Gå til innhold

Folk som spiser lite men går ikke ned

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk som spiser maks 1000 kalorier om dagen. Men ikke går ned i vekt hvorfor? Kanskje de spise usunn 1000 kalorier. Kanskje de hadde gått ned om de spiste sunn mat 1000 kalorier? Tror neon som er overvektige ikke spiser mye men går ikke ned i vekt?

Anonymkode: 12484...0db

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De lurer seg selv ved å underestimere kaloriinnholdet i maten de spiser.

Et lite barn trenger mer enn 1000 kalorier. Da sier det seg selv at et voksent, friskt menneske vil gå ned i vekt av så lite mat.

Jeg har en mistanke om at de f.eks "glemmer" å telle med småspising, for de "skal bare ta en liten bit". Problemet er at én kjeks her, en kakebit der, et par bananer osv fort utgjør et par hundre kalorier.

Endret av kakaobønne
La til siste avsnitt
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste teller kalorier feil. Enten misforstår det kalorimengden i noe, hvordan man regner det ut eller i verste fall så estimerer de basert på øyemål. "Dette ser ut som ca 100gram poteter"

Anonymkode: a8bbb...58a

• Liker 1
Skrevet

1.000 kalorier er 1.000 kalorier enten de kommer fra potetgull eller selleri og det er svært, svært få som ikke går ned i vekt hvis de spiser så lite som 1.000 kalorier om dagen. Tvert i mot er det så lite at det kan være direkte farlig. Spesielt over tid. De som hevder å spise så lite uten å gå ned i vekt spiser sannsynligvis en god del mer enn de tror i de aller fleste tilfeller.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror mesteparten av disse folkene som sier de spiser "lite", kanskje ikke er fullt klar over hvor mye de egentlig spiser. Det er en ganske vanlig tabbe å feilberegne mengde mat og innflytelse fra trening. Det er nok her mye ligger, mener jeg.
Det er sykt vanskelig å bare innta 1000kcal om dagen.

Andre mennesker kan ha stoffskifte problemer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbrenning går i nødmodus. 

Anonymkode: 0d34e...77d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om den så gjør det og er 25% lavere enn vanlig, så vil man fortsatt spise for lite når man spiser 1000 kcal som voksent menneske uansett hvor inaktiv man er.

Anonymkode: 0ddec...52d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som spiser maks 1000 kalorier om dagen. Men ikke går ned i vekt hvorfor? Kanskje de spise usunn 1000 kalorier. Kanskje de hadde gått ned om de spiste sunn mat 1000 kalorier? Tror neon som er overvektige ikke spiser mye men går ikke ned i vekt?

Anonymkode: 12484...0db

Hvis du er frisk uten sykdommer og veier med enn 30 kg er det umulig å ikke gå ned i vekt ved å faktisk spise 1000 kcal. Det spiller ingen rolle om kaloriene er "sunne" eller "usunne". Energimessig er 1000 kcal 1000 kcal uavhengig av hvor de kommer fra. Det er nok heller slik at de ikke har vært nøyaktige nok når de summerer kaloriene de faktisk spiser.

Anonymkode: 566a8...165

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er mange som er flinke i ukedagene og så kommer helgen og det blir inntatt alt for mye kalorier og vekten går derfor ikke ned.

Anonymkode: f04af...18f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1000 kalorier er 1000 kalorier uansett om de kommer fra sunne eller usunne matvarer. 

De som sier de spiser 1000 kalorier om dagen uten å gå ned, spiser mye mer enn det.

Jeg har en mor som så lenge jeg kan huske har vært overvektig, men hun forstår det rett og slett ikke, fordi i følge henne selv spiser hun veldig lite. 

I realiteten spise hun nesten hele tiden,

Anonymkode: acd62...941

• Liker 2
Skrevet

Det er nok mange som undervurderer, som nevnt over her, hvor mye de egentlig spiser. Joda, selvfølgelig de som lever på 1000kcal vil gå ned i vekt, men psyken man får av å spise så lite er bokstavelig talt ødeleggende, både for kropp og sjel. 

Jeg har vel vært (ufrivillig, matforgiftning som ikke helt slipper) i underkant/rett over 1000kcal nå den siste uken, og ja vekten synker, men gud som jeg gleder meg til å kunne spise ordentlig igjen. 

Gjest BlandaDrops
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nødbluss er oppspinn. Det er ingen empiri som støtter oppunder den teorien.

Skrevet

Overvektige underrapporterer, undervektige overrapporterer. Ikke noe mystisk i det hele tatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Pringle skrev:

Overvektige underrapporterer, undervektige overrapporterer. Ikke noe mystisk i det hele tatt.

Word. Har et par tynne venninner som "spiser hva de vil", men etter å ha vært på tur med dem så ser jeg at de rett og slett ikke har så stor appetitt. De spiste ofte fastfood og godteri, men ble fort mett, og kunne gå å maule på den samme sjokoladen i flere dager. Hadde det vært meg så hadde sjokoladen vært gone ila noen minutter og så hadde jeg glemt at jeg hadde spist den. 

Anonymkode: 2613e...4a1

• Liker 2
Skrevet

Tråden stenges for brudd på retningslinjene for underforumet.

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Raven Emerald, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...