Gå til innhold

Kan du ødelegge forbrenningen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hørt at om man går på for streng diett med få kalorier så kan man ødelegge stoffskifte og må alltid gå på diett for ikke å legge på seg? 😮 

Kjenner noen som hevder at hun er sånn nå. 

Anonymkode: b4450...0c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva menes med å ødelegge stoffskiftet?

Hvis kroppen får for lite energi over tid, vil jo kroppen forbrenne først fett og deretter muskler/proteiner for å dekke energibehovet.

Kunsten er vel å spise passe mengder, og på den måten slippe å gå på diett. 

Noen dietter er jo helsefarlige, kroppen trenger både fett, karbohydrater og proteiner jevnt tilført.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke ødelegge stoffskiftet. 

Hun må ikke alltid gå på diett, men hun kan spise forsiktig mer og mer for å få opp antall kalorier. 

Anonymkode: 713a9...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med ødelegge? Det er jo ikke fysisk mulig å få kroppen til å slutte å forbruke energi så lenge du lever.

Anonymkode: 71d79...b70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ut ifra at det er "metabolic damage" du snakker om?

Ta noen googlesøk og se hva du kommer frem til. Det er veldig mye frem og tilbake når det kommer til temaet der. Noen sverger på at det er sant og andre sier det bare er en myte. Det er en del info om det på Youtube hvis du ønsker å høre noen personlige erfaringer, men som sagt, noen sverger på at det bare er tull mens andre sverget på at det stemmer. :vetikke: 

Jeg tok noen norske googlesøk også, på "ødelagt forbrenning". Se om du finner noe der. Det mest pålitelige svaret jeg fant er fra Lommelegen, men han/hun går riktignok ikke inn på selve emnet så det er ikke sikkert det er så mye hjelp der. Ellers så har du denne artikkelen fra KK.

Anonymkode: 498dd...d78

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke ødlegge stoffskiftet. Det er dn myte, å har blitt brukt som en skremselsgreie. "Spiser du ikke regelmessig ødlegger du forbrenningen" nei, feil. Men man blir mest sansynlig så sulten at man overspiser når man først spiser og får i seg for mye kalorier som igjen fører til st man legger på seg. En annen misforståelse er også at man ødlegger forbrenningen av å spise lite kalorier, det er også feil. Spiser man lite kalorier vil kroppen ta fra fettlaget, men også muskelmasse. En person med mer muskler forbrenner mer energi. En person som har lav muskelmasse vil ha en laver basal forbrenning enn en med mye muskelmasse. 

Anonymkode: 05eb0...24d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med ødelegge? Det er jo ikke fysisk mulig å få kroppen til å slutte å forbruke energi så lenge du lever.

Anonymkode: 71d79...b70

Nei men at du går på sparebluss så du må alltid gå på en slankediett for å holde vekta. Tenkte jo det virka rart men jeg er redd for å måtte leve på gulerøtter og vil gå ned 5 kg før sommeren. Jeg har bra forbrenning men om slankekurer kan gjøre den dårlig dropper jeg det! :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok ha alvorlige spiseforstyrrelser før du begynner å ødelegge noe i tarmsystemet. Man kan for eks utvikle gastroparese ved anorexia

Anonymkode: 31f3b...140

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ut ifra at det er "metabolic damage" du snakker om?

Ta noen googlesøk og se hva du kommer frem til. Det er veldig mye frem og tilbake når det kommer til temaet der. Noen sverger på at det er sant og andre sier det bare er en myte. Det er en del info om det på Youtube hvis du ønsker å høre noen personlige erfaringer, men som sagt, noen sverger på at det bare er tull mens andre sverget på at det stemmer. :vetikke: 

Jeg tok noen norske googlesøk også, på "ødelagt forbrenning". Se om du finner noe der. Det mest pålitelige svaret jeg fant er fra Lommelegen, men han/hun går riktignok ikke inn på selve emnet så det er ikke sikkert det er så mye hjelp der. Ellers så har du denne artikkelen fra KK.

Anonymkode: 498dd...d78

Takk! :ac:

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke ødlegge stoffskiftet. Det er dn myte, å har blitt brukt som en skremselsgreie. "Spiser du ikke regelmessig ødlegger du forbrenningen" nei, feil. Men man blir mest sansynlig så sulten at man overspiser når man først spiser og får i seg for mye kalorier som igjen fører til st man legger på seg. En annen misforståelse er også at man ødlegger forbrenningen av å spise lite kalorier, det er også feil. Spiser man lite kalorier vil kroppen ta fra fettlaget, men også muskelmasse. En person med mer muskler forbrenner mer energi. En person som har lav muskelmasse vil ha en laver basal forbrenning enn en med mye muskelmasse. 

Anonymkode: 05eb0...24d

Det gir mening! :) Takk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...