AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Noen som kan gi meg et ca regnestykke på en innekatt? Anonymkode: 0aeea...4cd
Gjest puttee Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Kjøper roayl canin tørrfor for ca 350 kr som varer 6 uker. Så får han av og til våtfor til ca. 8 kr. Og kattesand til 160 kr. Så ca 500kr i mnd + leker og sånt da, men det er jo bare av og til i løpet av året
Kittlingur Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Min katt koster ca 300 kr i måneden. Men! kastrering koster penger og du må være forberedt på at katten må til dyrelegen. Jeg har brukt ca: 12000 på dyrelege i årene han har vært min. Da blir kattepenger til 500 kr ca i snittet i måneden
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 En katt er ikke så dyr å ha, men jeg vil egentlig ikke anbefale å ha en innekatt. Om du absolutt skal ha en vil jeg anbefale å ha to så de har underholdning og selskap. Jeg har to utekatter med mye energi og de løper akkurat nå rundt i sofaen og leker i høyt tempo. Det er vanskelig å hindre dem å i klore opp møbler, dette er sikkert vanskeligere med innekatter. Når jeg ser mine egne katter ser jeg at de har et stort behov for stimulasjon og aktivitet, og noen ganger føler jeg at jeg ikke strekker til selv om jeg har utekatter. Jeg ser ikke at et inneliv er bra for dem, jeg tror folk undervurderer hvor mye aktivitet dyr liker å ha. Innkjøpskostnadene er "verst". Om du kjøper en ukastrert katt må du gjerne kastrere ca 1000 (mer om det er en jentepus), vaksinere ca 500 og chippe ca 800. Tar du imot katt fra dyrebeskyttelsen betaler du 100kr, tror jeg for en chippet og kastrert katt. Pluss at du bidrar til en god sak Om du skal ha innekatter må du ha bra klorestativ, disse kan raskt komme opp i 2500kr for større stativ. Katteleker må du nok bruke noen lapper på om de skal være inne Kattedo 200-400kr hundeposer til kattedoen Transportkasse, husker ikke hva disse koster, men er noen hundrelapper -- Det er viktig at du setter av en times tid til lek og aktivisering hver dag. Du kan lære kattene triks om du blir lei av å leke med dem. Anonymkode: b3fde...755 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 ca 800-900. Mat og dyrlege. Viktig å huske at det også koster tid Anonymkode: d3758...f50
Tvist Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: En katt er ikke så dyr å ha, men jeg vil egentlig ikke anbefale å ha en innekatt. Om du absolutt skal ha en vil jeg anbefale å ha to så de har underholdning og selskap. Jeg har to utekatter med mye energi og de løper akkurat nå rundt i sofaen og leker i høyt tempo. Det er vanskelig å hindre dem å i klore opp møbler, dette er sikkert vanskeligere med innekatter. Når jeg ser mine egne katter ser jeg at de har et stort behov for stimulasjon og aktivitet, og noen ganger føler jeg at jeg ikke strekker til selv om jeg har utekatter. Jeg ser ikke at et inneliv er bra for dem, jeg tror folk undervurderer hvor mye aktivitet dyr liker å ha. Innkjøpskostnadene er "verst". Om du kjøper en ukastrert katt må du gjerne kastrere ca 1000 (mer om det er en jentepus), vaksinere ca 500 og chippe ca 800. Tar du imot katt fra dyrebeskyttelsen betaler du 100kr, tror jeg for en chippet og kastrert katt. Pluss at du bidrar til en god sak Om du skal ha innekatter må du ha bra klorestativ, disse kan raskt komme opp i 2500kr for større stativ. Katteleker må du nok bruke noen lapper på om de skal være inne Kattedo 200-400kr hundeposer til kattedoen Transportkasse, husker ikke hva disse koster, men er noen hundrelapper -- Det er viktig at du setter av en times tid til lek og aktivisering hver dag. Du kan lære kattene triks om du blir lei av å leke med dem. Anonymkode: b3fde...755 Støtter forslaget om å ha to katter. Du glemte en null, en katt fra dyrebeskyttelsen kjøper man for ca 1000-1500 kr. Hundepose til kattedoen har jeg aldri kjøpt, ser ikke helt hva jeg skal med det. Det er litt innkjøpskostnader, men bortsett fra det er ikke en katt veldig dyrt. Men det er lurt å sette til sides penger eller forsikre katten. Mange katter får f. eks tannproblemer og tanntrekk er dyrt (snakker av erfaring). 4
den Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 Jeg har 2 katter som med mat, sand, forsikring og diverse koster meg ca 1000,- mnd (gjennomsnittlig) 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 12 minutter siden, Tvist skrev: Støtter forslaget om å ha to katter. Du glemte en null, en katt fra dyrebeskyttelsen kjøper man for ca 1000-1500 kr. Hundepose til kattedoen har jeg aldri kjøpt, ser ikke helt hva jeg skal med det. Det er litt innkjøpskostnader, men bortsett fra det er ikke en katt veldig dyrt. Men det er lurt å sette til sides penger eller forsikre katten. Mange katter får f. eks tannproblemer og tanntrekk er dyrt (snakker av erfaring). Tømmer du hele doen flere ganger per dag? 😵 Det blir vel rivende svindyrt over tid om du bruker Clear Blue kattesand? (Synes den er den beste klumpesanden) Jeg vil absolutt anbefale at du kjøper et klorestativ med litt høyde, men det og er et engangsbeløp på ca. 2000-3000kr. Jeg brukte ca 600kr i måneden på min når han var innekatt (en katt alene, liten leilighet i sentrum) pluss litt i forsikring. Noe utstyr finner du også på Finn om du vil starte billigere og heller oppgradere litt etterhvert. Mange leker koster bare type 15-20kr. Anonymkode: 25b63...e96
Tvist Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tømmer du hele doen flere ganger per dag? 😵 Det blir vel rivende svindyrt over tid om du bruker Clear Blue kattesand? (Synes den er den beste klumpesanden) Jeg vil absolutt anbefale at du kjøper et klorestativ med litt høyde, men det og er et engangsbeløp på ca. 2000-3000kr. Jeg brukte ca 600kr i måneden på min når han var innekatt (en katt alene, liten leilighet i sentrum) pluss litt i forsikring. Noe utstyr finner du også på Finn om du vil starte billigere og heller oppgradere litt etterhvert. Mange leker koster bare type 15-20kr. Anonymkode: 25b63...e96 Neinei, men hundeposer er vel også dyrt? Bruker vanlige bioposer jeg får i posten fra kommunen eller plastposer. Bruker klumpsand her også. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tømmer du hele doen flere ganger per dag? 😵 Det blir vel rivende svindyrt over tid om du bruker Clear Blue kattesand? (Synes den er den beste klumpesanden) Jeg vil absolutt anbefale at du kjøper et klorestativ med litt høyde, men det og er et engangsbeløp på ca. 2000-3000kr. Jeg brukte ca 600kr i måneden på min når han var innekatt (en katt alene, liten leilighet i sentrum) pluss litt i forsikring. Noe utstyr finner du også på Finn om du vil starte billigere og heller oppgradere litt etterhvert. Mange leker koster bare type 15-20kr. Anonymkode: 25b63...e96 Hørt om spade man bruker i kattedoen? Anonymkode: e0829...063 5
heikro Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hørt om spade man bruker i kattedoen? Anonymkode: e0829...063 👆dette. Disse spadne koster 12kr på europris og du har de for alltid PS. Kattesand og avføring skal ikke kastes i matavfall PS. PS. Jeg bruker ca 500 kr måneden på min katt men det er inkludert veterinær for vaksinering, ormkur og helsesjekk en gang i året. Hvis du trekker fra veterinær utgifter og katteleker og katteutstyr som jeg kjøper innimellom vil jeg si jeg bruker. Ca 250-300 pr mnd på kattemat og kattesand hver måned. Har en sterilisert hunkatt som er litt ute men ikke mye, var tidligere innekatt før jeg fikk henne. Husk at det kan komme noen engangsutgifter i starten når du skaffer deg katt som sterilisering/kastrereing, transportbur og du må kjøpe dokasse, klorestativ osv men dette er enkelt kjøp som heldigvis ikke gjøres hver måned 😊. Endret 31. mars 2017 av heikro 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 29 minutter siden, heikro skrev: 👆dette. Disse spadne koster 12kr på europris Å da kan man i tilleg få ut mye av tisset hvis det er klumpsand Anonymkode: e0829...063 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #13 Skrevet 31. mars 2017 51 minutter siden, Tvist skrev: Neinei, men hundeposer er vel også dyrt? Bruker vanlige bioposer jeg får i posten fra kommunen eller plastposer. Bruker klumpsand her også. Jeg kjøpte 10 kr x 3 pakker for sånn 5 år siden, så vil ikke si det har tært så mye på budsjettet mitt (har 2 katter, som nevnt). Hadde aldri bioposer da jeg var student. Kaster du det i matavfallet? Jeg har tenkt at det ikke er så lurt mtp at klumpsanden er litt spesiell. Men har egentlig aldri undersøkt hva som er riktig. Hundeposene i seg selv kan selvsagt ikke kastes i matavfall. Anonymkode: b3fde...755 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 Anbefaler å ha dyreforsikring, det dekker evnt. dyrelegeutgifter som kan bli svindyrt! En jeg kjenner måtte avlive katten sin pga sykdom, betalte over 3000! Anonymkode: ab06c...ff6 1
Brimi Skrevet 31. mars 2017 #15 Skrevet 31. mars 2017 Jeg har brukt 1200,- per måned hittil på to utekatter. Selv om de ikke er inne, så får du allikevel en pekepinn Jeg bruker ca. 6000,- i året på utgifter til dyrlege. Det er med helsesjekk, vaksiner og behandling. Kjøper Royal Canine lavkalori fór som holder i ca. 3 måneder.
Amyly Skrevet 31. mars 2017 #16 Skrevet 31. mars 2017 Har 3 katter som går på do ute. Bruker ca 200-250 på mat i mnd på alle tre. Så kommer ormekur i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #17 Skrevet 31. mars 2017 Kjøpesum for katt alt fra 0-12000, årlig veterinærkontroll med vaksinering ca 600, kastrering 1000-2000 (hannkatt billigere enn hunnkatt), drøye 200kr mat i måneden, ormekur ca 200kr årlig, 100-200kr for sand i måneden, pluss 1000kr og oppover på diverse som dokasse, reisebur, klatrestativ, seng, leker ol. Totalt sett da blir en gratis hannkattunge fra finn ca 380 kroner i måneden med utgangspunkt i en levealder på 12 år. Da har jeg ikke tatt høyde for andre uforutsette veterinærbesøk som kan komme eller tatt med dyreforsikring i regningen, det ligger på ca 250 per mnd (sjekket nettopp med agria sin kalkulator). Jeg har ikke totaloversikt på kostnader så det ble tatt utgangspunkt i ca pris og at jeg kjøper store kvanta når jeg først handler. Det kan du spare på, feks nettbutikker leverer på døren kostnadsfritt også. Husk å kjøpe kvalitetsfor fra forhandler. Og ha litt leker/klatrestativ ol. For å kunne aktivisere en innekatt. Anonymkode: d337d...001 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #18 Skrevet 31. mars 2017 Min katt er dyr i forbruk: Mat: 400,- Kattesand: 300,- Dyrelege: 300,- Også kommer kattedo (900,-) leker (200,-), medisiner (500,-) og annet tull i tillegg. Ikke så billig å ha en katt som er syk. Anonymkode: 240cf...e11
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #19 Skrevet 31. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørt om spade man bruker i kattedoen? Anonymkode: e0829...063 Jo, bruker den til å kaste avføringen i hundeposer som jeg bærer ut i restavfallet med en gang. 10 kr for en slik 3 i 1 pakke, ikke så dyrt det. Synes det blir litt smør på flesk å bruke poser fra kiwi for noen små klumper liksom. For meg er disse hundeposer essensielle, og så derfor ikke for meg hvordan noen kan være uten. Anonymkode: 25b63...e96 1
Tvist Skrevet 31. mars 2017 #20 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte 10 kr x 3 pakker for sånn 5 år siden, så vil ikke si det har tært så mye på budsjettet mitt (har 2 katter, som nevnt). Hadde aldri bioposer da jeg var student. Kaster du det i matavfallet? Jeg har tenkt at det ikke er så lurt mtp at klumpsanden er litt spesiell. Men har egentlig aldri undersøkt hva som er riktig. Hundeposene i seg selv kan selvsagt ikke kastes i matavfall. Anonymkode: b3fde...755 Nei, kattesand skal ikke i matavfallet. Jeg bare prøver å bruke så lite plast som mulig, og bruker bioposer til vanlig søppel også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå