AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Jeg har vært sykmeldt en periode og blir trolig sykmeldt også enda en stund. Var hos legen for oppfølgingstime forrige uke, slik at jeg nå bare kan ringe og fornye sykemelding i rundt fire uker. Hele veien har jeg blitt sykemeldt for én uke om gangen. I forbindelse med påske har jeg derimot planer om å dra til hjembyen. Får følgelig ikke levert fornyet sykmelding til arbeidsgiver den aktuelle uka. Kan jeg i stedet be om en sykemelding på to uker når jeg ber om fornyelse neste gang? Selv om jeg tidligere bare har blitt sykemeldt for én uke om gangen? Anonymkode: 62840...628
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #3 Skrevet 31. mars 2017 Du kan jo spørre, men det er vel en grunn til at legen din kun sykemelder deg for en uke av gangen? Det tyder jo på at legen mener du ikke er dårligere enn at det må revurderes ukentlig. Er jo mange som får sykemelding for mye lengre tid. Anonymkode: 765b1...144 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 Tror det er intill 4 uker de kan skrive en sykemelding. Men trenger du å være sykemeldt i påsken? Skulle du ha jobbet da? Min sykemelding går til 7 april, neste legetime den 18. Da går det ikke av dagene man kan være sykemeldt før man mister sykepengerettighetene. Anonymkode: 03500...ea8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror det er intill 4 uker de kan skrive en sykemelding. Men trenger du å være sykemeldt i påsken? Skulle du ha jobbet da? Min sykemelding går til 7 april, neste legetime den 18. Da går det ikke av dagene man kan være sykemeldt før man mister sykepengerettighetene. Anonymkode: 03500...ea8 Jeg har egentlig tatt ferieuke, men ettersom jeg faktisk er syk og ikke får utnyttet ferien på samme måte, har jeg jo faktisk krav på å ha den ferieuka til gode (og få sykepenger for de vaktene jeg etter turnus skulle ha hatt). Derfor ønsker jeg sykemelding også i påska. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo spørre, men det er vel en grunn til at legen din kun sykemelder deg for en uke av gangen? Det tyder jo på at legen mener du ikke er dårligere enn at det må revurderes ukentlig. Er jo mange som får sykemelding for mye lengre tid. Anonymkode: 765b1...144 Tror på en måte at en uke sykemelding er noe jeg selv har valgt - fikk hvertfall spørsmål første gang jeg fornyet sykemeldingen om hvor mange uker jeg ønsket. Jeg har hele tiden ønsket å ta en uke om gangen - det hjelper ironisk nok på psyken å tenke at det kanskje er den siste uken med sykemelding. Har inntrykk av at legen har lagt inn som notat til sekretæren at jeg kan forlenge den i fire uker uten ny konsultasjon. Det er en kjent sak at det jeg sliter med kan være langvarig. Anonymkode: 62840...628
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har egentlig tatt ferieuke, men ettersom jeg faktisk er syk og ikke får utnyttet ferien på samme måte, har jeg jo faktisk krav på å ha den ferieuka til gode (og få sykepenger for de vaktene jeg etter turnus skulle ha hatt). Derfor ønsker jeg sykemelding også i påska. Tror på en måte at en uke sykemelding er noe jeg selv har valgt - fikk hvertfall spørsmål første gang jeg fornyet sykemeldingen om hvor mange uker jeg ønsket. Jeg har hele tiden ønsket å ta en uke om gangen - det hjelper ironisk nok på psyken å tenke at det kanskje er den siste uken med sykemelding. Har inntrykk av at legen har lagt inn som notat til sekretæren at jeg kan forlenge den i fire uker uten ny konsultasjon. Det er en kjent sak at det jeg sliter med kan være langvarig. Anonymkode: 62840...628 Du har jo planer om å reise bort i påsken, så du får jo ferie. Snakk om å utnytte systemet. Håper arbeidsgiver reagerer når de ser at du krever tilbake feriedagene der du faktisk er på ferie. Anonymkode: a6be3...d84 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har jo planer om å reise bort i påsken, så du får jo ferie. Snakk om å utnytte systemet. Håper arbeidsgiver reagerer når de ser at du krever tilbake feriedagene der du faktisk er på ferie. Anonymkode: a6be3...d84 Jeg skal reise HJEM til foreldrene mine. Om jeg slapper av på Nordpolen eller Sørpolen er da et fett for både arbeidsgiver og systemet (og ikke minst DEG). Jobbe er ikke kroppen min i stand til. Skriver til og med at jeg ikke får gjennomført planene jeg egentlig hadde (jf. "ikke får utnyttet ferien på samme måte") pga. sykdom. Les ting ordentlig og sett deg litt inn i reglene om hvordan ting fungerer når du er syk i ferien, før du kommenterer på ting du ikke kan du. Anonymkode: 62840...628 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal reise HJEM til foreldrene mine. Om jeg slapper av på Nordpolen eller Sørpolen er da et fett for både arbeidsgiver og systemet (og ikke minst DEG). Jobbe er ikke kroppen min i stand til. Skriver til og med at jeg ikke får gjennomført planene jeg egentlig hadde (jf. "ikke får utnyttet ferien på samme måte") pga. sykdom. Les ting ordentlig og sett deg litt inn i reglene om hvordan ting fungerer når du er syk i ferien, før du kommenterer på ting du ikke kan du. Anonymkode: 62840...628 Den aggressive tonen tar jeg som et tegn på dårlig samvittighet fordi at du vet at du gjør nnoe du ikke burde. Ja, jeg vet at man har krav på å få tilbake ferie om man er syk og ikke har mulighet til å benytte den, jeg vet også at arbeidsgiver kan bestride sykemelding om de mener det ikke er hold i den. Du sier at du skal dra HJEM. Jeg antar at du skal reise til dine foreldre, så da skal du reise på ferie. Hvis du gjennomfører dette så må du være klar over at arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen, nekte å tilbakeføre ferie, og at også kollegene dine gjennomskuer deg. Anonymkode: a6be3...d84 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Den aggressive tonen tar jeg som et tegn på dårlig samvittighet fordi at du vet at du gjør nnoe du ikke burde. Ja, jeg vet at man har krav på å få tilbake ferie om man er syk og ikke har mulighet til å benytte den, jeg vet også at arbeidsgiver kan bestride sykemelding om de mener det ikke er hold i den. Du sier at du skal dra HJEM. Jeg antar at du skal reise til dine foreldre, så da skal du reise på ferie. Hvis du gjennomfører dette så må du være klar over at arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen, nekte å tilbakeføre ferie, og at også kollegene dine gjennomskuer deg. Anonymkode: a6be3...d84 Jeg har verdens beste samvittighet. Orker ikke ta opp kampen videre med deg, du har ikke innsikt i min situasjon og det er utenfor trådens tema. Anonymkode: 62840...628 1
fresia Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 du kan få sykemelding for mer enn en uke av gangen, men det er ikke noe man ber om. det er noe legen vurderer om du har behov for. jeg fikk for to uker om gangen da jeg var sykemeldt. dersom det er svært sannsynlig eller om man vet at tilstanden din ikke vil forbedre seg innen de neste ukene kan du få sykemelding for flere uker. f.eks. om du er avhengig av utredning/behandling/operasjon for å bli bra. god bedring! 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 47 minutter siden, fresia skrev: du kan få sykemelding for mer enn en uke av gangen, men det er ikke noe man ber om. det er noe legen vurderer om du har behov for. jeg fikk for to uker om gangen da jeg var sykemeldt. dersom det er svært sannsynlig eller om man vet at tilstanden din ikke vil forbedre seg innen de neste ukene kan du få sykemelding for flere uker. f.eks. om du er avhengig av utredning/behandling/operasjon for å bli bra. god bedring! Men når jeg bare kan ringe og fornye sykmeldingen min (uten videre undersøkelser) hver uke i fire uker, så må det jo gå an å spørre om det er mulig å få to uker i slengen fordi jeg har planer om å forflytte meg til en sofa/seng i en annen by? :/ Takk for god bedring-ønskning. Anonymkode: 62840...628
