Gå til innhold

Hund alene hjemme. Hvor lenge er det greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. En nabo av oss har en hund som er alene fra 08.00 til 17.00-20.00(varierer når dem kommer hjem). På kveldene og i helgene drar de ofte ut uten å ta med seg hunden. Jeg ser at dem tar med seg hunden 1 gang i uken på spasertur. Den står alltid ute, men er fri til å gå på et stort område og har hundehus. Er det ikke litt vel lenge å la hunden være alene? Virker som dem egentlig ikke har tid til hund så mye som dem er borte. Av og til når den uler bruker jeg å gå for å vise meg, da roer den seg.

Er dette grunn til å melde ifra til mattilsynet? Vil egentlig ikke gjøre det, men lurer på hva dere synest om det

Anonymkode: ac184...5a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

7-12 timer... det er alt for mye. En hund skal ikke forlates ute uten tilsyn heller. I hagen gjelds også. 

Anonymkode: 2ee79...497

• Liker 5
Skrevet

Stakkars! Hunder er flokkdyr og det er rett og slett dyreplageri å la hunden være alene så mye. Hva er vitsen med å ha hund hvis du ikke bryr deg om den? Får helt vondt av hunden, den uler sikkert av ensomhet.  

Selv hadde jeg gitt beskjed til eierne. De må enten omplassere den eller gi den bedre omsorg. Eventuelt ordne det slik at noen andre har hunden sin i den samme innhegningen på dagtid - da har den ihvertfall selskap.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed! Ikke greit. Kanskje snakke med naboene først da. Tilby deg å lufte den hvis du vil og de faktisk ikke har tid? 

Anonymkode: 94db6...ed7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er for lenge for hunder å være så lenge alene og uten lufting. Tilby lufting selv eller få tak i en dyreglad fjortisjente til å gå tur med den for noen kroner, vinn-vinn for alle.

Anonymkode: 2e3ee...136

Skrevet (endret)

Hvis du er helt sikker på at den faktisk er alene (at ingen kommer for å passe den, eller at noen allerede er hjemme med den) så kan det være lurt å si ifra ja.

Men jeg støtter uansett forslaget over, med å ta kontakt med eierene aller først. Kanskje har noe skjedd sånn at eierene ikke har tid til hunden? (Nå vet jeg selvsagt ikke hvor lenge dette har pågått, om det er snakk om et par uker eller år?) Kanskje har de ikke tenkt over at det kan være feil?

Hvis du har lyst kan du jo spørre om de vil du skal passe på den og kanskje ta den med ut på en tur i blandt. Kanskje kan du tjene en liten hundrelapp her og der? Eller så kan du kanskje foreslå å legge ut en annonse sånn at noen andre kan lufte den? Nå kommer det jo litt an på hvor dere bor, men det finnes kanskje noen ungdommer rundt dere som gjør det for litt penger?

Endret av PaperFlower
AnonymBruker
Skrevet

Her er det på tide å kontakte Mattilsynet altså!

Anonymkode: 4cc67...7dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine er alene fra 07-15, da får de en tur før jeg drar på jobb, så en laaang tur med masse løping fritt når jeg kommer hjem, så to tre luftingen ila kvelden. Er som regel hjemme med de etter jobb :) 

Anonymkode: 3f48f...d47

Skrevet

En arbeidsdag synes jeg er lenge nok. Da bør den få en fin tur når eieren kommer hjem, og få være med på det som skjer videre den dagen. Hunder synes at det er dritkjipt å være hjemme alene. De er ikke som katter.

Ting vil neppe bli bedre av at du sier ifra. De kommer neppe til å si opp jobben eller droppe det som skjer på kveldene bare fordi en nabo gir beskjed. Du vil uansett ende opp med å måtte kontakte Mattilsynet, og det er ganske greit om naboene dine ikke skjønner/får en mistanke om at det er deg. Bare for å beholde nabofreden :P

Send inn en bekymringsmelding anonymt (om du ikke gjør det anonymt, har eierne krav på å få vite navnet ditt). Mattilsynet vil ikke ta hunden fra dem, men de vil få en advarsel. Og det er jo det beste :)

Synes det er bra at du bekymrer deg! At hunden uler er jo et tegn på at den ikke trives så godt alene.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine er alene fra 07-15, da får de en tur før jeg drar på jobb, så en laaang tur med masse løping fritt når jeg kommer hjem, så to tre luftingen ila kvelden. Er som regel hjemme med de etter jobb :) 

Anonymkode: 3f48f...d47

Mine også. Men de er jo to stykker. De har selskap i hverandre og jeg vet de til dels er aktiv med leking sammen. Gjemmer ofte godbiter også eller i leker slik de har noe å bryne seg på. 

Jeg ville tatt en tilfeldig prat med naboen. Du kan jo hinte til at du selv lurer på å skaffe hund/kjenner andre med hund og lurer på hvor lenge det er normalt å ha de alene. Evt si rett ut dine observarsjoner og si du er bekymret. 

AnonymBruker
Skrevet

I Sverige er det ikke lov å ha hunden alene hjemme lenger enn 6 timer. Hvis mer må det være noen som må gi hunden en tur. Syntes det skal bli slik i Norge også.

Anonymkode: 250b5...fc9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men vet du at ingen er innom og lufter den? Jeg jobbet i en periode fra 6-18 med en time kjøring. Da var det noen innom midt på dagen og luftet hunden. Sitter du å følger med hele tiden? 

Anonymkode: fefca...aac

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bland deg så lenge du ikke vet 100% sikkert at dette skjer flere ganger ukentlig. Regner med at du ikke er hjemme hele dagen og har kontroll på om det er noen innom? Hvis du er veldig bekymret, så snakk med naboen først, å hør om de trenger hjelp. RInge Mattilsynet først synes jeg er horribelt. 

Anonymkode: f8ecd...71e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er uføretrygdet og er hjemmeværende. Jeg har utsikt fra stuen og uteområdet mitt til deres inngang og luftegården til hunden, så kan si at jeg har god nok oversikt om hva som skjer hos naboen. Jeg hører og ser når dem drar og kommer hjem.

Jeg vet at hunden er alene denne tiden jeg har fortalt om, jeg ser den hver dag at den er alene. 

Gjest aceydazey
Skrevet

Men kan du ikke tilby deg å passe hunden litt da, hvis du er så bekymret? Det er mye selskap i en hund når man er hjemme hele dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her.Har dessverre allergi, så kan nok ikke ha kontakt med hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...