AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 I dag har jeg bestilt time hos fastlegen til utredning for MS... Jeg har hatt mistanken lenge, men jeg har også vært i fornektelse og ikke orket å deale med det. Men jeg har alle symptomer, både de mer vage og de mer spesifikke som strålende smerte nedover ryggraden ved å bøye nakken, og problemer med urinveiene (jeg har vært til utredning for inkontinens tidligere, og de greier ikke finne ut av hvorfor jeg lekker; jeg er 31 og har aldri født barn og har ikke de typiske lekkasjene). I dag så mistet jeg all følelsen i venstre arm helt plutselig, som om jeg hadde ligget feil på den (men jeg hadde sittet oppreist i over en time før det skjedde), samtidig som synet ble tåkende og uklart, som om jeg hadde en flekk midt i synsfeltet. Begge deler har roet seg, men armen føles fortsatt veldig svak og litt "fremmed" ut, og øynene er lysømfintlige og det verker i venstreøyet som var det som kjentes mest påvirket ut. Så jeg har endelig sparket meg selv bak og bestilt legetimen. Jeg er så redd :/ Jeg er allerede ufør, men har greid å karre til meg et ok liv med trening og kjæledyr og frivillighet. Jeg har allerede to ganger i voksenlivet måttet innse at fremtiden slik jeg hadde håpet og tenkt aldri kommer til å bli noe av; jeg trodde jeg nå hadde nådd det punktet jeg kunne leve med. Om jeg har MS går alle håp og drømmer i vasken, igjen...! Jeg er så redd for å havne i rullestol, å ikke greie å ta vare på meg selv, å være avhengig av andre til å kunne leve. Jeg har ikke noe formål med denne tråden... Jeg måtte bare få ut tankene et sted. Jeg kan ikke fortelle dette til mine nærmeste før jeg vet... Og jeg har ikke legetime før begynnelsen av juni (min fastlege har vikar ut mai og jeg føler meg ikke helt trygg på vikarlegen, dessuten har fastlegen min har vært legen min i 20 år og har hele historien min). Anonymkode: aa111...efd 2
Eneri Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Dette hørtes fryktelig tøft ut! Jeg syns du skal få deg en tidligere legetime, det er lenge å vente til begynnelsen av juni. Å få diagnostisert ms gjøres uansett ikke av fastlegen; det tas mr-bildene og nevrolog skal også undersøke. Det betyr at det kan bli ventetid både her og der. Fastlegen bare sparker det igang. Synd hvis du venter til juni, så henvises du videre, og så er ferien igang og ting tar lang tid. Jeg skjønner at det ikke er 'fristende' å få enda en diagnose på toppen av andre plager du har, men helsa di er jo den samme uansett om du får en EVENTUELL ms-diagnose nå eller om et halvt år? Håper du finner ut av ting og at det er hjelp å få 5
Huldra-78 Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Ikke ta sorgene på forskudd. Jeg har levd med MS i snart 10 år, og rullestolen er laaaaangt unna Du må bare først finne ut om du har MS, så skal du ta imot all hjelp du får tilbud om. Moderat trening er bra for kroppen, men lytt til kroppen din. Jeg sliter mye med fatigue, så jeg tar meg aldri helt ut når jeg trener eller jobber på gården hvor jeg er "fjøsnisse". MS betyr ikke nødvendigvis invalid, MEN du bør få svar på om du har sykdommen så raskt som mulig. Slik at du evt. kan begynne på bremsemedisiner. 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 Du sier at du har "alle symptomene" på MS. Enhver som søker på symptomer på nettet vil kunne finne ut at symptomene ligner på både det ene og det andre. Både på uskyldige tilstander og alvorlige sykdommer. Ikke ta sorgene på forskudd. Det høres lenge ut å gå helt til juni for en avklaring. Kan du få en legetime et annet sted? Det er slett ikke sikkert at du har MS. Plagene du nevner kan ha andre årsaker. Jeg ville ventet med å konkludere med MS til en lege evt hadde fortalt meg at det var det jeg hadde. Anonymkode: 9f014...c40 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 For eksempel kan flere av symptomene du nevner skyldes angst. Min mor har MS, og smerter nedover ryggraden ved bøying av nakken har hun aldri hatt. Anonymkode: 9f014...c40 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 Det er ikke bare en forverring av den sykdommen du er ufør for, da? Eller bivirkninger av medisiner du bruker? Anonymkode: 7d540...984 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 Hva er egentlig symptomene på ms da? Synes ikke dine virket som det. Å ha vondt i ryggraden osv. Anonymkode: 4c4e8...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #8 Skrevet 1. april 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For eksempel kan flere av symptomene du nevner skyldes angst. Min mor har MS, og smerter nedover ryggraden ved bøying av nakken har hun aldri hatt. Anonymkode: 9f014...c40 L'hermittes tegn er vanlig for en del, men ikke alle, som har ms. Det er ikke egentlig smerter, det er mer som en følelse av "strøm" nedover ryggraden når hodet bøyes fremover. Ts, husk at man kan lese seg til en hvilken som helst sykdom, ikke ta sorger på forskudd! Anonymkode: 6642c...a16 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #9 Skrevet 1. april 2017 Jeg har også MS og har hatt det i 6 år. Det er ikke en dødsdom å få det, og mange levet godt med det hele livet. Jeg har attakvis MS som begynte med høy sykdomsaktivitet, men nå merker jeg nesten ingenting til den fordi jeg får så gode medisiner. Hadde forresten l'hermittes ned etter beina når jeg bøyde hodet, ikke nakken. Må si som en annen her skriver, og som mange leger har sagt til meg. MS er sykdommens apekatt: alle kan tro de har det fordi de fleste ting kan passe til det. Du burde bestille ny legetime, etter det blir du mest sannsynlig henvist til MR, og når/hvis bildene viser plakk på hjernen din eller nakken, blir du innkalt til spinalpunksjon. Når/hvis de finner markører i vesken blir du innkalt til nevrolog som igjen utfører nevrologiske tester og kartlegger symptomene dine. Kan være det blir i en annen rekkefølge enn dette, men kriteriene for MS-diagnosen et ganske strenge. Fra jeg merket de første symptomene til jeg fikk diagnosen tror jeg det tok omtrent 4 måneder. Anonymkode: b2ce1...fbe 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #10 Skrevet 1. april 2017 Mente selvsagt "væske", ikke "veske". Hvis du har vesker i ryggraden er det stor grunn til bekymring. Anonymkode: b2ce1...fbe 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #11 Skrevet 1. april 2017 Jeg har MS, og selv om det ikke er en sykdom man vil ha så lever jeg ok med det. Det er veldig gode medisiner på markedet nå, som bremser sykdomsforløpet. Som nevnt over her er det ikke fastlege som utfører diagnostisering, da må du til en nevrolog. Synes du bør bestille en time hos vikarlegen for å få en henvisning, sånn at du får time hos nevrolog og får satt i gang utredning. De bruker å starte med MR av hode/hjerne/nakke/rygg, og hvis det blir funnet lesjoner der må man som regel ta en prøve av spinalvæsken. Anonymkode: 717bc...87d 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #12 Skrevet 1. april 2017 Du har også alle symptomer på at noe ligger i klem i nakke/rygg/skulder-området, kombinert med angst, så det trenger slett ikke være MS Bestill uansett en tidligere time! Anonymkode: 1a699...7c4 7
Snuppah00 Skrevet 1. april 2017 #13 Skrevet 1. april 2017 Få en time på sykehuset for utredning. Det er jo ikke sikkert du har MS selv om noen av Symptomene stemmer. Ikke ta sorgene på forskudd
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #14 Skrevet 1. april 2017 Hei Jeg har MS, fikk diagnosen i 2005, det værste med sykdommen var før jeg fikk diagnosen. I likhet med deg så trodde jeg også at det var MS, det gikk 10 mnd før jeg endelig fikk diagnosen - denne tiden var hard og vanskelig, jeg trodde av MS = rullestol, noe jeg fant ut ikke stemmer. Nå etter 12 år så jeg i fin form. Jeg valgte å stå frem med diagnosen, si det til familie og venner. Dette har utelukkende vært positivt, i begynnelsen så fikk jeg mer omsorg enn jeg ville ha. Da kunne folk si "Bare sitt, jeg skal hjelpe deg...", men etterhvert så ble det normalt igjen. Anonymkode: efd78...76d 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #15 Skrevet 1. april 2017 Hva mener dere med strålende smerter og sånt? Og hvordan visste dere at det er ms ved å bøye nakken F.eks, skal man kjenne noe? Anonymkode: 4c4e8...9ce
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #16 Skrevet 2. april 2017 Ikke still din egen diagnose over google.. Anonymkode: ee738...935 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #17 Skrevet 2. april 2017 Veldig lurt å bli utredet for det. Kan si at jeg også trodde jeg hadde ms før jul, og jeg skal inn til nevrolog nå i vår en gang. Symptomene mine er borte nå, og jeg er egentlig ganske sikker på at jeg hadde så angst at jeg faktisk fikk fysiske symptomer som gjorde at jeg trodde jeg var alvorlig syk den gangen. Det kan hende du er syk, men det kan også hende at du tenker så mye på det at hjernen spiller deg et puss. Eksen min har ms, men han har ingen symptomer på det i det hele tatt så ms trenger ikke være så ille Anonymkode: 4bb1d...544
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #18 Skrevet 2. april 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere med strålende smerter og sånt? Og hvordan visste dere at det er ms ved å bøye nakken F.eks, skal man kjenne noe? Anonymkode: 4c4e8...9ce På meg var det ikke smerter, men mer en sitrende følelse ned etter baksiden av beina. Umulig å ikke kjenne, aldri vond. Anonymkode: b2ce1...fbe
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #19 Skrevet 2. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig lurt å bli utredet for det. Kan si at jeg også trodde jeg hadde ms før jul, og jeg skal inn til nevrolog nå i vår en gang. Symptomene mine er borte nå, og jeg er egentlig ganske sikker på at jeg hadde så angst at jeg faktisk fikk fysiske symptomer som gjorde at jeg trodde jeg var alvorlig syk den gangen. Det kan hende du er syk, men det kan også hende at du tenker så mye på det at hjernen spiller deg et puss. Eksen min har ms, men han har ingen symptomer på det i det hele tatt så ms trenger ikke være så ille Anonymkode: 4bb1d...544 Vel, ikke for å gjøre deg bekymret, men MS er ofte attakvis, dvs at du kan bli helt bra mellom hvert attakk. Jeg ble også fin når jeg ventet svar på MR, så desto større ble overraskelsen når jeg fikk telefon fra nevrologen en måned. Bildene viste 15 flekker på hjernen. Anonymkode: b2ce1...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #20 Skrevet 2. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, ikke for å gjøre deg bekymret, men MS er ofte attakvis, dvs at du kan bli helt bra mellom hvert attakk. Jeg ble også fin når jeg ventet svar på MR, så desto større ble overraskelsen når jeg fikk telefon fra nevrologen en måned. Bildene viste 15 flekker på hjernen. Anonymkode: b2ce1...fbe Det er jeg klar over. Derfor jeg ikke har avlyst timen til nevrolog, men er ganske sikker på at det var angst. Anonymkode: 4bb1d...544
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå