AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #121 Skrevet 20. april 2017 Reagerer også på at den heter "13 GODE grunner". I mitt hodet burde den hete enten "13 grunner" eller "13 utløsende årsaker", for det er jo alle hendelsene hun opplevde som fikk henne til å ville ta livet sitt. Anonymkode: 2a325...b1d 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #122 Skrevet 20. april 2017 På 19.4.2017 den 18.28, Mynona skrev: Ser at en organisasjon som jobber med selvmordsforebygging kritiserer serien da de er redd den kan glorifisere og inspirere til selvmord. Hva er deres tanker om det? Og kanskje spesielt du som tidligere har vært suicidal, og reagerte sterkt. Jeg tror jeg er for gammel (utenfor målgruppe og vel så det) til å klare å se det fra tenåringers synsvinkel i forhold til om det glorifiseres eller kan forebygge. Tok selvmord når jeg var 16 år, overlevde. Synes ikke den glorifiserer selvmord...Jeg forbinder ingenting fint med sånt og selvmord har aldri vært glorifisert. Det er rett og slett noe helt annet som er fokusområdet til de som har selvmordstanker, noe man må oppleve selv for å skjønne. Når man havner DER så er det så mye annet som er på spill, ingen synes selvmord er tøft. Jeg synes serien er viktig, for meg som både opplevde seksuelt misbruk og flere av de tingene som blir tatt opp i serien. Dette er en serie som får meg til å tenke "hvis jeg viser den til foreldrene mine, kommer de til å forstå meg bedre" VIKTIG Anonymkode: 68b74...7df 4
Gjest Dansedilla Skrevet 21. april 2017 #123 Skrevet 21. april 2017 Jeg håper egentlig ikke på en sesong to, jeg. Syns ikke de trenger å melke det mer enn de har gjort. Det spinner hidere fra boka og det synes jeg personlig blir feil. Enig i at det er mange ubesvarte spørsmål ja, men for min del kan de godt bare henge i luften og man kan gjøre opp egne tanker om hva som skjer bidere.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #124 Skrevet 21. april 2017 58 minutter siden, Dansedilla skrev: Jeg håper egentlig ikke på en sesong to, jeg. Syns ikke de trenger å melke det mer enn de har gjort. Det spinner hidere fra boka og det synes jeg personlig blir feil. Enig i at det er mange ubesvarte spørsmål ja, men for min del kan de godt bare henge i luften og man kan gjøre opp egne tanker om hva som skjer bidere. Jeg håper heller ikke på én sesong til, men det er nettopp derfor det er irriterende at det var så mange ting vi ikke fikk svar på. Det ble rett og slett for mange løse tråder, men glad for at foreldrene fikk tapene! Når det er sagt, syns jeg dette var en fortelling det er viktig å få fortelle. Lærerikt og får en til å tenke på hvordan en skal behandle medmennesker. Likte serien! Forstår ikke kritikken den har fått, kan vel ikke akkurat si at denne serien glorifiseres selvmord. Er også enig i at "13 gode grunner" er en elendig tittel. Det finnes ingen gode grunner for å gi opp, da kunne de bare kalt den for "13 grunner" eller som en her skrev, "13 utløsende årsaker." Helt idiotisk med en slik tittel de har nå. Anonymkode: 52874...24a 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #125 Skrevet 22. april 2017 Sett første episode Dårlige skuespillere. Irriterende hovedkarakter med en dårlig narration. Irriterende avbrytelser for å skape fake tension. 80% av replikkene er ren klisje Ellers så er det helt opp til mennesker om de vil ta selvmord Anonymkode: 98ef9...854 6
Siri_H Skrevet 22. april 2017 #126 Skrevet 22. april 2017 Jeg må innrømme at jeg ble skuffet av denne serien. Hadde lest så mye positivt, så tenkte jeg skulle gi den en sjangse. Orket ikke mer enn 3 episoder, fikk absolutt null medfølelse med hovedpersonen, ble bare irritert over "hevnaspektet" i selvmordet og hele serien fikk meg bare til å tenke på 90-talls ungdomsserier. 10
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #127 Skrevet 22. april 2017 2 timer siden, Siri_H skrev: Jeg må innrømme at jeg ble skuffet av denne serien. Hadde lest så mye positivt, så tenkte jeg skulle gi den en sjangse. Orket ikke mer enn 3 episoder, fikk absolutt null medfølelse med hovedpersonen, ble bare irritert over "hevnaspektet" i selvmordet og hele serien fikk meg bare til å tenke på 90-talls ungdomsserier. Det tok også litt tid før jeg fikk medfølelsen med hovedpersonen, men det fikk jeg jo etterhvert. I begynnelsen forsto jeg jo ikke hva de hadde gjort mot henne, men jo lenger du kommer i serien og ser hva som ble gjort og hvordan det påvirket henne, så endret jeg mening. Å bli behandlet slik av alle rundt deg, bli kalt for hore, oppleve ryktespredning som ikke har hold i virkeligheten, ingen venner, ingen som bryr seg om å spørre hvordan hun har det, seksuell trakassering og til slutt voldtekt, så skjønner jeg hvorfor hun følte som hun gjorde. Denne serien forklarer hva som gjorde at hun endte opp med å ta livet sitt. Det var en prosess, en rekke hendelser som førte til dette utfallet. Denne prosessen varer fram til siste episode, etter tre episoder er det vanskelig å forstå hvorfor hun anklager de andre. Anonymkode: 52874...24a 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #128 Skrevet 24. april 2017 Savner serien, er ikke en type serie man kan se flere ganger, i hvertfall ikke på kort tid. Har dere noen anbefalinger av serier som kan minne om denne? Ikke nødvendigvis om selvmord, men den dystre og litt dramatiske stemningen man blir dratt inn i. Anonymkode: d1a3e...5ce
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #129 Skrevet 24. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Savner serien, er ikke en type serie man kan se flere ganger, i hvertfall ikke på kort tid. Har dere noen anbefalinger av serier som kan minne om denne? Ikke nødvendigvis om selvmord, men den dystre og litt dramatiske stemningen man blir dratt inn i. Anonymkode: d1a3e...5ce Syns stemningen minte veldig om Veronica Mars i hvert fall tror det var derfor jeg likte den. Anonymkode: caef5...8f2
bruker_K Skrevet 24. april 2017 #130 Skrevet 24. april 2017 (endret) På 6.4.2017 den 17.54, Rainstorm skrev: Jeg innså noe i dag! Ut av det blå. Og nå kan det hende dere alle allerede har tenkt det men here goes! Og ja, spoiler fra siste episode! Vis skjult innhold Dere vet hvordan Tyler skaffet seg våpen ikke sant? Jeg tenkte, oj, shit har han tenkt å skyte seg selv han blir jo mobbet, ikke sant. Og så tenkte jeg at den 17 år gamle gutten i sykebilen kanskje var ham, men det var det jo ikke. Så ser vi at han pakker ned våpenet. Så tenker jeg, nei, kanskje det han har tenkt er å en skoleskyting, ikke sant. Men så i dag faller det meg inn, hva om det er han som har skutt Alex? For han hadde jo alle disse bildene, og så tenkte jeg at han skulle ta livet sitt, og dette var hans form for kassetter og "brev", men så tok han ned Alex, og jeg tenkte, hm, er det fordi han innså at Alex ikke var så verst og han ikke ville skylde på ham likevel? Men NÅ tenker jeg at, hva om det var ... hit-lista hans? At han tok ned Alex for han allerede hadde skutt Alex???? Spoiler Jeg tenkte faktisk at han tok vekk Alex fordi han i siste episode (eller en av de siste episodene) var snill med han, så han hadde ikke tenkt til å drepe han alikevel. Jeg tror det blir masseskyting i sesong 2. Spoiler De sa at han hadde skutt seg selv, og man ser vel det ganske fort om det er gjort selv, eller av noen andre? Endret 24. april 2017 av bruker_K
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #131 Skrevet 25. april 2017 På 19.4.2017 den 18.28, Mynona skrev: Ser at en organisasjon som jobber med selvmordsforebygging kritiserer serien da de er redd den kan glorifisere og inspirere til selvmord. Hva er deres tanker om det? Og kanskje spesielt du som tidligere har vært suicidal, og reagerte sterkt. Jeg tror jeg er for gammel (utenfor målgruppe og vel så det) til å klare å se det fra tenåringers synsvinkel i forhold til om det glorifiseres eller kan forebygge. Selv har jeg vært suicidal flere ganger, og har en dårlig periode nå. Jeg syns nok den glorifiserte det veldig. Jeg er mye eldre enn de i serien, men kjente likevel litt på lysten til å iallefall ansvarliggjøre enkelte av de som har vært med på å gjøre livet surt for meg. I mitt tilfelle var det ungdommer gjorde mot meg lite, sett i sammenheng med hva "systemet" har gjort. De kunne jeg tenkt meg å skrive noen ord til, om ikke annet. Så ja, nei, jeg syns nok det glorifiserte og jeg tror nok at de som allerede ligger og vipper kanskje føler de har "grunn nok" for å gjøre det fordi Hannah gjorde det. Jeg har vært utsatt for en del av det samme som Hannah, men og en del helt andre og like ille ting, og tenkte litt sånn "hey, ja, dette er faktisk god nok grunn". Og ja, dette er selvfølgelig sett fra en svært nedstemt person sin vinkel, men det var vel også noe av det som var poenget med at dette ikke var så sunt. På 19.4.2017 den 23.24, maipai skrev: Jeg for min del ble irritert på henne fordi hun tok det valget, og kjente litt på at jeg mente at hun ga seg for lett. Nå vet jeg jo at det er more to it, men hun sa jo for eksempel aldri til noen andre enn en forvirret rådgiver at hun ønsket hjelp. Hun prøvde, men jeg mener hun kunne prøvd hardere. Det at de som var igjen reagerte med både sorg og sinne viser at man blir ingen helt av å dø ung. Folk blir påført smerte. Langvarig smerte. Selve selvmordsscenen syns jeg var grusom! Brutal, stygg og det fantes ingenting fint eller romantisk og vakkert med det. Bare stygt og vondt. Hvis noen tenker at de vil vise verden og straffe folk rundt seg med å ta selvmord, så blir det kanskje mer attraktivt etter å ha sett serien. Jeg vet ikke. Vanskelig tema, da jeg tror det finnes like mange svar som det finnes mennesker. Jeg syns egentlig det var teit at den ene kasetten var til rådgiveren. Jeg syns han gjorde så mye han kunne. Jeg oppfattet ikke at han skjønte hvor alvorlig det var. Selvmordsscenen er jo helt urealistisk. Det er ikke så lett å ta pulsårene sine, det går IKKE så fort og det gjør utrolig mye vondere enn hva hun fikk frem. Jeg tror nok folk som prøver dette etter å ha sett scenen blir skuffet over hvor mye vanskeligere det faktisk er. På 20.4.2017 den 8.35, Nowyouseeme skrev: Jeg syns det var bra de viste den slik. Rå og usminket. Så ræva er det. Jeg håper det får folk til å tenke hva man faktisk gjør, å stikke en kniv inn i huden slik. Det er vondt, det svir, det gjør vondt å blø og det tar tid. Det finnes ingen "behagelige" måter å gjøre det på. Og når man først har gjort det er det for sent å snu. Jeg syns dette var en viktig scene, kanskje den viktigste. Jeg også syns på en måte det var bra at de viste den, men jeg syns den er for glorifisert. Det er virkelig ikke så lett å ta pulsårene sine! Anonymkode: 49097...645 1
Gjest Gaea Skrevet 25. april 2017 #132 Skrevet 25. april 2017 Kan så godt som garantere en sesong to, det er tross alt en Netflix-serie med jevnt over gode tilbakemeldinger. Det er bare for tidlig enda til at det har blitt offisielt annonsert. Men det ser ikke ut til at hverken det med Tyler eller Alex er en del av den opprinnelige boken, så det er nok lagt til for å ha stoff for neste sesong.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #133 Skrevet 25. april 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Savner serien, er ikke en type serie man kan se flere ganger, i hvertfall ikke på kort tid. Har dere noen anbefalinger av serier som kan minne om denne? Ikke nødvendigvis om selvmord, men den dystre og litt dramatiske stemningen man blir dratt inn i. Anonymkode: d1a3e...5ce Ikke en serie, men spillet Life is Strange har veldig lik stemning. Finnes mange let's play-videoer på youtube om du ikke vil spille det selv, alternativt er første delen av spillet gratis på Steam så du kan teste det. Anonymkode: 88dd5...a68 1
Gjest Gaea Skrevet 25. april 2017 #134 Skrevet 25. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg også syns på en måte det var bra at de viste den, men jeg syns den er for glorifisert. Det er virkelig ikke så lett å ta pulsårene sine! Anonymkode: 49097...645 Det tenkte faktisk jeg og. Ikke at det kanskje ikke kan se slik ut for noen - med enorm selvkontroll og sterk, sterk vilje - men ser for meg at det realistisk sett hadde vært mer panikk og utrop for smerte enn det var. Jeg vet dog ikke, har ikke prøvd selv eller undersøkt særlig rundt det. Synes delen med foreldrene var bra da, så blir litt todelt.. Selvmord blir liksom fremstilt som noe som er forholdsvis enkelt å gjennomføre, samt en veldig effektiv måte å tvinge frem skyldfølelse og anger hos de man eventuelt ønsker å ''straffe'', samtidig som det viste hvor jævlig det faktisk er for folk som står igjen.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #135 Skrevet 25. april 2017 På 21.4.2017 den 14.51, Dansedilla skrev: Jeg håper egentlig ikke på en sesong to, jeg. Syns ikke de trenger å melke det mer enn de har gjort. Det spinner hidere fra boka og det synes jeg personlig blir feil. Enig i at det er mange ubesvarte spørsmål ja, men for min del kan de godt bare henge i luften og man kan gjøre opp egne tanker om hva som skjer bidere. Enig. Det burde heller bli laget en spin-off på 1-2 lengre episoder der man får svar på hva som skjer etterpå. Ellers er jeg for så vidt enig i at overettelsen er dårlig og at skuspillerne er langt ifra realistiske. Likevel er plottet ganske interessant Anonymkode: 81288...93a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #136 Skrevet 25. april 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Savner serien, er ikke en type serie man kan se flere ganger, i hvertfall ikke på kort tid. Har dere noen anbefalinger av serier som kan minne om denne? Ikke nødvendigvis om selvmord, men den dystre og litt dramatiske stemningen man blir dratt inn i. Anonymkode: d1a3e...5ce Sjekk ut Big Little Lies. Anonymkode: 14069...02f 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #137 Skrevet 26. april 2017 18 timer siden, Gaea skrev: Det tenkte faktisk jeg og. Ikke at det kanskje ikke kan se slik ut for noen - med enorm selvkontroll og sterk, sterk vilje - men ser for meg at det realistisk sett hadde vært mer panikk og utrop for smerte enn det var. Jeg vet dog ikke, har ikke prøvd selv eller undersøkt særlig rundt det. Synes delen med foreldrene var bra da, så blir litt todelt.. Selvmord blir liksom fremstilt som noe som er forholdsvis enkelt å gjennomføre, samt en veldig effektiv måte å tvinge frem skyldfølelse og anger hos de man eventuelt ønsker å ''straffe'', samtidig som det viste hvor jævlig det faktisk er for folk som står igjen. Likevel... Det er vondt å skjære seg. Jeg har ikke prøvd å ta pulsårene mine, men jeg har drevet med selvskading. Du skal skade deg mye før det der ikke gjør helt sinnsykt vondt. Du må jo også ta veldig mye, og når du kommer til arm 2 vil du være helt ekstremt skjelven. De som jobber med dette sier også at nølemerker finnes hos 97% av alle som har gjort dette selv (altså der man ikke har blitt drept og det har vært staget som selvmord). Man gråter jo som oftest voldsomt, blir fort kvalm/svimmel, besvimer gjerne - men å dø tar mye lenger tid. Uansett, om man er interessert finnes det masse om det på internett, men det var nå en avsporing. Er enig ang. foreldrene og det siste du sier! Anonymkode: 49097...645
AnonymBruker Skrevet 27. april 2017 #138 Skrevet 27. april 2017 Lenge siden jeg har blitt så slukt inn i serie. Veldig bra! Men holdt på å spy og svime av da jeg så selvmordet.. Anonymkode: f673a...b07
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #139 Skrevet 30. april 2017 Noen som har sett? Hva syns dere? Anonymkode: af2c7...52c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #140 Skrevet 30. april 2017 Syns du kan bruke eksisterende tråd om temaet. Anonymkode: 4ee0a...459 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå