Gå til innhold

Papirer osv. ETTER bryllupet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg er nå blitt FRU, og har tatt min manns etternavn i tillegg til mitt " gamle".

Men hva gjør jeg med pass, førerkort og alt annet av papirer og ID? :roll:

Må jeg bytte ut alt jeg har av ID og bankkort osv, og hva er i tilfelle alt?

Beklager at jeg spør så dumt, men det er jo ikke hver dag man bli Fru og skifter navn.... :hoho:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kan svare deg fullstendig, men selv har jeg foreløpig byttet bank- og kredittkort i en bank. 2 ganger har jeg prøvd å endre sertifikat. Den første gangen fikk jeg beskjed om kun å ta med meg vigselsattesten siden jeg hadde den nye typen førerkort. Da jeg kom ned andre gangen, fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta med bilde. Etter det har jeg ikke orket å gå ned igjen. Foreløpig tror jeg ikke det er så farlig siden navneendringen er folkeregistert. Det er derimot viktig hvis du skal kjøre bil i utlandet.

Nå skal det innføres nye pass, men tidligere var det i hvert fall tilstrekkelig å få et stempel i passet. Jeg vet ikke helt om det er greitt nok nå også.

Etter hvert kan det kanskje være greitt å endre navn på eventuelle bensinkort, medlemskort til det det måtte være, identitetskort på jobb, SAS bonuspoengkort, forsikringsselskap for å nevne noe. Da sender du bare inn en kopi av vigselsattesten til dem som måtte ha behov for det.

Skrevet

Jeg tok en runde en ukes tid før bryllupet og sendte mail til de fleste som jeg regnet med kunne bytte ut navnet mitt uten noen offisielle papirer (optiker, medlemsskap i klubber o.l.) før å spørre om det holdt at jeg sendte mail med navneendring etter bryllupet. Dette var heldigvis greit for disse.

Uken etter bryllupet (dro ikke på bryllupsreise før 3 uker senere) var jeg innom banken og sa fra om mitt nye navn og bestilte nytt bankkort. Da hadde jeg med kopi av vielsesattesten.

Ang. pass så tok jeg med meg passet mitt til politiet og fikk et stempel i passet. Der står det på engelsk at fra 08. juni 2002 byttet jeg lovlig navn til Fornavn Nytt_etternavn. Så måtte jeg signere stemplet i passet med min nye underskrift. Hadde med vielsesattesten her også. Det er greit for dem å skrive rett av den.

Folkeregisteret ble oppdatert på en ukes tid.

Synes det hele gikk veldig greit og raskt. :)

Skrevet

Tusen takk til dere begge!

Nå vet jeg hva jeg har å gjøre i morgen..... :ler:

Skrevet

Alle banker, kortselskaper (diners, amex etc) trenger kopi av vielsesattest. Telenor oppdateres automatisk mot folkeregisteret så de trenger du ikke å gi beskjed til for de kan ikke/vil ikke endre navnet ditt manuelt. Legger til at du kan få nytt pass hvis du vil.

Forøvrig syns jeg folkeregisteret har brukt lovlig lang tid på å oppdatere mitt navn.. noen som vet om det er normalt at det tar over 1 mnd??

mvh

juni02

Skrevet

Juni 02

det høretes ut som lang tid ja. Da jeg kom hjem fra bryllupsreise (3 uker etter bryllupet) hadde folkeregistret oppdatert navnet mitt. Kanksje du burde etterlyse?

Skrevet

Som jeg skrev lenger opp burde Folkeregisteret oppdateres ganske raskt - hos meg tok det ca. en uke (max) - men det kan jo hende det går tregere i fellesferien?!

Telenor endret navnet for meg, men de sjekker det opp mot Folkeregisteret, så det er viktig at det er endret der først. Men jeg tror altså at du må si ifra til dem...

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...