AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Jeg begynner å studere til høsten. Er i et samboerskap som mest sannsynlig ikke vil vare. Da må jeg finne et kollektiv. Problemet er at man får stipend på noen tusen og det dekker vel akkurat et rom i et kollektiv. Hva med resten som mat? Ser jo at det ikke er lett å finne seg en jobb, hva hvis jeg ikke klarer å få jobb vedsiden av? Jeg er så redd for å ikke ha råd til å leve (mat,mobil,strøm,osv) og får helt angst bare ved tanken på å hoppe ut i alt dette alene. Kan man få noe hjelp av nav, eller er det utelukket dersom man får stipend? Hva er egentlig stipendet på? Herregud, jeg trenger bare å høre litt om hvordan folk klarer seg. Er studentlivet helt jævlig, eller hvordan er det? Anonymkode: c6619...272
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Først og fremst: pust. Dette går bra. Studielånet er som du selv sier ikke all verdens, men det går for en periode. Du får ca 20.000 utbetalt i januar og august, ellers ca 7500 i måneden (ingen utbetaling i juli). Så man klarer seg, selv om det ikke er "livets glade dager". Søk jobber, jeg kjenner faktisk ingen som ikke har fått seg deltidsjobb til slutt. Anbefaler helgestilling som assistent i hjemmesykepleien eller psykiatrien hvis det er noe du ser for deg at du kan trives med, der er det alltid behov for folk. Å leve litt stusslig med gode studievenner, drikke en øl og spise nudler i stedenfor ordentlig middag en gang i blant, er gøy for en periode, og noe som for mange hører studenttilværelsen til. Arranger byttefester hvor dere bytter klær i stedenfor å kjøpe nytt, og inviter til taco hvor noen tar med en ingrediens hver. Jeg vil påstå at alt dette er bedre enn et dårlig samboerskap. Stå på! Anonymkode: b68c2...045 2
occultatum Skrevet 1. april 2017 #3 Skrevet 1. april 2017 Og du får ingen støtte fra NAV om ikke det er veldig gode grunner for det (f.eks om du har funksjonshemminger, er aleneforsørger med barn osv). Prøv å finne en relevant deltidsjobb - det kan gjøre det enklere å finne en fulltidsjobb etter fullført studie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå