Gå til innhold

Moren hans er alkoholiker

Anbefalte innlegg

Gjest underfundelig
Skrevet

Hei. Jeg og forloveden skal gifte oss til høsten, så vi har begynt å planlegge litt av hvert nå.

Et av de store problemene er at moren hans drikker, og han ønsker derfor ikke å ha henne i bryllupet. De har et anstrengt forhold, dvs om hun ringer å er edru er han hyggelig med henne og kan besøke henne. Er hun full legger han på. Desverre er det sjelden hun er edru.

Jeg vil på en måte synes det er fryktelig trist om hun ikke kommer i bryllupet, særlig fordi det er hennes eneste sønn og hun gleder seg veldig.

Men jeg klarer ikke å finne en god løsning på det, føler det blir feil å ha et alkoholfritt bryllup pågrunn av en person.

Faren hans og nye kona kommer, men de har ingen kontakt. Han kommer til å oppføre seg, men jeg er litt redd for hva hun kan finne på .

Har noen noen gode råd for å løse dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om mange som har hatt alkoholfritt bryllup pga en person.

Ellers så kan man jo begrense drikketilgangen veldig, ved å ikke skjenke opp glass så mye og ikke ha drikke etter maten osv.

Gjest underfundelig
Skrevet

Alkoholfritt bryllup er uaktuelt. Både jeg, forloveden og alle de andre gjestene setter pris på god mat og drikke.

Mener ikke å høres alt for kiip ut, men det er min og forlovendes drømmebryllup. Moren han har nok ødelagt litt for mange dager for han allerede.....

Skrevet

Kommer dere til å ta opp problemet med henne en gang hun er edru eller kommer dere bare til å la være å invitere henne?

Skrevet

Dette er et vanskelig område.

Men hvor hardt "rammet" er hun, og hvor mye selvinsikt om problemet har hun? Dersom dere snakker med henne, vil hun ikke ha forstålse for at dere ønsker en flott dag, uten at hun ødelegger med sine problemer/uvaner?

Vil hun klare å ikke drikke på festen selv om dere andre gjør det? Og så kan dere f.eks gjøre servitørene oppmerksomme på at de ikke skal servere henne alkohol??

Som du sier så gleder hun seg veldig til bryllupet, så kanskje hun er villig til å anstrenge seg ekstra den dagen??

I min familie drikkes det mye alkohol og jeg har en tante som er alkoholiker. Tørrlagt visstnok, men er ikke sikker på om det stemmer lengre. Vi skal likevel ha alkohol i bryllupet, men det blir ikke fri bar, og det er vanlige resturantpriser, så jeg håper det skal bidra til at selv de "drikkfeldige" i familien begrenser seg. Kommer nok også å gi ganske tydelige signaler til mine nermeste på forhånd om at jeg ikke er interessert i at noen blir fulle og ubehagelige. (selv om det for meg er en selvfølge at man ikke blir dritings i et bryllup- Det skal være hygge ikke flatfylla!)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde nok valgt et alkoholfritt bryllup, men jeg ser jo at alkohol er viktig for dere så det er nok ikke noe godt alternativ. Det er ikke noe enkelt valg dere har.

Jeg tror ikke dere kan regne med at en alkoholiker lar være å drikke dersom det blir servert alkohol. Jeg har dessverre sett hvordan alkoholikere kan bli i bryllup. Det er ikke alltid så morsomt for brudeparet og de andre gjestene.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg syns du skal respektere din forlovers ønske, og det er å ikke invitere henne. Om hun gleder seg ol har lite med saken å gjøre, så lenge han IKKE ønsker å ha henne der.

Det er hans dag også, og da bør hans ønsker også respekteres. :wink:

Gjest underfundig
Skrevet

Hun eier ikke selvinsikt og nekter for at hun drikker. Det er derfor hun heller ikke får hjelp.

Jeg bør vel høre på min kjære og ikke la henne komme, men jeg ønsker å gjøre alle til lags.

Evnt tenker jeg å la pappa passe på henne, men jeg er redd det er for mye å forlange.

Sukk, har alltid sett for meg et perfekt bryllup, men det blir nok ikke dette her :-(

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg syns du skal respektere din forlovers ønske, og det er å ikke invitere henne. Om hun gleder seg ol har lite med saken å gjøre, så lenge han IKKE ønsker å ha henne der.  

Det er hans dag også, og da bør hans ønsker også respekteres.  :wink:

Dette synes jeg er en selvfølge! La forloveden bestemme selv! Ikke moren!

Gjest Anonymous
Skrevet

Men det er jo ikke noe særlig dersom bruda sitter med en ekkel bismak pga av at svigermoren ikke er invitert. Vanskelig situasjon ja.

Skrevet

Jeg synes forloveden din skal få bestemme. Det er han som har måttet leve med evt kjedelige episoder tidligere pga sin mor. Hvilke følelser han evt har ovenfor henne pga dette er det bare han som kan svare for. Når det gjelder det å få noen til å "passe" henne i bryllupet vil jeg bare si at det vil være å gjøre henne en bjørnetjeneste, samtidig vil det kanskje ikke være så hyggelig for den som får ansvaret heller...?

Bryllupet er kanskje ikke rette anledningen til å konfrontere henne med alkoholismen, men jeg vet av egen erfaring at å hjelpe en alkoholiker ikke består i å "hjelpe" til med å skjule misbruket. Kanskje litt på siden, men dette er noe som ligger mitt hjerte nær...

Lykke til!

Gjest Madam Felle
Skrevet
Hun eier ikke selvinsikt og nekter for at hun drikker. Det er derfor hun heller ikke får hjelp.

Jeg bør vel høre på min kjære og ikke la henne komme, men jeg ønsker å gjøre alle til lags.

Evnt tenker jeg å la pappa passe på henne, men jeg er redd det er for mye å forlange.

Sukk, har alltid sett for meg et perfekt bryllup, men det blir nok ikke dette her :-(

Du gjør jo ikke alle til lags, for du tar jo faktisk mer hensyn til moren hans, enn til den du skal gifte deg med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...