AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Jeg sitter og vurderer om hva jeg skal gjøre her. Egentlig er det litt sent, pga tiden som har gått, men lurer på om hvilken rolle hadde jeg, da jeg fikk en person på døren, vi skulle spise middag og snakke om forskjellige ting, plutselig viser h*n bilde av ødelagt gjenstand og sier h*n har gjort det med vilje. Jeg meldte ikke fra og det var ikke i tankene mine der og da. Nå finnes det heller ingen bevis. Har ikke snakket med personen siden. Kan man bli tatt for medvirkning dersom man tier? Anonymkode: 95de2...9ec
GratefulOctopus Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Litt vanskelig å si ettersom det var sparsomt med detaljer her (Hva slags gjenstand, hvorfor ødela h*n den osv), men jeg tror ikke det kvalifiserer som medvirkning, all den tid du tross alt ikke var tilstede da handlingen ble utført. Men jeg er absolutt ikke sikker på jussen her, dessverre. Uansett kan det vel ikke bevises at du har visst om den eventuelt kriminelle handlingen? 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #3 Skrevet 1. april 2017 Du har ingen plikt til å melde i fra om straffbare forhold, så nei i utgangspunktet kan ikke du bli tatt for medvirkning om du velger å tie. Men det er et unntak; er det fare for liv eller helse er du pliktig til å melde i fra. Det står i straffeloven § 139. I ditt tilfelle virker det som at du ikke kan bli straffet for medvirkning, da du ikke var tilstede på åstedet og det var mest sannsynligvis ikke fare for liv eller helse. Du fikk jo bare se et bilde. Det er uansett lurt å melde i fra om du mener at dette er et lovbrudd som du ønsker personen skal få straff for. For deg er det jo bare et pluss at du melder i fra. Anonymkode: 09750...02e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå