Gå til innhold

13 Reasons Why på Netflix

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg pleier ikke like denne "type" serie, men synes denne falt i smak. Jeg er dog skuffet over slutten. For min del ble det litt for mange løse tråder, og jeg blir overrasket om det ikke kommer en sesong to - noe jeg i utgangspunktet ikke synes det burde være.

Men, jeg synes enkelte scener blir litt "too much", og fra tid til annen fikk jeg litt følelsen av at jeg så på 7th  heaven eller en annen dårlig 90-tallsserie. Jeg kommer ikke på noe konkrete eksempler akkurat nå, men jeg fikk samme følelsen flere ganger i løpet av serien, og forskjellen mellom det som var veldig bra og veldig dårlig ble ganske stor.  Synes også karakteren til Tony ble litt i overkant, selv om jeg har veldig sansen for han...

Endret av calavi
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt greien til Tony jeg. 👀 Om noen vil forklare, så blir jeg glad. Hva er hensikten hans med alt? 

Anonymkode: 383d8...e52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er og skuffet over slutten. Ble for mange ting man aldri fkk svar på. De legger opp til en sesong 2, men det er ikke noe tegn til at det faktisk kommer en sesong 2. Har googlet, og sett på imdb, men ingen tegn til ny sesong i nærmeste fremtid.

Anonymkode: 33ae7...b34

AnonymBruker
Skrevet
På 4/6/2017 den 19.13, jatti skrev:

Likte serien veldig godt, og kan leve godt uten en sesong 2. Liker litt åpne slutter hvor man kan forestille seg selv hvordan det gikk med de ulike personene til slutt.

Noe jeg ikke likte i serien var Alex, kanskje litt dårlig skuespill ?, ikke vet jeg. Og Tony virket altfor gammel og politiaktig til å gå på videregående. Tenkte et par ganger at han kanskje var undercover politi.

Unhelpful Yoda :fnise: 

Jeg elsker serien, så 8 episoder på èn dag. Siste episode ser jeg i kveld 🙌🏻

Anonymkode: d1a3e...5ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da var det sett. Har en tung følelse i kroppen som jeg håper er borte i morgen 😜 Digger fortsatt serien og anbefaler den videre, men som dere er jeg skuffet over slutten. Som med Stranger things syns jeg den skulle vært uten løse tråder og vært en siste serong, selv om det frister og se mer av serier man liker er det noen gang mer passende sånn.

*SPOILER* under

Håper ingen blir skutt, syns spesielt synd på Justin tross alt. Voldtektsmannen fortjener fortjener så absolutt ett skudd, men er mer fornøyelig å se han bli stilt for retten, for Hannah og Jessica sin del og å få sitt gode rykte ødelagt. 

• Liker 4
Skrevet

Sitter igjen med skikkelig blandede følelser. Likte serien. Tror den er mer viktig enn bra, kanskje. Jeg som er i slutten av 20-årene er nok over målgruppen. Fikk ikke helt sympati med Hannah. Ikke Clay heller egentlig. Tonys karakter kjøpte jeg ikke i det hele tatt! Verdens eldste high school-elev?

Selvmordet i siste episode ble ekstremt sterkt for meg! Gråt og gråt og måtte løpe på do og kaste opp. Kanskje det ble så sterkt fordi jeg er pårørende etter selvmord og selv har vært suicidal. Tror at 13 episoder var mer enn nok! Hadde det vært flere, så tror jeg ikke at jeg hadde orket å se dem. Ble litt mettet. Men ble veldig mange løse tråder. Usikker på om jeg ønsker meg en sesong 2 eller bare en etterepisode. Svar på mye ønsker jeg meg uansett.

• Liker 5
Skrevet

Ser at en organisasjon som jobber med selvmordsforebygging kritiserer serien da de er redd den kan glorifisere og inspirere til selvmord. 

Hva er deres tanker om det? Og kanskje spesielt du som tidligere har vært suicidal, og reagerte sterkt. 

Jeg tror jeg er for gammel (utenfor målgruppe og vel så det) til å klare å se det fra tenåringers synsvinkel i forhold til om det glorifiseres eller kan forebygge. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mynona skrev:

Ser at en organisasjon som jobber med selvmordsforebygging kritiserer serien da de er redd den kan glorifisere og inspirere til selvmord. 

Hva er deres tanker om det? Og kanskje spesielt du som tidligere har vært suicidal, og reagerte sterkt. 

Jeg tror jeg er for gammel (utenfor målgruppe og vel så det) til å klare å se det fra tenåringers synsvinkel i forhold til om det glorifiseres eller kan forebygge. 

Jeg er ikke enig med kritikken. Etter å ha sett serien tenkte jeg mer på hvor bortkasta selvmord er, og hvorfor man ikke burde gjøre det, fremfor at det er eneste løsning. Man satt jo igjen med en følelse av at Hannah gjorde en stor tabbe. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg for min del ble irritert på henne fordi hun tok det valget, og kjente litt på at jeg mente at hun ga seg for lett. Nå vet jeg jo at det er more to it, men hun sa jo for eksempel aldri til noen andre enn en forvirret rådgiver at hun ønsket hjelp. Hun prøvde, men jeg mener hun kunne prøvd hardere.  Det at de som var igjen reagerte med både sorg og sinne viser at man blir ingen helt av å dø ung. Folk blir påført smerte. Langvarig smerte.

Selve selvmordsscenen syns jeg var grusom! Brutal, stygg og det fantes ingenting fint eller romantisk og vakkert med det. Bare stygt og vondt.

Hvis noen tenker at de vil vise verden og straffe folk rundt seg med å ta selvmord, så blir det kanskje mer attraktivt etter å ha sett serien. Jeg vet ikke. Vanskelig tema, da jeg tror det finnes like mange svar som det finnes mennesker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i slutten av tyveårene så ikke helt målgruppe. Men syns den serien hadde mye bra ved seg. Hvor sårbar man er i den alderen og hvor viktig det er å si i fra og ikke gå alene med ting. 

Men jeg fikk ikke sympati for Hannah, sa til en vennine i løpet av første episode at det var litt psykopatisk å gjøre slikt med kassetene. Og det er ikke dems skyld at hun tok livet sitt. Hun opplevde vonde ting ja. Men å legge skylden på så mange  er jo helt sykt.

Hvis dette skulle glorifisert noe ved selvmord så må det være hevn selvmord. Tror ikke denne serien blir å føles romantisert for noen som er deprimert. Men kanskje for noen sårbare og hevngjerrige. Men jeg liker tv og film som tar opp viktig tema. 

Anonymkode: 2f9b2...d18

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, maipai skrev:

Jeg for min del ble irritert på henne fordi hun tok det valget, og kjente litt på at jeg mente at hun ga seg for lett. Nå vet jeg jo at det er more to it, men hun sa jo for eksempel aldri til noen andre enn en forvirret rådgiver at hun ønsket hjelp. Hun prøvde, men jeg mener hun kunne prøvd hardere.  Det at de som var igjen reagerte med både sorg og sinne viser at man blir ingen helt av å dø ung. Folk blir påført smerte. Langvarig smerte.

Selve selvmordsscenen syns jeg var grusom! Brutal, stygg og det fantes ingenting fint eller romantisk og vakkert med det. Bare stygt og vondt.

Hvis noen tenker at de vil vise verden og straffe folk rundt seg med å ta selvmord, så blir det kanskje mer attraktivt etter å ha sett serien. Jeg vet ikke. Vanskelig tema, da jeg tror det finnes like mange svar som det finnes mennesker.

Mhm :sad: ikke bare ble jeg fysisk kvalm og skvatt ut en liten lyd av den scenen, jeg hadde faktisk mareritt om selvmord og kuttede håndledd samme natt. Finnes ikke noe glorifisering av den scenen i hvertfall. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er ganske sykt at de viste selvmordscenen så tydelig. Har aldri sett en så tydelig drapscene i en film/serie før. Blir skikkelig kvalm bare av å tenke på det. 

Anonymkode: 2fa6c...b6f

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, Mynona skrev:

Jeg er fullstendig uenig i kritikken, og mener det er viktig at slike serier blir laget for nettopp det dét er, å vise at selvmord ikke skal bli glorifisert og sett på som en enkel vei ut. Som tidligere suicidal så ble jeg ikke inspirert til å tenke; Å helvete, dersom hun gjør det, så kan jo jeg gjøre det på samme måte!

Det åpnet heller øynene med å se hva som blir igjen, hvor mange som blir skadeskutt av å miste noen til nettopp selvmord kontra en vanlig død, eller en ulykke. Da har man i hvertfall et svar, istedet sitter man med tankene; hvorfor hun, hva kunne vi ha gjort annerledes - og det er DET som er så viktig, hva kunne man ha gjort annerledes. For meg hvertfall, så fikk serien meg til å se folk rundt meg, og istedet for å sitte med de tyngste tankene, så lærte jeg at det er helt ok å ringe noen og fortelle at man har det litt tungt. 

• Liker 5
Gjest Ingenting2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er ganske sykt at de viste selvmordscenen så tydelig. Har aldri sett en så tydelig drapscene i en film/serie før. Blir skikkelig kvalm bare av å tenke på det. 

Anonymkode: 2fa6c...b6f

Jeg syns det var bra de viste den slik. Rå og usminket. Så ræva er det. Jeg håper det får folk til å tenke hva man faktisk gjør, å stikke en kniv inn i huden slik. Det er vondt, det svir, det gjør vondt å blø og det tar tid. Det finnes ingen "behagelige" måter å gjøre det på. Og når man først har gjort det er det for sent å snu. Jeg syns dette var en viktig scene, kanskje den viktigste. 

Skrevet

Jeg tenker det samme som dere. Jeg satt igjen med en følelse av at hadde hun bare kommunisert med de rundt seg så kunne det meste vært løst.

og hvorfor la hun ikke igjen noe til foreldrene. Det synes jeg nesten er der verste. Å se hvordan de led etter dette. 

• Liker 5
Skrevet

Det jeg syns er veldig dumt og uheldig er at serien på norsk har fått tittelen 13 gode grunner. Gode. Det er ingen gode grunner til å ta livet sitt. Det er grunner og det er forståelige grunner, men ingen sitter vel noen gang igjen og sier "Hun tok livet sitt, men hun hadde faktisk en god grunn!"

• Liker 18
Skrevet

Det med tittelen er vel fordi setningen ikke blir fullstendig på norsk uten at grunnene er "noe". "13 grunner til" eller "13 grunne for.." funker ikke heller. Men skjønner ikke hvorfor i all verden den ble oversatt i utgangpunktet når de aller fleste serier har engelsk tittel.

Følte forresten ikke at tenåringer nødvendigvis var så veldig målgruppa - eller, det er de jo, jeg mener, - jeg følte ikke at andre var ekskludert fra å like serien og å kunne lære noe av den, føle seg som en del av publikummet, for jeg følte jeg gjorde det til tross for at jeg er nesten tjue år eldre enn karakterene. Selvmord er noe man hører om og kjenner til og vet om uansett alder.

Skrevet

Ville valgt "13 grunner", rett og slett.

• Liker 12
Gjest Oksanna
Skrevet

Ble ferdig med serien igår, syntes den var kjempespennede, men ble skuffet over slutten. Jeg hadde håpet å se rettssaken, om foreldrene til Hannah "vant" og deres reaksjon når de hørte gjennom alle kassettene. Serien sluttet altfor brått, men den gjorde kanskje det fordi det skal komme en sesong to? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...