Gå til innhold

Hvem leverer/henter i barnehage, står opp med barna etc?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, altså, hvem står opp med barna, kler på dem, lager mat, henter og leverer i barnehage, legger barna, handler osv? Er det noen som IKKE deler ansvaret med far? Her gjør jeg alt og jeg er så sliten av det. Far vet ikke hvor klærne til barna ligger en gang. Hver dag må jeg levere og hente fordi far synes det er stress; eller kommer med en unnskyldning: "må hjelpe Tom med flytting", "vet ikke om jeg rekker det pga jobb", "jeg er trøtt", "men jeg klarer ikke å feste barna i bilstolen" osv. Tenkte å si at vi får hente og levere barna annen hver uke slik at jeg slipper å gjøre alt. Hvordan gjør dere andre det? 

Anonymkode: 36b88...a40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min drar på jobb før vi står opp så jeg står opp med barna (de kler på seg selv), lager frokost, smører matpakke og leverer på skole og i barnehage. Til gjengjeld tar mannen min seg av kveldsmat og kveldsstell og så bytter vi på å lese for eldstemann og for de to minste. Handling gjør begge to.

Med forbehold om at jeg ikke kjenner hele historien synes jeg det du beskriver er uakseptabelt. Å dekke sine barns behov er ikke noe man kan velge vekk pga Tom, jobb, trøtthet (regner med du er rimelig trøtt du også) eller uvilje til å lære seg selv de simpleste ting (selv åtteåringen min kan feste yngstemann i bilstolen). Her trengs et familiemøte hvor du gjør det klart at han må ta sin del. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt sånn dere har det...

Her leverer mannen om morgenen og barnet er 4. de Styrer som regel alene om morgenen, men det hender jeg står opp og hjelper til med å pakke sekk eller smøre nista. Det hender jeg sitter med barnet og han henter bilen. Det hender han gjør alt alene men tror han liker best at jeg er der.  Det er ikke alltid det går da vi er begge litt trege om morgenen og jeg må løpe for å rekke jobb eller skole.

Jeg henter hver dag, som regel. lager mat hver dag. rydder. Har tar i et tak nå og da og om jeg ikke kan eller om jeg må jobbe eller har eksamen. han vasker egne klær fordi han er nøyen på det dyre tøyet sitt. Jeg vasker alt det andre.

Anonymkode: 70ff9...7a5

AnonymBruker
Skrevet

vi deler på kveldstellet men alt går liksom raskere når jeg legger. :P mannen er litt treg og er mer sliten og har lavere energinivå. 

Jeg trener og hadde ikke greid meg uten det overskuddet.

Anonymkode: 70ff9...7a5

Skrevet (endret)

Mannen min står opp en gang mellom 6-6.30 med yngste som er åtte måneder. Han steller henne. Når han drar på jobb rundt 7 står jeg opp. Da får hun frokost. Rundt 7.30 står de to eldste på 3 og 4 år opp. Da steller jeg de. Leverer i barnehagen alt mellom 8 - 9.30.

Av og til har de eldste lyst til å bli levert tidlig i barnehagen, da tar mannen min de med når han drar på jobb. Noen ganger leverer han en av de.

Jeg lager alltid middag og handler det vi trenger. Når mannen min kommer hjem deler vi på alt av kveldsstell etc. Vi liker begge å ha det ryddig og rent. Hsr vaskehjelp hver 14. dag, begge rydder og vasker klær hver dag. 

Jeg har verdens beste mann 💖 og vi er rett og slett et godt team.

Endret av maria.magdalena83
  • Liker 1
Skrevet

Jeg står opp med barna og går i bhg på morgenen. Står opp i helgene også. Sammenheng med at mann sliter med søvn pluss er svært morgengretten. Mao. Bedre for barna å ha med meg å gjøre om morgnene.

Han henter i bhg etter jobb. Vi deler på klesvask, matlaging og handling. 

