AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Jeg har to hunder. De er 1år og 2år. Tidligere eier sa de kunne de vanligste kommandoend, men det virker ikke slik... De kan "sitt". Jeg har øvd på dette når de skal få godbit, mat, få på seg bånd ol. Men jeg ønsker de skal lære seg flere kommandoer som jeg kan få bruk for. Så nå øver vi på "dekk". De første minuttene er de konsentrert og føler nøye med på meg. Når de dekker frivillig gir jeg godbit og roser. Bruker kommandoen dekk hyppig slik de kanre seg orden samtidig som jeg legger hånden i bakken. Men etter ca 10min mister de fokus. Hvor lenge bør slike økter vare og hvor ofte? Har dere andre tips ifht innlæring av kommandoer? Anonymkode: c2f9b...fe6
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Bare et par minutter. Bedre å øve mange ganger i løpet av en dag enn en lang økt. Anonymkode: 5ed3f...cb7 4
Tabris Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Lurt å starte bare med noen få minutter, ja. Ti minutter i strekk er lenge. For å lære inn kommando er det lurt å først få frem frivillig atferd. Når den frivillige atferden er temmelig sikker (dvs du er sikker på at hunden kommer til å gjøre det), så sier du kommandoordet idet hunden gjør den frivillige atferden. Altså samtidig. Så gradvis sier du ordet rett før den gjør det. Og så slutter du å belønne frivillig atferd, men belønner bare når hunden gjør det på kommando. Du bør da ikke ha håndsignal hvis du ønsker verbal kommando. Har du håndsignal er sjansen veldig stor for at hunden følger den og ikke får med seg hva du sier. (Hunder er mye mer interessert i kroppspråket vårt enn ordene vi bruker, og følger håndsignaler mye lettere enn verbale kommandoer). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå