litt mobba. Selvmordscenen var ekkel, men det så ikke så veldig voldt og vanskelig ut, som jeg antar at det er. Osv osv. Jeg er helt enig i alt som er skrevet her. Serien var forferdelig treeeeeeeeeeeg og jeg satt hele tiden å ventet på at den skulle bli bra. Kunne skrevet mye mer om alt jeg ikke likte, men jeg tror jeg har fått frem min mening. Synd at en serie med et så viktig tema ikke ble bedre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #179 Del Skrevet 12. mai 2017 Serien burde ikke få kritikk for å glorifisere selvmord, for det gjør den ikke. Selvmordsscenen er ikke akkurat noe vakkert. Burde heller fått mer kritikk for å fremstille omtrent alle gutter som voldtektsforbrytere og drittsekker. Hvis man ikke er en ensom nerd som Clay, må vite.... Jeg forstår budskapet, og skjønner hva de forsøker på, men i mine øyne faller serien totalt igjennom. Terningkast 2. Anonymkode: e9f74...730 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #180 Del Skrevet 12. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Serien burde ikke få kritikk for å glorifisere selvmord, for det gjør den ikke. Selvmordsscenen er ikke akkurat noe vakkert. Burde heller fått mer kritikk for å fremstille omtrent alle gutter som voldtektsforbrytere og drittsekker. Hvis man ikke er en ensom nerd som Clay, må vite.... Jeg forstår budskapet, og skjønner hva de forsøker på, men i mine øyne faller serien totalt igjennom. Terningkast 2. Anonymkode: e9f74...730 Uhm, det var da flere gutter som ikke var voldtektsforbrytere eller skikkelige drittsekker. Tony, Alex, Zach, Ryan, sånn bare for å nevne noen liksom Anonymkode: df388...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå