Sofiegj Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 (endret) Hei! Greien er den at jeg strøk ifjor i historie, i VG3. Og jeg meldte meg opp i his 1003, ikke his 1002, som jeg vel egt skulle tatt, hva skjer nå? Om jeg består his 1003, får jeg bestått i historie-faget på vitnemålet?? Tusen takk til alle som svarer! Blir veldig stressa nå. Endret 31. mars 2017 av Sofiegj
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 HIS1003 er vel avsluttende fag så jeg vil tro du får vitnemål med det ja. Men sjekk med din gamle vgs om det er sikkert. Anonymkode: 6d791...07e
Sofiegj Skrevet 31. mars 2017 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: HIS1003 er vel avsluttende fag så jeg vil tro du får vitnemål med det ja. Men sjekk med din gamle vgs om det er sikkert. Anonymkode: 6d791...07e Ja men er ikke his 1003 for folk som tar påbygg? Gjelder det for meg og? Eller er forskjellen bare at jeg må ta opp samtlige pensum, når jeg tar his 1003?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 Så lenge du har et avsluttende fag så tror jeg ikke det er så nøye om det er påbygg. Men jeg er jo ikke sikker. Kontakt skolen du gikk på så hjelper de deg:) Anonymkode: 6d791...07e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 Jeg mener også at det ikke er forskjell på påbygg eller almenn fagene, men kan ikke være 100%. anbefaler deg å ringe og spørre for å få et definitivt svar. Jeg hadde i hvertfall påbygg i fjor men tar en del almenn fag som privatist nå da jeg fikk beskjed fra Sonans at det ikke spiller noe rolle om om du har påbygg eller almenn. Anonymkode: ea5b9...dd8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 HIS1002 er pensum for to år (studiespesialiserende - 169 årstimer totalt), mens HIS1003 (påbygg - 140 årstimer) er pensum for et år. Karakteren i HIS1002 på VG2 blir avviklet av den du skal ha på VG3, og det er VG3-karakteren du får på vitnemålet (dvs. du får ikke HIS1002-karakteren fra VG2 på vitnemålet så vidt jeg vet). Det er vel noen lunde det samme stoffet du skal igjennom. Men hvorvidt 1002 er ekvivalent til 1003 er for meg ukjent. Anbefaler deg at det første du gjør på mandag er å ringe Sonans å høre Anonymkode: bb848...38a
Sofiegj Skrevet 31. mars 2017 Forfatter #7 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du har et avsluttende fag så tror jeg ikke det er så nøye om det er påbygg. Men jeg er jo ikke sikker. Kontakt skolen du gikk på så hjelper de deg:) Anonymkode: 6d791...07e Hva mener du med avsluttende fag? Det er VG3-fag ja.
Sofiegj Skrevet 31. mars 2017 Forfatter #8 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: HIS1002 er pensum for to år (studiespesialiserende - 169 årstimer totalt), mens HIS1003 (påbygg - 140 årstimer) er pensum for et år. Karakteren i HIS1002 på VG2 blir avviklet av den du skal ha på VG3, og det er VG3-karakteren du får på vitnemålet (dvs. du får ikke HIS1002-karakteren fra VG2 på vitnemålet så vidt jeg vet). Det er vel noen lunde det samme stoffet du skal igjennom. Men hvorvidt 1002 er ekvivalent til 1003 er for meg ukjent. Anbefaler deg at det første du gjør på mandag er å ringe Sonans å høre Anonymkode: bb848...38a Ja, blir også fryktelig usikker. Sendt de mail, men svarer vel ikke før mandag. Merker jeg er spent. Kan da ikke være så farlig??
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 Sluttkompetansen skal være den samme hos elever på studiespess og yrkesfag. Forskjellen er timetallet per år, og muligens at påbygg-bøkene er litt mer kortfattede og ikke like utdypende som vg2+vg3, men det kan jeg ikke si for sikkert. Da jeg kom opp i spanskeksamen (skriftlig) var den felles for alle som hadde avsluttende eksamen i spansk. Så det var en blanding av elever fra spansk II og spansk I+II. Anonymkode: 2480a...2d8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 Ettersom timetallet er ulikt (om omfanget av faget dermed forskjellig) kan du ikke ha dette historiefaget alene for å få et fullverdig vitnemål. Anonymkode: 3bcf6...747 2
Sofiegj Skrevet 1. april 2017 Forfatter #11 Skrevet 1. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ettersom timetallet er ulikt (om omfanget av faget dermed forskjellig) kan du ikke ha dette historiefaget alene for å få et fullverdig vitnemål. Anonymkode: 3bcf6...747 Seriøst? Omfanget av faget er jo helt det samme? Bare at his 1003 har både nyere og eldre historie, og ikke bare nyere som his 1002 ville hatt?
Sofiegj Skrevet 1. april 2017 Forfatter #12 Skrevet 1. april 2017 Om jeg spør pent, hva er sannsynligheten for at jeg får bytta til his 1002? Er vel ikke verre enn at jeg møter opp på samme tid og dato, men blir sensurert i his 1002? Er vel samme for sensorene om det er his 1002 eller 1003 sålenge det er historie??
Sofiegj Skrevet 1. april 2017 Forfatter #13 Skrevet 1. april 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener også at det ikke er forskjell på påbygg eller almenn fagene, men kan ikke være 100%. anbefaler deg å ringe og spørre for å få et definitivt svar. Jeg hadde i hvertfall påbygg i fjor men tar en del almenn fag som privatist nå da jeg fikk beskjed fra Sonans at det ikke spiller noe rolle om om du har påbygg eller almenn. Anonymkode: ea5b9...dd8 Men Sonans er vel ikke noe skole?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #14 Skrevet 1. april 2017 2 timer siden, Sofiegj skrev: Om jeg spør pent, hva er sannsynligheten for at jeg får bytta til his 1002? Er vel ikke verre enn at jeg møter opp på samme tid og dato, men blir sensurert i his 1002? Er vel samme for sensorene om det er his 1002 eller 1003 sålenge det er historie?? Sannsynligheten er lik null. Dette er hva som står på reglement om privatisteksamen på fylkeskommunen min sin nettside: Bytte fagkodeDet er ikke mulig å bytte fagkode etter oppmeldingsfristen. Hvis du ønsker å melde deg av en eksamen sender du e-post til [email protected]. Eksamensgebyret refunderes ikke. Anonymkode: 4b978...8bd 2
Sofiegj Skrevet 1. april 2017 Forfatter #15 Skrevet 1. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligheten er lik null. Dette er hva som står på reglement om privatisteksamen på fylkeskommunen min sin nettside: Bytte fagkodeDet er ikke mulig å bytte fagkode etter oppmeldingsfristen. Hvis du ønsker å melde deg av en eksamen sender du e-post til [email protected]. Eksamensgebyret refunderes ikke. Anonymkode: 4b978...8bd Dog, kan det være at det er ulik reglement for min fylke? Men tilbake til hovedspm, hva tror du? Er det helt feil kode?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #16 Skrevet 1. april 2017 12 minutter siden, Sofiegj skrev: Dog, kan det være at det er ulik reglement for min fylke? Men tilbake til hovedspm, hva tror du? Er det helt feil kode? Jeg håper sterkt at det ikke er annerledes I ditt fylke fordi det ville jeg ansett som svært blodig urettferdig for oss andre fylker, og det håper jeg du skjønner også. Det blir som å si at "jeg sliter med historie, derfor velger jeg matte istedet. Selv om påmelding er avsluttet kan jeg bare sende mail til eksamenskontoret så er det fikset." Du er alene fullt ansvarlig om å velge rett fagkode. Om det er feil kode kan jeg ikke svare på. Slik jeg tolker det er det ikke problematisk for en påbyggperson å velge vg2+3 historie da det er flere timetall på denne, men om en studiespesperson velger påbygghistorie som har færre timetall ville jeg ikke ansett det som fullverdig vitnemål. Men det er nok skolen eller eksamenskontoret som kan svare på dette best. Anonymkode: 4b978...8bd 1
Sofiegj Skrevet 1. april 2017 Forfatter #17 Skrevet 1. april 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper sterkt at det ikke er annerledes I ditt fylke fordi det ville jeg ansett som svært blodig urettferdig for oss andre fylker, og det håper jeg du skjønner også. Det blir som å si at "jeg sliter med historie, derfor velger jeg matte istedet. Selv om påmelding er avsluttet kan jeg bare sende mail til eksamenskontoret så er det fikset." Du er alene fullt ansvarlig om å velge rett fagkode. Om det er feil kode kan jeg ikke svare på. Slik jeg tolker det er det ikke problematisk for en påbyggperson å velge vg2+3 historie da det er flere timetall på denne, men om en studiespesperson velger påbygghistorie som har færre timetall ville jeg ikke ansett det som fullverdig vitnemål. Men det er nok skolen eller eksamenskontoret som kan svare på dette best. Anonymkode: 4b978...8bd Hva mener du med et ikke fullverdig vitnemål? Eneste jeg trenger for vitnemål, er historie, så blir fryktelig kjipt om jeg ikke får noe vitnemå, selvom jeg består his 1003..
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #18 Skrevet 1. april 2017 Historie for vg2 og vg3 er 169 timer, mens for påbygg er det 140 timer. Det er ikke så mye, men det er jo færre timer så vet ikke om det vil holde for å få godkjent vitnemålet. Anonymkode: f929c...269
Sofiegj Skrevet 1. april 2017 Forfatter #19 Skrevet 1. april 2017 (endret) 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Historie for vg2 og vg3 er 169 timer, mens for påbygg er det 140 timer. Det er ikke så mye, men det er jo færre timer så vet ikke om det vil holde for å få godkjent vitnemålet. Anonymkode: f929c...269 Ja leste det.. Men har de timene så mye å si da? Fryktelig kjipt, hvis det ikke går igjennom Endret 2. april 2017 av Sofiegj
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #20 Skrevet 1. april 2017 11 minutter siden, Sofiegj skrev: Hva mener du med et ikke fullverdig vitnemål? Eneste jeg trenger for vitnemål, er historie, så blir fryktelig kjipt om jeg ikke får noe vitnemå, selvom jeg består his 1003.. Er du helt på jordet? Et fullverdig vitnemål betyr at du mangler et fag du trenger for at du kan få et vitnemål. Om du stryker i historie har du ikke et fullverdig vitnemål, fordi du mangler et fag for å få generell studiekompetanse. Får du ikke tatt historie får du et kompetansebevis. Hvis du går allmenn trenger du de 169 timene i historie for å få et vitnemål, du kan ikke ta historie for påbygg da de har mindre timer. Du mangler da 29 timer med historie for å kunne få et vitnemål, og de er du nødt til å ha. Timeantall har noe å si. Husk på til slutt at det er ditt ansvar for å melde deg opp til riktig fagkode, og siden fristen er gått ut er det ikke så sikkert du får byttet. Du får krysse fingrene for at eksamenskontoret er greie med deg. Anonymkode: bb12a...e8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå