Spiteful Skrevet 31. mars 2017 #1 Del Skrevet 31. mars 2017 Idag overhørte jeg noen på skolen som snakka om at 75% av vg3 elevene i Vestfold, 50% av vg3 elevene i Oslo, og 35% av vg3 elevene i Tromsø, har fått over 10% fravær og derav strøket i ett eller flere fag. Det jeg lurer på er om dette er sant? Har prøvd å finne noe på nett, men uten hell. Skulle gjerne sett statistikken på dette, for det høres jo helt absurd ut? Tenker at siden 1998 kullet er et mindre kull enn 1997 kullet, vil det bli mye lettere å komme inn på høyere studier, spesielt hvis en regner med at så mange også har strøket (noe jeg egentlig tviler på, for det er syyykt). Jeg godter meg ikke over det hbis denne statistikken faktisk er i nærheten av sann, men hvis dette er tilfelle så har jeg faktisk en sjanse til å komme inn på ønsket studie... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Del Skrevet 31. mars 2017 Nei, det er antall elever som ikke får karakter hvis de har like mye fravær det andre halvåret som det første, som har økt med 75% i Vestfold. Anonymkode: 54f62...ad0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #3 Del Skrevet 31. mars 2017 Antall elever som får IV (ikke vurdering) øker i år ja https://www.nrk.no/ostlandssendingen/fravaersgrensa-har-fort-til-mindre-fravaer-_-men-flere-elever-stryker-1.13425390 Har selv et vesentlig antall flere elever jeg må sette IV pga fravær i år, har ikke engang satt så mange IV totalt tidligere i min lærerkarriere. Det er samme for de fleste. Langt flere elever som ikke får fullført skoleåret pga fraværet. Anonymkode: da88f...958 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kakaobønne Skrevet 31. mars 2017 #4 Del Skrevet 31. mars 2017 Er jo mye bedre å stå uten vitnemål enn å ha fravær på vitnemålet.. Høyt fravær reflekteres jo ofte på karakteren uansett, og kan på ett vis bli sett på som en straff. Videregående er ikke tilpasset alle, og det er mange fraværsårsaker som ligger utenfor skolens område. At folk skal miste karakteren sin i et fag (gitt at læreren har nok vurderingsgrunnlag) er helt idiotisk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 31. mars 2017 Forfatter #5 Del Skrevet 31. mars 2017 Dette er vanvittig. Fraværsgrensa ødelegger jo mer enn den hjelper? Selv har til sammen 7 dager og 15 timer fravær, det er vg1 og vg2. Vg1 skulka jeg litt fordi jeg var ensom og slet med depresjon, vg2 bytta jeg skole og var bare borte pga. sykdom. I år (vg3) pga. fraværsgrensa har jeg ikke turt å være hjemme fra skolen, så har 0 fravær. Kjenner GODT på at jeg er ustlitt, spesielt når jeg er syk. Er lite nødvendig å dra på skolen på skolen og sovne i timen, med hodepine og vond hals, men jeg tør bare ikke bli hjemme! Møter kanskje opp til timen, men innsatsen min er på langt fra bra nok... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Del Skrevet 31. mars 2017 høyre i et nøtteskall 6 minutter siden, kakaobønne skrev: Er jo mye bedre å stå uten vitnemål enn å ha fravær på vitnemålet.. Høyt fravær reflekteres jo ofte på karakteren uansett, og kan på ett vis bli sett på som en straff. Videregående er ikke tilpasset alle, og det er mange fraværsårsaker som ligger utenfor skolens område. At folk skal miste karakteren sin i et fag (gitt at læreren har nok vurderingsgrunnlag) er helt idiotisk. Anonymkode: 6c78b...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #7 Del Skrevet 31. mars 2017 8 minutter siden, kakaobønne skrev: Er jo mye bedre å stå uten vitnemål enn å ha fravær på vitnemålet.. Høyt fravær reflekteres jo ofte på karakteren uansett, og kan på ett vis bli sett på som en straff. Videregående er ikke tilpasset alle, og det er mange fraværsårsaker som ligger utenfor skolens område. At folk skal miste karakteren sin i et fag (gitt at læreren har nok vurderingsgrunnlag) er helt idiotisk. Man får jo tilrettelegging o.l når man har sykdom og kan begrunne at man er borte. Jeg gikk VGS for ikke så mange år siden og hadde på sisteåret 75 dager fravær fordi jeg var syk. Hadde ikke dårlige karakterer for det. Fikk karakter i alle fag fordi jeg gjorde alle innleveringer og prøver som jeg skulle. Anonymkode: 49b5e...e37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Del Skrevet 31. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man får jo tilrettelegging o.l når man har sykdom og kan begrunne at man er borte. Jeg gikk VGS for ikke så mange år siden og hadde på sisteåret 75 dager fravær fordi jeg var syk. Hadde ikke dårlige karakterer for det. Fikk karakter i alle fag fordi jeg gjorde alle innleveringer og prøver som jeg skulle. Anonymkode: 49b5e...e37 Problemet med de som er mye borte er at det kan være de ikke har en diagnose av forskjellige grunner eller at det er pga det psykososiale at de ikke greier å være på skolen, eller begge deler. Hva faen gjør du da om du ikke kan dokumentere sykdom? Anonymkode: 6c78b...57d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Del Skrevet 31. mars 2017 Vel, nå er jeg i utgangspunktet enig med dem som mener at fraværsgrensen er for streng, og har noen praktiske implikasjoner som blir for dumme å ikke gjøre noe med. Jeg er veldig for en fraværsgrense, men mener da ungdommene bør få samme vilkår som oss i arbeidslivet: 4 egenmeldinger á 3 dager i året. Ellers får de få en legeerklæring. Men, enkelte virker å mene at "alt" av sykerelatert fravær må godtas. Jeg er ikke enig. Man kan ikke klandres for å bli syk (hverken fysisk eller psykisk), men dersom man f.eks. har 30% fravær i norskfaget, så sliter jeg med å forstå at ikke stryk/IV må bli reaksjonen. Da har man nesten gått glipp av undervisning i en tredjedel av faget, og da bør ikke skolen sette et "godkjentstempel" på denne elevens faglige oppklæring ved å få karakter. Alle bør ikke bare få ting godkjent til enhver pris; de må faktisk gjennomføre det programmet den godkjenningen forutsetter. Dette kan så klart ramme veldig hardt, og særlig flinke elever som kanskje klarer seg greit uten undervisningstimene. En løsning kunne kanskje vært å stille krav om at alt av prøver/innleveringer i alle fag må være levert. De som da var syke de to siste dagene før innlevering eller på prøvedagen kan da få ta det opp senere. For øvrig har jeg én viktig kjepphest her, og det er mer fokus på psykisk helse i skolen. Ja, da vil man nok "sykeliggjøre" en del elever som egentlig bare trenger å ta seg sammen. Men jeg tror mye fravær kunne vært unngått om elevene hadde kunnet stukket innom en skolepsykolog/helsesøster i ny og ne. De elevene som kanskje ikke er helt ute av seg, men kanskje har en mild depresjon, milde angstsymptomer o.l. burde fanges opp før - sannsynligvis er det mer kostbart når disse eventuelt kræsjer fullstendig noen år senere; både for dem og i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Anonymkode: 33a6b...d31 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #10 Del Skrevet 31. mars 2017 Mennesker som faller utenfor på VGS og derfor får mye fravær kunne fått en sjanse til på høyskole eller universitet om de ikke strøk. I noen tilfeller får man da et nytt miljø og en ny sjanse der man endelig kan lykkes. Dette er like tåpelig som forslaget om å redusere tiden folk har på AAP. Det fikser ikke det faktiske problemet, det bare fører til at de som allerede sliter faller helt ifra i stedet for å få en sjanse til. Mange slike små tiltak vil føre flere på sosialtrygd, eventuelt ut på gata der de tyr til tigging eller kriminalitet. Mennesker som blir sett ned på fordi de mislykkes og som er bitre fordi de ble kastet bort da de trengte det mest kan bli veldig farlige og hensynsløse Anonymkode: 4dbeb...d95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 31. mars 2017 #11 Del Skrevet 31. mars 2017 Nei, de har strøket pga manglende oppmøte og det kan ikke grensa lastes for. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Del Skrevet 31. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig for en fraværsgrense, men mener da ungdommene bør få samme vilkår som oss i arbeidslivet: 4 egenmeldinger á 3 dager i året. Ellers får de få en legeerklæring. Du skjønner at det i de fleste tilfeller vil føre til at de må ha mindre fravær enn de kan ha i dag? Det er ca 190 undervisningsdager, så de kan ha ca 19 dager fravær hvis det er jevnt fordelt. 4x3 = 12. Anonymkode: 54f62...ad0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #13 Del Skrevet 31. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner at det i de fleste tilfeller vil føre til at de må ha mindre fravær enn de kan ha i dag? Det er ca 190 undervisningsdager, så de kan ha ca 19 dager fravær hvis det er jevnt fordelt. 4x3 = 12. Anonymkode: 54f62...ad0 Da har du ikke satt deg inn i hvordan fraværsgrensa fungerer, vi snakker ikke 10% totalt i alle fag, altså at de teller dager totalt. Det avhenger av time antallet du har i faget. I et 2 timers fag, altså 2 t pr uke så er det nok å være borte et par ganger. Om du kommer 15 min for sent så får du fravær for begge timene fordi det er dobbelt time. Så satt på spissen mister du bussen to ganger iløpet av året har du strøket i faget. Sånn har ikke jeg det i arbeidslivet. Kommer jeg 15 min for sent så jobber jeg det inn på slutten av dagen. Anonymkode: 110f4...eb4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 31. mars 2017 Forfatter #14 Del Skrevet 31. mars 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du ikke satt deg inn i hvordan fraværsgrensa fungerer, vi snakker ikke 10% totalt i alle fag, altså at de teller dager totalt. Det avhenger av time antallet du har i faget. I et 2 timers fag, altså 2 t pr uke så er det nok å være borte et par ganger. Om du kommer 15 min for sent så får du fravær for begge timene fordi det er dobbelt time. Så satt på spissen mister du bussen to ganger iløpet av året har du strøket i faget. Sånn har ikke jeg det i arbeidslivet. Kommer jeg 15 min for sent så jobber jeg det inn på slutten av dagen. Anonymkode: 110f4...eb4 Eh, på skolen jeg går på så får man bare fravær for den ene timen, ikke for begge timene, selv om det er dobbel eller tribbeltime. Når jeg har legetime eller kiropraktortime, pleier jeg å gå 20 min før undervisning er ferdig, for da får jeg akkurat ikke fravær Endret 31. mars 2017 av Spiteful 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #15 Del Skrevet 31. mars 2017 12 minutter siden, Spiteful skrev: Eh, på skolen jeg går på så får man bare fravær for den ene timen, ikke for begge timene, selv om det er dobbel eller tribbeltime. Når jeg har legetime eller kiropraktortime, pleier jeg å gå 20 min før undervisning er ferdig, for da får jeg akkurat ikke fravær Da er det forskjellig praksis på de forskjellige skolene, her får de fravær for begge timene. Lege og kiropraktor time går heller ikke inn under de 10% da det er gyldig fravær. Anonymkode: 110f4...eb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #16 Del Skrevet 31. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du ikke satt deg inn i hvordan fraværsgrensa fungerer, vi snakker ikke 10% totalt i alle fag, altså at de teller dager totalt. Eller så var det derfor jeg skrev "hvis det er jevnt fordelt". Hvis du får fravær for en dobbelttime pga. 15 minutter av den ene så er det læreren eller skolen din som har innført fraværsgrensen på unødvendig streng måte. Ditt eksempel gjelder også bare for fag man bare har det ene av halvårene. Hvis man har det hele året kan man totalt være borte 3 dobbelttimer. Anonymkode: 54f62...ad0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #17 Del Skrevet 31. mars 2017 Det må da være mye større belastning på skoler OG samfunn om flere folk ikke fullfører VGS på normert tid? Ser virkelig ikke logikken i dette systemet. På høyskole og universitet er det uansett ikke obligatorisk oppmøte, hvorfor skal det være annerledes for VGS? Anonymkode: 0417f...468 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #18 Del Skrevet 1. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får jo tilrettelegging o.l når man har sykdom og kan begrunne at man er borte. Jeg gikk VGS for ikke så mange år siden og hadde på sisteåret 75 dager fravær fordi jeg var syk. Hadde ikke dårlige karakterer for det. Fikk karakter i alle fag fordi jeg gjorde alle innleveringer og prøver som jeg skulle. Anonymkode: 49b5e...e37 Min erfaring er at man ikke får tilrettelegging selv om en har legeerklæringer og erklærling fra psykologspesialist. Det er ofte ikke nok midler til å dekke den tilretteleggingen som trengs. Ja, jeg fikk fratrekk i fravær, men det var det eneste. Gikk ut med elendige karakterer og må nå bruke flere år på å komme meg videre i livet. Kjenner jeg er ganske bitter i dag ja fordi jeg ikke fikk noen form for tilrettelegging. Anonymkode: 4f3ca...0dd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #19 Del Skrevet 1. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det må da være mye større belastning på skoler OG samfunn om flere folk ikke fullfører VGS på normert tid? For samfunnet er det også viktig hvor mye de som har bestått har lært, ikke bare hvor mange som har et papir som det står bestått på. Mer fravær gir mindre læring, og de som styrer ser altså ut til å mene at det er viktigere at de som består har lært mest mulig enn at flest mulig får papir på at de har gått der. Anonymkode: 54f62...ad0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #20 Del Skrevet 1. april 2017 De stryker ikke! De får ikke karakter. Anonymkode: 2318a...351 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå