Gå til innhold

Hvorfor sier dere at det er egoistisk å få barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man tross alt må legge sitt eget liv delvis på hylla i mange år for å kunne gjøre livet til et annet menneske optimalt? Er jo det motsatte av egoisme? 

Anonymkode: 84611...931

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg også på. Hvorfor skulle det være det?
Jeg har hørt noen mene dette, men jeg har aldri skjønt hvorfor det skulle være egoistisk. Det er ikke så mange som mener dette tror jeg. 

Anonymkode: 7dab0...983

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, for hadde de ikke villet legge sitt eget liv delvis på hylla i mange år, så hadde de ikke fått barn, og derfor er det heller ikke noe de gjør mot sin vilje. Det er jo nettopp det de ønsker å gjøre. Det er egoistisk å få barn.

Anonymkode: f6ba2...9e3

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er egoistisk å få barn. Men det er ingenting galt med det:) Man får jo ikke barn for andres del, men pga man har lyst på. Det er per definisjon egoistisk.

men egoisme er ikke alltid noe negativt :)

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, King in the North skrev:

Det er egoistisk å få barn. Men det er ingenting galt med det:) Man får jo ikke barn for andres del, men pga man har lyst på. Det er per definisjon egoistisk.

men egoisme er ikke alltid noe negativt :)

Ja, den definisjonen stemmer jo. Men mange legger det frem som en negativ egoisme, og den ser jeg ikke. Personlig har jeg blitt ekstremt mye mindre selvsentrert og ego enn før. Før hadde jeg prinsessesyndrom og det var "meg meg meg". Den personen er så fjern for meg nå at jeg ikke husker hvordan det var å være sånn en gang :P 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg den som pleier å kalle foreldre egoistiske, men jeg forestiller meg at de som gjør det begrunner det med at folk først og fremst får barn for å fylle et behov hos seg selv. Fordi de trenger å føle seg trengt, eller fordi de ønsker noen de kan oppdra til å reflektere dem selv, bringe sine egne gener videre? Å få barn er liksom ikke noe man gjør for å grei.

Men det er jo ikke sånn at det er en negativ ting, nødvendigvis. Sånn sett er det jo egoistisk av meg å ikke ønske meg barn også, fordi jeg tar ikke hensyn til de i familien min som gjerne skulle sett at jeg fikk det, jeg tenker kun på hva jeg selv ønsker.

Endret av noragrets
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det som er egoistisk er å prøve å hindre eller manipulere andre mennesker i å ta egne valg basert på deres egne verdier og kvaliteter fordi du mener de burde velge annerledes på grunn av dine verdier og holdninger. 

Anonymkode: d58fd...a64

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den definisjonen stemmer jo. Men mange legger det frem som en negativ egoisme, og den ser jeg ikke. Personlig har jeg blitt ekstremt mye mindre selvsentrert og ego enn før. Før hadde jeg prinsessesyndrom og det var "meg meg meg". Den personen er så fjern for meg nå at jeg ikke husker hvordan det var å være sånn en gang :P 

Det er maaaange mødre som er sånn. De skryter på seg perspektiv og verdier de ikke har, bare fordi de har fått barn. Alle elsker sine egne, men mange mødre/fedre misliker sterkt andre sine barn, uten spesiell grunn også.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo egoistisk da. Det er de aller færreste som får barn for å gjøre andre en tjeneste, man får ikke barn for å tilfredsstille samfunnet eller omverden - man får barn fordi man selv ønsker barn. Man får ikke barn for barnets del heller, det er jo kun fordi man selv har lyst på barn. Det er jo egoistisk? Men det er ikke noe galt i det, Norge er avhengig av at folk får barn :) men pr. Definisjon er det jo egoistisk :P 

• Liker 6
Skrevet

Alle dyrearter har til felles at vi har et biologisk instinkt for å reprodusere oss og føre våre gener videre. Ingen vits i å diskutere om det er egoistisk eller ei.

• Liker 2
Skrevet

Tenker at det er egoistisk ja, det er jo bare noe man gjør for sin egen del fordi man har lyst på det/har drifter som sier at man skal føre sine egen gener videre. Men ser ikke noe galt i litt egoisme :P 

AnonymBruker
Skrevet

Det er egoistisk å få egne barn når det er mulig å adoptere. I stedet for å hjelpe barn som allerede eksisterer, velger man å skape nytt liv i en verden som allerede sliter med ressursfordeling. 

Anonymkode: 45550...8e6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått livet i gave av mine foreldre, og de har ofret mye for meg. Ser ikke helt hvordan de er egoistiske.

Anonymkode: 4a204...360

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egoistisk å få egne barn når det er mulig å adoptere. I stedet for å hjelpe barn som allerede eksisterer, velger man å skape nytt liv i en verden som allerede sliter med ressursfordeling. 

Anonymkode: 45550...8e6

Det er veldig vanskelig å få adoptere, og man må vente i over 5 år for å få adoptere. Adopsjon burde vel få være for de, som ikke kan få egne barn. Det blir frigjort svært få barn til adopsjon.

Anonymkode: 33d58...9ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men de som påstår at de har blitt mindre ego etter å ha fått barn tar feil. Nå er det klart at de MÅ bry seg mer om barnet sitt, men ingen av mødrene jeg kjenner har blitt mindre ego. Ingen! Tvert imot er det mye lettere å få hjelp og støtte hos de som ikke har dagen full av snørr, bæsj, gulp og kjøring og henting av unger!

Anonymkode: 0eac9...415

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen tenker at det er/blir vanskelige tider å være menneske på jorda/i Norge.  Eller har høye krav til hva man som forelder bør ha å tilby et barn.  Kan jeg anbefale det livet som jeg gjetter at barnet vil få?

Anonymkode: 99b96...e90

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men de som påstår at de har blitt mindre ego etter å ha fått barn tar feil. Nå er det klart at de MÅ bry seg mer om barnet sitt, men ingen av mødrene jeg kjenner har blitt mindre ego. Ingen! Tvert imot er det mye lettere å få hjelp og støtte hos de som ikke har dagen full av snørr, bæsj, gulp og kjøring og henting av unger!

Anonymkode: 0eac9...415

Hvor er dine foreldre da? Er de for egoistiske til å gi deg hjelp og støtte?

Anonymkode: 4a204...360

• Liker 1
Skrevet

Det å få barn er absolutt ikke særlig miljøvennelig, sett i det store perspektiv. Det beste du kan gjøre for miljøet er å få færre barn og helst ingen.

Likevel vil vi jo ha barn, de gir oss glede og vi ønsker dem til verden.

Dermed er det egoistisk. Det er ikke sånn at vi trenger flere barn her på jorda, men vi ønsker dem likevel.

Mennesker er nå egoistiske på nesten alt vi gjør... vi dreper tonnevis med unødvendige dyr for å kunne fråtse i oss kjøtt til en billig penge. Vi hogger ned regnskogen. Vi bygger oss hus hvor det kanskje allerde bor andre(smådyr ect)... vi driter EGENTLIG i hvordan andre har det, så lenge det ikke rammer oss selv.. 

Jeg kommer helt sikkert til å være så egoistisk at jeg ønsker å sette et barn til verden en dag:)

• Liker 6
Skrevet

Personlig tenker jeg at de fleste som får barn gjør det fordi de ønsker å være mor og far (heldigvis), og dermed er det en egoistisk handling. Det er ikke akkurat slik at barn ber om å bli født. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Kylling skrev:

Alle dyrearter har til felles at vi har et biologisk instinkt for å reprodusere oss og føre våre gener videre. Ingen vits i å diskutere om det er egoistisk eller ei.

Nåja. Vi har et biologisk instinkt som gir oss seksuelle drifter, som igjen har ført til at vi formerer oss. Frem til prevensjonsmidler ble oppfunnet. Det er ikke påvist noe biologisk instinkt for å ønske seg barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...