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 Du reiser jo på ferie? Og så skal du ha ferie til gode fordi du er sykemeldt? Snakk om å utnytte velferdssystemet. Hadde du vært innlagt på sykehus, hadde jeg skjønt det. Du er tydeligvis frisk nok til å reise. Om det er hjem til foreldrene dine eller ikke, spiller vel ingen rolle. Om jeg hadde vært sykemeldt og bestilt tur til Spania, for så å ligge der og slappe av, mener du virkelig at jeg skulle hatt ferien til gode da? Selvsagt ikke og det blir akkurat det samme i din situasjon. Dessuten er det legen din som avgjør hvor lenge du får sykemelding av gangen, ikke du. Han mener tydeligvis ikke at du er så veldig syk ettersom han ikke sykemelder deg mer enn en uke i slengen. Anonymkode: 60458...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #13 Skrevet 31. mars 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når jeg bare kan ringe og fornye sykmeldingen min (uten videre undersøkelser) hver uke i fire uker, så må det jo gå an å spørre om det er mulig å få to uker i slengen fordi jeg har planer om å forflytte meg til en sofa/seng i en annen by? :/ Takk for god bedring-ønskning. Anonymkode: 62840...628 Legen har vel tatt høyde for at du er syk og dermed hjemme sånn at du kan levere ny sykemelding hver uke hvis det viser seg at du fortsatt er syk. Hadde det vært grunn til å skrive lenger sykemelding så hadde legen din gjort det. Anonymkode: a6be3...d84 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du reiser jo på ferie? Og så skal du ha ferie til gode fordi du er sykemeldt? Snakk om å utnytte velferdssystemet. Hadde du vært innlagt på sykehus, hadde jeg skjønt det. Du er tydeligvis frisk nok til å reise. Om det er hjem til foreldrene dine eller ikke, spiller vel ingen rolle. Om jeg hadde vært sykemeldt og bestilt tur til Spania, for så å ligge der og slappe av, mener du virkelig at jeg skulle hatt ferien til gode da? Selvsagt ikke og det blir akkurat det samme i din situasjon. Dessuten er det legen din som avgjør hvor lenge du får sykemelding av gangen, ikke du. Han mener tydeligvis ikke at du er så veldig syk ettersom han ikke sykemelder deg mer enn en uke i slengen. Anonymkode: 60458...5a2 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legen har vel tatt høyde for at du er syk og dermed hjemme sånn at du kan levere ny sykemelding hver uke hvis det viser seg at du fortsatt er syk. Hadde det vært grunn til å skrive lenger sykemelding så hadde legen din gjort det. Anonymkode: a6be3...d84 Men kan noen forklare meg hvorfor jeg stadig kan få ny sykmelding UTEN NY KONSULTASJON hver uke da? Hva er forskjellen? Anonymkode: 62840...628 1
Daria Skrevet 31. mars 2017 #15 Skrevet 31. mars 2017 Bare be om det, det burde ikke være noe problem når legen vet hva som feiler deg og at det er sannsynlig at det varer en stund. Jeg har vært sykemeldt en stund med en ganske uforutsigbar diagnose og får sykemelding for 4-5 uker i slengen. Og selv om det åpenbart er sjokkerende for enkelte her, har man faktisk lov til å ha et liv selv om man er sykemeldt. Jeg har til og med reist utenlands med velsignelse fra både lege, arbeidsgiver og nav. Å komme seg ut, se folk og gjøre lystbetonte ting kan være en viktig del av det å bli frisk. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #16 Skrevet 31. mars 2017 2 minutter siden, Daria skrev: Bare be om det, det burde ikke være noe problem når legen vet hva som feiler deg og at det er sannsynlig at det varer en stund. Jeg har vært sykemeldt en stund med en ganske uforutsigbar diagnose og får sykemelding for 4-5 uker i slengen. Og selv om det åpenbart er sjokkerende for enkelte her, har man faktisk lov til å ha et liv selv om man er sykemeldt. Jeg har til og med reist utenlands med velsignelse fra både lege, arbeidsgiver og nav. Å komme seg ut, se folk og gjøre lystbetonte ting kan være en viktig del av det å bli frisk. Takk for litt forståelse. Skjønner ikke hvorfor folk er så krasse, spørsmålet mitt var faktisk om jeg kan spørre om sykmelding. Ikke kreve det. Har aldri sagt at det ikke er opp til legen å vurdere. Ville bare høre om det var helt på jordet å be om det. Anonymkode: 62840...628 1
fresia Skrevet 31. mars 2017 #17 Skrevet 31. mars 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men når jeg bare kan ringe og fornye sykmeldingen min (uten videre undersøkelser) hver uke i fire uker, så må det jo gå an å spørre om det er mulig å få to uker i slengen fordi jeg har planer om å forflytte meg til en sofa/seng i en annen by? :/ Takk for god bedring-ønskning. Anonymkode: 62840...628 Det går sikkert fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå