AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Del Skrevet 31. mars 2017 Nå er det slik at en maks kan få låne 5 ganger årsinntekt. Dette er lånesummen etter 15% egenandel, altså total kjøpesum minus 15% egenandel. Dersom en har lønn på 350000 kr før skatt, så kan man maks få lån på 1750000 kr, som tilsvarer en bolig til 2050000 kr. Her i Tromsø finner du nesten ikke noe som helst til under 2.2 - 2.4, og prognosene er at prisene skal øke minst 5% det neste året. MEN, for eksempelets skyld, så bruker vi tallene over. Etter skatt, så har du rundt 20000 kr å rutte med pr. mnd, og når alle utgifter er trukket fra, så kan vi anta 5000 kr til sparing, eller 60000 kr i året. For å få spart til 15% egenandel av 2 millioner, så må du altså spare i 5 år! Dersom boligen koster 2.5 - 3.0 millioner, så må du spare enda lengre, da lånebeløp på 85% overstiger 5 ganger årsinntekt. Ved f.eks bolig til 3 millioner, så er lånebeløp (15%) 2.55 millioner, da må man tjene over 500000 kr i året for i det hele tatt å få lånet. 15% av 3 millioner tilsvarer 450000 kr. Ved sparing på 60000 kr / år, så vil det ta 7.5 år å spare opp så mye. Men vent, det hjelper jo lite: Lånebeløp på 2.55 millioner tilsvarer 7.28 årslønninger, dersom du bare tjener 350000 kr i året! Faktisk må du spare i hele 20 ÅR, dersom du skal greie å spare opp nok egenandel, slik at lånebeløp ikke overskrider 5 årsinntekter. (5 x 350000 kr = 1750000 kr = Max lånebeløp du kan få. Dersom bolig koster 3000000 kr, må du spare opp 3 - 1.75 = 1.25 millioner i egenandel. Ved å spare 60000 kr i året, vil det ta 20 år å spare opp så mye penger). Håper folk greide eller gadd å følge med på tallene...men poenget er nå i alle fall: Det vil ta SINNSSYKT LANG tid å spare opp til bolig, dersom du jobber i et yrke som betaler under 400000 kr i året, og du bor alene, eller ikke har ressurssterk familie. Og det verste av alt? I alle de årene du sparer opp til egenandel, så kaster du bort penger på leie. Dette er jo penger som kunne gått rett til sparing, og halvert sparetiden. Taket på 5 ganger årslønn vil jo bare stoppe de som ikke har jobber med høy lønn. Jo fortere boligprisene stiger, des flere år må man spare egenandel. Anonymkode: 1a033...257 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Del Skrevet 31. mars 2017 Du kaster ikke bort penger på å leie, du betaler for å ha et sted å bo. Et sted å sove, lage mat, sløve i en stol, ha tingene dine, se film, lese bok, dusje og pusse tenner, trenger du ikke et eget sted for dette kan du vel ha et telt i skogen. Ikke telt? Da kaster du ikke pengene ut av vinduet heller, du betaler for å ha et sted å bo. De fleste i verden leier bolig, de eier ikke. I Norge er det unaturlig oppmerksomhet på det å eie bolig. Har du ikke penger så har du ikke penger, å eie er ikke for alle. Anonymkode: d1697...cde 44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #3 Del Skrevet 31. mars 2017 De med lav lønn vil vel ikke alltid få så mye som 5 ganger årslønn heller, siden bankene går utifra at man har like høyt forbruk uansett hva man tjener. Så tjener man lite vil en mye større andel av inntekten bli nullet ut av det teoretiske SIFO-budsjettet, enn hvis man tjener mye. Det er vel toppen av urettferdighet her, at man nær sagt blir straffet for å leve etter evne. Anonymkode: 23d5b...b06 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Del Skrevet 31. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kaster ikke bort penger på å leie, du betaler for å ha et sted å bo. Et sted å sove, lage mat, sløve i en stol, ha tingene dine, se film, lese bok, dusje og pusse tenner, trenger du ikke et eget sted for dette kan du vel ha et telt i skogen. Ikke telt? Da kaster du ikke pengene ut av vinduet heller, du betaler for å ha et sted å bo. De fleste i verden leier bolig, de eier ikke. I Norge er det unaturlig oppmerksomhet på det å eie bolig. Har du ikke penger så har du ikke penger, å eie er ikke for alle. Anonymkode: d1697...cde Ja, er fullstendig klar over at å leie ikke er penger ut av vinduet. Er mange ganger det lønner seg, alt avhengig av livssituasjon. Men dersom du skal kjøpe bolig, og er uheldig å jobber i et underbetalt yrke, så blir du straffet ene og alene pga. årsinntekt. All den tid og resurser du kunne brukt på å nedbetale egent lån, bruker du på å nedbetale andre sine boliglån. Du har penger, men det vil ta lenger tid å få spart opp disse pengene. Forskjellen å måtte spare opp til 15% egenkapital, og f.eks 40% egenkapital, er svært dramatisk. Sluttresultatet for banken ville uansett vært den samme. Anonymkode: 1a033...257 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 31. mars 2017 #5 Del Skrevet 31. mars 2017 Mange av de du snakker om bør jo uansett ikke låne slike summer. Det er ikke bare å få et lån - det skal også betjenes. Si at du har 20 000 netto i måneden og et lån på 2,2 millioner (som du sier boligen minst koster), med en rente på 7 % - et på ingen måte usannsynlig rentenivå om noen år. Bare renten vil utgjøre nærmere 13 000 kroner i året (10 000 etter fradrag). Hvordan i alle dager skal du ha råd til å betale avdrag og alle øvrige bo- og levekostnader i tillegg? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #6 Del Skrevet 1. april 2017 5 ganger inntekt har vel ikke vært realistisk for dem med lav inntekt uansett, hverken nå eller før de nye reglene. Om en setter inn 350 000 brutto i DNBs boliglånskalkulator, får en 660 000 som maks lånesum, altså under 2-gangen. https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/laaneevne.html Anonymkode: dc3b5...857 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #7 Del Skrevet 1. april 2017 De fleste finner seg noen å kjøpe sammen med. Å kjøpe alene har alltid vært vanskelig. Anonymkode: 6d066...bfe 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #8 Del Skrevet 1. april 2017 Ikke noe synd på de med lav lønn, å eie et hus er ikke en menneskerett. Det finnes hus man kan kjøpe, men da må de med lav lønn rette nesen sin utenbys. Der er det mange hus fra under millionen til 2.0 mill. Anonymkode: 8d534...fdc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EkteMannen Skrevet 1. april 2017 #9 Del Skrevet 1. april 2017 Man kjøper et hus i et område man har råd til... det er ingen menneskerett å bo i sentrum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #10 Del Skrevet 1. april 2017 Du kan få deg en jobb til på si, bytte jobb, eller ta noe utdanning. Det er gjort på 3 år, da får du nok høyere lønn. Som alle andre sier: det er ingen rett å eie bolig. Anonymkode: 5c365...ee2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #11 Del Skrevet 1. april 2017 8 timer siden, Glitnir skrev: Mange av de du snakker om bør jo uansett ikke låne slike summer. Det er ikke bare å få et lån - det skal også betjenes. Si at du har 20 000 netto i måneden og et lån på 2,2 millioner (som du sier boligen minst koster), med en rente på 7 % Vel, man kan binde på 3,5% i 20 år om man ønsker. Anonymkode: 28e26...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #12 Del Skrevet 1. april 2017 Kan du kjøpe sammen med noen? Kjæreste eller venninne? I dagens samfunn er det flere og flere venner som kjøper sammen. Anonymkode: fa070...265 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #13 Del Skrevet 1. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe synd på de med lav lønn, å eie et hus er ikke en menneskerett. Det finnes hus man kan kjøpe, men da må de med lav lønn rette nesen sin utenbys. Der er det mange hus fra under millionen til 2.0 mill. Riktig det; for 15? år siden solgte jeg et vel 20 år gammelt hus for 300000. Men skal en få et billig hus, er en nødt til å kjøpe et gammelt. Nye hus har politikerne ved alle sine kostbare krav og pålegg gjort skrekkelig dyre. Det er lett nok for dem å sitte der og bestemme, det er ikke de som skal betale regninga! Egentlig helt horribelt at de skal kunne bestemme hvordan MITT hus skal isoleres, for eksempel. Anonymkode: 1806e...5a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bærtur Skrevet 1. april 2017 #14 Del Skrevet 1. april 2017 Det er nå slik at de fleste er to om en bolig. Men la oss se bort fra det. Du er alene og tjener 350 000 og har lyst til å kjøpe bolig. 1. Kutt unødvendige utgifter. Ferie? Gjør noe billig, så kan du kjøpe bolig fortere. Ny sofa? Finn noe på finn! Osv. 2. Kan du jobbe overtid? Få inn litt ekstra på noen måte? 3. Revurder område. 4. Realisme. Er du lavtlønnet kan du ikke betjene et boliglån på 5 millioner. Er boligdrømmen sterk, så sett deg et langsiktig mål, du har kanskje ikke råd i en alder av 25, men kanskje 30? 5. Kausjonister Jeg har kjøpt bolig alene. Ikke så dyr, 1,8 mill, i distriktsnorge. Det er og et valg. Tjener nok til å kjøpe dyrere, men trenger ikke større. Å eie sin egen bolig er ingen menneskerett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 1. april 2017 #15 Del Skrevet 1. april 2017 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kaster ikke bort penger på å leie, du betaler for å ha et sted å bo. Et sted å sove, lage mat, sløve i en stol, ha tingene dine, se film, lese bok, dusje og pusse tenner, trenger du ikke et eget sted for dette kan du vel ha et telt i skogen. Ikke telt? Da kaster du ikke pengene ut av vinduet heller, du betaler for å ha et sted å bo. De fleste i verden leier bolig, de eier ikke. I Norge er det unaturlig oppmerksomhet på det å eie bolig. Har du ikke penger så har du ikke penger, å eie er ikke for alle. Anonymkode: d1697...cde Enig i første avsnitt, det er ikke bortkastede penger å leie. Men 'de fleste i verden må leie-argumentet' er jeg litt lei av. Vi sammenligner oss med folk rundt oss ikke med 'folk i verden'. Når 'alle andre'får kjøpt seg bolig og en liten gruppe i samfunnet ikke gjør det bil det oppfattes som om man mangler noe. Det er vel dette prinsippet relativ fattigdom bygger på. Endret 1. april 2017 av Puny 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #16 Del Skrevet 1. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe synd på de med lav lønn, å eie et hus er ikke en menneskerett. Det finnes hus man kan kjøpe, men da må de med lav lønn rette nesen sin utenbys. Der er det mange hus fra under millionen til 2.0 mill. Anonymkode: 8d534...fdc At boligeiere får skattefradrag for lån er heller ingen menneskerett, ei heller ikke at samunnet i Norge legger opp til at man skal kjøpe sin egen bolig. Bare for å si det: Jeg eier selv min egen bolig, men det er da egnentlig ikke rett at jeg skal bli subsidiert over skatteseddelen med tanke på fradrag. Fint isolert sett, men lite bærekraftig gitt at det bidrar til økte bolipriser, som igjen kan føre til krakk, som igjen går utover oss alle. Anonymkode: ca9e8...af2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #17 Del Skrevet 1. april 2017 Jeg syns utviklingen er så trist på dine vegne og de som ellers ikke har råd. Klasseskillen vil bare fortsette å øke. Jeg laget en lignende tråd om dette og foreslo at de rike burde skatte mer, men da var jeg visst ikke helt god i hodet. Jeg hadde glatt betalt mer skatt av sekundær bolig. Det er trist å tenke på hvordan neste generasjon vil få råd til egen bolig, når prisene er som de er nå, og vil fortsette å stige. Og spar meg for at folk flest i verden leier! Her i Norge har vi en tradisjon for å eie, og driter da i om resten av verden leier boligen sin. Anonymkode: e5c0d...5d5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #18 Del Skrevet 1. april 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, er fullstendig klar over at å leie ikke er penger ut av vinduet. Er mange ganger det lønner seg, alt avhengig av livssituasjon. Men dersom du skal kjøpe bolig, og er uheldig å jobber i et underbetalt yrke, så blir du straffet ene og alene pga. årsinntekt. All den tid og resurser du kunne brukt på å nedbetale egent lån, bruker du på å nedbetale andre sine boliglån. Du har penger, men det vil ta lenger tid å få spart opp disse pengene. Forskjellen å måtte spare opp til 15% egenkapital, og f.eks 40% egenkapital, er svært dramatisk. Sluttresultatet for banken ville uansett vært den samme. Anonymkode: 1a033...257 Å leie i dag er dyrt. Du sitter å betaler lånet til boligspekulanter. Her er det en treroms til 9000 til leie. Jeg betaler ca 7900 i mnd på mitt lån på 1.6 mil. Så å leie er å hive penger. Anonymkode: 29756...bce 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #19 Del Skrevet 1. april 2017 I min situasjon er det egenkapitalen som sperrer. Jeg tjener 45.000 kr brutto i måneden, men har knappe 200k i egenkapital. Så jeg får ikke låne mer enn 1,4 mill. Min betjeningsevne er jo milevis over det, men det hjelper visst ikke, gitt. Veldig irriterende. Anonymkode: 0423d...d4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #20 Del Skrevet 1. april 2017 Det er ingen menneskerett å eie bolig. Har du ikke økonomi til å eie, så er du henvist til leiemarkedet. Det er ingen andre land i verden der folk eier så mye bolig som i Norge. Men det betyr ikke at alle i Norge må eie egen bolig. Anonymkode: 97eaa...f75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå