AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Jeg lurer på hvordan det ser ut hjemme hos dere. Altså, ikke hvor mange rom dere har etc, men hvor rotete/ryddig det er. Hvor mye tid bruker dere på rydding og vasking? Jeg liker ikke rot, men liker heller ikke hus hvor man ikke ser at det bor folk. Forsøker å rydde hver kveld, men allikevel flyter det innimellom. Det er ikke sånn at lekene ligger strødd utover gulvet, det ligger ikke klær strødd, kjøkkenbenken ryddes og vaskes etter hvert måltid etc, men allikevel kommer stadig flere leker ned i stua, skittentøyskurven er overfylt, trappa er støvete, gulvet i gangen blir skittent hvis det ikke vaskes hver dag. Jeg forsøker å ta litt underveis hver dag, og bruker vel ei time etter at ungene er i seng til å rydde og vaske litt hver dag. Mannen gjør sitt han også. Ungene er stortsett så små at de ikke kan gjøre de helt store tingene (eldste på 6 har noen oppgaver). Føler at jeg stresser veldig inne i hodet mitt fordi jeg gjerne skulle hatt det mer striglet, samtidig gidder jeg ikke bruke enda mer tid på på å rydde og vaske. Blir liksom ikke helt enig med meg selv. Skal jeg gjøre litt hele tida sånn at det ser greit ut hver dag, eller skal jeg la det flyte litt enkelte dager og så ta en litt skikkelig opprydning 1-2 ganer i uka...? Det vi gjør hver dag, er rydding på kjøkken/stue før vi legger oss, koster gulv, vasker/bretter klær, tørker over trappa, tørker over vasken på badet. Tørker raskt over gulv på stue/kjøkken/gang/bad en gang i uka, kanskje. Litt grundigere vask annenhver uke. Ungene sine rom vaskes kanskje bare en gang i mnd, men de leker sjelden der. Bruker rommene stortsett bare til soving. Hvordan gjør dere det? Beklager rotete innlegg. Anonymkode: 7733b...a9b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Hvorfor gjør ikke mannen din husarbeid? Anonymkode: ed27b...37e
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Bruker ihvertfall 4 timer daglig! 200 kvm stort hus 2 unger og en lat mann😩 Anonymkode: aba4b...126
Wit Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 (endret) Vi vasker hele huset en gang pr uke. Da vaskes gulv og det tørkes støv. Bad og kjøkken tas skikkelig. Ellers rydder vi hver dag. Jeg klarer ikke å se på at det bare flyter. Dessuten er det ingen jobb hvis vi tar det hele tiden. Når oppvaskmaskinen er ferdig tømmes den med en gang sånn at vi kan sette inn skitne glass og kopper med en gang. Ingen ting blir stående på kjøkkenbenken. Klær vasker vi også stort sett hver dag. Vi støvsuger flere ganger i uka (ofte daglig) fordi vi har en katt som røyter. I tillegg vasker jeg selvsagt alltid av bord og benker, og tar litt på badet ved behov gjennom uka. Søppel tas ut med en gang det er fullt, og klær og sko henges/settes på plass med en gang. Hvis man gjør sånne småting med en gang tar det faktisk ikke mye tid. Og hos oss er mannen IHVERTFALL like flink som meg. Datteren på snart 14 er selvsagt ikke alltid like flink, men hun har lært hun også at det lønner seg å ta ting med en gang. Endret 31. mars 2017 av Wit
Nuttery Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 For min del ble det ikke skikkelig "ryddig" før jeg flyttet og tilrettela/innredet hele huset slik at det ikke skal se spesielt rotete ut. Dvs: - Aviser havner i aviskorga med en gnag - Regninger har sin egen skuff - Alle kommoder/div er lukkede, dvs inget innsyn. Ting har sin faste plass (f.eks pledd i ene skuffen i TV-benken, strikketøy i en annen skuff osv.) På denne måten har man forbruksting lett tilgjengelig uten at det syntes. - Alle møbler står på bein, slik at det er lett å støvsuge under alt og derfor ikke gå glipp av masse hybelkaniner som på mystisk vis virvler frem - Leker i stua har sin faste eske, alt annet skal ryddes på plass der det kom fra - Ikke mye pyntegjenstander på overflater. (1 blomstervase+to telys på spisebordet. bordlampe+musikkspiller på sidebord1. Bare TV, en plante og et bilde på TV-benken. Bare én skål til nøkler osv på kommoden i gangen). - Har bare akseptert at gulvet i gangen er litt skittent. Derimot skal ALLE sko tas av i gangen, og settes i skohylla. Sko tas ikke med inn, og de ligger ikke og slenger på gulvet. - Har ikke overflødig med puter i sofaen. En pute til hvert hjørne. Ekstra puter finnes i tv-benken. - Oppbevarer så lite som mulig på kjøkkenbenken. DVS ingen krydder på display, kjøkkenmaskiner osv. Eneste som står fremme er stativ for tørk av oppvask, såpe/oppvaskkost og kaffetrakter. Ellers er det bare å prøve å være flink til å ta med ting der det kom fra, sette inn i oppvaskmaskinen fortløpende, og tørke av overflater (kjøkkenbord, spisebord og stuebord) ofte, så det ikke ser tilgriset ut. Gulvet blir støvsugd +/- en gang i uken, stresser ikke med at det skal være helt strigla. På den andre siden så har jeg ingen barn som oppholder seg mye på gulvet heller, da.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør ikke mannen din husarbeid? Anonymkode: ed27b...37e Som jeg skrev over, så gjør han sin del. Han er bedre enn meg på klesvask, jeg er bedre enn ham på å rydde generelt. Anonymkode: 7733b...a9b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 11 minutter siden, Wit skrev: Vi vasker hele huset en gang pr uke. Da vaskes gulv og det tørkes støv. Bad og kjøkken tas skikkelig. Ellers rydder vi hver dag. Jeg klarer ikke å se på at det bare flyter. Dessuten er det ingen jobb hvis vi tar det hele tiden. Når oppvaskmaskinen er ferdig tømmes den med en gang sånn at vi kan sette inn skitne glass og kopper med en gang. Ingen ting blir stående på kjøkkenbenken. Klær vasker vi også stort sett hver dag. Vi støvsuger flere ganger i uka (ofte daglig) fordi vi har en katt som røyter. I tillegg vasker jeg selvsagt alltid av bord og benker, og tar litt på badet ved behov gjennom uka. Søppel tas ut med en gang det er fullt, og klær og sko henges/settes på plass med en gang. Hvis man gjør sånne småting med en gang tar det faktisk ikke mye tid. Og hos oss er mannen IHVERTFALL like flink som meg. Datteren på snart 14 er selvsagt ikke alltid like flink, men hun har lært hun også at det lønner seg å ta ting med en gang. Det er egentlig sånn vi gjør det også. Klær brettes med en gang de er tørre, oppvaskmaskina tømmes med en gang (med mindre den er ferdig akkurat idet vi skal legge oss. Da tar vi den morgenen etter). Det er aldri veldig skittent eller rotete, men jeg føler at jeg hele tiden går rundt og smårydder...skulle egentlig ønske at jeg kunne gi litt mer f, og heller slappet av litt....tror jeg. Men jeg hater når det hoper seg opp også. Og til og med når vi prøver å ta ting underveis, så er vi aldri helt ovenpå. Du kan banne på at dersom vi ser bunnen på skittentøyskurven, så er det tid for å skifte på alle sengene, og da er det på'n igjen! Anonymkode: 7733b...a9b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 10 minutter siden, Nuttery skrev: For min del ble det ikke skikkelig "ryddig" før jeg flyttet og tilrettela/innredet hele huset slik at det ikke skal se spesielt rotete ut. Dvs: - Aviser havner i aviskorga med en gnag - Regninger har sin egen skuff - Alle kommoder/div er lukkede, dvs inget innsyn. Ting har sin faste plass (f.eks pledd i ene skuffen i TV-benken, strikketøy i en annen skuff osv.) På denne måten har man forbruksting lett tilgjengelig uten at det syntes. - Alle møbler står på bein, slik at det er lett å støvsuge under alt og derfor ikke gå glipp av masse hybelkaniner som på mystisk vis virvler frem - Leker i stua har sin faste eske, alt annet skal ryddes på plass der det kom fra - Ikke mye pyntegjenstander på overflater. (1 blomstervase+to telys på spisebordet. bordlampe+musikkspiller på sidebord1. Bare TV, en plante og et bilde på TV-benken. Bare én skål til nøkler osv på kommoden i gangen). - Har bare akseptert at gulvet i gangen er litt skittent. Derimot skal ALLE sko tas av i gangen, og settes i skohylla. Sko tas ikke med inn, og de ligger ikke og slenger på gulvet. - Har ikke overflødig med puter i sofaen. En pute til hvert hjørne. Ekstra puter finnes i tv-benken. - Oppbevarer så lite som mulig på kjøkkenbenken. DVS ingen krydder på display, kjøkkenmaskiner osv. Eneste som står fremme er stativ for tørk av oppvask, såpe/oppvaskkost og kaffetrakter. Ellers er det bare å prøve å være flink til å ta med ting der det kom fra, sette inn i oppvaskmaskinen fortløpende, og tørke av overflater (kjøkkenbord, spisebord og stuebord) ofte, så det ikke ser tilgriset ut. Gulvet blir støvsugd +/- en gang i uken, stresser ikke med at det skal være helt strigla. På den andre siden så har jeg ingen barn som oppholder seg mye på gulvet heller, da. Det med åpne hyller er et poeng. Vi har en del av dem, og mannen min er en mester i å legge fra seg kassalapper, nøkler, halsdrops (gjerne tomme poser) etc der. Det ser så rotete ut, og jeg får helt fnatt, men han ser det ikke! Anonymkode: 7733b...a9b 1
Nuttery Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det med åpne hyller er et poeng. Vi har en del av dem, og mannen min er en mester i å legge fra seg kassalapper, nøkler, halsdrops (gjerne tomme poser) etc der. Det ser så rotete ut, og jeg får helt fnatt, men han ser det ikke! Anonymkode: 7733b...a9b Det ser fort veldig rotete ut, pluss støv samler seg lett der, og det ser skittent ut med et sånt halvgrått belegg. Har du mulighet til å sette på glassdører e.l? Det har vi her F.eks Billy-hyllene har glassdører til. Syntes det er kjekt: slipper støvet, og ingen legger fra seg noe der ettersom de må fysisk åpne døra. Pluss det ser litt kult ut syntes jeg da
TinyBean Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 Rydder litt hver dag, men som regel blir det fylling/tømming av oppvaskmaskin og generell plassering av ting som har komme på uveie i leiligheten. Støvsuger en eller to ganger i uka og både pappa og jeg får sånne rydde-kick en gang i blant hvor vi renser hele leiligheten i løpet av få timer, med vask av alt vi kommer over Pappa har alltid vært ryddig av seg og tar seg en liten rydderunde en gang i blant. Siden jeg er på jobb og han har uføretrygd, har han bestemt seg for å ta det meste av husarbeidet (selvfølgelig rydder jeg opp etter meg selv og hjelper til, men er såpass sliten etter jobb at det er utrolig deilig å komme hjem til ryddig stue å hvile litt i på ettermiddagen, noe jeg forteller ham ofte.) Har fast rydding og vasking av eget soverom og kjøkkenet vårt og alle klær hver søndag, da jeg ikke gidder å planlegge ting på søndagene generelt. Noe som funker veldig fint, alle klærne er rene og klare for ny uke, jeg kan våkne i nytt og rent sengetøy og rommet lukter godt. Jeg tar også en deilig dusj på søndagskvelden så jeg kan legge meg ren og striglet i ren seng.
Wit Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig sånn vi gjør det også. Klær brettes med en gang de er tørre, oppvaskmaskina tømmes med en gang (med mindre den er ferdig akkurat idet vi skal legge oss. Da tar vi den morgenen etter). Det er aldri veldig skittent eller rotete, men jeg føler at jeg hele tiden går rundt og smårydder...skulle egentlig ønske at jeg kunne gi litt mer f, og heller slappet av litt....tror jeg. Men jeg hater når det hoper seg opp også. Og til og med når vi prøver å ta ting underveis, så er vi aldri helt ovenpå. Du kan banne på at dersom vi ser bunnen på skittentøyskurven, så er det tid for å skifte på alle sengene, og da er det på'n igjen! Anonymkode: 7733b...a9b Jeg kan nok gi litt f... innimellom også hvis humøret og været ute tilsier det, men det viktigste her er at hele familien gjør det sammen. Det kan ikke tilligge en person. Barna må lære at ting har faste plasser fra de er små. Og når vi skifter på sengene gjør vi det av og til over to dager. Da vaskes alt med en gang, og skittentøyskurven fylles ikke opp med sengetøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå