Gå til innhold

Jeg tror jeg har MS :/

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Press på så du får raskt time hos legen, og raskt henvisning videre. 

Hvis du kan begynne på medisiner kan du få mindre symptomer, og utviklingen skjer mye seinere. Så det er ikke nødvendigvis slik at du ender opp i rullestol med det samme. Hvis man har gode reaksjoner på medisinene så kan man senke utviklingen mye. 

Min søster fikk påvist MS før hun var 30, og hun hadde spesielt dette du nevner med tåkesyn og flekker foran øynene ved stress og høy puls. Hvis hun hadde begynt med medisin og behandling litt tidligere kunne hun sluppet de plagene hun har fra MSen i dag. Men siden hun begynte på medisinen har ikke MS-en utviklet seg, og funksjonesevnen er like stor i dag som for 4 år siden da hun fikk diagnosen og begynte på medisin. Kanskje større siden hun har lært seg å leve med de plagene hun har. 

Drømmene dine trenger ikke å gå i vasken selv om du har MS. Ikke ta sorgene på forskudd! Da jeg fikk vite at min søster hadde MS ble jeg kjemperedd og trodde at herlighet, skal søsteren min havne i rullestol, akkurat slik som du tenker, og hun var nok redd selv, men resultatene med medisinen og at det ikke er rask utvikling gjør at hun kan leve et godt liv selv med MS. Hun har måtte forsone seg med at det i fremtiden kan bli mer plager, men her og nå kan hun jobbe og trene og gjøre det meste hun pleide å gjøre. Jeg håper det ordner seg for deg. 

:klem: 

Anonymkode: 22e23...612

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke MS hadde så lette symptomer. Trodde det var mye verre symptomer.

Anonymkode: 4c4e8...9ce

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke MS hadde så lette symptomer. Trodde det var mye verre symptomer.

Det er mange ulike symptomer på MS, derfor viktig å komme seg i MR kjapt og få svar på om det er MS eller noe annet.
Det kommer nok mye an på hvor i hjernen plakket sitter. Derfor MR og evt. en Spinalvæske-prøve.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Huldra-78 skrev:

Det er mange ulike symptomer på MS, derfor viktig å komme seg i MR kjapt og få svar på om det er MS eller noe annet.
Det kommer nok mye an på hvor i hjernen plakket sitter. Derfor MR og evt. en Spinalvæske-prøve.

Men hva er liksom symptomene?

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er liksom symptomene?

Blant annet fatigue, smerter, nedsatt balanse, nedsatt styrke, nedsatt sensibilitet, nedsatt gangfunksjon, lammelser, synsproblemer (synsnerven er ofte det første som blir skadet) og kognitiv svikt. MS er en sykdom som er veldig forskjellig fra person til person; noen er fullstendig hjelpetrengende, noen ser helt friske ut - de fleste er et sted i mellom. For de som har RRMS (attakkvis MS) blir man veldig dårlig når man har attakk (f.eks. kan man få lammelser), men mange fungerer greit i mellom attakkene. 

85% av MS-pasienter oppgav i en undersøkelse at det mest hemmende symptomet de opplevde var fatigue. Det er mange usynlige sider også ved en somatisk sykdom som MS.

Anonymkode: 717bc...87d

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for potensielt helseskadelig råd og svar til dette.

Nori, mod

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Når jeg leste at du dovnet bort i en arm og fikk flekker i synsfeltet var min første tanke at du burde komme deg på legevakten. Ikke meningen å skremme deg, men slike symptomer kan man ha ved drypp/slag. 

Anonymkode: 8e15f...839

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...