Gå til innhold

13 Reasons Why på Netflix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig fin serie, men synes avslutningen gav litt lite closure og det ødela litt for min del. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, canacas skrev:

Dere som har sett hele; hvor ble pakke nummer to sendt? Jeg har misset noe :klo:

Tony? Han lånte jo tross alt opptakeren bort til Hannah, kanskje han fikk boksen aller først og beskjed om hvem som skulle få den først i rekken? Han var jo aldri på tapene, men visste jo hva de handlet om. 

Eller var det en episode med Tony? 

Skrevet (endret)
20 timer siden, dillyduzit skrev:

Tony? Han lånte jo tross alt opptakeren bort til Hannah, kanskje han fikk boksen aller først og beskjed om hvem som skulle få den først i rekken? Han var jo aldri på tapene, men visste jo hva de handlet om. 

Eller var det en episode med Tony? 

Han var vel den personen Hannah stolte på og som fikk kopier..? Han har iallefall tapene i bilene mens Freddi Prince Jr. Jr. fortsatt har dem

Edit: Clay mener jeg!

Endret av minister-mio
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, minister-mio skrev:

Han var vel den personen Hannah stolte på og som fikk kopier..? Han har iallefall tapene i bilene mens Freddi Prince Jr. Jr. fortsatt har dem

Freddi? Er det noe jeg ikke har fått med meg nå? Jeg holder fingern på Tony hvertfall, når jeg ser over sesong nå igjen så allerede fra epi 1/2 virker det jo som Tony har en god klaring på hvem som har hørt, og stålkontroll, selv uten å være på noen av dem. 

Skrevet
Akkurat nå, dillyduzit skrev:

Freddi? Er det noe jeg ikke har fått med meg nå? Jeg holder fingern på Tony hvertfall, når jeg ser over sesong nå igjen så allerede fra epi 1/2 virker det jo som Tony har en god klaring på hvem som har hørt, og stålkontroll, selv uten å være på noen av dem. 

Sorry, mente Clay.

Hannah sier på tapene at det finnes kopier hos en hun stoler på. Tony hører på tapene i bilen mens Clay fortsatt har dem. Så jeg tenkte personen Hanna stolte på og ga kopier var Tony

• Liker 2
Gjest canacas
Skrevet
1 minutt siden, minister-mio skrev:

Sorry, mente Clay.

Hannah sier på tapene at det finnes kopier hos en hun stoler på. Tony hører på tapene i bilen mens Clay fortsatt har dem. Så jeg tenkte personen Hanna stolte på og ga kopier var Tony

Men hun la dem på trappa hans. Det fortalte han Clay. Sendte hun de og? 

Skrevet
Akkurat nå, minister-mio skrev:

Sorry, mente Clay.

Ja, da er vi på samme spor. 

Anbefaler dere også å se filmen bak serien, kunne ikke gjøre noe annet enn å bare grine, grine og grine enda litt mer. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, canacas skrev:

:vetikke: sannelig om jeg vet. Jeg har ikke sett hele sesongen ferdig heller..

Skrevet
1 minutt siden, canacas skrev:

Dobbelpost, men la ikke person nr 10 de på trappen, slik at det gikk på videre til neste person på tapene? 

Skrevet
Akkurat nå, dillyduzit skrev:

Ja, da er vi på samme spor. 

Anbefaler dere også å se filmen bak serien, kunne ikke gjøre noe annet enn å bare grine, grine og grine enda litt mer. 

Hva da film?

Gjest canacas
Skrevet
2 minutter siden, dillyduzit skrev:

Dobbelpost, men la ikke person nr 10 de på trappen, slik at det gikk på videre til neste person på tapene? 

Ikke Tony. Han fortalte at hun var utenfor, men han var lei sutringa og gadd ikke åpne. På trappa lå kassettene og instruksen. 

Gjest canacas
Skrevet
3 minutter siden, minister-mio skrev:

Hva da film?

Kommer etter siste episode. Bakom-film. 

Skrevet

Kommer etter siste episode. Bakom-film. 

gøy! :nordvesta:

Skrevet

Ikke Tony. Han fortalte at hun var utenfor, men han var lei sutringa og gadd ikke åpne. På trappa lå kassettene og instruksen. 

Godt at jeg ser alt på nytt, for det er tydelig mye jeg ikke fikk med meg :fnise: Men jeg merker det er litt som Clay som ikke klarer å lytte kontinuerlig på de tapene, for jeg klarer heller ikke å se en hel episode uten en pause. Noen ganger blir det bare litt for sterke inntrykk. 

Skrevet (endret)

Så ferdig serien for en time siden. Herregud dette syns jeg har vært en veldig bra serie, håper på en sesong 2. Tror jeg skal se episodene på nytt, føler det er enkelte ting jeg ikke har fått med meg...

Bare jeg som kjente hjertet hoppe over et slag eller to når de startet å snakke om Jeff? Han var jo en av de mest hyggelige og hjelpsomme:hjerte:

Endret av Spiteful
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Tony var den som fikk back-up kassettene og hadde de hele tiden, det andre settet ble sendt rundt. :)

Har sett ferdig nå, og liker egentlig serien. Men jeg følte at hele plottet var litt fælt på noen måter og, som ødela mye -- ikke bare pga Hannah, men fordi jeg ikke synes det var riktig å gjøre det hun gjorde mot de andre tenåringene. Noen oppførte seg riktig nok skikkelig dritt (spoiler)

Bryce spesielt

, men mye av det var lite gjennomtenkt og litt ''typisk tenåring'', selv om det ikke er spesielt hyggelig (spoiler).

Alex, Zach, Jessica, Sheri, osv, Clay og Tony spesielt

Jeg synes ikke de fortjener å føle at de var en direkte årsak til et selvmord, og leve med så sterk skyldfølelse. Ja da, de burde være oppmerksomme på hva de har gjort galt og forsøke å være bedre i fremtiden, litt skyldfølelse er også naturlig, men å få printet inn i hodet at ''fordi du sa noe ubetenksomt/fordi vi sluttet å være venner/etc'' så har de indirekte drept noen... Huff.

Alt i alt håper jeg på og regner med en sesong 2 da. :) Synes ikke slutten var tilstrekkelig ''avsluttende'', men skjønner at de legger opp til noe de kan bygge videre på.

Og det var en annen ting som irriterte meg, legger det i spoiler...

Sheri kjørte over et stoppskilt. Ikke bra, greit nok. Men hva slags edru, fornuftig sjåfør kjører direkte inn i et kryss uten å se seg for kun pga manglende skilt? Det er da mange uoversiktlige kryss i dette landet uten stoppskilt, men må jo se seg for før man kjører likevel. Skjønner at det ikke var bra å vente til man var hjemme med å gi beskjed, og skikkelig uflaks, men synes igjen ikke at det er nødvendig å føle seg ansvarlig for en annens død.

Endret av Gaea
AnonymBruker
Skrevet
På 1.4.2017 den 21.57, Ella1 skrev:

Jeg er mange år eldre enn målgruppen og har foreløpig bare sett første episode, men den virker lovende.

Hva er målgruppen?

Anonymkode: 160fd...992

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er målgruppen?

Anonymkode: 160fd...992

Tenåringer, antar jeg.

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Den pakken hun sendte i posten gikk til nummer en på lista regnet jeg med. Altså Justin. Og kopiene til Tony leverte jo hun på døra, han fortalte jo at siden han var litt sur den dagen gikk han ikke ut for å snakke med henne, da han oppdaget det senere dro han til henne, og fant ambulansen der og hun var død. 

Jeg likte serien. Og jeg likte at mange av dem virket å få litt samvittighet etterhvert. 

Men det samme som jeg reagerte på med boken reagerte jeg på i serien. For selv om jeg tenker det er "safe to say" at andre mennesker påvirker oss, og at de alle gjorde mot Hannah forklarer hvordan hun kunne føle det som hun gjorde, så ble det litt for mye om SKYLD for min del. Selv om Clay sviktet henne, så drepte han henne ikke. Det var ikke hans skyld. Og han som postet diktet, det var ikke hans skyld o.l. De hadde mer og mindre påvirkning på at hun endte opp der hun gjorde, men ja, vinklingen blir litt sånn at jeg tenker litt som flere sier "she's so much drama that girl". Og det synes jeg er skikkelig synd, for ofte når noen i serien sa det var jeg helt uenig, det var naturlig å reagere sånn hun gjorde. Det er ikke drama å reagere på seksuell trakassering f.eks. Men å skylde på hele verden for hver minste ekle og vonde ting de gjør mot deg, og at det er GRUNNEN til at du tar livet ditt, det ødela litt for min del. Men jeg velger å se på det som at Hannah også forstod at hver enkelt grunn alene ikke var nok, men at sammen var de det. Haha, ja, altså, bare det å overfor meg selv se henne i litt mindre drama lys hjelper, for sånn bortsett fra dette synes jeg ikke hun overreagerte. Jeg skulle bare ønske at de vinklet det litt mer som at hun ikke ORKET mer rett og slett, i stedet for at "nå skal jeg fortelle hvor fæle dere var, og jeg tok livet mitt for å bevise hvor fælt det var", for slik nekter jeg å tro at det egentlig var. Vet ikke om jeg gir mening. 

Å være suicidal ... vel det er jo sykt. Men vi burde også innse at selv om det noen ganger er resultat av alvorlige depresjoner, så oppstår det som oftest ikke i et vakuum. Som deprimert tar man jo vare på alle de negative slagene som har skjedd, og man husker dem i den depressive tilstanden, selv om de skjedde for lenge siden. Man bruker dem til å bevise for seg selv at de suicidale tankene er riktig, selv om de er syke, for man klarer ikke å se nettopp det, at det er fordi man er syk man tenker sånn. Men Hannah virket ikke deprimert da, men det er kanskje fordi de er så posh i serien? Hun sa jo at hun var tom f.eks. 

Noe jeg synes er viktig da, det var det hun venninna som flytta sa i vitneavhøret. Skolen som legger opp til at alle andre skal være der og støtte opp under idrettsstjernene på skolen, de skaper et fiendtlig miljø. Barn er fæle, ungdom er fæle, men skolen gjorde ikke noe med det. Det tenker jeg er det verste med da jeg ble mobbet, ikke de barna som gjorde det mot meg, men hvordan skolen og systemet lukket øynene og ørene og lot som ingenting. For de har et faktisk ansvar. Å be om hjelp og så bli avvist når du er på ditt mest sårbare, og ungdom i tillegg, man er jo ikke akkurat stabil i den alderen, det er bare så fuckings unødvendig. 

Sorry, mange tanker! 

Forresten: oversettelsen til 13 gode grunner er rævva. Det er bare GRUNNER. De er ikke gode, ikke dårlige, de er bare grunner. Ikke en eneste grunn til å ta livet ditt kan være god, bortsett fra om noen utslettet all sjokolade da, og hvis verden uansett gikk under i morgen. 

Endret av Rainstorm
Skrevet
På 3.4.2017 den 22.07, dronningvinter skrev:

Veldig fin serie, men synes avslutningen gav litt lite closure og det ødela litt for min del. 

Er på mange måter enig, legger noen kommentarer som er store spoilere til siste episode under. Synes likevel at serien var veldig bra, men føler meg litt... tom etter finalen.

Spoiler

Skulle ønske vi fikk vite hva som skjedde med Alex, om han lever eller ikke. Om flere nevner kassettene i avhørene, eller om de benekter at de finnes. Siden Hannahs foreldre får kopier kommer de jo garantert til å komme frem. Vil vite hva slags konsekvenser alle får, spesielt Bryce. Vil bare ha mer info!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...