Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med? Trives du der du jobber? Skulle du ønske du hadde valgt noe annet? Syns du jobben din er fysisk tung? Hvilken utdanning har dere tatt?

Jeg vurderer å gå et helsefagarbeiderkurs (Intercare AS) som varer et år. Etter dette kurset kan man da ta fagbrev. Noen som har gått dette kurset og vet hvordan det "foregår"? Det er vel sånn man går på skole en dag i uken og ellers leser selv? 

Anonymkode: f19d6...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helsefagarbeider. Jeg gikk det på Vgs, så har gått det vanlige forløpet med 2 år skole, 2 år lærling +fagprøve.   Jobber nå på et sykehjem, å trives sånn passe. For meg er det litt lite utfordringer,  så jeg ønsker å utdanne meg videre innen helse. 

Det er litt fysisk tungt, spesielt ved løft uten riktig tilpasset hjelpemidler. Mye gåing, oftest på somatiske avdelinger. 

Det er veldig mange andre plasser enn sykehjem, en helsefagarbeider kan arbeide på. Så det er et fint yrke om man vil variere arbeidsplass/brukergruppe. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det som voksenopplæring over et år fordi jeg gikk arbeidsledig. Syntes det var dritt kjedelig lesestoff og oppgaver på skolen men gikk greit å komme seg gjennom tross alt for lite lesing, men jeg hadde jobbet som assistent en stund så hadde vært innom det meste fra før i jobb.

Jobben er som regel veldig rutinepreget og du gjør de samme tingene hver dag, unntakene er selvsagt om du får forskjellige lister med andre brukere på. Etter en stund kan du alt inn og ut og det blir kjedelig det også. Det som varierer blir da kommunikasjonen mellom deg og brukerne, det går jo ann å prøve å live opp dagen til både deg og brukeren litt ekstra. Og slike ting som at "oi i dag har ikke Herr Nilsen vært på do", "skal jeg legge et par svisker i bløt for deg her Nilsen"? "Jøss se der har lyspæren i gangen gått ja, joda jeg kan skifte den for deg vet du, det går kjapt".

Som assistent eller helsefagarbeider blir du nok tildelt de tunge stellene, morgen og kveldsstell, vasking av kropp og de vanlige rutinene folk har som de trenger hjelp med, etterhvert blir du en reser på å kle på og av folk, ta av og på støttestrømper, dusjing, skifting av bleier, følge til do og tilbereding av mat og/eller mating av bruker er veldig vanlig. På sykehjem kan det være mye bruk av personheiser.

Anonymkode: ce58c...29e

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet som det i 10år (på sykehjem), og må innrømme jeg ble ganske lei. Man gjør det samme hver eneste dag. Og ja det er fysisk tung, selv med heiser og andre hjelpemidler blir det endel løft. Hadde nok valgt et annet yrke om jeg skulle tatt valget igjen.

Hvis du aldri har jobbet i helsevesenet før, hadde jeg fått en vikar-jobb og prøvd det litt før jeg begynte på utdanningen :) 

Anonymkode: eef18...d7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...