AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #21 Del Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, Vox_populi skrev: AB 199: Du har nå skrevet fire innlegg uten argumenter, bare med påstanden "Feil". Ikke gi deg: tre like overbevisende innlegg til, så vil alle andre gi seg, og du får rett! Feil. Jeg har skrevet to innlegg bare med påstanden "feil", ett innlegg med en grundig gjennomgang av fakta (som du uten hell forsøkte å argumentere imot) og ett innlegg hvor jeg korrekt påpekte at du i møte med overmakten dro ut på fisketur. Og bare så det fortsatt er helt klart for trådstarter: "Midnatt 5. april" betyr fortsatt "klokken 00:00 den 5. april". Anonymkode: cb1c4...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #22 Del Skrevet 31. mars 2017 Sannsynligvis menes det "senest ved midnatt natt til den 6.", men det er en dum uttrykksmåte i og med at den åpner for slik tvil. Diskusjonen slik den har artet seg utover tråden her, minner for øvrig litt om diskusjonen om hvorvidt det nye milleniet startet i 2000 eller 2001. Det finnes et hyperkorrekt svar, og så finnes den varianten som alle unntatt mister Semantikk anvender. (Jeg opplevde for en tid tilbake at en PostNord-pakke ble returnert, fordi de med "innen den 5." mente "senest den 4.". Jeg klaget, og må har de endret praksis til å oppgi "før den 5.", som i rettferdighetens navn er korrekt, men fortsatt klønete. Datoen oppgis i store typer, ordet "før" i små, og da er det veldig lett å blingse og kun legge merke til den oppgitte datoen. "Senest den 4." ville vært en langt mer brukervennlig uttrykksmåte.) Anonymkode: 6529a...4ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #23 Del Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sannsynligvis menes det "senest ved midnatt natt til den 6.", men det er en dum uttrykksmåte i og med at den åpner for slik tvil. Diskusjonen slik den har artet seg utover tråden her, minner for øvrig litt om diskusjonen om hvorvidt det nye milleniet startet i 2000 eller 2001. Det finnes et hyperkorrekt svar, og så finnes den varianten som alle unntatt mister Semantikk anvender. (Jeg opplevde for en tid tilbake at en PostNord-pakke ble returnert, fordi de med "innen den 5." mente "senest den 4.". Jeg klaget, og må har de endret praksis til å oppgi "før den 5.", som i rettferdighetens navn er korrekt, men fortsatt klønete. Datoen oppgis i store typer, ordet "før" i små, og da er det veldig lett å blingse og kun legge merke til den oppgitte datoen. "Senest den 4." ville vært en langt mer brukervennlig uttrykksmåte.) Anonymkode: 6529a...4ea Takk for svar! Jeg er helt enig i at det er en dum uttrykksmåte. Ut ifra hva de fleste har skrevet her, hva jeg har søkt på nettet om ordbruken og generelle omstendigheter rundt det fristen gjelder konkluderer jeg med at det er innen 5. april 23.59. Dersom det skulle være feil blir det nok uansett sett litt gjennom fingrene. Anonymkode: 2a3cc...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #24 Del Skrevet 1. april 2017 Midnatt er jo per definisjon kl. 00:00, og da er det jo også per definisjon en ny dato. Er det speisifsert midnatt 5. april så blir det jo det samme som kl. 00:00 5. april, i praksis at man kan levere innen utløpet av 4. april (23.59). Anonymkode: 6211b...104 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #25 Del Skrevet 1. april 2017 Jeg følger resonnementet om at det teknisk sett er mest korrekt å anse "midnatt 5. april" som det første minuttet av 5. april. Rent språklig ville jeg likevel overhodet ikke vært i tvil om at "midnatt 5. april" betød at du også kunne sende inn (eller hva dette nå gjelder) når som helst i løpet av 5. april. Så kan man gjerne diskutere denne formuleringen, for den åpner for en viss usikkerhet, særlig om man ønsker å slå seg mest mulig vrang. Men det er forskjell på språk og matematikk, for å si det litt enkelt. Folk som er slitne etter en bytur som varte frem til kl. 03:00 søndag vil likevel betegne det som en sen lørdagskveld, og selv om "ettermiddag" teknisk sett betyr etter kl. 12:00 vil de færreste instinktivt tenke på kl. 12:05 på en dag midt i fellesferien som ettermiddag. Det samme gjelder her - man bruker hodet. Det er åpenbart, innerst inne forhåpentligvis også for AB...199, at "midnatt 5. april" ikke viser til 05/04 kl. 00:00 selv om dette tidspunktet teknisk sett er både midnatt og 5. april. Den infantile "Du tok feil, jeg har rett"-masingen er underholdende nok, litt sånn trassalder-ete, men det er selvfølgelig ikke noen som ville skrevet "midnatt 5. april" og faktisk ment tre kvarter etter Kveldsnytt den 4. Du har til og med 5. april, trådstarter. Selv om det kanskje burde vært formulert annerledes. Anonymkode: 09df4...4c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #26 Del Skrevet 1. april 2017 Mitt ur går fra 23:59 til 24:00, og så til 00:01. For meg er midnatt, altså klokken 24:00, døgnets siste minutt. Anonymkode: d5d62...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2017 #27 Del Skrevet 1. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt ur går fra 23:59 til 24:00, og så til 00:01. For meg er midnatt, altså klokken 24:00, døgnets siste minutt. Anonymkode: d5d62...3d0 Da kan du hilse uret ditt, og si at det tar feil. Anonymkode: cb1c4...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 1. april 2017 #28 Del Skrevet 1. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt ur går fra 23:59 til 24:00, og så til 00:01. For meg er midnatt, altså klokken 24:00, døgnets siste minutt. Wikipedia bekrefter at du er inne på noe:"Kalenderisk. Den vanligste bruken av midnatt er for å betegne tidspunktet for overgang fra en dato til den neste. Klokkeslettet blir derved likt for hele tidssonen som gjelder, og skrives 24:00 som betegnelse for avslutning på døgnet, og 00:00 som tidspunktet for starten på det nye døgnet" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2017 #29 Del Skrevet 2. april 2017 Innen midnatt betyr før midnatt. Det betyr at "innen midnatt den 5. april" blir en selvmotsigelse om man skal definere dette som 5. april kl. 00.00, siden det ikke eksisterer noen 5. april innen det tidspunktet. Formuleringen betyr at fristen er satt den 5. april før man kommer til midnatt, som er overgang til neste dato. Det sier ingen ting om at klokkeslettet midnatt må tilhøre den datoen. Altså: det siste døgnet av fristen er 5. april, og da understrekes det at man må ovefholde hva man skal før kl. blir midnatt, for da er det en ny dato, og fristen er utløpt. Anonymkode: 4025a...636 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 2. april 2017 #30 Del Skrevet 2. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: det siste døgnet av fristen er 5. april, og da understrekes det at man må ovefholde hva man skal før kl. blir midnatt, for da er det en ny dato, og fristen er utløpt. Jeg tar av meg hatten! Her kom den første fullt ut tilfredsstillinde forklaringa på hvorfor uttrykket betyr det de fleste mener det gjør. Gåta er løst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå