Gå til innhold

Hvor mye kan stress påvirke vektnedgang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg ville gå ned 5 kg, og begynte i slutten av november. Jeg går ikke ned selv om jeg er i aktivitet hele dagen, spiser ren mat (mye frukt, CC, grønnsaker, kylling) ...

Men jeg er utbrent, etter åresvis av stress. Hvordan påvirker stress vektnedgang? 

Anonymkode: 58975...85d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye sukker i frukt.

Anonymkode: 17575...cab

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg ville gå ned 5 kg, og begynte i slutten av november. Jeg går ikke ned selv om jeg er i aktivitet hele dagen, spiser ren mat (mye frukt, CC, grønnsaker, kylling) ...

Men jeg er utbrent, etter åresvis av stress. Hvordan påvirker stress vektnedgang? 

Anonymkode: 58975...85d

Jeg har hørt at du skiller ut et visst hormon når du er stresset, kan det være kortisol? Og at dette gjør det vanskeligere å gå ned i vekt! Vet ikke om det stemmer altså, men min erfaring er at det gjør det! Jeg har merket i perioder hvor jeg har vært sylstresset og spist lite har vekten stått helt i ro!

AnonymBruker
Skrevet

Drit i den slankegreia di, du spiser jo sunt å er generelt aktiv. Det holder det. Å måle bmi om du gjør det, trenger du ikke bry deg om. Er steinalder.

Anonymkode: 1c787...6fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Pås skrev:

Jeg har hørt at du skiller ut et visst hormon når du er stresset, kan det være kortisol? Og at dette gjør det vanskeligere å gå ned i vekt! Vet ikke om det stemmer altså, men min erfaring er at det gjør det! Jeg har merket i perioder hvor jeg har vært sylstresset og spist lite har vekten stått helt i ro!

Vektnedgang er å innta færre kalorier enn det du forbrenner. Selv har jeg gått ned 20 kg i mitt livs mest stressende periode på jobb.

Anonymkode: 9a55c...d63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det har litt å si på type stress. Er det stressende på jobb,men du er alikevel glad og fornøyd,så er det sikkert nesten en fordel. Er det stress som går ut over psyken,søvnkvalitet osv så tror jeg det er vanskeligere å gå ned i vekt. 

Anonymkode: ae49c...6bb

Skrevet

5 kilo er ikke mye. Jeg ville ikke stresset med det. Men hvis du trenger å gå ned, så for all del. For å gå ned vekt må du ha kaloriunderskudd - spise mindre (færre kalorier) enn du forbrenner (livsfunksjoner + daglig aktivitet + trening). Akkurat hva du velger å spise er ikke så nøye. Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt heller. Du skal trene veldig mye før det gir noe særlig effekt på vektnedgang. Og du går ikke ned i vekt om du spiser mer for å belønne deg selv for treningen eller fordi du blir mer sulten. 

Stress (negativt stress, regner jeg med du mener) påvirker ikke vekta direkte. Hvis du spiser mindre, går du ned i vekt. Stress kan gjøre deg mer sulten. Hvis du spiser mer, går du opp i vekt. 

Gjest supernova_87
Skrevet

Stress og angst kan påvirke vekta i den grad at det senker forbrenningen. Det kan også øke forbrenningen. Generelt kan man se at kortvarig stress øker forbrenningen, men gjør deg også mer sulten, men hvis du er veldig opptatt med noe glemmer man gjerne å spise likevel, og man går ned i vekt. Mens stress over lengre perioder vil senke forbrenningen generelt, og i tillegg gjøre deg mer utsatt for søtsug og gi økt apetitt, no som gjerne fører til vektøkning. 

Prøv å huske at det er positivt for helsa og kroppen at du er i aktivitet og spiser sunt, selv om du ikke går ned i vekt. Fysisk aktivitet har også god innvirkning på angst, mental helse og stress. Så det gjør noe positivt for deg og kroppen din at du fokuserer på dette, selv om du ikke går ned i vekt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...