AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #141 Del Skrevet 30. april 2017 Kjempe bra serie. Viser en av de størtste grunnene til selvmord. Jeg anbefaler serien. Bør vises i skoler mener jeg. Anonymkode: b798b...45c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #142 Del Skrevet 30. april 2017 Serien er veldig bra. Ville vært bra som pensum i alle fag. Anonymkode: bb2c8...29d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #143 Del Skrevet 30. april 2017 Anonymkode: d68e6...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #144 Del Skrevet 30. april 2017 Grusomt skuespill og utrolig lite realistisk (ikke "the 13 reasons", men alt det andre), men anbefaler den likevel siden plotet er utrolig spennende Anonymkode: d48ea...922 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #145 Del Skrevet 30. april 2017 Jeg er ikke kommet så langt men ser den mer som krim..? Spennende. Men også litt barnslig. Anonymkode: af625...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #146 Del Skrevet 30. april 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns du kan bruke eksisterende tråd om temaet. Anonymkode: 4ee0a...459 Er du forumpolitiet kanskje? Hva feiler det folk som skal diktere om andre skal få lov til å starte nye tråder? Hva så om det opprettes flere tråder om serien? Anonymkode: 985ec...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
funginger Skrevet 30. april 2017 #147 Del Skrevet 30. april 2017 Har mange, mange problemer med serien. 1. Serien er ganske treig, håpet på noe spennende, men du venter en evighet på de svarene du vil ha og når du får de er de ikke tilfredsstillende. 2. Clay er en ganske kjedelig karakter og Hannah er jo en psykopat uten like som lar Clay, den eneste som bare var snill mot henne, lide seg gjennom kassettene for så å finne ut at han egentlig ikke gjorde noe galt. HALLO! Han gikk ut av rommet da hun ba han om å gjøre det, for en grusom ting å gjøre. 3. Mange av de andre karakterene er dårlig skrevet og går plutselig fra å være hyggelige folk, til drittsekker uten noen spesielt god grunn. Ungdommer flest er faktisk ikke så falske. 4. Flere av "grunnene" var ikke så ille at de hadde fortjent så mye oppmerksomhet. F.eks. diktet som ble publisert, kjipt gjort, men ingen "grunn" til å begå selvmord. 5. Får omtrent null sympati for Hannah, hun oppfører seg som en sutrete drittunge. 6. Tony er en håpløst dårlig karakter som egentlig ikke har noen funksjon i det hele tatt. Man kunne bare kuttet han fra hele serien. 7. Situasjonen hvor Hannah ser Jessica bli voldtatt og deretter ikke gjør noe er helt håpløs. Dette er faktisk noe som kan gi noen så dårlig samvittighet at de ikke vet hvordan de skal leve med det, men her virker det bare som om Hannah er sur på gutta som synes det er greit. Hun kjefter på Justin som faktisk har mye større grunnlag for å "støtte" Bryce enn det Hannah har selv. Hun burde ha sagt ifra selv. 8. At Hannah senere presterer å dra til huset til en som har voldtatt en venninne av henne og trakassert henne, for deretter å sette seg i undertøyet i et boblebad er totalt urealistisk og latterlig. Jeg er feminist og mener så klart at offeret ikke har noen skyld i en voldtekt, men at noen setter seg i en så farlig situasjon funker bare ikke. Rett og slett dårlig historie. 9. Serien fokuserer i for stor grad på at gutter er drittsekker som voldtar og støtter seksuell trakassering av jenter. 10. Jo, serien glorifiserer selvmord både som hevn og som en lettvindt vei ut. Jeg synes ikke serien fikk fram at Hannah hadde en alvorlig depresjon, hun virket bare som en vanlig jente som ble litt mobba. Selvmordscenen var ekkel, men det så ikke så veldig voldt og vanskelig ut, som jeg antar at det er. Osv osv. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #148 Del Skrevet 1. mai 2017 Sesong 2 er bekreftet http://seriable.com/13-reasons-renewed-season-2-netflix/# Jeg vet ikke om jeg finner den igjen, men jeg leste en artikkel/blogpost/leserinnlegg eller hva det nå var, om ei som mente hun hadde fanget opp en detalj de aller fleste ikke hadde lagt merke til. På slutten da de filmet ungdommene som ble avhørt så var datoen på opptakene i november, så det må være inn i fremtiden de blir snakket med. Dette tenkte jo jeg også da jeg så serien, at de impliserte ble avhørt såpass lang tid etter, siden jeg mener at handlingen ble beskrevet tidligere enn november, for den sluttet vel før sommerferien? Jeg er ikke helt sikker... I hvert fall - hun som skrev det innlegget mente at det ikke hadde skjedd enda. Hun hadde ikke tatt livet sitt enda. Hun har spilt inn mange (alle kanksje) kassettene, men handlingen er ikke ferdig enda. Så hun mente at festen ikke hadde vært der hun var vitne, hun hadde ikke opplevd mye av det vi har sett og hørt. Så - kan det hende at sesong 2 handler om at hun ikke døde allikevel? At det går an å forhindre det hvisomatte dersomatte? Anonymkode: 5cc2e...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #149 Del Skrevet 1. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sesong 2 er bekreftet http://seriable.com/13-reasons-renewed-season-2-netflix/# Jeg vet ikke om jeg finner den igjen, men jeg leste en artikkel/blogpost/leserinnlegg eller hva det nå var, om ei som mente hun hadde fanget opp en detalj de aller fleste ikke hadde lagt merke til. På slutten da de filmet ungdommene som ble avhørt så var datoen på opptakene i november, så det må være inn i fremtiden de blir snakket med. Dette tenkte jo jeg også da jeg så serien, at de impliserte ble avhørt såpass lang tid etter, siden jeg mener at handlingen ble beskrevet tidligere enn november, for den sluttet vel før sommerferien? Jeg er ikke helt sikker... I hvert fall - hun som skrev det innlegget mente at det ikke hadde skjedd enda. Hun hadde ikke tatt livet sitt enda. Hun har spilt inn mange (alle kanksje) kassettene, men handlingen er ikke ferdig enda. Så hun mente at festen ikke hadde vært der hun var vitne, hun hadde ikke opplevd mye av det vi har sett og hørt. Så - kan det hende at sesong 2 handler om at hun ikke døde allikevel? At det går an å forhindre det hvisomatte dersomatte? Anonymkode: 5cc2e...450 Synes det hørtes veldig teit ut.. Håper ikke det er det som er meninga og at hun ikke døde likevel, da mister jo sesong 1 helt mening. Da ser jeg helst at det ikke blir noen sesong 2 Anonymkode: df388...2e3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #150 Del Skrevet 1. mai 2017 Noe som kunne vært interessant da, hadde vært en 13 reasons why - alternative story elns, hva som hadde skjedd hvis ikke hun hadde tatt livet av seg, hvis noen hadde grepet inn før eller noe. Eller å få vite hva som skjedde med rettsak og sånn. Anonymkode: df388...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 1. mai 2017 #151 Del Skrevet 1. mai 2017 Jeg la også merke til datoen men trnkte det var en glipp da de filmet. Sånn som det fort er med at noen har på en annen genser eller noe i en og samme scene. Men de snakket jo om avhørene og at de skulle på de "i morgen" etc. Tror ikke det er noe så teit som "også var alt sammen en drøm". Diskuter de seg selv i leggen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #152 Del Skrevet 1. mai 2017 Fant den artikkelen jeg nevnte i innlegget over her: https://moviepilot.com/p/game-changing-detail-in-13-reasons-why-you-likely-missed/4242561 Anonymkode: 5cc2e...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #153 Del Skrevet 1. mai 2017 Jeg så også datoen, og tenkte bare at de ville den skulle føles ny og aktuell lenger... haha! Skjønner nå at jeg misforstod. Skulle ønske det ikke kom en sesong til. Frykter den vil ødelegge. Anonymkode: a755d...b49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #154 Del Skrevet 1. mai 2017 Temaet for sesong to kan jo fort bli "13 gode grunner til at noen ender opp med å bli skoleskytere." "13 'gode' grunner", for en forferdelig oversettelse til norsk forresten... Anonymkode: 71412...f96 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms.Sommerfugl Skrevet 1. mai 2017 #155 Del Skrevet 1. mai 2017 Altså, etter jeg nå har sett ferdig serien, sitter jeg igjen med en "meh"-følelse, selv om serien er utrolig viktig! Selvmord blant unge mennesker i USA er faktisk ekstremt høy! "More teenagers and young adults die from suicide than from cancer, heart disease, AIDS, birth defects, stroke, pneumonia, influenza, and chronic lung disease, COMBINED." Les denne: http://jasonfoundation.com/prp/facts/youth-suicide-statistics/ Grunnen til at denne serien er så viktig, er fordi den tar for seg så mye mer enn kun hovedpersonen. Det er homofili, slut-shaming, ryktespredning, misforstått ungdom, ungdom som sliter hjemme, ungdom som sliter med for mye press - MYE som ikke bare handler om hovedpersonen. Jeg tror helt ærlig at hovedpersonen er der for å ha en handling, men det virkelige budskapet bak serien er så mye mer enn "kun" ei jente som tok livet av seg. Hver dag er det barn og ungdom som blir mobbet og utestengt, eller ertet fordi de er annerledes. Det skjer i Norge, det skjer i Europa, og generelt resten av verden. Mobbing er faktisk en av hovedgrunnene til at tenåringer tar livet sitt (i tillegg til depresjon). Selv om serien ikke helt levde opp til den typiske forventningen til en serie, så syns jeg de gjorde en helvetes bra jobb med å formidle et budskap som er så viktig å formidle; nemlig at 1. det finnes alltid en utvei, og 2. du er ikke alene. Serien legger også stor vekt på skolesystemet i USA - egentlig skolesystemer overalt. Serien var veldig bra laget, men ja - jeg også ville gjerne se hva som skjedde videre. Får håpe de klarer å nøste opp i alle spørsmålene på en verdig måte i sesong 2. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 1. mai 2017 #156 Del Skrevet 1. mai 2017 På 19.4.2017 den 17.58, maipai skrev: Sitter igjen med skikkelig blandede følelser. Likte serien. Tror den er mer viktig enn bra, kanskje. Jeg som er i slutten av 20-årene er nok over målgruppen. Fikk ikke helt sympati med Hannah. Ikke Clay heller egentlig. Tonys karakter kjøpte jeg ikke i det hele tatt! Verdens eldste high school-elev? Selvmordet i siste episode ble ekstremt sterkt for meg! Gråt og gråt og måtte løpe på do og kaste opp. Kanskje det ble så sterkt fordi jeg er pårørende etter selvmord og selv har vært suicidal. Tror at 13 episoder var mer enn nok! Hadde det vært flere, så tror jeg ikke at jeg hadde orket å se dem. Ble litt mettet. Men ble veldig mange løse tråder. Usikker på om jeg ønsker meg en sesong 2 eller bare en etterepisode. Svar på mye ønsker jeg meg uansett. Nei, Bryce var den eldste. Han må jo ha nærmet seg 30 åra når serien bli innspilt. Han kunne like gjerne ha spilt en lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #157 Del Skrevet 1. mai 2017 Nå har jeg sett til episode 11 av ren kjedsomhet de siste dagene, og må si meg enig i en del av kritikken (og rosen, for den saks skyld) i denne tråden. Men en ting må jeg få påpeke om Hannah, og det at hun oppførte seg dårlig og lite rasjonelt gjennom serien; det er jo nettopp slik man gjerne blir når ting går dårlig mentalt! Den scenen i kantinen hvor hun skjeller ut Zach er nesten identisk til en samtale jeg hadde med en klassekamerat en gang jeg hadde det veldig dårlig. Det er ikke meningen at hun skal være rasjonell hele tiden, det er slik de viser at det går nedover med henne! De kunne så klart ha gjort det tydeligere og fremstilt det på en bedre måte, kanskje mer sympatisk, men jeg synes egentlig det er viktig å få frem at noen ganger angriper folk fordi de har det vondt, selv om det så klart ikke rettferdiggjør dårlig oppførsel. Jeg er personlig veldig lei av serier og filmer hvor den som sliter er kjempesnill og sympatisk og "det perfekte offer". Ikke misforstå, det er ikke noen rett eller gal måte å slite på, og det er kjempebra at folk greier å oppføre seg fint selv om de sliter, men det er veldig mange som får litt drittsekker-fakter i andres øyne når de sliter, og det er viktig å få frem, spesielt for ungdommer. Men jeg må si jeg irriterte meg over hvor dårlig hun behandlet Clay da... Jeg skjønner det, som sagt har jeg vært der selv, men det ble litt mye klaging fra hennes side over at ingen likte henne når han faktisk var der for henne nesten hele tiden. På en side viser det jo at det faktisk ikke var noens skyld, det var hun som slet og selv om de jo kunne ha gjort mer så var jo faktisk Clay der uten at det gjorde saken så mye bedre - som på festen til Jessica, hvor hun selv sier at hun egentlig hadde det fint, men så begynte hun å se for seg Clay som de som hadde vært slem etc og det ødelagte for henne. Men på en annen så hadde det vært fint å se at han ble satt mer pris på, stakkars liten! Anonymkode: 50258...54d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #158 Del Skrevet 1. mai 2017 På 1.5.2017 den 0.03, funginger skrev: Har mange, mange problemer med serien. 1. Serien er ganske treig, håpet på noe spennende, men du venter en evighet på de svarene du vil ha og når du får de er de ikke tilfredsstillende. 2. Clay er en ganske kjedelig karakter og Hannah er jo en psykopat uten like som lar Clay, den eneste som bare var snill mot henne, lide seg gjennom kassettene for så å finne ut at han egentlig ikke gjorde noe galt. HALLO! Han gikk ut av rommet da hun ba han om å gjøre det, for en grusom ting å gjøre. 3. Mange av de andre karakterene er dårlig skrevet og går plutselig fra å være hyggelige folk, til drittsekker uten noen spesielt god grunn. Ungdommer flest er faktisk ikke så falske. 4. Flere av "grunnene" var ikke så ille at de hadde fortjent så mye oppmerksomhet. F.eks. diktet som ble publisert, kjipt gjort, men ingen "grunn" til å begå selvmord. 5. Får omtrent null sympati for Hannah, hun oppfører seg som en sutrete drittunge. 6. Tony er en håpløst dårlig karakter som egentlig ikke har noen funksjon i det hele tatt. Man kunne bare kuttet han fra hele serien. 7. Situasjonen hvor Hannah ser Jessica bli voldtatt og deretter ikke gjør noe er helt håpløs. Dette er faktisk noe som kan gi noen så dårlig samvittighet at de ikke vet hvordan de skal leve med det, men her virker det bare som om Hannah er sur på gutta som synes det er greit. Hun kjefter på Justin som faktisk har mye større grunnlag for å "støtte" Bryce enn det Hannah har selv. Hun burde ha sagt ifra selv. 8. At Hannah senere presterer å dra til huset til en som har voldtatt en venninne av henne og trakassert henne, for deretter å sette seg i undertøyet i et boblebad er totalt urealistisk og latterlig. Jeg er feminist og mener så klart at offeret ikke har noen skyld i en voldtekt, men at noen setter seg i en så farlig situasjon funker bare ikke. Rett og slett dårlig historie. 9. Serien fokuserer i for stor grad på at gutter er drittsekker som voldtar og støtter seksuell trakassering av jenter. 10. Jo, serien glorifiserer selvmord både som hevn og som en lettvindt vei ut. Jeg synes ikke serien fikk fram at Hannah hadde en alvorlig depresjon, hun virket bare som en vanlig jente som ble litt mobba. Selvmordscenen var ekkel, men det så ikke så veldig voldt og vanskelig ut, som jeg antar at det er. Osv osv. Så enig! Anonymkode: 49097...645 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2017 #159 Del Skrevet 2. mai 2017 7 timer siden, Mystix skrev: Nei, Bryce var den eldste. Han må jo ha nærmet seg 30 åra når serien bli innspilt. Han kunne like gjerne ha spilt en lærer. Justin Prentice som spilte Bryce fylte 23 nå i mars. Anonymkode: 71412...f96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maipai Skrevet 2. mai 2017 #160 Del Skrevet 2. mai 2017 13 timer siden, Mystix skrev: Nei, Bryce var den eldste. Han må jo ha nærmet seg 30 åra når serien bli innspilt. Han kunne like gjerne ha spilt en lærer. Christian Navarro, Tony, er født i 91. Justin Prentice, Bryce, er født i 94. Uansett så var poenget at Tony som karakter ikke var troverdig som high school elev. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå