Gå til innhold

Hvorfor tror barn de er voksne når de er 15?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 10 år så jeg på 15-åringer som voksne folk. 20-åringer var modne, selvstendige og hadde alt på stell. Alle over 30 var eldgamle.

Nå er jeg 18, så jeg har jo et helt annet syn på dette nå. Men det er jo en kjennsgjerning at mange unge tenker at de er eldre (og mer modne) enn de er. Nå tenker jeg først og fremst på de som får unger i tidlig tenår; for flere av de nevner jo at de er klare for det, er modne osv. Men er de virkelig så modne når de er 15?

Anonymkode: cbdb3...78a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel med perspektiv å gjøre? 

Det er jo lettere å se hvor langt man har kommet, enn hvor langt man har igjen. 

Tenk hva jeg som 50 åring syns, 15 og 18 åringer virker omtrent like umodne 😊

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De vet ikke hva de ikke vet, hjernen er ikke ferdig utviklet.  . Man er aldri så klok som man er når man er 15. Slik blir en aldri igjen.  (Heldigvis )😅

Anonymkode: d5853...292

• Liker 2
Skrevet

Tja. Hvorfor tror noen 40-åringer at de er 20? 

Jeg husker jeg var 100% sikker på at jeg var både voksen, moden og ferdig utlært og utviklet når jeg var 15. Enig med @stan, handler nok om perspektiv. 15-åringene er ikke modne nok til å klare å se det store og hele, og har ikke evnen til å tenke konsekvenser av det å bli voksen. De ser ikke hva som kommer, rett og slett. 

Lite eksempel: som 15 åring hadde jeg veldig, VELDIG lyst på en baby. Jeg så virkelig ikke problemet, jeg hadde jo jobb (deltid i en butikk) og hus (kjelleren til mine foreldre). Det var ingen problem og ta vare på en søøt liten fin baby. Dette med å miste ungdomstiden var bare overdriving fra dumme voksne - jeg kunne vel henge med venner sammen med baby vel!! 

Nå som noen-og-tjue-åring er jeg utrolig glad for at jeg ikke har barn, for nå ser jeg konsekvensene, hvor tungt og vanskelig det er å oppdra barn og ikke minst hvilke ansvar det er. Tidkrevende og man orker ikke ting og tang og har ikke muligheten til å "leve livet" på samme måte.

Skjønner du? Man modnes hele tiden og 15-åringer forstår ikke perspektiv og konsekvenser.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

perspektiv.

Jeg er 35 og syns 18 åringer er omtrent like mye barn som en 15 åring er. Men da jeg var 15, og 18, så syns jeg at jeg var fryktelig moden og ansvarlig og voksen.

Anonymkode: 05a14...549

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet til den alderen der hvor 20 åringer er småttiser. Jeg tror nok at når jeg er 60 så er 15 og 25 åringer like små.
1. klassinger er jo bittesmå! De skal ligge ved puppen til'a mor, ikke gå alene ved en tungt trafikkert vei på vei til skolen. Men husker selv første skoledag, gikk alene til skolen... følte meg så stor. 7. klassingene, de var gamle de. 

Jeg ser på det slik.
15 åringer. De er er jo småpjusk. 
18 åringer er fortsatt barnslige tenåringer.
20 åringer er vesle voksne tenåringer som leker voksen.  
25 åringer... noen er voksne, noen er som tenåringer.
Så begynner det å jevne seg ut til "voksen" når man bikker 30.
40-60 år, det er samme ulla, godt voksen. 
70, da står du med en fot i graven og kan slutte å telle. 

Du har så klart 70 åringer som er som 50 åringer. Du har 18 åringer som er som 30 åringer. Men generelt, jevnet over så ser jeg det slik. 

Anonymkode: 4fb32...704

• Liker 2
Gjest Trolletrine
Skrevet

Jeg har en fireåring som tror hun er voksen😅 Som andre her sier,- perspektiv...

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror 18-åringer de er så voksne?

Anonymkode: 4ba65...74f

Skrevet

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de er så unge

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

fordi de får beskjed av samfunnet om at de er det.  Nå er jo ikke frontallappene ferdig utviklet før ved 25 års alder, så hvis vi biologisk sett skal snakke om voksen så stemmer jeg for å sette grensen der...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 år, 2 barn og jeg ser enda ikke på meg selv som voksen. Misforstå meg rett. Jeg har gode holdninger, har alt på stell, men mangler feks utdanning. 

Jeg tror ikke jeg klarer se meg som voksen før jeg bor i en selveid bolig og har en full jobb.

Ja, jeg har barn. Men voksen? Nei.. 

Anonymkode: bcc91...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...