Gå til innhold

13 Reasons Why på Netflix

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uhm, det var da flere gutter som ikke var voldtektsforbrytere eller skikkelige drittsekker. Tony, Alex, Zach, Ryan, sånn bare for å nevne noen liksom

Anonymkode: df388...2e3

Ja og han Jeff. Han var jo bare kjempesnill og ikke nerd. Så ja, drittsekkene er jo i mindretall :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uhm, det var da flere gutter som ikke var voldtektsforbrytere eller skikkelige drittsekker. Tony, Alex, Zach, Ryan, sånn bare for å nevne noen liksom

Flere av disse får likevel deler av skylda for at hun tar selvmord.

Det er også et veldig godt poeng at hun selv er vitne til en voldtekt uten å gjøre en dritt. Hadde hun hoppet frem fra skjulestedet sitt, hadde hun hindret voldtekten. Men hun blir sittende og ser hele voldtekten. Altså her hun ikke det grann bedre enn de andre. Faktisk verre vil jeg si, hvem faen sitter og ser på en voldtekt og lar være å gjøre noe??

Anonymkode: e9f74...730

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er også verdt å nevne at de bruker skuespillere som er mye eldre enn 17-18 år. Det gjør det mye mindre troverdig. Det er stor forskjell på en 17-åring og en 20-åring (Både Minette og Langford er født i 96), og er 20/21 år.

Synes også dialogene i serien og tankegangen til disse ungdommene er mye mer moden enn en normal 17/18-åring. Så her har de også bommet i valg av skuespillere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

OBS OBS:

Her i Trondheim har ordføreren gått ut med en advarsel om serien til alle foreldre i Trondheimsskolene, og dere som har barn skal være klar over at den kan få ungdom på tanker de ikke greier å håndtere selv. Vi har nettopp gravlagt ei 14 år gammel jente her, som fikk det for seg at alle ville ha det bedre uten henne, fordi hun har hatt det tungt i mange år. Savner henne hver dag og håper ingen andre vil oppleve noe sånt.

Anonymkode: 62932...c96

• Liker 6
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også et veldig godt poeng at hun selv er vitne til en voldtekt uten å gjøre en dritt. Hadde hun hoppet frem fra skjulestedet sitt, hadde hun hindret voldtekten. Men hun blir sittende og ser hele voldtekten. Altså her hun ikke det grann bedre enn de andre. Faktisk verre vil jeg si, hvem faen sitter og ser på en voldtekt og lar være å gjøre noe??

Tråden her har blitt så lang så har ikke lest alt (tror jeg har skrevet i den selv tidligere også..?) - uansett; det du sier her er for meg selve essensen av hva 13 reasons Why handler om.

"The Only Thing Necessary for the Triumph of Evil is that Good Men Do Nothing". Han som vi følger, som er forelsket i Hannah, han er den mest passive av dem alle; han ser alt men reagerer ikke på noe av det. Han dømmer heller ikke Hannah negativt, men er heller ikke modig nok til å støtte henne. Jeg tror både boka og filmen ønsker å spre et budskap om at folk må bry seg mer. Trondheim Kommune har nylig sendt ut et brev til foresatte i barne- og ungdomsskoler om å observere etter tegn på depresjon og selvmordstanker hos egne og andres barn, og å være tilstedet for ungdommen. De viser faktisk til denne serien, og skriver at den er populær blant ungdommen. 13 reasons Why er kritisert for å glorifisere selvmord. Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg var mentalt tom i flere dager etter å ha sett den, og jeg gråt som pisket gjennom de siste episodene. Så jeg kan godt forstå at den kan få kultstatus hos ungdom, og slikt sett ansees som "glorifiserende av selvmord". Men fakta er at den har satt fokus på at folk må bry seg. Folk må følge med. Folk kan ikke stå passivt å se på at "evil thriumphs". Og når serien blant annet bidrar til at en storby i lille Norge tar grep, setter fokus på det, og snakker om det tabubelagte; så mener jeg at den har oppnådd akkurat det som var hensikten.

Kanskje redder den en annen Hannah, der ute i verden,  gjennom at hun/han ikke får "13 reasons Why", fordi noen brydde seg, var modig, så vedkommende og støttet vedkommende. 

Skrevet

Jeg har mye, både positivt og negativt, å si etter å ha sett alle episodene. Men en ting slår meg mest.

Av de 13 som hun forteller om i kassettene, så mener jeg at det bare er Bryce som rettmessig kan anklages ifm selvmordet. De andre 12 har derimot fått sine liv ødelagt av ei dypt deprimert jente som beskylder de for å ha vært årsak for selvmordet.

Så der har man 12 potensielle kandidater for nye selvmord.

• Liker 14
Skrevet

Og, jeg ser absolutt faremomentet denne serien kan ha for ungdommer som har det vanskelig. Ungdom som sliter og tenker:

"Hvis Hannah hadde gode grunner for å gi opp sitt liv, da har iallefall jeg det".

Hannah er pen og har et stabilt hjem med to foreldre som er tilstede for henne. Mange ungdommer sliter både med komplekser for utseendet sitt, og har vanskelige familieforhold, i tillegg til alt hva Hannah sliter med.

Og selve filmingen av selvmordet kan for en ungdom se ganske enkelt og fredelig ut. Med en manual for hvordan man gjør det. 1. I et badekar 2. Snittene må gå på langs (i motsetning til på tvers som mange tror). 3. Du må ta kraftig i, til du ser det pulserer.

Denne serien kunne absolutt ha vært en stor trigger for meg i min ungdomstid. Ingen ungdommer bør se denne alene. 

• Liker 11
Skrevet
14 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Tråden her har blitt så lang så har ikke lest alt (tror jeg har skrevet i den selv tidligere også..?) - uansett; det du sier her er for meg selve essensen av hva 13 reasons Why handler om.

"The Only Thing Necessary for the Triumph of Evil is that Good Men Do Nothing". Han som vi følger, som er forelsket i Hannah, han er den mest passive av dem alle; han ser alt men reagerer ikke på noe av det. Han dømmer heller ikke Hannah negativt, men er heller ikke modig nok til å støtte henne. Jeg tror både boka og filmen ønsker å spre et budskap om at folk må bry seg mer. Trondheim Kommune har nylig sendt ut et brev til foresatte i barne- og ungdomsskoler om å observere etter tegn på depresjon og selvmordstanker hos egne og andres barn, og å være tilstedet for ungdommen. De viser faktisk til denne serien, og skriver at den er populær blant ungdommen. 13 reasons Why er kritisert for å glorifisere selvmord. Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg var mentalt tom i flere dager etter å ha sett den, og jeg gråt som pisket gjennom de siste episodene. Så jeg kan godt forstå at den kan få kultstatus hos ungdom, og slikt sett ansees som "glorifiserende av selvmord". Men fakta er at den har satt fokus på at folk må bry seg. Folk må følge med. Folk kan ikke stå passivt å se på at "evil thriumphs". Og når serien blant annet bidrar til at en storby i lille Norge tar grep, setter fokus på det, og snakker om det tabubelagte; så mener jeg at den har oppnådd akkurat det som var hensikten.

Kanskje redder den en annen Hannah, der ute i verden,  gjennom at hun/han ikke får "13 reasons Why", fordi noen brydde seg, var modig, så vedkommende og støttet vedkommende. 

Enig i denne. 

Personlig syntes jeg ikke den glorifiserer selvmord. Den viser dermed (misforstå meg riktig) hvor "unødvendig" og tragisk det er. Den viser hvordan det ødelegger livene til menneskene som er igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.5.2017 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Her viser du jo at du ikke forstår så mye om psykisk helse. Folk reagerer forskjellige, er det så overraskende? Hun ble paralysert og klarte ikke å bevege seg. Det er lett å si hva en skulle gjort om en havnet i en slik situasjon, men du kan ikke vite hvordan reaksjonen din ville ha vært. 

Anonymkode: 52874...24a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Sirah skrev:

Enig i denne. 

Personlig syntes jeg ikke den glorifiserer selvmord. Den viser dermed (misforstå meg riktig) hvor "unødvendig" og tragisk det er. Den viser hvordan det ødelegger livene til menneskene som er igjen.

Eksperter innenfor feltet er enige om at serien glorifiseres selvmord. Den blir heller aldri nevnt i serien at Hanna mest sannsynlig lider av depresjon, selv om det er åpenbart for alle som ser. Men folk reagerer nok forskjellig på denne serien. Jeg er forresten enig med deg at serien ikke glorifiserer selvmord. Den tar opp hvordan de etterlatte føler seg, hva en går glipp av hvis en velger å avslutte livet sitt og, selv om mange her er uenig, så er selvmordscenen grafisk: Ja, det er nok verre i virkeligheten, men mange serier viser de ikke halvparten at hvordan det er å kutte hovedpulsåren, her i denne serien viser de mer enn tv-serier og filmer vanligvis gjør. Jeg tenker litt på hvorfor ekspertene mener som de gjør og om de har sett hele serien. 

• Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet

En kjempegod serie som bør ses av alle.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksperter innenfor feltet er enige om at serien glorifiseres selvmord. Den blir heller aldri nevnt i serien at Hanna mest sannsynlig lider av depresjon, selv om det er åpenbart for alle som ser. Men folk reagerer nok forskjellig på denne serien. Jeg er forresten enig med deg at serien ikke glorifiserer selvmord. Den tar opp hvordan de etterlatte føler seg, hva en går glipp av hvis en velger å avslutte livet sitt og, selv om mange her er uenig, så er selvmordscenen grafisk: Ja, det er nok verre i virkeligheten, men mange serier viser de ikke halvparten at hvordan det er å kutte hovedpulsåren, her i denne serien viser de mer enn tv-serier og filmer vanligvis gjør. Jeg tenker litt på hvorfor ekspertene mener som de gjør og om de har sett hele serien. 

Det er som sagt min personlige mening. At jeg ikke syntes det var en glorifisering betyr jo ikke at andre ikke syntes det :) J

eg syntes absolutt det burde kommet bedre frem at hun lider av en alvorlig depresjon. At vi med noen år på baken skjønner det er en ting. At ungdom skal skjønne at det faktisk ligger en alvorlig depresjon bak dette er noe helt annet. Jeg snakket med noen ungdommer om serien (14-15år gamle) og de syntes at Hannah bare virket ekstremt sytete og hevngjerrig. Vi snakket en del rundt serien og når de skjønte at Hannah faktisk var alvorlig syk så så de serien med helt nye øyne. 

Jeg syntes selvmordsenen var grusom. Ja, det er nok en milliard ganger værre i virkeligheten, men som du skriver: Dette er så MYE mer enn hva som vanligvis blir vist. Ut i fra mine øyne virket ikke denne scenen som en "lettvint" løsning og glorifisering, men det er som sagt meg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Sirah skrev:

Det er som sagt min personlige mening. At jeg ikke syntes det var en glorifisering betyr jo ikke at andre ikke syntes det :) J

eg syntes absolutt det burde kommet bedre frem at hun lider av en alvorlig depresjon. At vi med noen år på baken skjønner det er en ting. At ungdom skal skjønne at det faktisk ligger en alvorlig depresjon bak dette er noe helt annet. Jeg snakket med noen ungdommer om serien (14-15år gamle) og de syntes at Hannah bare virket ekstremt sytete og hevngjerrig. Vi snakket en del rundt serien og når de skjønte at Hannah faktisk var alvorlig syk så så de serien med helt nye øyne. 

Jeg syntes selvmordsenen var grusom. Ja, det er nok en milliard ganger værre i virkeligheten, men som du skriver: Dette er så MYE mer enn hva som vanligvis blir vist. Ut i fra mine øyne virket ikke denne scenen som en "lettvint" løsning og glorifisering, men det er som sagt meg. 

Jeg ser at mange i denne tråden skriver at hun fremstår som sytetet og hevngjerrig, men jeg er ikke enig i det. Ja, i begynnelsen når en ikke forstår hva hun har gjennomgått og hun virker å ha det ganske greit, men jo lenger enn kommer i serien og ser hva hun går gjennom på en daglig basis så får en jo forståelse for hvorfor hun har det som hun har det (ikke forståelse for hvorfor hun velger å avslutte livet sitt, men hvorfor hun sliter). Det kan ikke være enkelt for noen - ung eller gammel - å bli behandlet slik av omgangskretsen sin; å få ryktet sitt ødelagt, å bli seksuelt trakassert, at folk tar seg til rette, klår og kaller henne for en hore, som om hun ikke er verdt noe. Hun endrer seg jo ganske mye i løpet av serien - både psykisk og fysisk. En ser godt at hun blir mer innadvendt og usikker, hun trekker seg ganske mye tilbake, har ingen venner å støtte seg på og foreldre som er opptatt med sitt, hun blir voldtatt og det diktet hun skrev som ble publisert, forteller jo at hun sliter. Men nei, hennes psykiske helse blir ikke nevnt og det er sikkert det som er problemet. Men i mine øyne kommer det godt fram. 

De kassettene hun skrev, skrev hun også etter at hun hadde opplevd alt det vonde og bestemt seg for at hun skulle ta sitt eget liv - så da er det klart at det i begynnelsen av serien, når en ikke vet hva som har skjedd, kan hun fremstå som sytete. Men etterhvert blir det jo ganske klart hvorfor hun sliter.

Selvmordsscenen var grusom og absolutt ikke en glorifisering. Jeg klarer ikke å forstå at noen mener den scenen er en lettvint løsning. Noen mener jo at jo mer grafiske slike scener er jo sterkere er potensialet for smitte.

Men når alt dette er sagt, syns jeg serien skulle fokusert mer på den fortvilelsen hun opplevde som førte til selvmord og ikke så mye fokus på hevn. Det fremstår jo også som at det vanskelig å få hjelp!

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at mange i denne tråden skriver at hun fremstår som sytetet og hevngjerrig, men jeg er ikke enig i det. Ja, i begynnelsen når en ikke forstår hva hun har gjennomgått og hun virker å ha det ganske greit, men jo lenger enn kommer i serien og ser hva hun går gjennom på en daglig basis så får en jo forståelse for hvorfor hun har det som hun har det (ikke forståelse for hvorfor hun velger å avslutte livet sitt, men hvorfor hun sliter). Det kan ikke være enkelt for noen - ung eller gammel - å bli behandlet slik av omgangskretsen sin; å få ryktet sitt ødelagt, å bli seksuelt trakassert, at folk tar seg til rette, klår og kaller henne for en hore, som om hun ikke er verdt noe. Hun endrer seg jo ganske mye i løpet av serien - både psykisk og fysisk. En ser godt at hun blir mer innadvendt og usikker, hun trekker seg ganske mye tilbake, har ingen venner å støtte seg på og foreldre som er opptatt med sitt, hun blir voldtatt og det diktet hun skrev som ble publisert, forteller jo at hun sliter. Men nei, hennes psykiske helse blir ikke nevnt og det er sikkert det som er problemet. Men i mine øyne kommer det godt fram. 

De kassettene hun skrev, skrev hun også etter at hun hadde opplevd alt det vonde og bestemt seg for at hun skulle ta sitt eget liv - så da er det klart at det i begynnelsen av serien, når en ikke vet hva som har skjedd, kan hun fremstå som sytete. Men etterhvert blir det jo ganske klart hvorfor hun sliter.

Selvmordsscenen var grusom og absolutt ikke en glorifisering. Jeg klarer ikke å forstå at noen mener den scenen er en lettvint løsning. Noen mener jo at jo mer grafiske slike scener er jo sterkere er potensialet for smitte.

Men når alt dette er sagt, syns jeg serien skulle fokusert mer på den fortvilelsen hun opplevde som førte til selvmord og ikke så mye fokus på hevn. Det fremstår jo også som at det vanskelig å få hjelp!

Om du leser det jeg skriver så skriver jeg ikke at jeg mener det, men at ungdommene jeg har pratet med mener det. Disse har jo heller ikke de samme forutsetningene som oss (misforstå meg riktig 😂) "litt eldre" for å forstå at Hannah lider av en alvorlig depresjon og at de små "filletingene" (som ungdommene kalte det) for Hannah faktisk blir store ting og "hele verden". Det er for denne gruppen jeg skulle ønske at det kom tydeligere frem at Hannah faktisk var alvorlig syk og ikke tok livet av seg fordi verden gikk litt i mot henne om du skjønner hva jeg vil frem til :) Ellers er vi fullstendig enige på alle måter.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Sirah skrev:

Om du leser det jeg skriver så skriver jeg ikke at jeg mener det, men at ungdommene jeg har pratet med mener det. Disse har jo heller ikke de samme forutsetningene som oss (misforstå meg riktig 😂) "litt eldre" for å forstå at Hannah lider av en alvorlig depresjon og at de små "filletingene" (som ungdommene kalte det) for Hannah faktisk blir store ting og "hele verden". Det er for denne gruppen jeg skulle ønske at det kom tydeligere frem at Hannah faktisk var alvorlig syk og ikke tok livet av seg fordi verden gikk litt i mot henne om du skjønner hva jeg vil frem til :) Ellers er vi fullstendig enige på alle måter.  

Ja, fikk med meg at det ikke var du som mente det :) Er jo helt enig med det du skiver! Jeg syns bare det er merkelig at noen ungdommer (og mange i denne tråden) ikke forstår at hun slet, men bare oppfatter henne som sytete. Seksuell trakassering, voldtekt, å tro at en har foråsaket en annen persons død, mobbing, utfrysing, etc. er jo ikke «filleting» Det hun opplevde er jo saker som kan forårsake depresjoner, så å mene at hun syter etter å ha sett hva hun har vært gjennom er rart, syns jeg. At hun fikk depresjoner er jo ikke merkelig i det hele tatt, men serien fokuserte for mye på hevn. Håper i hvert fall at serien får folk til å behandle hverandre litt bedre, for våre handlinger påvirker jo medmenneskene våre - akkurat det kom godt fram i denne serien! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ferdig med sesongen, men jeg syns ikke denne serien er noe bra. I mine øyne så mangler den troverdighet - mye pga karakterene og selve historien. Synes flere av de "reasons why" er ganske tåplige. Blant annet at hun hadde en stalker som tok bilde av henne om kvelden, men hun ville ikke skru persiennene eller dra frem gardina? Og plutselig har hun en venninne på besøk hvor de kler av seg og kysser. Det er mye amerikansk-tenåringsserie-klisjé-drama. 

Anonymkode: ca96e...c87

• Liker 3
Skrevet
På 13.5.2017 den 23.52, Ellam skrev:

Og, jeg ser absolutt faremomentet denne serien kan ha for ungdommer som har det vanskelig. Ungdom som sliter og tenker:

"Hvis Hannah hadde gode grunner for å gi opp sitt liv, da har iallefall jeg det".

Hannah er pen og har et stabilt hjem med to foreldre som er tilstede for henne. Mange ungdommer sliter både med komplekser for utseendet sitt, og har vanskelige familieforhold, i tillegg til alt hva Hannah sliter med.

Og selve filmingen av selvmordet kan for en ungdom se ganske enkelt og fredelig ut. Med en manual for hvordan man gjør det. 1. I et badekar 2. Snittene må gå på langs (i motsetning til på tvers som mange tror). 3. Du må ta kraftig i, til du ser det pulserer.

Denne serien kunne absolutt ha vært en stor trigger for meg i min ungdomstid. Ingen ungdommer bør se denne alene. 

Jeg vet ikke helt om er jeg enig med deg i at Hannahs foreldre er tilstede for henne. Mitt inntrykk er at de absolutt ikke er det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes absolutt ikke denne serien er noe alle burde se. Ordet "trigger" fikk en helt annen betydning etter jeg så serien. Det burde vært pålagt en advarsel før aller første episode, om at hele serien kan være triggende og ikke passende for alle. Jeg var veldig syk og suicidal da jeg var yngre og har opplevd mye av det samme som Hannah. Jeg havnet på et veldig mørkt sted etter jeg var ferdig med serien, og hadde det helt jævlig i mange dager. Kjenner enda at noe i meg er annerledes, eller at mye av fortiden har blusset opp. Synes advarslene ikke var sterke nok, og kom for sent. Ville aldri latt mine barn se den uten at de visste hvor detaljert og rett og slett grusom enkelte scener er, og de hadde aldri fått sett den alene. Skummelt å tenke på de ungdommene som sliter og ser på serien, som kanskje får idéer fra serien om hevn, selvmord, vold osv. Bra serie for de som tåler det, fordi det er mye å lære og ta med seg fra den. Utrolig viktige temaer som absolutt bør snakkes mer om, og det er veldig bra de ikke glattet over noe av det. Men de som ikke har det bra, kan bli trigget eller som bare ikke tåler drøye detaljer om voldtekt og selvmord, burde IKKE se den. 

Jeg har også store problemer med hvor mye skyld som blir lagt på andre, og hvor mye hver enkelt faktisk tror det er deres feil. Liv blir ødelagt. Hannah valgte å ta sitt eget liv, det var ingen som drepte henne. Ja, alt som skjedde henne resulterte i at hun fikk det jævlig, men ingen kan få direkte skylden for hennes handling. Hun gir jo inntrykk for at noe var hennes skyld også. Men er det bare jeg som føler hun nesten la opp en felle til rådgiveren? Tok opp samtalen og ga han veldig lite. Snakket i koder og hun ga liksom bare opp. Han var forvirret, han prøvde (ikke hardt nok kanskje, men...). Hun hadde vel ikke spilt inn alle kassettene før samtalen med rådgiveren, om hun ikke allerede hadde bestemt seg? 

Det er mye ALLE kunne gjort for å forhindret utfallet, også jenta selv. Jeg elsker at det er fokus på mobbing, slutshaming, voldtekt (at det ofte blir gjort i fylla og/eller av noen du kjenner), utestenging. Tror serien har åpnet mange øyner, men også dessverre gjort en del skade. Veldig blandede følelser, if you couldn't tell.. :P 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd så godt jeg kan å se den, men all det tenåringsdramaet klarer jeg ikke. De skal liksom gjøre det så vanvittig spesielt hvor de bruker kasetter og alle som er med er så veldig vage og nekter å snakke om ting, så man skal liksom sitte der spent og lure på hva som skjer. Syns hele storyen og måten den blir fortalt på er krampeaktig og kjedelig. Etter 6 episoder så fjernet jeg den fra lista mi på netflix, orker ikke mer.

Anonymkode: 674f1...88f

Skrevet (endret)
På 16.5.2017 den 0.08, Frukthage skrev:

Jeg vet ikke helt om er jeg enig med deg i at Hannahs foreldre er tilstede for henne. Mitt inntrykk er at de absolutt ikke er det.

Enig! Hannah prøver å vise dem at hun har det vondt flere ganger, men de bare snakker videre om noe annet. Feks da hun skulle på festen der den første voldtekten fant sted. Legg merke til forskjellen mellom foreldrene til Clay og Hannah. Hannah sier til foreldrene noe om at hun har mye lekser og ikke vet om hun vil gå og prøver å få en reaksjon. Moren bare avfeier henne med en "gjør hva du vil - whatever" kommentar og snakker videre om noe annet. Clays mor løper etter han ut døren og prøver å prakke på han en regnfrakk osv. Veldig tydelig kontrast. Jeg er forundret over at Hannahs foreldre ikke var nevnt på kassettene. Om skolerådgiveren var det burde også foreldrene vært det. Hannah er bare 16-17 år, drøyt at ikke foreldrene ikke vet om NOEN som kjenner henne. De spør alle om er kjente henne. 

Endret av Glorious
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...