Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Nå er jeg forvirret. Har fått brev med innvilgetstartlån.men det står ingenting om tilskudd. Er det noe man søker utenom? Har lest om dette på kommunens hjemmeside men skjønner ingenting. Er tilskudd et beløp jeg får omgjort fra lån til gave? Eller hvordan funker det? Kan noen lomme med eksempel?

Anonymkode: ddf57...eba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tilskudd er noe du må søke om når du søker startlån. Dette må kryses av i vensre hjørne i søknaden

Størrelse på tilskudde er forskjellig fra hvilken by du bor. Tilskuddet blir avskrevet 5 % hvert år . Og man betaler ikke noe på dette.

La oss si du bor 20 år i samme bolig og tilskudde var på 400000,- då er dette nedbetalt og de pengene er dine. Men om du selger etter 3 år for en eller annen grunn må du betale inn 340000,-     og 60000,- er dine. 

Anonymkode: fcf68...4ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søren. Da har jeg nok ikke gjort det. Søkte på nett. Fikk bare tilbud om startlån. Kan man søke inwtterkant tro?

Og takk for eksemwpl. Skjønte det nå. Men altså 5% av lånebeløpet hvert år?

Så hvis jeg fikk stårtlån 2.2mill og 200k var tilskudd. Så skrives 5% av tilskuddet eller lånet?

Skrevet

Tilskudd til etablering er behovsprøvd, og det er langt fra alle som får det. Det er såvidt meg bekjent ikke mulig å velge startlån eller tilskudd på den elektroniske søknaden, kun på papirutgaven. Alt er med i potten på den elektroniske. Tror nok derfor ikke det er vits å søke i ettertid. Kommunen din har neppe midler til dette uansett.

• Liker 1
Skrevet

Meg bekjent så er det ikke noe som kan søkes om, men som vurderes i alle tilfeller. Hvis du ikke har fått det så mener de at du ikke har rett på det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søren. Da har jeg nok ikke gjort det. Søkte på nett. Fikk bare tilbud om startlån. Kan man søke inwtterkant tro?

Og takk for eksemwpl. Skjønte det nå. Men altså 5% av lånebeløpet hvert år?

Så hvis jeg fikk stårtlån 2.2mill og 200k var tilskudd. Så skrives 5% av tilskuddet eller lånet?

Hvis du fikk 2.2 millioner i startlån og 200.000 i tilskudd så har du 2.4 millioner å kjøpe for. Et startlån er et lån og reduseres kun når du betaler ned på det. Tilskuddet på 200.000 skrives ned 5 % hvert år som betyr at det reduseres automatisk med 10.000 i året. 

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet

Boligtilskudd tildeles de som trenger egenkapital eller bolig og ikke kan få alt som lån fordi de ikke klarer å betjene lån fullt ut. Altså til de mest vanskeligstilte. 

Har ts fått alt som lån, og kan betjene dette lånet med den inntekten hun har, så får hun ikke en krone i boligtilskudd til kjøp av bolig. 

Tilskudd til utbedring og tilpasning av bolig i forhold til funksjonshemming eller sykdom, er noe annet. 

Anonymkode: 7d51c...ef3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, SesameStreet skrev:

Hvis du fikk 2.2 millioner i startlån og 200.000 i tilskudd så har du 2.4 millioner å kjøpe for. Et startlån er et lån og reduseres kun når du betaler ned på det. Tilskuddet på 200.000 skrives ned 5 % hvert år som betyr at det reduseres automatisk med 10.000 i året. 

Her utelater du en viktig detalj. Tilskuddet nedskrives med x % årlig, men selges boligen før hele tilsuddet er nedskrevet, så må hele tilsuddet tilbakebetales. Kommunen har og anledning til å kreve renter av tilskuddet i visse tilfeller når bolig med tilskudd selges. 

Endrer inntekten seg, kan hele tilskuddet omgjøres til lån. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her utelater du en viktig detalj. Tilskuddet nedskrives med x % årlig, men selges boligen før hele tilsuddet er nedskrevet, så må hele tilsuddet tilbakebetales. Kommunen har og anledning til å kreve renter av tilskuddet i visse tilfeller når bolig med tilskudd selges. 

Dette er feil. Det som er nedskrevet skal ikke tilbakebetales.  https://husbanken.no/boligetablering-i-distriktene/tilskuddskalkulator/

Anonymkode: 33144...758

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med boligkontoret og lever en ny søknad. Du må krysse av for at du også søker om tilskudd, men det er tvilsomt om du får det hvis lånet du har fått gir deg innpass i boligmarkedet. Tilskuddet er noe som kommer først hvis du må høyere opp i pris for å få kjøpt, hvis du ikke må bygge om fordi du er funksjonshemmet. Du vil ikke få vite størrelsen på tilskuddet før boligkontoret godkjenner ditt bud under en budrunde.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Det som er nedskrevet skal ikke tilbakebetales.  https://husbanken.no/boligetablering-i-distriktene/tilskuddskalkulator/

Det kommer helt an på situasjonen og en en vurdrring hver enkelt kommune gjør. Tilskuddsdokumentene utarbeides av kommunene. Der er det ulike klausuler. Hva Husbanken skriver som generelle retningslinjer er noe annet enn hva tilskuddsmotakerne signerer på og godtar. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det strider mot hva som står i vårt vedtak når det kommer til tilskudd. Vi fikk fem år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...