Legging deler vi på. Men ettersom det er jeg som alltid tar morgenstellet så blir det jo mest jeg som tar meg av barna når jeg også ofte tar kveldsstell. Det synes jeg er helt ok. Jeg trives med barna. Hvis vi er slitne så prøver vi så godt vi kan å ta den andres oppgaver.

Mannen min kan ikke alltid hvor alt er han heller. Men han får likevel dekket barnas behov. Litt komisk bare, når han har bodd mange år i et hus og ikke vet hvor barnets lie ligger f eks.

AnonymBruker
Skrevet

Han gjør alt om morgenen (da drar jeg og trener). Jeg henter og gjør alt om ettermiddagen...

Anonymkode: 75f6a...6e5

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Her er det meg. Før jeg ble sykemeldt leverte jeg og så hentet han. Nå gjør jeg begge deler. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså, hvem står opp med barna, kler på dem, lager mat, henter og leverer i barnehage, legger barna, handler osv? Er det noen som IKKE deler ansvaret med far? Her gjør jeg alt og jeg er så sliten av det. Far vet ikke hvor klærne til barna ligger en gang. Hver dag må jeg levere og hente fordi far synes det er stress; eller kommer med en unnskyldning: "må hjelpe Tom med flytting", "vet ikke om jeg rekker det pga jobb", "jeg er trøtt", "men jeg klarer ikke å feste barna i bilstolen" osv. Tenkte å si at vi får hente og levere barna annen hver uke slik at jeg slipper å gjøre alt. Hvordan gjør dere andre det? 

Oi! Det hadde jeg aldri godtatt. Det virker som om du har latt han få slippe unna med holdningene sine... Det kan bli vanskelig å snu...

Her i huset har vi ikke noen spesiell ordning, men det blir nok ca 50/50. Mannen min leverer nok kanskje litt mer enn meg, da jeg er hjemme med baby om dagen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mannen leverer og jeg henter alle vanlige dager. Unntak er dersom mannen har et spesielt tidlig morgenmøte/er borte på jobbreise, eller jeg har et ettermiddagsmøte/er bortreist på kurs. 

Jeg planlegger og lager alle middager, og vi bytter på handling. Av husarbeid er jeg fast ansvarlig for alt av klesvask, og det er jeg som kjøper alle klær til barna, legger frem klær og utstyr til barnehagen og pakker barnehagesekken. Mannen min har hovedansvaret for å ta oppvasken og vaske kjøkkenet hver dag, og det er stort sett han som støvsuger. Større rengjøring av huset deler vi på; typisk at en oss leker ute med barna mens den andre vasker.  Vi deler også på alt av kveldsstell og legging; her har vi annenhver dag. 

Begge er veldig fornøyde med ordningen. 

Anonymkode: 82c91...485

Skrevet

Vi henter og leverer annenhver dag hver. Har fast vaktliste slik at begge kan planlegge ift jobb. Bytter når det er nødvendig. Den som leverer i barnehagen steller og smører matpakke. Antrekk legger jeg frem kvelden i forveien. Den som henter i barnehagen lager middag. Jeg tar kveldsstellet hver dag. Vi legger annenhver dag. Jeg gjør ellers det meste inne, men han hjelper til. 

AnonymBruker
Skrevet

Faren leverer, jeg henter. Som regel tar jeg begge på morgenen, men han tar innimellom en av dem. Jeg lager middagen, han vasker opp. Jeg legger begge barna. MEN har en mann som stiller opp mye ellers i hverdagen, tenker da på rydding og organisering i huset og på kjøkken, vasker klær, bretter klær, går tur med hunden, tar seg av bilene osv. Så vi bare fordeler den generelle arbeidsmengden slik det passer oss best. Fungerer fint. 

Anonymkode: b2f94...c8f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber deltid og leverer/henter i bhg. Det hender han leverer/henter en dag i uken. Begge handler. Han tar kveldsstell/bading og jeg legger (null problem med legging). Jeg lager all mat, vasker alle klær og rydder. Far tar oppvasken av og til. De første 1,5-2 år tok jeg barnet om natten (amme/legge/gi flaske), men nå som barnet våkner sjeldent og sovner fort tar han nettene. 

Anonymkode: b22e7...c99

Skrevet

Jeg smører matpakker kvelden før, tar ungene om morgenen og leverer dem i barnehagen. Mannen henter i barnehagen. Vi bytter på å lage middag, men mannen lager nok litt flere enn meg. Jeg legger ungene oftere enn ham. Han vasker klær. Vi fordeler arbeidet nokså likt.

Skrevet

Her står mannen opp med eldste på 2, siden jeg er oppe minst annenhver time og ammer minstemann på fem uker. Han tar alt morgenstell med henne og leverer i barnehagen. Jeg henter. Middag deler vi litt på, men det blir som regel han nå som jeg sitter mye og ammer. Han pleier også ta kveldsstell og legging av eldste, hvis ikke det passer å overlate babyen til ham. Da tar jeg det.

Før vi fikk babyen og jeg var høygravid med bekkenløsning delte vi det sånn at alltid den ene hentet og den andre leverte og vi tok oss av kveldsstell annenhver dag.

For meg hadde det vært uaktuelt å ha en mann som ikke bidro som en likeverdig partner. Jeg hadde ikke funnet meg i slike unnskyldninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samboer og barn, men barnet er ikke hans. Så jeg faller sikkert ikke inn under kategorien far som ikke hjelper til med barnet :P jeg gjør det meste, men får god hjelp likevel. men jeg tar morgenstell i ukedagene, han står ofte opp og hjelper meg like før vi drar, yttertøy og tannpuss mens jeg ordner ferdig mat og meg selv. Jeg tar alle kveldsstell, rundt regnet. Det hender jeg skal på møter eller annet på kveldstid, da tar han kveldsstellet og leggingen. I helgene tar vi morgenen en dag hver, det er toppen👍🏼 Jeg leverer og henter i bhg, alltid. Vi planlegger middag sammen, jeg handler hovedsakelig. Han handler ting jeg har glemt noen ganger😋 Han tar barnet med ut når jeg vasker i helgene. Jeg vasker alt(han tar trappene), jeg vasker og bretter alle klær, jeg lager all mat. Han tar oppvasken. Også må jeg ofte shine over kjøkkenet etterpå, da han alltid lar noe stå fordi han ikke vet hva tanken bak det er😋 Han vet ikke hvor noe er, spør alltid føler jeg, både klær til barnet, seg selv og ting på kjøkkenet. Han kan heller ikke å feste barnet i bilen. Men jeg er stort sett fornøyd, kunne kanskje vært flinkere på husarbeid.

Anonymkode: 4668f...feb

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi står opp samtidig. Deler på å dekke bord, smøre matpakker og kle på barn. Mannen leverer på skole og bhg. Jeg henter. Vi kan selvfølgelig bytte hvis det er noe spesielt, men vanligvis er det sånn. I helgene sover vi ut hver vår gang.

Anonymkode: fe455...eee

AnonymBruker
Skrevet

...meg over: Jeg kommer hjem først og laget derfor middag. Bytter på å legge barn (annenhver dag). Ofte jeg som handler inn det meste, men i helgene gjør vi det sammen. Deler på husarbeidet, men jeg gjør helt klart mest. Han er en rotekopp og ser ikke hva som må gjøres, synes jeg, men han gjør absolutt en del.

Anonymkode: fe455...eee

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem var det som ville ha barn? Det var sikkert deg og nå ligger du i grøten

AnonymBruker
Skrevet

Mannen leverer og tar morgensteløet, jeg henter. Men klærne legger jeg klar dagen i forveien, for han er alt for glemsk til å klre å ha oversikt over det. Legging deler vi på, tar oftest hver vår og byttet på hvilket barn vi legger. 

Han lager mat og tt oppvask, jeg vasker klær og har oversikten i husholdningen, ryddingen deler vi på. Vi hjelper hverandre ved behov og kan godt "gi den andre fri" en kveld om en et ekstra trett/sliten. Det er viktig å være snille med hverandre. 

Anonymkode: 2283d...0e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...